Gå til innhold
  • Bli medlem

En litt annen form for jakt.


REs

Anbefalte innlegg

Annonse

Fikk dette rådet en gang:

Gå ut i skogen og plukk et par store fine fluesopper.

Kutt fluesoppen i sukkerbitstore terninger og legg dem i ei skål. Strø over sukker og hell melk i skåla til det nesten dekker soppterningene.

Sett skåla et eller annet sted i området der flueplagen er størst.

Fluene klarer ikke å motstå den søte melken og slurper i seg godsakene, og så dør de..., som fluer...

 

Det må selvfølgelig utvises litt sunt folkevett når man håndterer soppen, og gjerne ikke bruke brødkniven til å dele opp soppen. Gummihansker kan også være lurt. Og skåla bør settes slik at ikke små to- og firbeinta får tak i fristelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor fluene stammer fra og om du ikke kan unngå dem. Jeg har tidligere hørt at de ofter sitter som små egg på utsiden av fruktskall. I butikken blir frukten oppbevart temmelig kaldt. Hjemme står frukten på romstemperatur og da klekker eggene. Det skal visst nok hjelpe å vaske fruktene med en gang når den kommer inn i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor fluene stammer fra og om du ikke kan unngå dem. Jeg har tidligere hørt at de ofter sitter som små egg på utsiden av fruktskall. I butikken blir frukten oppbevart temmelig kaldt. Hjemme står frukten på romstemperatur og da klekker eggene. Det skal visst nok hjelpe å vaske fruktene med en gang når den kommer inn i huset.

Mye er nok gjort hvis du ikke har mat og frukt liggende åpent rundt om på kjøkkenet eller andre steder.

Egg og larver fra disse fluene er så små at du nesten ikke ser dem og de kan leve på alt fra potteplanter til frukt og brødsmuler.

Vi kildesorterer avfallet og da har vi en liten brun avfallsbøtte med organisk avfall i skapet under vasken. Det er lokk på den, men dette lokket er ikke tett nok så jeg regner med at det kommer en del fluer fra denne.

Nå blir den tømt hver kveld og jeg håper at det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.