Gå til innhold
  • Bli medlem

Chillin' at da top?


Tom

Anbefalte innlegg

Yo!

Atte, jeg bare lurer på om dere andre og sånn pleier å kulen lenge på toppene, lixom. Selv er jeg ganske rar, så jeg er der nesten aldri mer enn 15 minutter før jeg går ned igjen. Kan ikke skjønne hvorfor, men sånn er det. Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nå litt væravhengig. Er det kortbuksevær på 2000 meter så hender det vi blir sittende en stund (30-40 min). På Bukkeholstraversen ble vi sittende i 1 time og bare sole oss å slappe av på en av toppene. På Mjølkedalstind satt vi vel også en times tid i fjor og slappet av (i kortbuksa! 8) ).

Altfor ofte går klokka for fort sånn at vi rett og slett ikke har tid til å være på toppen mer enn 5-10 min (eller enda kortere). Sen start, for lange turer eller surt vær sørger ofte for at toppoppholdet blir kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yo, man!

Kanke drøye'n lenge der, esse. Too much, man! Blir for fuckin' cool på stylta, man! Det suger så det holder, es!

Så jeg sklir fort av, esse, raider lia og hjem til cave'n. Skjønner'u? Hare'a! Bjeller'ei i morra... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heey! Åfferslags mothafucin`snakketøy ere folka brukær hæra?

Men helt alvorlig (gravalvorlig) , så kan jeg si at idet toppen er nådd, står beskuing, fotografering ( mye fotografering) og eting for tur. Kanskje inspisering av eventuelle gnagsår, og i kritiske tilfeller heftig diskusjon og kverulering om hvordan i h..... det kunne skje at vi tok feil av toppene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da et nydelig sprog folk bruker her. Nu for tiden er det en god temperatur og oppholdet på toppen kan vare lenge. I juli satt jeg sikkert en time på toppen av store hestbrepigg i bare kortbuksa og spiste maten min i solskinn og vindstille. I vintermånedene når det er koldt blir man ikke lenge på toppen.

Å ligge over på toppen er det aller beste. En sherpa skal visstnok ha overnattet på toppen av Everest uten oksygen, han var der i 21 timer. Det er vel noe ekstremt.

En primitiv hytte på eller nær toppen setter jeg pris på. Kanskje jeg skulle begynne å samle på topp-hytter, jeg har da noen sånne topp-buer på lista mi allerede. Elena hut i Uganda på 4600 moh er vel den høyeste hytta jeg har sovet på, ellers toppstugan på Kebnekaise (1900 m), hytta nær toppen av Teide (3300 m), Skålatårnet(1800 m), Styggemannshytta (900 m), hvilebua på Nevelfjell ved Lillehammer(1200 m ?) var vel den siste hytta topphytta jeg sov på. Jo da, har sovet over på noen topper, men ingen 2000-meterstopper, de er kjedelige, der er jo bare steinrøys og snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satt ei stund på store hestbrepiggen eg og, med stillongs, tjukk fleece og vindjakke,,, tok tid å smelte nysnøen som låg der no tidlig i august,,,

men var då fint der oppe likevel... kjekt å sitte litt når ein først er der oppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.