Gå til innhold
  • Bli medlem

Veobretind og den artige Veobrehesten 14.08.05


Nils

Anbefalte innlegg

Lørdag kveld møtte jeg Erling på Lom. Han hadde hele dagen rast rundt litt lenger vest på MC for å nyte vestlandsnatur, og var nå klar får å få litt sirkulasjon i beina. Jeg hadde foreslått tur til Veobrehesten (2185), Veobretind (2183) og muligens travers av store Memurutind hvis det ble tid og ork til det. De to første toppene skulle vi nå rekke, og det innebar brepasseringer. Særlig bort til Veobrehesten var jeg spent på breen. Den hadde jeg studert i fjor høst fra Veotinder, og lagt merke til den enorme bregleppa sør på breen.

Søndag morgen kjørte vi fra Lom i/på hver vår doning. På veien til Spiterstulen ble det et nært møte med skogens konge. 2 elger hoppet over veien foran bilen min (Erling like bak), mens en tredje nølte og ombestemte seg da den så oss. Fornuftig elg det, som vet å passe seg for trafikken!

Litt før kl 7 la vi av gårde fra Spiterstulen. Det ble sti nesten til foten av Heillstugubreen (som var helt avsmeltet nederst). I flott vær tok vi fatt på den lange ura opp til Veoskaret, og lagde base camp der breen begynner nord for søre Leirhø (2110). Litt mat og drikke ble det, før vi tok på sele og bandt oss inn i tauet.

Veobrehesten

Bregleppa åpenbarte seg med en gang. Den var enorm rett bortenfor der vi satt, men noen meter lenger ned sluttet den og det eneste som syntes var små revner i snøen. Var dette skummel snøbro, eller rett og slett ufarlige sprekker i snøen? Vi fant en passering mellom revnene og listet oss over etter sondering med breøksa først. Joda, ved nærmere øyesyn så det nokså trygt ut :) . Videre kom en bratt snøbakke, som førte oss ned i brebassenget sør for Veobrehesten.

Der vi trasket innunder den mektige østveggen på Leirhø, prøvde vi å finne beste vei til topps. Eggen opp fra vest (mot Leirhø) så overkommelig ut, men noen spor som vi gikk i på breen, ledet oppover en snøfonn som strakte seg nesten helt opp litt til høyre (øst) for toppen. Vi valgte til slutt å følge disse sporene og kløv opp på fjell med særdeles god friksjon til var på eggen rett øst for toppen. Herfra så toppen svært luftig ut! :cool:

Spesielt var det også å sitte på et fjell som var så rødt av rust. Nesten hele Veobrehesten er knall rød, og noe som er minst like fasinerende når man kommer fra sør, er et belte med mørkt fjell som stiger opp fra breen og helt opp på østtoppen. Veobrehesten er en av de mest morsomme og kanskje den mest merkverdige toppen i Jotunheimen.

Vel, der hvor fonna nådde nesten helt opp satte vi igjen sekkene, og tok med fotoapparat og tau. Å følge eggen til topps var helt uaktuelt. Svære steiner lå stablet på vippen. Rart de fortsatt lå der. ;-) I stedet traverserte vi under toppunktet og litt vestover til en hylle. Opp en kløft med dårlig fotfeste nederst, men brukbart fingertak. Med friksjonen som hjelp dro vi oss opp der og kløv lett til toppblokka. Så var det stopp! Toppblokka hadde jeg lest om. Den skulle være nærmest umulig å komme opp med fjellsko og uten tau/slynger. Og for vår del stemte det bra. Vi strakte armene så lange de var, og fortsatt manglet vi en halv meter til bøttetaket på toppen av blokka. Det var ingen annen utvei enn å lage lasso på tauet og få slengt det opp så det festet seg. Det gikk, jeg dro meg opp i tauet til jeg nådde bøttetaket. Med noen sprell (godt ikke Morten fikk se dette også ;-) ) satt jeg der på drøye kvadraten. Snakk om luftig topp! :cool: Erling var fornøyd med å ta på toppunktet og var ikke like ivrig etter å danse rundt varden. Noen bilder ble selvsagt tatt, og da Erling rakte meg kameraet sitt tok jeg av meg solbrillene og la de pent ved varden. Men skulle jeg ta de med igjen? Neeeida! :(

Vi kom oss tilbake til sekkene igjen, og nå ville jeg bort på østtoppen. Jeg ville prøve å følge eggen over 2 mindre hammere til nabotoppen i øst, mens Erling fant en mindre utsatt vei lenger ned i sørsiden hvor han traverserte bort til skaret før østtoppen. Det var når jeg var halvveis mot dette skaret det plutselig slo meg: Hvor er solbrillene mine? Rask gjennomgang av de siste hendelser konkluderte med at de måtte ligge igjen på toppblokka. Selvsagt! :evil: For en dust! De måtte jeg nesten ha. Jeg kløv tilbake med tauet over skuldrene. Ny lasso ble laget, og ved å knyte løkker nedenfor lagde jeg en taustige og kom greit opp sånn at jeg nådde solbrillene. 2 toppbesøk fikk holde i dag! :oops:

Jeg kom meg ned til skaret før østtoppen med litt utsatt klyving og aking. En overhengende hammer ble rundet på sørsiden. I skaret der satt Erling og slappet av i solen. Der skulle han fortsatt sitte og se på meg klyve videre. Eggen opp til østtoppen var litt utsatt, men meget fast med gode tak, og veldig kort. Morsom liten egg! :D

Vi kom oss ned til breen igjen ved å gå mer rett ned i sørsiden fra skaret. Mye løsgods nedover. I samme spor gikk vi tilbake til base camp nord for 2110.

Veobretind

Før vi kom ned til Veoskaret, ville Erling svinge oppom ”grushaugen” 2110, som han kalte den. Og den er ikke akkurat imponerende nei. Den var fort gjort. Fra Veoskaret gikk vi i tau igjen over til skaret vest for Veobretinden. Og det er nok lurt! Her skjulte breen flere småsprekker (10-50 cm brede). Vi fulgte et ferskt spor, og de som hadde gått der før oss hadde tydeligvis tråkket igjennom, om enn ikke faretruende nedi. Den var for smal til det. På vei tilbake tråkket jeg også nedi med et bein, og hørte ”klunk, klunk” da snø og is forsvant nedover. Den var også for smal til å romme en person, men dog. :???:

Veobretind ble besteget via den laaange vestryggen, den føltes i hvert fall svært lang. Joda, vi begynte å bli slitne.

På vei tilbake til Veoskaret kom noen lette regndrypp. Det hadde vært vekslende, med sol av og til, men først nå kom bygene. Ura ned fra Veoskaret mot Heillstugubreen ble tung. Bare noen korte snøfonner ga noe gratis. Godt slitne ankom vi Spiterstulen litt før kl 21, etter 14 timer på tur. Takk til Erling for turfølget, og for en flott og spennende tur! :D

post-42-133474396942_thumb.jpg

post-42-133474397248_thumb.jpg

post-42-133474397254_thumb.jpg

post-42-133474397262_thumb.jpg

post-42-133474397268_thumb.jpg

post-42-133474397275_thumb.jpg

post-42-133474397281_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende tur dette! Artig og variabelt landskap inni der.

Du har nok noe sameblod i slekta et sted du Nils, som har slik drag på lasso'n! :roll:

Du prøvde deg ikke på reinsdyra med det samme du hadde løkka i sving da?

Hvor er den "10-metringen" her forresten? Mener dere "grushaugen" 2110?

Har du kjøpt deg tau, Nils? Eller brukte dere Erling sitt?

I så fall, hva slags tau har du kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa/Snowman,

Egentlig godt det ikke var reinsdyr i nærheten. Slik som jeg kastet lasso hadde jeg vel fort hektet meg på et dyr eller to ufrivillig. :) Må si det måtte noen forsøk til før løkka festet seg skikkelig rundt bøttetaket øverst på toppblokka.

10-metringen vi snakker om er østtoppen på Veobrehesten som jeg gikk ut på etter hovedtoppen. Det er utstikkeren til høyre på bilde nr.2. Du ser den godt på bilde nr.5 og 6 også.

Jeg har ikke kjøpt tau ennå, men var og kikket på Skandinavisk Høyfjellsutstyr på mandag. Skal få tak i et innen en evt. tur til Torfinnstinder eller søre Austabotntind. :D På søndag brukte vi Erling sitt tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesten ser veldig ut som en mammut slik snøen ligger i nordsiden da du tok bildet Vestmar. Øyet gjør mye der.

Du kan glede deg til en tur på Veobrehesten. Det røde fjellet gjør turen til en helt spesiell opplevelse! :) Det må vel være slik det er å klatre rundt på planeten mars (hvis du ser bort fra sånne trivielle ting som oksygen o.l.). Stor opplevelse er det også å være så kloss inntil østveggen på Leirhø som toppes av store skavler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være slik det er å klatre rundt på planeten mars (hvis du ser bort fra sånne trivielle ting som oksygen o.l.).

En bit av Mars finnes også på Leka. Vestsiden av øya er helt gulrød. Var der for noen år siden og gikk på Leka's høyeste punkt: Vattinden, 418 moh og kløyv opp på Lekamøya (en ca 10 m høy pinakkel).

http://www.leka.kommune.no/Meny/Saga/lekamoya.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ut et par nye bilder som viser Heilstugutindene og Veobreahesten. Utsikten til Heilstugutindene er alltid flott.

På fortoppen til Veobrahesten ser det ut som om det har vært en vulkan. Men det er kanskje bare et skiferlag som er snudd på hodet :lol:

Kanskje jeg burde tatt med noen bilder om hvordan Nils kravlet seg opp på toppblokka på Veobreahesten også :?:

post-95-133474397653_thumb.jpg

post-95-133474397658_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.