Gå til innhold
  • Bli medlem

Kart frigis - kan laste ned kart gratis


Turkaren

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette er blandt annet snakk om georefererte vektor og rasterkart basert på 1:50000 kartene og mindre målestokker.   

 

Noen av dere over middels kartinteresserte som kan si noe om dette er noe som forholdsvis enkelt gjør det mulig å legge inn kartene på en garmin for eks?  Uansett så regner jeg med at ferdige løsninger kan dukke opp ganske raskt. Og om ikke gratis så vil forhåpentlig prisene gå ned.    

 

Det har allerede kommet nye muligheter og denne var jo litt morsom.   http://vimeo.com/75543847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er blandt annet snakk om georefererte vektor og rasterkart basert på 1:50000 kartene og mindre målestokker.   

 

Noen av dere over middels kartinteresserte som kan si noe om dette er noe som forholdsvis enkelt gjør det mulig å legge inn kartene på en garmin for eks?  Uansett så regner jeg med at ferdige løsninger kan dukke opp ganske raskt. Og om ikke gratis så vil forhåpentlig prisene gå ned.    

 

Det har allerede kommet nye muligheter og denne var jo litt morsom.   http://vimeo.com/75543847

 

"Removing Trolls" hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere over middels kartinteresserte som kan si noe om dette er noe som forholdsvis enkelt gjør det mulig å legge inn kartene på en garmin for eks?

 

Eg har gjort det, riktignok ikkje med N50 men med N5. Det er fullt overkomleg. Men ettersom du spør, vil du neppe synast at det er enkelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finnes det noen gratisprogrammer som egner seg?   Om jeg veit hvor jeg skal begynne kan det hende jeg finner ut av det   :P

Då eg laga produksjonsløypa mi, mangla det fyrste leddet, altså lesinga av sosi. Så eg har brukt ei blanding av kommersiell (som eg likevel hadde tilgang til) og gratis programvare.

 

Men eg trur heile vegen kan gjerast gratis i dag, og du kan starte på https://github.com/kartverket/fyba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en prøver seg på vektor kart er dette ganske arbeidskrevende. Raster filene er derimot  enklere å jobbe med. Jeg har lekt litt med tiff filene.

 

Får å vise N50 raster på en mobil er appen pdfmaps glimrende. Den kan vise georeferte pdf og tif filer.

 

Jeg har brukt gdal fra gdal.org som finnes for mange os.  Et par eksempler, i alle eksemplene er de brukt opptil fire kartplater. De nedlastede zip filene fra N50 er pakket ut på en katalog. Viktig at både tif og tfw fila er på plass.

 

Eks1: tilordner utm33 til fila. Kan åpnes i pdfmaps.

gdal_translate   -of Gtiff -co compress=lzw  -a_srs "EPSG:32633" 33_N50raster_1312-4.tif georeferert.tif

 

Eks2. Setter sammen 4 kartplater og forander til UTM32. Har prøvd å kalkulere fil størrelsen
gdalwarp --config GDAL_CACHEMAX 3000 -wm 3000 -s_srs "EPSG:32633" -t_srs "EPSG:32632" -co compress=lzw -ts  19196 15804
   -of gtiff  33_N50raster_1*tif  georefererte.tiff

 

Eks3:  Konverterer fila over til pdf. Oppløsningen blir litt dårligere, men jeg fikk problemer med fila over i pdfmaps.

gdal_translate -of pdf -co compress jpeg2000  georeferete.tiff  georefererte.pdf


Har prøvd å lage noen "custom garmin maps" til en oregon 550. De må være på kmz formatet. Følgende produsksjonsløype virker:

 

gdalwarp --config GDAL_CACHEMAX 3000 -wm 3000 -s_srs "EPSG:32633" -t_srs "EPSG:4326" -co compress=lzw   -of gtiff  33_N50raster_1*tif  merged_wgs84.tiff

 

# siden jeg hadde 4 kartblad måtte jeg halvere størrelse for å ende opp me under 100 filer.

gdal_translate   -of Gtiff -co compress=lzw   -expand rgb -outsize 50% 50%  merged_wgs84.tiff merged-rgb.tif

 

#fan gdal2kml her https://raw.github.com/tf198/gdal2custommap/master/gdal2kml.py

python gdal2kml.py merged-rgb.tif -d  files  doc.kml

 

#filene zippes, file doc.kml må vær på rot, xip fila kalles kmz

zip -r  rogaland.kmz doc.kml files/
 

Fila rogaland.kmz kopieres til "custom maps" katalogen på garminen og aktiveres i innstillingene.

 

Da skulle dette være dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis en prøver seg på vektor kart er dette ganske arbeidskrevende. Raster filene er derimot  enklere å jobbe med.

 

Men det er ikkje alle av oss som har gps som taklar raster :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.