Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Er ikke all natur som ikke er nasjonalpark mulig å kalle "forsøksnasjonalpark"? :)

 

Jeg vet du ikke misforstår meg Eirik78, men la oss heller kalle den for Børgefjell forsøksnasjonalpark for utvidet motorisert ferdsel. Prøveprosjekt i år 2021 ble opprettet etter at sterke lobbykrefter overbeviste politikerene om at de siste årenes ordning med "forsøkskommuner" var svært velykket.

 

I Børgefjell er det allerede mye motorisert ferdsel pga reindriften, så det er nærliggende å starte der, før Hardangervidda kommer i 2025.

 

Føre-var-holdning er dessverre ekstra sjeldent blant dem som har politiske verv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet du ikke misforstår meg Eirik78, men la oss heller kalle den for Børgefjell forsøksnasjonalpark for utvidet motorisert ferdsel.

Her tror jeg det er du som misforstår, om det er slik vi skal kalle det når vi avviker fra det som opprinnelig er skrevet.

Det er jo ingen steder nevnt noe om å endre forutsetningene for nasjonalparker.

Utifra lovgivingen så går det ikke å ha en forsøksordning i en nasjonalpark, der er det jo et absolutt forbud mot motorisert ferdsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er noe skeptisk for frislipp i naturparker, eller på hardangervidden- det siste pga villreinen.  

 

Det er ikke snakk om et frislepp noe sted. Hardangervidda er et verneområde og det vil ikke bli tillatt med snøscooter der i det hele tatt, så jeg tror du kan ta det ganske med ro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om et frislepp noe sted. Hardangervidda er et verneområde og det vil ikke bli tillatt med snøscooter der i det hele tatt, så jeg tror du kan ta det ganske med ro :)

 

Et politisk vedtak er kun gyldig til det evt blir fattet et nytt vedtak, vernede områder er ikke noe unntak, ref Statnett sin nye høyspentlinje i Sørdalen naturreservat i Sogn

http://www.bygg.no/article/102390

eller hva med nye sjøkabel i Ytre Hvaler Nasjonalpark ?

http://www.tu.no/kraft/2012/02/15/kraftlinje-kan-rasere-sjoreservat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et politisk vedtak er kun gyldig til det evt blir fattet et nytt vedtak, vernede områder er ikke noe unntak, ref Statnett sin nye høyspentlinje i Sørdalen naturreservat i Sogn

http://www.bygg.no/article/102390

eller hva med nye sjøkabel i Ytre Hvaler Nasjonalpark ?

http://www.tu.no/kraft/2012/02/15/kraftlinje-kan-rasere-sjoreservat

Helt enig i at det kun er gyldig til det blir fattet et nytt vedtak, men det er ingen grunn til at vedtaket i dette tilfellet blir fattet. Det er stor forskjell på å forsyne folk med strøm og fornøyelseskjøring med scooter. Personlig syns jeg vel høyspentkabler er værre enn scooter, de setter tross alt evige spor som syns på lang avstand, men det er fortsatt en helt annen sak som ikke kan sammenlignes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det kun er gyldig til det blir fattet et nytt vedtak, men det er ingen grunn til at vedtaket i dette tilfellet blir fattet.

...

 

Men det du ikke ser noen grunn til, kan likevel skje. Det er kanskje ikke sannsynlig, men tragisk om det skjer. Og muligheten for en "forsøks-nasjonalpark" øker med "forsøkskommuner" og generell liberalisering, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en link som forteller om et forsøk på svalbard og dyrelivet der http://www.snoscooter.no/miljo/dyreliv/, selve rapporten klarte jeg ikke å google meg fram til.

Kan også si som erfaren scooterkjører og skigåer at dyreliv ikke forstyrres noe nevneverdig av passerende snøscooter som kjører på en fast oppmerket løype.

 

Veit ikkje med resten av dyrelivet på Svalbard, men reinsdyra der er vel nesten som tamrein å rekne kva reaksjonsmønster angår. Med andre ord lite relevant å samanlikne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikkje med resten av dyrelivet på Svalbard, men reinsdyra der er vel nesten som tamrein å rekne kva reaksjonsmønster angår. Med andre ord lite relevant å samanlikne med.

 

Reinen på svalbard er ikke tamrein og kan sammenlignes på lik linje med villrein i norge.

http://www.villrein.no/Villreinomr%C3%A5dene/Svalbard/tabid/6289/Default.aspx

 

Og som jeg sa tidligere; Dyrelivet forstyrres ikke noe nevneverdig av en scooterløype, det er samlet villmannskjøring utenfor løypene som kan skremme dyrelivet.

Det er denne kjøringen som må kontrolleres. Det nevnes ingenting i diskusjonene her om kontroller og andre virkemidler som kan brukes.

Det virker som om det er kun fokus på hvor mye det ødelegger stillheten for andre.

Nå er det slik at folk født etter 1988 er nødt til å ta et sertifikat for å få kjøre snøscooter. Prisene på dette kan justeres opp til prisnivået på mc lappen slik at enhver 16-18 åring ikke har råd å ta denne.

Det er i hovedsak denne aldersgruppen som er hovedproblemet bak villmarnnkjøringen.

Det må mer politi til i løypene og SNO får i tillegg en oppgave med å kontrollere og anmelde ulovlig kjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinen på svalbard er ikke tamrein og kan sammenlignes på lik linje med villrein i norge.

http://www.villrein.no/Villreinomr%C3%A5dene/Svalbard/tabid/6289/Default.aspx

 

Og som jeg sa tidligere; Dyrelivet forstyrres ikke noe nevneverdig av en scooterløype, det er samlet villmannskjøring utenfor løypene som kan skremme dyrelivet.

Det er denne kjøringen som må kontrolleres. Det nevnes ingenting i diskusjonene her om kontroller og andre virkemidler som kan brukes.

Det virker som om det er kun fokus på hvor mye det ødelegger stillheten for andre.

Nå er det slik at folk født etter 1988 er nødt til å ta et sertifikat for å få kjøre snøscooter. Prisene på dette kan justeres opp til prisnivået på mc lappen slik at enhver 16-18 åring ikke har råd å ta denne.

Det er i hovedsak denne aldersgruppen som er hovedproblemet bak villmarnnkjøringen.

Det må mer politi til i løypene og SNO får i tillegg en oppgave med å kontrollere og anmelde ulovlig kjøring.

"Det må mer politi til i løypene og SNO får i tillegg en oppgave med å kontrollere og anmelde ulovlig kjøring."

Vi har i dag et politivesen som er ganske så på hæla allerede, hvilket politi mener du da skal stå for denne kontrollen? Det florerer jo allerede med ulovlig kjøring, og selvfølgelig vil det bli mye verre jo flere som kjøper skuter, dette kan da vel ikke være så vanskelig å forstå? Som jeg ytret tidligere, er dette en godt organisert kriminell gruppe som det er meget ressurskrevende å få gjort noe med, 20 nye politihelikoptre og ett par hundre uniformerte skutere m/erfarne førere hadde hjulpet litt, men hvor mener du disse midlene skal komme fra? Eldreomsorgen? Skolene? Sykehusene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes allerede et fjellpoliti i Nord-Norge (tidligere kalt reinpolitiet), disse kontrollerer vidda sammen med SNO.

Det er nesten en selvfølge at politikerne må bevilge penger til å utvide denne etaten før det settes i gang noe som helst prøveprosjekt.

Er det ikke da bedre å få politikerne til å skjønne at politi og regelverk må på plass før noen utvidelse av en prøverordning, istedenfor å stritte imot

noe som virker helt uungåelig? For alt dere motstandere vet så kan det være at hele prøveordningen settes på vent enda lengere om politikerne skjønner

at det må bevilges mer penger og vedtas flere lover og forskrifter når man går for en utvidelse. Det er ikke opp til meg å synse hvor disse midlene evt, bør hentes

da jeg ikke er økonomisk ekspert på nasjonalt nivå.

 

Disse villmannskjørerne er ikke en organisert kriminell gruppe, dette er ungdommer som har funnet noe de liker, noe de kan tøye litt grenser og ha det gøy med.

For dem er dette som når jeg var 16 år og fikk mopedlappen, da gikk det til skogs, trimming av motor og slike ting, det er ikke dermed sagt at mopedførere er en organisert kriminell gruppe.

Dette er snakk om gutter i alderen 16-25 år som ikke er bedre organisert enn at de sender meldinger til hverandre om de ser en politikontroll, akkurat som alle andre gjør når de ser en fartskontroll.

De har heller ikke satt av penger i en pot hvor de kan betale bøtene til hverandre, det får være måte på hvor pengesterk dagens ungdom er. 

For å si det etter min mening, dette er guttunger som ikke helt forstår konsekvensene av at deres handlinger kan ødelegge for andre, både skigåere og lovlydige scooterførere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes allerede et fjellpoliti i Nord-Norge (tidligere kalt reinpolitiet), disse kontrollerer vidda sammen med SNO.

Det er nesten en selvfølge at politikerne må bevilge penger til å utvide denne etaten før det settes i gang noe som helst prøveprosjekt.

Er det ikke da bedre å få politikerne til å skjønne at politi og regelverk må på plass før noen utvidelse av en prøverordning, istedenfor å stritte imot

noe som virker helt uungåelig? For alt dere motstandere vet så kan det være at hele prøveordningen settes på vent enda lengere om politikerne skjønner

at det må bevilges mer penger og vedtas flere lover og forskrifter når man går for en utvidelse. Det er ikke opp til meg å synse hvor disse midlene evt, bør hentes

da jeg ikke er økonomisk ekspert på nasjonalt nivå.

 

Disse villmannskjørerne er ikke en organisert kriminell gruppe, dette er ungdommer som har funnet noe de liker, noe de kan tøye litt grenser og ha det gøy med.

For dem er dette som når jeg var 16 år og fikk mopedlappen, da gikk det til skogs, trimming av motor og slike ting, det er ikke dermed sagt at mopedførere er en organisert kriminell gruppe.

Dette er snakk om gutter i alderen 16-25 år som ikke er bedre organisert enn at de sender meldinger til hverandre om de ser en politikontroll, akkurat som alle andre gjør når de ser en fartskontroll.

De har heller ikke satt av penger i en pot hvor de kan betale bøtene til hverandre, det får være måte på hvor pengesterk dagens ungdom er. 

For å si det etter min mening, dette er guttunger som ikke helt forstår konsekvensene av at deres handlinger kan ødelegge for andre, både skigåere og lovlydige scooterførere.

Har noen eksempler fra mitt nærmiljø:

 

-Varslingssystemene deres er så gode at alle kontroller blir varslet via SMS og ikke minst Facebook.Hvis Politiet leier skutere, vet hele miljøet dette, nesten før skuterene er lastet opp. Da 4 arbeidsomme, flinke "gutter" drev og jaget drektige simler, stod kameratene klare og sperret veiene for Politiet, da de omsider måtte ned i bygda igjen. Politiet fikk jo tak i dem likevel da, og bøtene ble betalt av sledneck-miljøet. De fleste slednecks jeg vet om, tjener alt fra 400 000 til 800 000 i året, jeg kaller disse rimelig pengesterke...

 

-Vet om flere som kjører med en slags anordning (Tau/wire) for å kaste opp i helikopterrotoren, skulle kopteret bli for nærgående, i tillegg drives det hærverk på  SNO- og Politibiler, såvel som sivile folks biler. Trusler om vold blir stadig vekk framsagt til friluftsfolk, gjerne i forbindelse med festlige tilstelninger.

 

Synes absolutt ikke dette minner om "guttestreker" :mad:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du bor i et hardt nærmiljø.

400-800 000? Det høres ut som ihvertfall en av disse karene har en høy utdannelse og burde holde seg for god for denslags.

Det høres jo ut som en helt horribel sak med reinsimlene, kanskje du har en avisartikkel å linke til? Vil tro at den saken har har kommet ihvertfall i en lokalavis.

 

Kaste tau eller wire i en helikopterrotor? Jeg trekker tilbake utsagnet om høy utdannelse.

Hvis et helikopter kommer nærme nok til at han skal klare å kaste så mye som en kort wirestump i rotoren vil jeg si at denne personen har et dødsønske da han risikerer å få deler i retur eller et helt helikopter over seg.

 

Jeg ser ikke at denne ene personen som er mistenkt for hevnaksjonen mot politiet og SNO skal gi begrunnelse for at alle skal skjæres under en kam:
"Ydse sier de ikke har kommet over mye ulovlig kjøring på sine kontroller, men lørdag ble en snøskuterfører stoppet uten de nødvendige papirene.

– Han kom kjørende i nasjonalparken og hadde verken dispensasjon fra kommunen eller fylkesmannen for kjøring i verneområdet, sier Ydse.
Mannen blir nå anmeldt til politiet, og Ydse sier at det normalt vil bli gitt en bot på 10 000-15 000 kroner i slike tilfeller.
Mannen ble stoppet ved 13-14-tida lørdag. Ydse ser ikke bort fra at det kan være samme person som har gått løs med et bor på dekkene, som en hevnaksjon."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påpekte aldri at det var lite ulovlig kjøring i Vinje, men motsa meninga di, om at Vinje var MYKJE verre en Tokke, pga av at dei hadde løypenett. Det stemmer ikkje. 

 

Å skylde auknaden av snøskutersalg, og ulovlig kjøring, på løypenettet blir også feil, den auka ser ein generelt over heile landet, sjølv om kommunane er med på prøveprosjekt eller ikkje. Å seie at auka er pga løypenettet, blir kun påstand, og ikkje noko du kan bevise. Snøskuter har komme for å bli, og er ein viktig inntekts kilde for lokalbefolkninga. 

 

Nokre nye løyper kan det nok bli. men om du trur det blir 100 nye løyper i ein kommune tar du nok feil, det er i hovedsak prek om nokre hovedtraseer. Eg kjenner til lokal planen her i kommunen, og veit ca kvar dei kunen tenkt seg og hatt løype, der er det pr dags dato løype ifra før. 

 

Men kva gjer det at majoriteten av dei lokale ska få bestemme at det skal regulerast lovlege løyper? Er det ikkje som regel fleirtallet som bestemmer? Og kvifor skal det vere slik at dykk som ikkje bur her eingang, skal få bestemme kva me skal få lov til eller ikkje? Ser du ikkje egoismen i det?

 

Du seier vår utmark. Når fakta kjem fram, så er det lokalbefolkninga her sin utmark, ikkje nokre av dykk ifra byen ivertfall. Slutt og lat som dykk kan bestemme over alt, og tru att di alltid har rett. 

 

Angåande handikapp, så kan eg bruke min erfaring, og livsituasjon akkurat slik eg vil. Å seie det blir feil får vere di meining, dette er ein ting som betyr mykje for meg, og burde absolutt kunne leggast vekt på i denne diskusjonen, da eg veit og kjenner fleire med fysiske plager, som ikkje kjem seg ut, pga dei ikkje har lov. 

 

Jeg kan bare si at jeg har sett mye ulovlig kjøring i Vinje. Bekymringsverdig mye. Når jeg ved 2 enkeltanledninger også ser politiet blir frakjørt på scooter undrer jeg meg om hvor ofte det forekommer. Når du da sier at Vinje ikke er mye verre enn Tokke blir jeg enda mer bekymret.

 

Selvfølgelig ser vi en økning av snøscootersalg over hele landet. Vi ser en økning i sykkelsalg. I skisalg. I jakkesalg. Det er økonomisk vekst i Norge, og samtlige forbruksvarer øker, dog med visse svingninger.

Å si at antallet solgte snøscootere i Norge vil gå kraftig opp med økt liberalisering, basert på dette, sunn fornuft, samt tall fra Sverige, mener jeg er en rimelig trygg påstand. Jeg har selvfølgelig ikke dokumentasjon på dette.

Vil gjerne se dokumentasjon på påstanden din om at det øker like mye generelt som i prøvekommunene.

 

Jeg har aldri sagt det blir 100 nye løyper. Mitt anliggende er likevel ikke løypene. Det hadde vært fint om man holdt seg til dem. Det ser man i dag ikke er tilfellet. Se mine øvrige innlegg.

Eksempel: http://www.varden.no/nyheter/stakk-fra-politiet-pa-snoscootere-1.7811942

 

Ja. Jeg er helt for at majoriteten skal bestemme. Nei, jeg er imot at lokalforvaltningen skal bestemme. Jeg mener dette skal bestemmes nasjonalt, av et nasjonalt flertall. Dette strider mot alt den nye regjeringen ser for seg, være seg landbrukspolitikk, miljøpolitikk etc etc.

Der er vi to verdimessig veldig uenige, og det respekterer jeg. Dette kan bidra til en god og saklig debatt.

 

Det jeg ikke respekterer og som jeg merker jeg blir veldig provosert over, er utsagn om at jeg er egoistisk fordi jeg bryr meg om naturen til fedrelandet mitt, naturen som familien vokste opp i, naturen bestefaren min ferdet så mye i og som han var så glad i.

Men der skal jeg altså holde godt kjeft, fordi jeg bor feil sted.

Er det altså slik at jeg ikke har døyten med naturforvaltninga i Norge å gjøre, så lenge jeg ikke bor i umiddelbar nærhet til den?

 

Er dette logisk?

 

Scooterfolket forherliger retten til å utfolde seg så mye man vil så lenge det er mulig. Det skal være opp til egen lyst, og grensesetting fnyser man av. Dette handler om sjølråderett og retten til egen selvrealisering og utfoldelse, ikke menneskers oppriktige bekymring for at dette kan gå skikkelig galt av sted for naturen vår.

Da kan vi likegodt la Brasilianerne ødelegge reinskogen sin, det er jo deres bakgård og de må få drite i den om de vil.

 

"Du seier vår utmark. Når fakta kjem fram, så er det lokalbefolkninga her sin utmark, ikkje nokre av dykk ifra byen ivertfall. Slutt og lat som dykk kan bestemme over alt, og tru att di alltid har rett.".

 

-Var litt i tvil på om jeg skulle kommentere den setningen. For på hvilken måte kan den kommenteres? Når fakta kjem fram? Hva mener du med det?

Jeg mener nå det er arrogant å insinuere at jeg, som "kommer fra byen" (hvordan vet du at jeg kommer fra byen?) ikke har peil på utmarksforvaltning, eller "alltid har rett" som du kaller det. Det ligger i ordene dine at "det er din fordømte rett å gjøre med utmarken DIN som det passer deg". Jeg synes nå setningen din passer bedre på deg selv i så måte. Og jeg er som sagt helt uenig i at det er "din" utmark.

 

I parentes: Jeg har forresten bodd flere år i diverse grisgrendte strøk. Det som slo meg var "wow"-faktoren til besøkende, når de så naturen, fjella. Jeg tok det litt for gitt etter å ha sett det samme synet dag ut og dag inn. Jeg sier ikke at du gjør det, men jeg sier at det noen ganger er greit med utenforståendes "input" når det kommer til verdiforvaltning av naturen vår. Derfor mener jeg man skal lytte til reiselivsnæringa.

 

Jeg nekter å gå inn på en diskusjon rundt enkeltpersoners fysiske funksjonsnedsettelser. Jeg står ved at jeg mener det er en smålig vending i debatten. Argumentasjonen for dette har jeg nevnt tidligere i tråden. Og det skal ikke være nødvendig å understreke at dette ikke har noe med deg som person og dine plager å gjøre, ei heller prøver jeg å bagatellisere dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om et frislepp noe sted. Hardangervidda er et verneområde og det vil ikke bli tillatt med snøscooter der i det hele tatt, så jeg tror du kan ta det ganske med ro :)

 

Jeg har sett ulovlig scooterkjøring på vidda flere ganger. En gang midt i en villreinflokk. Og jeg mener dette vil øke om flere får seg snøscooter. Også har vi en interessant artikkel en annen postet her i dag, med kjøring i Skarvan og Roltdalen nasjonalpark.

 

Så nei, vi kan nok ikke ta det helt med ro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ser ikke at denne ene personen som er mistenkt for hevnaksjonen mot politiet og SNO skal gi begrunnelse for at alle skal skjæres under en kam:

"Ydse sier de ikke har kommet over mye ulovlig kjøring på sine kontroller, men lørdag ble en snøskuterfører stoppet uten de nødvendige papirene.

– Han kom kjørende i nasjonalparken og hadde verken dispensasjon fra kommunen eller fylkesmannen for kjøring i verneområdet, sier Ydse.

Mannen blir nå anmeldt til politiet, og Ydse sier at det normalt vil bli gitt en bot på 10 000-15 000 kroner i slike tilfeller.

Mannen ble stoppet ved 13-14-tida lørdag. Ydse ser ikke bort fra at det kan være samme person som har gått løs med et bor på dekkene, som en hevnaksjon."

 

Det er to kommentarer til her.

 

1. I innleggskommentarene under artikkelen er det en som vedkjenner seg boten, men utlover selv dusør til den som kan si noe om hvem som har utført hærverket.

2. Episoden var fra april. I mai kom følgende oppfølgingsartikkel i aftenposten:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bygdefolket-i-Selbu-overvaket-lensmannen-pa-Facebook-7216554.html

 

Leser du artikkelen ser du at over 1000 deltagere aktivt har fulgt politiets og oppsynets beveglser, registrert på nett hvem, hvor og når, kun for å hindre politiets og oppsynets arbeid. Dette er ikke en persons verk, men et helt samfunn.

 

Dette blir litt OT, men jeg drar det frem da dette er dokumentasjon, fremfor mye annet her som ikke dokumenteres.

 

Jeg har selv et udokumentert spørsmål.

 

Når det opprettes en scooterløype på Geilo, og hele hyttehurven har hvert sin scooter. Hvordan går da trafikken fra hytta til løypa? Fraktes scooterne på henger frem til løypa? Kjører man scooteren i bilveien frem til løypa?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du bor i et hardt nærmiljø.

400-800 000? Det høres ut som ihvertfall en av disse karene har en høy utdannelse og burde holde seg for god for denslags.

Det høres jo ut som en helt horribel sak med reinsimlene, kanskje du har en avisartikkel å linke til? Vil tro at den saken har har kommet ihvertfall i en lokalavis.

 

Kaste tau eller wire i en helikopterrotor? Jeg trekker tilbake utsagnet om høy utdannelse.

Hvis et helikopter kommer nærme nok til at han skal klare å kaste så mye som en kort wirestump i rotoren vil jeg si at denne personen har et dødsønske da han risikerer å få deler i retur eller et helt helikopter over seg.

 

Jeg ser ikke at denne ene personen som er mistenkt for hevnaksjonen mot politiet og SNO skal gi begrunnelse for at alle skal skjæres under en kam:

"Ydse sier de ikke har kommet over mye ulovlig kjøring på sine kontroller, men lørdag ble en snøskuterfører stoppet uten de nødvendige papirene.

– Han kom kjørende i nasjonalparken og hadde verken dispensasjon fra kommunen eller fylkesmannen for kjøring i verneområdet, sier Ydse.

Mannen blir nå anmeldt til politiet, og Ydse sier at det normalt vil bli gitt en bot på 10 000-15 000 kroner i slike tilfeller.

Mannen ble stoppet ved 13-14-tida lørdag. Ydse ser ikke bort fra at det kan være samme person som har gått løs med et bor på dekkene, som en hevnaksjon."

Tok litt tid dette, må sove litt også.

 

http://www.adressa.no/nyheter/article505923.ece

 

Et annet tilfelle. De tilstod riktignok ikke...

 

http://www.tronderbladet.no/incoming/article199871.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du ikke ser noen grunn til, kan likevel skje. Det er kanskje ikke sannsynlig, men tragisk om det skjer. Og muligheten for en "forsøks-nasjonalpark" øker med "forsøkskommuner" og generell liberalisering, tror jeg.

 

Så det du sier er at vi ikke bør foreta oss noe som helst? Omtrent uansett hva vi gjør så er det en mulighet for alvorlige konsekvenser. Jeg forstår tankegangen din, men jeg syns det blir for langt utenfor problemstillingen vi har nå. Litt vel mye krisemaksimering.

 

"Det må mer politi til i løypene og SNO får i tillegg en oppgave med å kontrollere og anmelde ulovlig kjøring."

Vi har i dag et politivesen som er ganske så på hæla allerede, hvilket politi mener du da skal stå for denne kontrollen?

 

Fint at den nye regjeringen ønsker å satse mer på politi da. At de ønsker å garantere alle som går ut fra politihøyskolen jobb. Kanskje ikke politiet blir så på hæla lenger.

 

Jeg har sett ulovlig scooterkjøring på vidda flere ganger. En gang midt i en villreinflokk. Og jeg mener dette vil øke om flere får seg snøscooter. Også har vi en interessant artikkel en annen postet her i dag, med kjøring i Skarvan og Roltdalen nasjonalpark.

 

Så nei, vi kan nok ikke ta det helt med ro.

 

At folk kjører ulovlig er trist og at de ikke forstår hvor mye de ødelegger for andre er fryktelig dumt. Men de som har interesse for å kjøre scooter og gjerne kjører ulovlig gjør nok det allerede. Tror det er begrenset hvor mange fler det er som begynner å kjøre ulovlig fordi det blir lovlig å kjøre noen steder. Det blir ikke flere respektløse mennesker selvom noe blir lovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fjell og Vidde"

Les i nr 6,desember 2013 hva advokat Tor O. Jacobsen leder for Natur- og Miljøutvalget i Troms Turlag  sier om saken.

Han sier bl.a.at det særlig er Høyres og Fremskrittspartiets velgere som må opplyses om hva deres partier vil foreta seg. 

 

Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth: For å klargjøre akkurat hva jeg mener: Det er innlysende at ulovlig kjøring går ned i et prøveprosjekt når det som før var ulovlig blir lovlig. Men totalomfanget av kjøringen i Vinje steg, og det ble kjørt inn i fjellheim og urørt natur i større grad enn tidligere. Selvfølgelig gjelder ikke dette flertallet av scooterkjørere. Men er det verdt å la flertallet kjøre lovlig i traseer, når konsekvensen kan bli økt utmarkskjøring? De få ødelegger dessverre for de mange, og medisinen må være begrensning.

 

Deltar forresten i en debatt på Facebook nå. Jeg har blitt kalt fettpeis, idiot, patetisk, hjernevaska sosialist, fascist. I tillegg til bannskap som "helvete", "jævla" etc etc.

 

Det interessante med det dette er at det utelukkende er scootertilhengerne i tråden som gjør dette. Hvorfor er det slik? Er dette et ekstremt ytterpunkt? Hva da med linken fra Selbu over, hvor hele bygda var involvert i trakassering av politifolk?

Dette er kanskje disse kjørerne som driver ulovlig utmarksrally og highmarking. Jeg synes det er skummelt at det de driver med i det hele tatt skal lukte på liberalisering.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.