Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturforslag i Jotunheimen!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som har noen forslag til turer i Jotunheimen som innebærer litt luftig klyving/klatring som ikke trenger sikring. Skal sannsynligvis gå aleine, så vil unngå "stygge" breer... Gjerne i området rundt Bygdin/Gjende og nord for Tyin (Uranostind, Falketind, Sjogholstind)

Tenker på en tredagers eller noe sånt.

Har leita mye i tidligere innlegg men har etterhvert gått meg vill... :wink:

Veldig takknemelig for svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er jo inne på et veldig fint området. Alle de toppene du nevner er excellente. Snøholstinden kanskje litt traust.

Både på Uranostinden og Falketind være ønskelig å sikre på (snøfonn Falketind, bre / sørrygg Uranostinden). Det er lit avhengig av deg i forhold til eksponering og ikke minst de til enhver tid rådende forhold.

Snøholstinden er bare morsom.

Sørryggen opp til Mjølkedalspiggen virker også interessant.

For øvrig fra det området der er Slettmarkspiggen (Fondsbu) en meget morsom topp, mange mener den er blant de mest alpine toppene i Gjendealpene til tross for at atkomsten fra øst er såpass grei som den er. Slettmarkspiggen anbefaler jeg! (Litt bratt ned fra Kampen og stedvis litt luftig ut mot toppen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig fra det området der er Slettmarkspiggen (Fondsbu) en meget morsom topp, mange mener den er blant de mest alpine toppene i Gjendealpene til tross for at atkomsten fra øst er såpass grei som den er. Slettmarkspiggen anbefaler jeg! (Litt bratt ned fra Kampen og stedvis litt luftig ut mot toppen.)

Det er vel atkomsten fra vest du beskriver ? Østeggen er klatring.

Slutter meg ellers til anbefalingen av Slettmarkspiggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørryggen opp til Mjølkedalspiggen virker også interessant.

Denne kan absolutt anbefales for deg som ønsker klyving uten behov for sikringsutstyr. Nå vet jeg ikke hvor din "grense" går, men denne ryggen over 1987-toppen har maks grad 2 på det bratteste. Litt drøy anmarsj fra Eidsbugarden.

Uranostinden via søreggen er langt mer utsatt, men på tørt føre er den overkommelig uten sikring. Liker du luft og eksponert terreng er den morsom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for råd så langt!

Noen som har noe peiling på renna som skal gå opp sørryggen på Mjølkedalstinden? Den står i klatreføreren (rute 196, Slingsbys rute).

Ellers er nordvestryggen på Sjogholstind og nordryggen på Mjølkedalstind også interessante.. Disse er fine og eksponerte å gå aleine??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en rapport (med utflytende kommentarer :wink: ) fra en tur til Mjølkedalstinden (sørrenna, er det den du mener ? ) https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1547

Angående de to sistnevnte rutene, ville jeg foretrukket Mjølkedalstinden, den er veldig fin. Synes huske det var noen litt ruskete partier på Sjogholstinden, men nå er det mange år siden jeg var der da...... :)

Hukommelsen sier meg at navnet er det fineste med den toppen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette høers bra ut! Satser nok på Sjogholstinden og Mjøkedalstinden.

Noen som veit om det er noe transport fra Tyin inn til Eidsbugarden??

Tenkt til å ta buss oppover, men det siste partiet inn kan bli litt lang asfaltmarsj...

Det er vel en del folk i området, så haik er vel en mulighet...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.