Gå til innhold
  • Bli medlem

Turmål med storfiskpotensiale


resfjellet

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter nye turmål for fjell -og fiskeopplevelser. Har de siste 10 åra klart å skvise inn en 5-7-dagers fisketur (guttetur)i året sammen med trofaste fiskekompiser. Noe som i seg selv er en prestasjon da stordelen av turfølget er i full jobb og har familie og barn. Så lngt har vi utforsket Lierne, Fosen, Femundsmarka, Trollheimen, Børgefjell og sentrale /vestre del av Hardangervidda. Flotte turer med fantastisk natur -og fiskeopplevelser.

Da det er begrenset hvor mange turmål en rekker med en slik tur i året håper jeg på gode tips fra noen her inne.

Det som er fellesnevneren for vår drømmetur er først og fremst flott/særegen natur og muligheten for godt fiske/stor fisk (fortrinnsvis ørret/røye 2+kg). Trenger ikke være fangstgaranti, men må vite at sjansen er der.

Vi liker oss helst utenfor de mest opptrådte stiene, og er ikke redde for lange marsjer med tung bør (viktig med nok godsaker i sekken!). Overnatter helst i lavvo/telt. Vi bor i Midt-Norge, så det er litt begrenset hvor langt vi kommer oss på ei uke. Har tenkt på områder i Nordland, men er ikke veldig godt kjent.

Vil gjerne få innspill på flotte turmål, først og fremst for sommerhalvåret, men er også åpen for tips for vinter/vårturer på isen etter røya. Trenger ikke være konkrekte tips (mottas dog med takk), mer generelle forslag til områder er også spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

Har stort sett bare erfaring fra Saltfjellet, og da spesielt Søndre Bjøllåvatnet. Fiskevekta mi har desverre stoppet på 1,6 kg, men det holder da i massevis. Ellers er det jo flere gode ørretvann ikke langt unna Sørvatnet , men der har jeg ikke hatt hellet med meg foreløpig. Når det gjelder Sørvatnet, er det nok desverre blitt få av de virkelig store ruggene. Onkelen min fisket mye på isen der for 30-40 år siden, og det var da ikke uvanlig å måtte kappe snøret fordi hullet var for trangt. Det ble også tatt mye fisk på 4-5 kg. fra land.

Frister dette, er det bare å kjøre nordover til Semska, og gampe på vestover. Det er jo et stykke å reise, regn med totalt 30 timer kjøring og inn/utmarsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! Frister å utforske f.eks Saltfjellet. Halve moroa er å sitte inne i vintermørket å studere kart, planlegge tur og drømme om sommerens eventyr i fjellheimen. Satte også stor pris på Mikkelfars blogg! Skal ta med meg forslagene når vi skal møtes for mimring og planlegging av nye turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk at navn på gromvann sitter langt inne ja, men regnet ikke med alt for mange detaljerte tips. Ville i såfall vært ren bonus. Nå var det mer generelle tips om fjellområder med flott natur og gode fiskemuligheter jeg var på jakt etter. Å lete seg fram til sitt eget gromvann er en stor del av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke utenkelig å besøke Troms og Finnmark. Har vært diskutert av gjengen tidligere også, men ikke blitt noe av da ingen av oss kjenner fylkene. Har vært snakk om å fly nordover og eventuelt leie bil videre. Tips mottas med takk!

Ifjordfjellet?

http://panneband.blogspot.no/2012/07/ifjord-til-sirbma-2012.html

http://panneband.blogspot.no/2013/10/ifjordfjellet-2010-mimrer-tilbake-om.html

Femundsmarka?

http://panneband.blogspot.no/2013/07/pa-jakt-etter-storfisken-i-femundsmarka.html

Anders

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.