Gå til innhold
  • Bli medlem

Rypejakta 2013


latitude

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte vi kunne utveksle litt erfaring etc ang. Årets rypejakt/ fuglejakt.

For min egen del har jeg ikke så mye info å komme med enda, skal på heia 23-24-25 september på Statsskog sitt tereng Valevatn i Sirdal kommune.

Om det ikke blir noe fangst så ser værmld bra ut, så ser frem til turen uansett :)

latitude

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Rypegalge

Jeg drar avsted tidlig i morra tidlig, så skal gi deg rapport når jeg er hjemme igjen.

Har ikke vært i dette terenget jeg heller så ser frem til dette.

Sover i telt selv, men ser det er ei Turistforening hytte i terenget.

Det var jo dårlig med fugl i Skeikampen for deg famjsv, har ikke hørt fra andre jegere enda så blir spenende å høre etterhvert som

Sesongen skrider frem.

latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jaktet dette terrenget for en del år siden med elendig resultat, og det jeg hører er at situasjonen nå er den samme som den gang og kanskje enda verre.

De første som jakter dette terrenget har en liten mulighet for å få noen få fugler hvis de bruker hund, men senere i sesongen er terrenget tomt.

Jeg gikk Lortabu - Sandvatn tur retur for et par uker siden og så ikke en eneste fugl. Snakket med noen sauebønder som var på sanking og en av dem hadde sett 3 - 4 ryper i retning hundefjell.

Ellers har jeg jaktet fra Langevann og ut mot Kjerag, i den tiden da Forsand Jeger og Fisk hadde terrenget. Jeg har også jaktet Strålaus og Blåfjell mot Blåfjellenden, men generelt er det så lite fugl i disse fjellene at hvis man jakter for maten så er det både raskere og billigere å sjekke et par frysedisker i distriktets butikker.

I disse heiene er det gnagerår / lemenår hvert 10. - 12. år noe som kan ha sin årsak i det enorme beitepresset som dette området utsettes for fra sauenæringa. Lite gnagere er som regel ensbetydende med lite småvilt, og i gode gnagerår så er det merkbart mer småvilt.

Jeg har hatt flere turer i Njardarheim og Lyseheiene i år og har neten ikke sett gnagere.

Jeg husker ikke hvordan været var i vår - sommer under klekkinga, men stort sett så har sommeren vert fin så det skulle i hvert fall være muligheter for god overlevelse for kyllingene.

Men når det er sagt så har jeg hatt mange fine turer i dette området, både med og uten gevær. Skulle du få litt fint høstvær så kan du få en fantastisk tur selv om du ikke får fugl.

Hvis du beregner å ligge i telt så kan du f.eks. sjekke ut Urdalege helt nord øst i terrenget. Her, i dalen vest for Sandvassknuten, kan du ligge under steinene her hvor gjeterne pleide å overnatte for et par generasjoner siden.

Her er et bilde av en av "hulene" hvor du kan sove.

post-4220-0-67495800-1379922521_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med fjellrype nord i Jotunheimen, men man må slite for fuglen. Bra størrelse på kullene, og tettere mellom dem enn på flere år. Nå er det kommet snø i høyden, så det er skummelt å gå. De blir ganske sky også nå, siden mytingen ikke er ferdig og fjellene er hvite..

 

Nærmere geografisk angivelse gir jeg ikke... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse heiene er det gnagerår / lemenår hvert 10. - 12. år noe som kan ha sin årsak i det enorme beitepresset som dette området utsettes for fra sauenæringa. Lite gnagere er som regel ensbetydende med lite småvilt, og i gode gnagerår så er det merkbart mer småvilt.

Jeg husker ikke hvordan været var i vår - sommer under klekkinga, men stort sett så har sommeren vert fin så det skulle i hvert fall være muligheter for god overlevelse for kyllingene.

 

 

Jeg er ikke helt enig i din første påstand.  Beitetrykket av sau i disse heiene er vesentlig mindre nå enn tidligere.

 

Færre bønder tar seg bryet med å frakte opp sauene, gjete de gjennom sommeren og sanke til høsten.

Både på Fidjastølen og på Blåfjellenden (og Lortabu) har det tidligere vært mer sau. Bøndene ønsker flere sauer opp i heia, for å kunne fordele arbeidet på flere.

Min personlige mening er at reven får ta skylda for manglende ryper.  Reveskabb holdt bestanden nede i flere år. De siste årene har revebestanden virkelig tatt seg opp.

 

Jeg har bare sett en flokk ryper i år, og jeg har truffet en del som har forsøkt seg på rypa i disse heiene i år - uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet når snøen pleier å legge seg oppe i Hunnedalen (fra Lortabu og innover mot Sandvatnet)? Skal opp 12. oktober, og vil helst ikke pakke med ski...

Det er vanskelig å være sikker på noe når det gjelder været, men i begynnelsen av oktober pleier det å gå greit. Du er over 800 moh øverst i Lysebrekka, og det gjør forholdene mer "usikkert" enn lengre nede.

 

(Det kan være at det kommer noe snø akkurat denne dagen, som forsvinner senere, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mitt" lille hjørne på Hardangervidda var om mulig verre enn ifjor.

De på laget med hund så ett - 1 - lite kull med lirype.

Vi uten hund hadde mer situasjoner med fjellrypa, men her var det ikke akkurat plagsomt mye å se.

 

Hører fra flere steder at kullene er større i år enn på lange. Men det vil ta år før bestanden er oppe på gamle høyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig i din første påstand.  Beitetrykket av sau i disse heiene er vesentlig mindre nå enn tidligere.

 

Færre bønder tar seg bryet med å frakte opp sauene, gjete de gjennom sommeren og sanke til høsten.

 

Både på Fidjastølen og på Blåfjellenden (og Lortabu) har det tidligere vært mer sau. Bøndene ønsker flere sauer opp i heia, for å kunne fordele arbeidet på flere.

 

 

Min personlige mening er at reven får ta skylda for manglende ryper.  Reveskabb holdt bestanden nede i flere år. De siste årene har revebestanden virkelig tatt seg opp.

 

Jeg har bare sett en flokk ryper i år, og jeg har truffet en del som har forsøkt seg på rypa i disse heiene i år - uten resultat.

Jeg visste ikke at det var gjeting av sau i disse heiene lenger. Den siste gjeteren jeg har hørt om hette Lukas og bodde på Åseheimen like sør for Sandnes før han ble gift for første gang ca. 80 år gammel. jeg mener det var tidlig på 1970 tallet.

Ellers er det riktig at reveskabb holder reven tilbake, men skabben følger økning og reduksjon av rev. I gode gnagerår så øker revebestanden og når gnagerne forsvinner blir det lite mat og dårlig helse på reven. Da kommer skabben tilbake og reduserer revebestanden. Et par kalde vintre med reveskabb og revebestanden er tilpasset mattilgangen.

Når rype og andre "snille" arter går tilbake får ofte rovdyr, rovfugl, kråke og skjære skylden, men sannheten er at slike dyr og fugler svinger i takt med tilgangen på mat og da vil det helt naturlig være for mye rovvilt når maten blir borte.

Kråka er litt spesiell siden den er en opportunist og kråkebestanden kan ofte holde seg noe lenger før den går tilbake.

Rovdyr har tatt sin del av viltet helt siden tidenes morgen og uten menneskets innblanding så hadde naturen balansert dette selv, og hadde vi gjort som for flere tusen år siden og bare tatt ut det vi spiste og ikke drevet jordbruk så hadde det helt sikkert vert overflod av vilt til både mat og klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens.

Da har jeg hatt tre fantastiske dager på heia. Været var helt topp mandag og tirsdag var det blå himmel og vindstille, i dag litt grått og trist men helt greit det også.

Det er fugl i dette terenget, hvor mye eller lite får andre spekulere i.

Mandag: en hare og ca 18 ryper

Tirsdag: ca 12 ryper

Onsdag: ca 18 ryper

( noen av kullene gikk jeg på flere ganger, de er ikke telt med)

Fangsten var det så som så med, fikk 2 stk. De var utrolig vanskelig å komme innpå. Regner med de holder på å ta på seg " vinter anorakken" så generelt mye fjær i terenget.

Uansett, jeg trenger ikke skyte. Men synest det er gøy å se fugl i terenget, godt nok for meg det.

post-8909-0-25393300-1380135856_thumb.jp

latitude

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Årets beholdning hittil for min del er seks fjellryper fra statsalmenning i Nord-Troms første jakthelga. Opptur i antall observerte fugler i forhold til foregående år. Det er positive tegn å spore etter mange helsvarte år, selv om det vil være å overdrive å si at det er mye fugl i fjellet.

Ytre Troms (kysten, øyene) er langt bedre jevnt over, enn hva tilfellet er i indre strøk. Har ikke fått gått så mye rypejakt i år som jeg hadde håpet på. Kun blitt tre turer i år. Tidsklemma med elgjakt og alt annet fjas tar tid..

 

Her er et par bilder (tatt av Hjalmar Westgård, Westgård Foto) fra den nevnte turen første jakthelga:

 

 

 

ifdy.jpg

 

7thc.jpg

 

lqzl.jpg

 

wog9.jpg

 

9kwg.jpg

 

knt4.jpg

 

ni81.jpg

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.