Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Nå er vel denne tråden mer enn lang nok. Som noen har sagt det før hvorfor skal vi ha det så forbaska stille på fjellet.

Ser egentlig ikke helt problemet med en idiot på en snøscooter kontra en idiot i en båt på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vel denne tråden mer enn lang nok. Som noen har sagt det før hvorfor skal vi ha det så forbaska stille på fjellet.

 

Ønsket om å ha det stille på fjellet er høyst subjektivt. Jeg vil helst ha det stille. Det at jeg er stille affiserer ingen, men det at andre bråker affiserer meg. Det er da vel hårreisende urettferdig?

 

Ser egentlig ikke helt problemet med en idiot på en snøscooter kontra en idiot i en båt på sjøen.

 

En idiot er vel problematisk uansett hvor det skulle være. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "torti" ! Godt svart ! En idiot er en idiot uavhengig av om han/hun sitter i en båt eller på en skuter.

Her i denne tråden handler det om dem som sitter på skuter selv om slett ikke alle og enhver som sitter på en skuter kan kalles en idiot.

Her dreier det seg først og fremst om kjøring som sjenerer andre og til dels er ulovlig.

Dette er ikke "synsing" som enkelte hevder. Det er godt dokumentert i tråden her med bilder og sitater fra flere aviser.

Med det frislippet i ca 100 kommuner som er satt i gang er risikoen meget stor for at det blir meget vanskelig for ikke å si umulig å reversere utviklingen. Det er fra departementets side ikke lagt opp til annen kontroll  med utviklingen enn det som ligger i at løypene skal ligge i en reguleringsplan.( Vi kan her tenke på hvor "lett" det er for politiet å overvåke biltrafikken.) Og i og med at det denne gangen ikke er lagt opp til noen systematisk forskningsbasert evaluering av "forsøket" så vil det i praksis bli en permanent ordning i strid med det lovverket som gjelder på området. Jeg minner om at eksperter på forvaltningsrett hevder at forsøket er i strid med forsøksloven og statsministeren har, som vi vet, personlig nektet lovavdelingen i Justisdepartementet å vurdere det same spørsmålet. Dette er, mildt sakt, meget overaskende. Men det henger nok sammen med den såkalte "plattformen" som de blåbla har sammen med Krf og Venstre.

Og Sivilombudsmannen har heller ikke, meg bekjent, fått svar på sine spørsmål til Miljøverndepartementet. Vi vet ikke hvorfor. Jeg er i alle fall  ikke kjent med hva grunnen til det kan være.

På toppen at dette kommer meldingen om at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite har lagt saken på is. Dette kan også gi grunn til visse refleksjoner, men det vi vet er at Sp, -bygdepartiet-,  har skiftet side i denne saken. Vi vet også at et par Ap-ordførere, for øvrig fra mine hjemtrakter  har vært på Oslobesøk hos fru Sundtoft og snakket med henne om saken.  

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "torti" ! Godt svart ! En idiot er en idiot uavhengig av om han/hun sitter i en båt eller på en skuter.

Her i denne tråden handler det om dem som sitter på skuter selv om slett ikke alle og enhver som sitter på en skuter kan kalles en idiot.

Her dreier det seg først og fremst om kjøring som sjenerer andre og til dels er ulovlig.

Dette er ikke "synsing" som enkelte hevder. Det er godt dokumentert i tråden her med bilder og sitater fra flere aviser.

Med det frislippet i ca 100 kommuner som er satt i gang er risikoen meget stor for at det blir meget vanskelig for ikke å si umulig å reversere utviklingen. Det er fra departementets side ikke lagt opp til annen kontroll  med utviklingen enn det som ligger i at løypene skal ligge i en reguleringsplan.( Vi kan her tenke på hvor "lett" det er for politiet å overvåke biltrafikken.) Og i og med at det denne gangen ikke er lagt opp til noen systematisk forskningsbasert evaluering av "forsøket" så vil det i praksis bli en permanent ordning i strid med det lovverket som gjelder på området. Jeg minner om at eksperter på forvaltningsrett hevder at forsøket er i strid med forsøksloven og statsministeren har, som vi vet, personlig nektet lovavdelingen i Justisdepartementet å vurdere det same spørsmålet. Dette er, mildt sakt, meget overaskende. Men det henger nok sammen med den såkalte "plattformen" som de blåbla har sammen med Krf og Venstre.

Og Sivilombudsmannen har heller ikke, meg bekjent, fått svar på sine spørsmål til Miljøverndepartementet. Vi vet ikke hvorfor. Jeg er i alle fall  ikke kjent med hva grunnen til det kan være.

På toppen at dette kommer meldingen om at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite har lagt saken på is. Dette kan også gi grunn til visse refleksjoner, men det vi vet er at Sp, -bygdepartiet-,  har skiftet side i denne saken. Vi vet også at et par Ap-ordførere, for øvrig fra mine hjemtrakter  har vært på Oslobesøk hos fru Sundtoft og snakket med henne om saken.  

Brage

 

Dette er bare spekulasjoner Brage.

 

Dette er i utgangspunktet ikke en diskusjon vedrørende ulovlig kjøring, men om et forsøksprosjekt som noen ønsker velkommen og som andre hater. Det at motstanderene hevder at det vil føre til totalt anarki en kun et argument i diskusjonen. Du vet vel også like godt som alle oss andre at media kan fremstille en sak nøyaktig slik de ønsker å fremstille den. Ting blåses ut av proposjoner. En bagatell blir til 3. verdenskrig. Hadde det ikke vært slik hadde ikke folk vært nok interessert i medieoppslagene. Så noen avisoppslag beviser egentlig svært lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare spekulasjoner Brage.

Dette er i utgangspunktet ikke en diskusjon vedrørende ulovlig kjøring, men om et forsøksprosjekt som noen ønsker velkommen og som andre hater. Det at motstanderene hevder at det vil føre til totalt anarki en kun et argument i diskusjonen. ...

Det vi diskuterer er de uonska konsekvensene av en liberalisering nar det gjelder motorisert ferdsel i utmarka med snoscooter. Det meste av det du kaller "hevder" er godt dokumentert.

Jeg er litt forundra over at friluftsfolk og fjellfanter ikke er mer engasjert i a verne den fantastiske utmarka og naturen var fra leketoy, stoy og uonska menneskeskapt pavirkning, spesielt med tanke pa dyrelivet og faunaen. Dette er ingen forsoksarena hvor alle konsekvenser kan reverseres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi diskuterer er de uonska konsekvensene av en liberalisering nar det gjelder motorisert ferdsel i utmarka med snoscooter. Det meste av det du kaller "hevder" er godt dokumentert.

Jeg er litt forundra over at friluftsfolk og fjellfanter ikke er mer engasjert i a verne den fantastiske utmarka og naturen var fra leketoy, stoy og uonska menneskeskapt pavirkning, spesielt med tanke pa dyrelivet og faunaen. Dette er ingen forsoksarena hvor alle konsekvenser kan reverseres.

 

Først vil jeg si at ting som kommer fram i media ikke anses som "godt dokumentert". Hadde journalister vært litt mer jordnære og fornuftige og folk flest ikke hadde elsket at alt var så utrolig ekstremt så hadde det gått an å bruke media til noe fornuftig og man kunne stolt på det de sier, men slik er det altså ikke.

 

Så, vi diskuterer ikke bare de uønska konsekvensene, eller det vil si, motstanderene gjør det for de har rett og slett ikke evnen til å se at en sak ofte har to sider. Men tilhengerene i denne diskusjonen diskuterer ikke uønska konsekvenser, men vektlegger heller det positive som kan komme ut av dette. Som tittelen i denne tråden så fint sier "Motorisert ferdsel i utmark". Det er det vi diskuterer. Fordeler og ulemper med motorisert ferdsel i utmark er argumenter som blir brukt i diskusjonen. Vel, nå blir jo alle fordeler forkastet før de blir hørt og de som tør påstå at det kan komme noe godt ut av dette prosjektet blir jo ansett som useriøse, så egentlig er det ikke mye diskusjon igjen her. Men i utgangspunktet var diskusjonen "motorisert ferdsel" i utmark og ikke "de uønska konsekvensene av en liberalisering når det gjelder motorisert ferdsel i utmark".

 

Og igjen, vi er ikke noe mindre glad i dyr og natur enn det du er ulvemor, vi bare tror det kan være mulig å finne en løsning som tar hensyn til dyr og natur og som i tillegg kan tilfredsstille noe av det scooterfolkene ønsker. Det har kommet mange forslag igjennom tråden, tipper du ikke husker noen av dem. Og jo, ev. konsekvenser kan reverseres i motsetning til kraftverk, høyspent, veier, jernbane og DNT-hytter :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Så, vi diskuterer ikke bare de uønska konsekvensene, eller det vil si, motstanderene gjør det for de har rett og slett ikke evnen til å se at en sak ofte har to sider. Men tilhengerene i denne diskusjonen diskuterer ikke uønska konsekvenser, men vektlegger heller det positive som kan komme ut av dette...

Jeg har bare sa vanskelig for a se hvorfor eller hvordan dette er sa positivt for naturen... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Se her ja.. Lokal forvaltning fungerer altså til trodd for alle her som hele tiden hevder det motsatte? hehe...

 

 

Rådmannen har kommet med sin innstilling, så får vi se hva de folkevalgte bestemmer.

 

All ære til en fornuftig rådmann, men det er jo tross rådmannens jobb å tenke på de økonomiske konsekvensene og det å få sydd sammen kommuneøkonomien, ikke alltid like enkelt.........

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sa vanskelig for a se hvorfor eller hvordan dette er sa positivt for naturen... ???

 

Det er ikke positivt for naturen, men det kan gjøres på en måte som ikke skader naturen mer enn det den allerede har blitt skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slettet et par innlegg som helt klart gikk på person og ikke sak, og ber debattantene om å holde seg til sak, og unngå nedsettende kommentarer om med-debattanter. Det fører intet positivt med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, vi diskuterer ikke bare de uønska konsekvensene, eller det vil si, motstanderene gjør det for de har rett og slett ikke evnen til å se at en sak ofte har to sider. Men tilhengerene i denne diskusjonen diskuterer ikke uønska konsekvenser, men vektlegger heller det positive som kan komme ut av dette. Som tittelen i denne tråden så fint sier "Motorisert ferdsel i utmark". Det er det vi diskuterer.

 

Godt sagt men dei to siste sidene har utelukkande vore brukt til å diskutera/slå fast at personer med motsett meining er idiotar og ikkje er vits i å diskutera med (uavhengig av synspunkt). Debatteknikken "Dine-argument-gidd-eg-ikkje-diskutera-fordi-eg-er-uenig-med-deg-og-då-vil-eg-heller-kverulera-over-kor-idiot-alle-med-det-synet-er" bidreg vel berre til å løfte diskusjonen inn i 41ste side, og her er mitt bidrag for å nå side 42 :-).

Eg er gamaldags og likar å lesa reflekterta innlegg uansett kva syn det representerar, så eg vonar at ei fortsetjing her kan fokusera på saka for dette er uniteressant lesing (ja eg veit eg treng ikkje lesa det...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er trist her, i denne diskusjonen, er det konsekvente bruket av ordet frislipp, det er jo overhode ikke det det er snakk om, og heller ikke realiteten av forslaget, men en klassisk hersketeknikk, for å få allmenheten til å tro at det er rett..

 

Har selv scooter, og kjører ganske mange mil i sesongen, når løypene er åpne for å komme meg til hytta, eller en tur for å få frihetsfølelsen ala det man har med motorsykkel..mulig det er latskap, men å kjøre en scooter i løpenettet her er ikke lett og krever sitt..jeg bor her jeg bor får å kunne ha muligheten til ro og naturen, og det går veldig fint på tross av scooterene og det "bråket" det medfører, som er tilnærmet null forøvrig.

 

En annen tanke jeg får her er at kunnskapen om snøscooter er veldig dårlig..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ofte snakkes om snøscooter, så dette blir kanskje en avsporing? Hvordan stiller folk seg til Heli-skiing?

Altså skikjørere som blir fraktet til toppen av fjell med helikopter, mye utbredt i blant annet Alpene og Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Eirik78"

Hvis du mener at jeg "bevisst feilinformerer" ved hjelp av "løsrevne sitater" så syns jeg du kunne være litt mer konkret og fortelle litt mer om dette.

Den "svartmalingen" som du mener jeg bedriver kan om ønskelig kontrolleres, og eventuelt imøtegås av alle som har fulgt litt med i debatten her på FF.

Det er ikke jeg som har funnet opp ordet "frislipp" og tatt det i bruk i denne debatten, men det er, etter min oppfatning, en meget god metafor for det som skjer når skutercowboyene får herje slik det er dokumentert med bilder både her på FF og i aviser rundt om i landet.

Da de rødgrønne gikk av var det allerede utarbeidet et revidert lovutkast  og besluttet å gjennomføre ytterligere forsøk i noen kommuner. Og loven ga allerede  hjemmel til å etablere nye løyper hvor det kunne være gode grunner til det. Men så kommer de blåblå og vil overlate, det vi nå kaller "frislippet" ,til "det lokale demokrati".

Det er etter min oppfatning utopisk å tro at "lokaldemokratiet" har evne og vilje ( les penger) til å utøve nødvendig kontroll når omtrent 100 kommuner får gjøre mer eller mindre som de vil for å tekkes ulike interesser, også økonomiske, på bekostning av et sunt friluftsliv for alle og "den stille natur" som er navnet på en annen tråd her på FF.

Brage   javel..kor da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ofte snakkes om snøscooter, så dette blir kanskje en avsporing? Hvordan stiller folk seg til Heli-skiing?

Altså skikjørere som blir fraktet til toppen av fjell med helikopter, mye utbredt i blant annet Alpene og Canada.

Har vore eit tema paa Sunnmore i vinter og fjor haust. Kan fortelje at det mobiliserte. Soknad vart heldigvis avslatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

APROPOS HELI-SKIING:

 

Folk som ikke gidder å flytte seg til topps for egen maskin kan vel ganske enkelt benytte seg av eksisterende alternativ i.e. alpinanlegg med skiheis og la være å belaste miljøet med helikopterflyging.

 

Verre bør det vel ikke være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Heliskiing" har jeg egentlig ikke noe greie på, men så vidt jeg vet (har vel lest det et sted) så skal helikopterets base være godkjent av en eller annen myndighet - i dette tilfelle sannsynligvis kommunen.
Kommunen kan vel da stoppe virksomheten, dersom den ønsker det,  ved ikke å godkjenne basen. Om virksomheten i lovens forstand er "motorisert ferdsel i utmark" er vel tvilsomt. Loven er vel skrevet bare for virksomhet som foregår på bakken. Men helikopteret kan selvfølgelig være like sjenerende for folk som en snøskuter 

 

Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Jakro" !

Det er bra !! Men det gjelder vel unntak for redningsoppdrag og annen spesiell virksomhet vil jeg tro.

DNT frakter forsyninger inn til Olavsbu med helikopter fra Leirvassbu. Det har jeg selv sett for noen år siden da jeg var der. 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Heliskiing" har jeg egentlig ikke noe greie på, men så vidt jeg vet (har vel lest det et sted) så skal helikopterets base være godkjent av en eller annen myndighet - i dette tilfelle sannsynligvis kommunen.

Kommunen kan vel da stoppe virksomheten, dersom den ønsker det, ved ikke å godkjenne basen. Om virksomheten i lovens forstand er "motorisert ferdsel i utmark" er vel tvilsomt. Loven er vel skrevet bare for virksomhet som foregår på bakken. Men helikopteret kan selvfølgelig være like sjenerende for folk som en snøskuter

Brage

Nesten verre....lyden har enorm rekkevidde. Har meir enn ein gong faatt odelagt turoppleving av eit eller anna helv.... helikopter som kjem durande mellom og over Sunnmoerstindane.

Tilknytt kommers aktivitet.

Det er saa oydeleggande at eg har vanskar med aa finne ord for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! "Vesisaaren" !

 

Den "blåblå" regjeringens "FRISLIPP" av skutere i "fornøyelsesløyper" i ca 100 kommuner.

 

Dette uttrykket "frislipp" er ikke et ord som jeg har funnet på. Det ble vel brukt første gang i den protesten som friluftsorganisasjonene brukte i sin henvendelse til, det var vel til Sivilombudsmannen eller Miljødepartementet, i fjor høst. Men jeg syns det er en meget god og dekkende metafor for den tillatelsen den blåblå regjeringen har gitt til de ca. 100 kommunene det gjelder.

Brage      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.