Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmelaget pulk


goorf

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er godt i gang med å lage min egen pulk.

Vi lagde form i isopor, støpte glassfiber utenpå den.

 

Bildet jeg har er litt dårlig. 

Men er det noen som har noen forslag til hvordan jeg skal male/lakkere den? Gelcoat til båt? Billakk?

Vil ha noe som er glatt og som snøen ikke fester seg til.

 

Har sydd trekk av Helsport X-trem teltduk og glidbelegg kommer fra hundekjørerbutikken(utskiftbare).

 

Dragordning er jeg veldig usikker på, lurer litt på tau eller acapulka drag. 

 

Noen som har noen gode forslag til forbedringer? 

 

Alt mottas med takk :)

post-9746-0-21841500-1380550058_thumb.jp

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har god erfaring med bengalakk på glassfiberarmert polyester. Har brukt det på både kajakk og ombygging av ventilhetter på taket i forbindelse med skifte av resten av taket. Kajakken ble malt for rundt 13 år siden og ventilhettene på taket er like fine etter rundt 10 år i all slags vær. Kajakken hadde forresten blitt omfattende renovert med polyester, men jeg husker dessverre ikke om jeg mattet den ned først.

 

Du kan også bruke dette multicolorsystemet til å velge akkurat den farven du vil. Jeg hadde med en takplate som ble "avlest" for farveblanding og resultatet var helt utrolig.

 

Gelcoat har jeg dårlig erfaring med. Brukte det på en av båtene mine, og resultatet ble ikke alldeles "som i byen". Det var dyrt, noe klin og det blir ganske tykt sjikt også. Dessuten får du denne herdetiden å forholde deg til. Har samme erfaring med gelcoat på jobb.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Til innfesting av drag/tau tenkte jeg å legge en alu-plate på innsiden for å fordele kreftene. Kunne for eksempel brukt noen store skiver på innsiden, men redd jeg drar dem gjennom rett gjennom pulken ved belastning.

 

Koppen: Får du bengalakken til å bli glatt? Tenkte selv på at billakk ikke blir holdbart nok. Hvor mange strøk med bengalakk tror du jeg må ha? Pusser du mellom lagene. 

Er temmelig "grønn" på lakkering og maling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Til innfesting av drag/tau tenkte jeg å legge en alu-plate på innsiden for å fordele kreftene. Kunne for eksempel brukt noen store skiver på innsiden, men redd jeg drar dem gjennom rett gjennom pulken ved belastning.

 

Koppen: Får du bengalakken til å bli glatt? Tenkte selv på at billakk ikke blir holdbart nok. Hvor mange strøk med bengalakk tror du jeg må ha? Pusser du mellom lagene. 

Er temmelig "grønn" på lakkering og maling :)

 

Ja, speilblank! Kan overhode ikke sammenliknes med mine forsøk med gelcoat. Vanligvis har du et tidsperspektiv for om og når du må matte ned. Det står på boksen når den er overmalbar (ikke mal før tiden, da løser det nye strøket opp den forrige), men går det lang tid må du matte med for å få større bindingsflate og feste fordi overflaten er ferdig herdet slik at de ikke binder hverandre.

 

Nå er det mulig Bengalakken har kommet som spraylakk, men jeg brukte altså pensel. Det er også relativt billig ift gelcoat om ikke prisene har endret seg vesentlig.

 

Du har jo også muligheten til å lakke med klarlakk oppå f.eks en annen lakk, men vær oppmerksom på at forskjellige typer lakk og maling kan reagere negativt mot hverandre. Velger du klarlakk ville jeg valgt en med UV-filter til beskyttelse mot sollys.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært innom en lakkerer som var veldig ivrig på å selge(mente jeg måtte ha produkter for 1000-vis av kroner) blir jeg å pusse ned pulken nøye med sandpapir og rullemale med bengalakk. 

 

Akkurat som Koppen tipset meg om :)

 

Er det noen som har tips til drag/tau og innfestning av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette er noe annet enn den hjemmelagde pulken jeg slepte etter meg noen mil for mange mange år siden. Jeg var 16 år, og skulle gå en ukes tur i Indre Troms en påske.

Min far lagde da en pulk til meg for å gjøre turen litt lettere. Skroget var tykk aluminium, meiene lagde han av sammenlimt finér som lå i badekaret i timevis for å kunne bøyes, de ble popnaglet fast til skroget. Draget var stenger av bambus, tror jeg.

Han la ned mye arbeid i konstruksjonen, og var veldig fornøyd med resultatet.

Men akk, dessverre viste den seg å være nærmest ubrukelig i praksis... Den skar seg ned i snøen, og aluminium var forbausende lite glatt på snø. Så den ble stående igjen på turhytta vi kom til etter første dag.

 

Ditt prosjekt ser atskillig bedre ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nå er jomfruturen gjennomført.

 

Var i området rundt Finse i romjula. Pulken fungerer utmerket. Har montert sklibelegg fra Hundekjørerbutikken på Elverum, det ga sinnsyk glid. Pulken veide nok 50kg og den vekta merket jeg ikke før det var motbakke. Jeg har "kopier" dragfestet til Acapulka sånn at jeg senere kan kjøpe meg Acapulka drag. Brukte tau som drag på denne turen. Fungerte veldig bra. Genialt med tau når man må reise med tog med pulk. En ting mindre å drasse på. Men for turer i Romsdalen og nærområdet ellers, der det er mer kupert, er nok drag å foretrekke.

 

Eneste negativet er at strikket jeg har brukt for å "lastsikre" var litt dårlig. Skal ta i helga å montere webreimer på tvers av pulken for å kunne stramme innholdet i pulken bedre. 

 

Bilder kommer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger har jeg litt oversikt over, har gått rundt 2500kr i materialer. En del har jeg hatt liggende, noe har jeg måtte kjøpe. Glibelegget alene kostet 600kr. Men det er det definitivt verdt.

 

Tid har jeg ikke peiling på, men det er mange mange timer.  Mange nok timer til at jeg skjønner at det koster mye for en bra pulk i butikken. Det har vært mange ting som ikke har tatt så mye tid, men ting skal tørke i lang tid. Glassfiberen for eksempel. Mens den herder får jeg ikke gjort så mye. Hvis jeg skal anslå så har det ihvertfall gått 50 timer. Inkludert det å få tak i ting, som er en tidsfaktor man ikke skal undervurdere.

 

Økonomisk er det ikke så lukrativt. Men som student med god tid og lite penger har det vært en lærerik prosess :) Men alt kan ikke måles i penger heller. For eksempel gleden når folk jeg møter på tur spør hvordan pulk jeg har, og jeg kan svare at den har jeg mekka selv :D

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.