Gå til innhold
  • Bli medlem

Brevandring på Hardanger.


Jan_erik

Anbefalte innlegg

Annonse

Tekst fra denne siden:

http://finsehytta.turistforeningen.no/trip.php?fo_id=5361&gr_id=305

 

Tur til Hardangerjøkulen, 1850 moh
Tid opp/ned 5 timer. Tung, men fin tur i isødet. Følg T-merket sti over demningen i østendenav Finsevannog merket sti mot Jøkulen. Gå over sommerbroensom fører over breelven. NB! broen ligger nå ca. 500 m nord for T-merket løype. Ta til høyre og følg merkingen mot Appelsinhytta i bunnen før selve stigningen til Jøkulen. Gå opp Danskeskaret med minnestein over omkomne danske speidere. Videre oppover og via en flate opp selve snøbakken opp til Jøkulhytta (tilh. Finse Røde Kors). Hytta har åpent rom for besøkende. Ikke beveg deg inn på breen uten brefører og nødvendig breutstyr! Lengde ca. 14 km.

 

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10097217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...

Jeg forsøkte meg på denne turen for et par år siden.  Det gikk greit fram til Appelsinhytta, men der ble det bråstopp.  Det er ingen ting i turbeskrivelsen,ei heller skilting/merking ved Appelsinhytta, som forteller meg hvor Danskeskaret ligger.

Er det noen som kan fortelle meg hvor/hvordan går jeg fra Appelsinhytta for å komme meg opp Danskeskaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ok, jeg fant Danskeskaret på egen hånd.  I tilfelle det kan være til nytte for andre, gir jeg her en kort forklaring:
Rett syd for Appelsinhytta ligger to topper på hhv. 1491 og 1576 moh.  Danskeskaret er skaret som går opp på østsiden av "1576-toppen".
Se evt.  vedlagte bilde.  Den grønne streken er GPS-sporet for ruta kompisen og jeg tok fra Jøkulhytta og ned til Appelsinhytta igjen.
Turbeskrivelsen forteller om avstand mellom bru og T-merket løype.  Løypa til brua er nå (23/7-2016) godt skiltet og T-merket.Jøkulhytta_til_Appelsinhytta.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.