Gå til innhold
  • Bli medlem

Flerbruksting (multipurpose ting og tang)


zimwalker

Anbefalte innlegg

Sportstape:

 

1) Tape ankel når den er forstuet

2) Tape foten/fingeren ved gnagsår

3) Reparere hull i teltduken eller i ryggsekken

4) Tape fast fiskestenger (4-delte i en beholder) til ryggsekken når du skal fly

5) Lukke åpnede poser med mat

6) Tape fast lokket til fiskestangbeholderen

7) Tape fast buksebeina rundt ankelen når du skal gå i snø og du har glemt gamasjene ;-)

8 ) Det går an å surre tapen rundt seg selv og på denne måte lage et slags tykt tau som du henge ting opp med i et tre

 

Det er sikkert mye mer som jeg har glemt.

 

Samme gjelder for gaffa :)

 

Om du med gaffa mener den som er sølvfarget på yttersiden, så heter det vel egentlig duct tape i følge http://no.wikipedia.org/wiki/Gaffa.

 

Har alltid både sportstape og duct tape i sekken og begge har jo mange bruksmuligheter. Sportstapen ligger i førstehjelpsposen, mens duct tape har jeg i reparasjonsposen;  en lengde snurret rundt et tynt plastkort (bankkort-format). Dertil har jeg noen ferdig klippede lengder som jeg har limt øverst på en av gåstavene mine - slik at de er lett tilgjengelig ved behov for hurtigreparasjoner underveis, endog for "ad-hoc-liming" av kutt i fingre osv. Den glatte siden på duct tapen gjør at jeg også fortrekker denne til bruk ved tetting av rift i  teltduk/sekk/regntøy. Får nå huske på at den også kan gjøre nytten som "nød-gamasj"! :)

 

Noen ganger får man bruk for begge samtidig: Som da jeg nylig fikk store åpne gnagsår på begge helene i løpet av en ukes tur. Byttet innleggssåle i siste liten før turen, veldig dumt av meg. Nåvel. Tapet med sportstape underveis (hadde ikke gnagsårplaster, tabbe nr 2), men den slo etterhvert krøll på seg , slik at tapen hengte seg opp i strømpene, krøllet seg og gjort vondt verre. Løsningen ble ny taping med sportstape - et par striper vannrett rett over såret, litt over og under, og så til slutt en stripe med duct tape loddrett ned fra kanten av den øverste sportstapen og til nedre kant av den nederste. Duct tapen ga meg da et ekstra lag "støtdemper" så det ikke gjorde så vondt når jeg gikk , og viktigst - den glatte siden gjorde sitt til at friksjon ble mellom strømpen og duct tapen - og uten at tapen krøllet seg. Vel hjemme satt jeg med bena i en fat med grønnsåpevann til tapen løsnet og grønnsåpen renset sårene.  Tørket og la på det ordentlige  gnagsårplasteret som jeg hadde glemt hjemme. Vet ikke hvor lurt det var å tape rett på sårene, men jeg kom meg nå ned av fjellet for egen maskin på den måten. Endte ikke opp  som disse karene.

 

Anyway, moralen her er må være at det åpenbart er mange bruksmuligheter for både sportstape og duct tape, og sikkert mange flere enn de vi har fått med her nå! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du med gaffa mener den som er sølvfarget på yttersiden, så heter det vel egentlig duct tape i følge http://no.wikipedia.org/wiki/Gaffa.

 

Har alltid både sportstape og duct tape i sekken og begge har jo mange bruksmuligheter. Sportstapen ligger i førstehjelpsposen, mens duct tape har jeg i reparasjonsposen;  en lengde snurret rundt et tynt plastkort (bankkort-format). Dertil har jeg noen ferdig klippede lengder som jeg har limt øverst på en av gåstavene mine - slik at de er lett tilgjengelig ved behov for hurtigreparasjoner underveis, endog for "ad-hoc-liming" av kutt i fingre osv. Den glatte siden på duct tapen gjør at jeg også fortrekker denne til bruk ved tetting av rift i  teltduk/sekk/regntøy. Får nå huske på at den også kan gjøre nytten som "nød-gamasj"! :)

 

Noen ganger får man bruk for begge samtidig: Som da jeg nylig fikk store åpne gnagsår på begge helene i løpet av en ukes tur. Byttet innleggssåle i siste liten før turen, veldig dumt av meg. Nåvel. Tapet med sportstape underveis (hadde ikke gnagsårplaster, tabbe nr 2), men den slo etterhvert krøll på seg , slik at tapen hengte seg opp i strømpene, krøllet seg og gjort vondt verre. Løsningen ble ny taping med sportstape - et par striper vannrett rett over såret, litt over og under, og så til slutt en stripe med duct tape loddrett ned fra kanten av den øverste sportstapen og til nedre kant av den nederste. Duct tapen ga meg da et ekstra lag "støtdemper" så det ikke gjorde så vondt når jeg gikk , og viktigst - den glatte siden gjorde sitt til at friksjon ble mellom strømpen og duct tapen - og uten at tapen krøllet seg. Vel hjemme satt jeg med bena i en fat med grønnsåpevann til tapen løsnet og grønnsåpen renset sårene.  Tørket og la på det ordentlige  gnagsårplasteret som jeg hadde glemt hjemme. Vet ikke hvor lurt det var å tape rett på sårene, men jeg kom meg nå ned av fjellet for egen maskin på den måten. Endte ikke opp  som disse karene.

 

Anyway, moralen her er må være at det åpenbart er mange bruksmuligheter for både sportstape og duct tape, og sikkert mange flere enn de vi har fått med her nå! :)

Tar den rullen jeg finner først, uavhengig av om det er gaffa eller duct tape, fungerer fint begge deler. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracord (3 meterssnøre)

Kan brukes til

  1. Henge opp tarp
  2. Kledssnor
  3. Lage spjelk
  4. Småreperasjoner
  5. Reservelisse

Småtrådene inni (9 stk) kan brukes til

  1. Skjøtes sammen til fiskesnøre
  2. Sytråd
  3. Tanntråd :)

Sikkert mer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sphagnum:

Liggeuderlag

Plaster/sterilkompress

Steke fisk

Oppbevare ferskmat

Dopapir

Våtserviett

Sanitetsbind

Gryteskrubb

Antiklømiddel på myggstikk

Og en hel masse annet,

Går Sphagnum under "tang"? Siden temaet er multipurpose ting og tang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sphagnum:

Liggeuderlag

Plaster/sterilkompress

Steke fisk

Oppbevare ferskmat

Dopapir

Våtserviett

Sanitetsbind

Gryteskrubb

Antiklømiddel på myggstikk

Og en hel masse annet,

Lage torvtak på gapahuk for å absorbere regnvann, slik at bakken rundt holder seg tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryte:

 

- Koke vann og mat

- Spiseskål

- Lysholder for levende lys i teltet (bruk gjerne lokket til dette)

- Beskytte bensinbrenner mens du går på tur eller i flybagasje

- Ikke prøvd ut selv, men som telttoalett (krever god oppvask)
- Skremme vekk skumle dyr ved å banke på den?
- Beholder for å samle bær/sopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sphagnum:

Liggeuderlag

Plaster/sterilkompress

Steke fisk

Oppbevare ferskmat

Dopapir

Våtserviett

Sanitetsbind

Gryteskrubb

Antiklømiddel på myggstikk

Og en hel masse annet,

 

Alltids greit med info om mosens mange bruksmuligheter, men går du rundt med mose i sekken du da? Og har du prøvd mose som sanitetsbind selv? :)

 

Starter en tråd der man kan skrive om ting/utstyr man har med i sekken som har flere brukmuligheter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellduk:

1. Ponsjo

2. Sitteunderlag.

3. Overtrekk til sovepose

4. Tarp

 

5. Som ekstra tak over teltet og som fortelt..men det blir vel det samme som en tarp det da, bare at man spenner den over teltet..?

6. Som regntrekk rundt telt/liggunderlag når dette må spennes fast utenpå sekken.

7. Som bagasjeovertrekk når sekk eller annet må levnes utenfor teltet.

 

Regntrekk til sekk:

1. Regntrekk til sekk.

2. "Utpakkingsområde" når en kommer frem. Bruker dette som standard, pakker ut av sekk i regntrekk.

 

Som utpakkingsområde, det hadde jeg ikke tenkt på at regntrekket jo kan brukes til. Bruker nå fjellduken til det samme. Gikk med regntrekk i/på sekken før. Mistet sekken i elva og erfarte at det er kun vanntette pakkposer som garanterer for at det du vil holde tørt forblir tørt, så nå blir regntrekket hjemme. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltids greit med info om mosens mange bruksmuligheter, men går du rundt med mose i sekken du da? Og har du prøvd mose som sanitetsbind selv? :)

Det er vel litt av poenget at man slipper å drasse rundt på det i og med den vokser i relativt store mengder over stort sett hele landet.

Nei, jeg har av naturlige årsaker ikke brukt sphagnum som sanitetsbind. Men jeg vil tro at det i nøden er bedre enn å la det gå i trusa?

Som dopapir funker det aldeles udmerket. Og i og med den er tilnærmet steril og antiseptisk funker den også svært godt som såromslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltids greit med info om mosens mange bruksmuligheter, men går du rundt med mose i sekken du da? Og har du prøvd mose som sanitetsbind selv? :)

 

Det er vel litt av poenget at man slipper å drasse rundt på det i og med den vokser i relativt store mengder over stort sett hele landet.

Nei, jeg har av naturlige årsaker ikke brukt sphagnum som sanitetsbind. Men jeg vil tro at det i nøden er bedre enn å la det gå i trusa?

Som dopapir funker det aldeles udmerket. Og i og med den er tilnærmet steril og antiseptisk funker den også svært godt som såromslag.

 

Om det er bedre å "la det gå i trusa" enn å fylle trusa med mose skal ikke jeg ha sagt. Er ikke utstyrt til å test akkurat dette jeg heller. Men joda, jakten på ting som har flere brukmuligheter er jo dels inspirert av å kunne legge hjemme noe av det man drasser på når man oppdager at man alt har noe annet med seg som kan gjøre tilnærmet samme nytten. Og finnes det ting i naturen som kan erstatte det man har i sekken er jo det av samme grunn selvsagt greit å vite om. Samtidig er det jo kjekt å oppdage nye bruksmuligheter til ting man likevel "drasser rundt på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracord (3 meterssnøre)

Kan brukes til

  1. Henge opp tarp
  2. Kledssnor
  3. Lage spjelk
  4. Småreperasjoner
  5. Reservelisse

Småtrådene inni (9 stk) kan brukes til

  1. Skjøtes sammen til fiskesnøre
  2. Sytråd
  3. Tanntråd :)

Sikkert mer også :)

Ja det er vel bare fantasien som setter grenser for bruksområder her :) Kan f.eks. også komme godt med om du har behov for å frigjøre ei pakkreim til annet formål, f.eks. pakkreima rundt liggeunderlaget erstattes av et snøre.  Eller til å snøre ting fast på sekken med, og som (reserve/ekstra) bardunsnor til telt/fjellduk/tarp..

 

Paracord 550 er veldig funksjonelt, sterkt og pålitelig. Men for de fleste formål nevnt her så er et snøre et snøre. Trenger ikke være paracord m.a.o, nesten hva som helst kan gjøre nytten. Sisalsnøre er en mulighet, selv om det jo fliser litt (og brenner godt ved behov). Selv har jeg også litt 2mm flettet polyestersnøre i sekken i lengder på 3 og 5 meter. Kjøpte hos lokal båt- og fiskeutstyrsbutikk på nøste/rull a 100 meter. Mye billigere enn paracord er nå en ting, en annen er lavere egenvekt (1m 2mm snøre veier 2g på brevvekta mi, samme lengde paracord 550 veier 9g) samt mindre volum (tar mindre plass i sekken). Ikke så sterk da, men ved behov kan man jo legge de dobbel/flerdobbelt. Funker m.a.o til det meste som her er nevnt.

 

PS: I forsvaret (i hæren og i KA, kanskje også i øvrige våpengrener) ble vi som noen her sikkert husker utstyrt med "5-metersnøre" (pluss en knappeteltsduk, et par stang ledd og plugger m.m) som en del av standardutrustningen, både til bruk som teltbardun, men også ymse andre behov. Hendig å ha i sekken m.a.o. Om dette fortsatt er en del av standardutrustningen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini-flaske shampoo:

 

- hårvask

- oppvaskmiddel

- klesvask (hvis kun vann ikke er tilstrekkelig)

 

Lurt, men ut fra mine preferanser vil jeg nok snu litt på dette og si: :)

 

Mini-flaske oppvaskmiddel:

 

- oppvaskmiddel

- klesvask (hvis kun vann ikke er tilstrekkelig)

- hårvask (hvis kun vann ikke er tilstrekkelig)

 

I den prioriterte rekkefølgen. Hårvask kommer da sist. Skylling av håret i bekk/elv holder s.regel lenge :)

 

(Mosedotter, lyng og alt annet som kan fungere som "skrubb" - som sand og jord -  bruker jeg ofte til å rengjøre gryte/panne/fat med. Men noen ganger er det greit med litt Zalo...for fett som ellers ikke slipper - og/eller om man har stekpeanne med belegg som man vel helst ikke bør skrubbe slik.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummistrikk:

 

- til ad-hoc festing/lukking av poser

- til ad-hoc sammenfesting av lette ting som hver for seg lett blåser bort når du legger de fra deg

- til (bedre) sammenfesting av ting du har festet utenpå sekken (f.eks, gåstaver eller flerleddet-fiskestang - så de ikke "spriker" og ikke så lett hekter seg fast i noe når du går)

- til opptenning av bål når litt fuktig ved/never. Gummi brenner godt når det tar fyr.

- til å ha rundt nederst på buksebena når du har glemt gamasjene hjemme (og ikke har tape eller ikke vil tape, jf tidligere innlegg)

- ditto for armene om du ikke har (god nok) stramming på jakkeermene.

 

Bruker å ha mist et par gummistrikk av den litt tykke hvite typen med meg, s.regel festet til en av gåstavene og/eller rundt vannflaska, begge lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ingen ting er for dumt her tenker jeg, selv ikke det helt åpenbare, som

 

Speilkompass:

- Til det opprinnelige formål; navigering og peiling (og som klinometer om dette støttes av modellen).
- Håndspeil, f.eks. ved vask og stell, og ved sårbehandling - t.eks. om man har fått gnagsår der ens egne øyne "ikke rekker".
- Signalspeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lipsyl  /  "Lepomade"

 

Så nettop en video på youtube der det foreslås flere bruksmuligheter for petroleum-baserte slike.... 

 

1) bål-hjelp / "fire-starter" (samme som vaselin, med bomullsdott eller en tampong. ...eller som som vist i videoen - med en Q-tip),

2) sårbeskyttelse/"sårlukker" ved småsår/rift i huden

3) smøre glidelås med

4) som tettemiddel for mikroskopiske hull i regntøy/tarp/telt etc

5) som "stearinlys" (v/hjelp av en Q-tip som "vek")

 

...kan vel føye til at den (som vaselin) også kan brukes som smøremiddel mot huden for forebygge gnagsår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ingen ting er for dumt her tenker jeg, selv ikke det helt åpenbare, som

 

Speilkompass:

- Til det opprinnelige formål; navigering og peiling (og som klinometer om dette støttes av modellen).

- Håndspeil, f.eks. ved vask og stell, og ved sårbehandling - t.eks. om man har fått gnagsår der ens egne øyne "ikke rekker".

- Signalspeil.

 

 Mange kompass (de fleste?) har også forstørrelsesglass i kompasshuset.som bl.a. kan gjøre nytten som

 

- inspisere eggen på kutte/skjære redskaper når man bryner (fikk bruk for dette nylig)

- inspisere kroppsdeler/hud og gjenstander ved skader eller ved andre behov

- bålstarter, når sola skinner

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter en tråd der man kan skrive om ting/utstyr man har med i sekken som har flere brukmuligheter.

 

Starter da selv med Antibac, sånn håndrensgel  som vel ble vanlig og solgt over alt da svineinfluensaen for over (eller forbi) landet for et par år siden.

Her er en variant, hos Vitusapoteket.

 

Mulig bruksområder:

1) Til det opprinnelige formål, rens av hender. Spesielt etter do besøk når man ikke er i nærheten av en bekk/vann og ikke vil spandere vann fra drikkevannsflaska..

 

2) Som brillerens (gni inn litt på glassene, tørk av med papir el. klut)

 

3) Opptenningshjelp (til bål etc). Gni inn noe brennbart, t.eks. en bomullsdott (bruker selv å gå med et par "o.b." i sekken til slikt formål) før du tenner på (vaselin gjør samme nytten).

 

4) Sårrens? Ikke prøvd selv (har brukt å ha et par sårvaskservietter i førstehjelpsposen). De merkene jeg har sett inneholder fra 70% til 85% alkohol, så med mindre det er andre stoffer i der som kroppen ikke har godt av, bør det vel gå...?

 

5) Kaffedoktor/karsk, nei nå tuller jeg :-P

 

Har du andre bruksområder for denne tingen, eller kan du list opp ulike bruksområder for annen "ting"?  Værsågod neste! :)

Den tomma flaskan med antibac är perfekt att ha alkoholbränsle i på turer med en övernattning, 50 ml blir lagom till 2 matlagningar.

Mitt bästa flerbruksting är hundpåsarna jag har med på tur (även om hunden inte skulle vara med). :-) Fungerar som:

1. Soppåsar

2. Packpåsar

3. Plocka bär och sopp i dem

4. Fuktbarriär utanför strumpan inne skon

5. Vind/regnskydd på händerna

6. Vattentät liner i små packpåsar (till exempel till dunjacka)

7. Transportera vatten i korta sträckor (från vattenkälla till läger till exempel)

8. Fånga småfisk att använda som bete vid fiske

9. Tvinna ihop några stycken och använd vid behov av tryckförband.

10. Stoppa en sten i och knyt fast en lina i om du du ska få en lina över en gren att hänga matsäcken i (bearbag).

11. På modeller med handtag kan du improvisera gamasjer av dem om man har lite sport- eller silvertejp i tillägg.

12. Plocka upp hundskit.

Säkert användbara till mycket annat också. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bästa flerbruksting är hundpåsarna jag har med på tur (även om hunden inte skulle vara med). :-) Fungerar som:[...]

 

 

Takk for tips!. Har ikke hund selv, derfor ingen hundeposer i huset. Spør derfor, er disse sterkere og eller i en mer passende størrelse og form -  til bruken -  i forhold til andre plasposter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!. Har ikke hund selv, derfor ingen hundeposer i huset. Spør derfor, er disse sterkere og eller i en mer passende størrelse og form -  til bruken -  i forhold til andre plasposter?

Varierer veldig. De litt store rullene er ofte mye tykkere enn de bittesmå rullene. Noen har håndtak og andre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer veldig. De litt store rullene er ofte mye tykkere enn de bittesmå rullene. Noen har håndtak og andre ikke. 

 

Takk. Altså; det er lurt å ha med seg flere passe store og passe sterke plastposer på tur, "hundeposer" eller andre, for de kan brukes til så mangt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra konklusjon, att det blivit hundpåsar för mig beror främst på att jag har hund.

Byt gärna ut ordet hundpåsar i mitt inlägg mot plastpåsar, då storleken och formen spelar betydligt större roll än vad de är tillverkade för att innehålla. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.