Gå til innhold
  • Bli medlem

Sportsklokker/pulsklokker


Sasojen

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har Garmin Fenix og vil sterkt fraråde denne klokken. Jeg har returnert den to ganger på under ett år og har min tredje nå. Den første fikk dugg på innsiden av glasset, den andre ladet seg ut i løpet av noen timer. Den tredje har jeg nå og den er ganske stabil men jeg er veldig kritisk til Garmin etter dette kjøpet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke vanntett.

Tja, altså, den er jo forsåvidt vanntett, men etter den billigste standarden (IPX7). Det betyr i praksis at den tåler å være 1 meter under vann i opptil 30 min. Det er imidlertid ikke anbefalt å bruke klokken f.eks under aktiv svømmetrening, da det kan komme vann i klokken når den slås flere ganger mot vannflaten. Man kan godt ligge og duppe i vannet, og regn tåler den selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FENIX 

Bilder av infoskjerm for tur(SPOR)

 

post-4927-0-94778900-1379757954_thumb.jp

post-4927-0-76894000-1379757963_thumb.jp

post-4927-0-83634100-1379757996_thumb.jp

post-4927-0-84195000-1379758027_thumb.jp

 

Temperatur utenpå ryggsekk !

 

post-4927-0-21430300-1379758098_thumb.jp

 

 

 

Påstander om at klokka er for stor er sterkt overdrevet, i den grad det er en klokke da, det er vel heller en GPS som kan festes til håndleddet med reim og som kan vise klokka !

 

 

Bilde tatt på tur med FENIX på håndledd, den er ikke større en at det fremdeles går å bruke kamera  :smile:

 

post-4927-0-63391000-1379758203_thumb.jp

 

Månen står rett over Prekestolen sett fra Stavanger .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sasojen  Du må nok bare innse at du har et problem :P Den perfekte klokke finnes ikke, men om du klarer lage den, skal jeg kjøpe en av deg ;)

 

Jeg har merket det! Ser for meg at jeg står der og banner og lager den forbanna klokka selv!!!! "Farskens jævelskap, FUNGER!" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, altså, den er jo forsåvidt vanntett, men etter den billigste standarden (IPX7). Det betyr i praksis at den tåler å være 1 meter under vann i opptil 30 min. Det er imidlertid ikke anbefalt å bruke klokken f.eks under aktiv svømmetrening, da det kan komme vann i klokken når den slås flere ganger mot vannflaten. Man kan godt ligge og duppe i vannet, og regn tåler den selvsagt :)

 

Ikke for å være kranglete, men da kan man ikke si at den er vanntett. Den tolererer vann og regn. :) Dette er kritikk til de som eventuelt misbruker ord. Journalister for eksempel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kranglete, men da kan man ikke si at den er vanntett. Den tolererer vann og regn. :) Dette er kritikk til de som eventuelt misbruker ord. Journalister for eksempel ;)

 

Ikke for å krangle, men ip X7 betyr at den er vanntett, de garanterer bare ikke for gjennomtrenging av vann under et visst trykk ;) Første siffer er støvtettheten, det er ikke med her, støvet trenger ikke gjennom, derfor settes bare en X, andre siffer beskriver vanntettheten.

IP X7 - Kortvarig neddykking i vann - Ingen skadelig virkning ved kortvarig neddykking i vann (15 til 100 cm i inntil 30 minutter).

IP X8 - Varig neddykking - Ingen skadelig virkning ved varig neddykking i vann under betingelser spesifisert gjennom avtale mellom kunde og produsent av utstyret. Tyskerene har dog en standard - IP 69K - Prøvestandarden for IP69K spesifiserer en dyse forsynt med vann med temperatur på 80 °C, et trykk på 80–100 bar og en vannstrøm på 14–16 L/min. Dysen holdes 10-15 cm fra utstyret som skal prøves. Dysen holdes i 30 sekunder i hver av vinklene 0°, 30°, 60° og 90°. Utstyret står på et bord som roterer med 5 o/min. Lykke til med å finne en klokke med den standarden :P

Noen har IP X8, men har du tenkt til å dykke med den? Du begynner å gjøre det grusomt vanskelig for deg selv, med alle kravene. Enten må du føye deg på noe ellerså får du klare deg uten :P

Hard facts of life!!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å krangle, men ip X7 betyr at den er vanntett, de garanterer bare ikke for gjennomtrenging av vann under et visst trykk ;) Første siffer er støvtettheten, det er ikke med her, støvet trenger ikke gjennom, derfor settes bare en X, andre siffer beskriver vanntettheten.

IP X7 - Kortvarig neddykking i vann - Ingen skadelig virkning ved kortvarig neddykking i vann (15 til 100 cm i inntil 30 minutter).

IP X8 - Varig neddykking - Ingen skadelig virkning ved varig neddykking i vann under betingelser spesifisert gjennom avtale mellom kunde og produsent av utstyret. Tyskerene har dog en standard - IP 69K - Prøvestandarden for IP69K spesifiserer en dyse forsynt med vann med temperatur på 80 °C, et trykk på 80–100 bar og en vannstrøm på 14–16 L/min. Dysen holdes 10-15 cm fra utstyret som skal prøves. Dysen holdes i 30 sekunder i hver av vinklene 0°, 30°, 60° og 90°. Utstyret står på et bord som roterer med 5 o/min. Lykke til med å finne en klokke med den standarden :P

Noen har IP X8, men har du tenkt til å dykke med den? Du begynner å gjøre det grusomt vanskelig for deg selv, med alle kravene. Enten må du føye deg på noe ellerså får du klare deg uten :P

Hard facts of life!!!!!

 

Hehe ordet "vanntett" er misvisende for de som ikke skjønner hva alle spesifikasjonene betyr. Det var det jeg ville fram til :) 

 

Ja jeg er utdannet yrkesdykker så hadde ikke gjort noe å testet den under vann ;) Krav må man ha, så får man luke ut det man eventuelt ikke har så stort behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ordet "vanntett" er misvisende for de som ikke skjønner hva alle spesifikasjonene betyr. Det var det jeg ville fram til :)

 

Ja jeg er utdannet yrkesdykker så hadde ikke gjort noe å testet den under vann ;) Krav må man ha, så får man luke ut det man eventuelt ikke har så stort behov for.

Jeg er kanskje litt yrkesskadet når det kommer til disse kapslingsgradene ;)

Hm..om du er yrkesdykker kan det jo være greit å ha en du kan dykke med. Men har du behov for alle disse fancy greiene under vann, eller kan du ha en "vanlig" klokke når du dykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre en GPS mer motstandsdyktig mot vann enn IPx7 vil vel være overflødig all den tid man ikke får inn særlig gode signaler fra satellittene under vann?? ;)

Dessuten er IP-klassifisering en industrispesifisering og ikke spesielt bra som mål på slike bruksting.

Men det ser skikkelig proft ut har en eller annen reklamegjøk funnet på, litt på samme linje som at bare det er stort nok GoreTex-merke på klærne så funker de, helt uten å ta hensyn til overordnede behov og filleting som passform, bruksområde, osv :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre en GPS mer motstandsdyktig mot vann enn IPx7 vil vel være overflødig all den tid man ikke får inn særlig gode signaler fra satellittene under vann?? ;)

Dessuten er IP-klassifisering en industrispesifisering og ikke spesielt bra som mål på slike bruksting.

Men det ser skikkelig proft ut har en eller annen reklamegjøk funnet på, litt på samme linje som at bare det er stort nok GoreTex-merke på klærne så funker de, helt uten å ta hensyn til overordnede behov og filleting som passform, bruksområde, osv :P

 

Hehehe skal ikke brukes under vann, men hadde vært kult å tatt den med på 30 meter eller mer (spørs hva den tåler). Til selvforsynt dykking er det dykkecomputer som gjelder, for overflateforsynt er det de på overflaten som har kontroll på hvor mange meter du er på. 

 

Gps under vann.. Interessant ;) Ble skikkelig avsporing dette, men er jo morsomt å leke med tankene man har :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt yrkesskadet når det kommer til disse kapslingsgradene ;)

Hm..om du er yrkesdykker kan det jo være greit å ha en du kan dykke med. Men har du behov for alle disse fancy greiene under vann, eller kan du ha en "vanlig" klokke når du dykker?

 

Yrkesdykkere kan jo bruke en dykkecomputer som ekstra sikkerhet, men vanligvis blir det overflødig da man har et team på overflaten som følger godt med på bunntid, tabeller osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få alle kravene du setter så vet jeg vet jeg ikke om du får det i 1 klokke alene.
Jeg har selv Polar RCX5, og GPS til så jeg får altimeter på den måten, men det blir jo i ettertid jeg kan se høydekurve når dataene er lastet over på pc. Denne er også egnet for svømming, ikke dykking.

 

Har i tillegg Casio Protrek PRG 240, samt Casio Protrek PRG-130Y som dekker kravene dine bortsett fra kaloriteller, og disse blir til hverdagsbruk og egner seg godt til tur ol. PRG-130Y har også vannstandsgraf og månefasevisning, noe jeg trodde jeg aldri skulle få bruk for, men faktisk har fått bruk for ganske mye.

 

Når det gjelder vanntetthet, så klassifiseres klokkene etter standarder, som består av diverse tester som er nevnt av andre her. En for "water resistant" (ISO 2281) og en for "divers watches standard" (ISO 6425).

 

Tror disse standardene brukes pris-taktisk av leverandørene, og at mange av klokkene er bygd opp likt uansett hva vanntett-standard dem er testet for og satt til. Slik kan dem gjøre "divers watches standard" mer eksklusiv og selge disse klokkene dyrere.

Har eksempelvis rundt 50 dykk ned til 55m med PRG 240 klokken min, og den fungerer problemfritt den. Den er klassifisert med ISO 2281..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få alle kravene du setter så vet jeg vet jeg ikke om du får det i 1 klokke alene.

Jeg har selv Polar RCX5, og GPS til så jeg får altimeter på den måten, men det blir jo i ettertid jeg kan se høydekurve når dataene er lastet over på pc. Denne er også egnet for svømming, ikke dykking.

 

Har i tillegg Casio Protrek PRG 240, samt Casio Protrek PRG-130Y som dekker kravene dine bortsett fra kaloriteller, og disse blir til hverdagsbruk og egner seg godt til tur ol. PRG-130Y har også vannstandsgraf og månefasevisning, noe jeg trodde jeg aldri skulle få bruk for, men faktisk har fått bruk for ganske mye.

 

Når det gjelder vanntetthet, så klassifiseres klokkene etter standarder, som består av diverse tester som er nevnt av andre her. En for "water resistant" (ISO 2281) og en for "divers watches standard" (ISO 6425).

 

Tror disse standardene brukes pris-taktisk av leverandørene, og at mange av klokkene er bygd opp likt uansett hva vanntett-standard dem er testet for og satt til. Slik kan dem gjøre "divers watches standard" mer eksklusiv og selge disse klokkene dyrere.

Har eksempelvis rundt 50 dykk ned til 55m med PRG 240 klokken min, og den fungerer problemfritt den. Den er klassifisert med ISO 2281..

 

Ok, takk for info:) Nei jeg tenkte jeg kanskje kunne finne en klokke som hadde de funksjonene jeg skrev i det første innlegget også kom jeg på at det hadde vært fint om den var vanntett (trenger ikke å ha en som er vanntett ned til 50m). Synes ikke ca. 5-6 funksjoner var så mye å kreve når det kommer med så mange andre funksjoner jeg kunne kuttet ut.

 

Kult at du faktisk har gjennomført 50 dykk med en slik klokke, det er jo over all forventning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lettet etter en slik, nesten, klokke som TS etterlyser i over ett år nå.. Det er veldig lett å gå seg vill i alle de forskjellige merkene og funksjonene og modellene.. I og med at puls ikke er så viktig for meg så lurer jeg litt på en Casio Pro Trek, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg...

 

Det er vist nærmest umulig å finne den ultimate klokken, som i tillegg ser litt ok ut, og passer på ett jentehåndledd.....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er jo denne tråden noen uker gammel men hvis du fortsatt trenger klokke så kan jeg jo foreslå nye Garmin Forerunner 620. Den har jo alt du ber om med unntak av altimeter, men den har GPS da. I tillegg er den faktisk vanntett ned til 50 m! Jeg har forgjengeren, 610, og er storfornøyd med denne. Den er samme dimensjonene som 620, og jeg som har de tynneste håndleddene jeg vet om, bruker denne klokken til daglig. I begynnelsen syntes jeg den var fryktelig svær, men jeg ble fort vant til den. Den er ikke unaturlig stor på noen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte om med en ny klokke selv her om dagen. Kaloriteller etc var ikke så viktig for meg. Jeg ville ha en klokke til daglig bruk som har litt tilleggsfunksjoner når man er ute på tur.

Ergo ville jeg heller ikke ha en klokke som må lades stadig vekk hvis man bruker funksjoner i den. Jeg har egen gps i tillegg til mobil med gps.

Valget falt på den nye Casio Protrek PRW-3000 http://www.casio-europe.com/no/watch/sports/prw-3000-1aer/ .

Fant ut at det var en som passet bra. Er soladning av batteri, radiokontrollert ur, vanntett til 100m, kompass, høydemeter, barometer, termometer, autmoatisk belysning når man ser på klokka og vanlig ting som stoppeklokke, alarm, timer, verdensur etc. Den er og en del mindre enn foregående modeller så den er helt fin å ha på armen hele tiden. Går "aldri" tom for strøm og så slipper jeg stille den(også sommerstid/vintertid).

Nå er ikke det en treningsklokke men "uteklokke". Til trening har jeg en eldre polar pulsklokke allerede(som jeg bruker lite).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble hevdet her at Suunto Ambit 2 ikke har altimeter. Det stemmer ikke. Har en selv og er sinnsykt fornøyd. Klokka er litt stor, men jeg bruker den til hverdags, trening og turer. Man kan til og med måle pulsen mens man svømmer utendørs, så den er definitivt vanntett. Den tåler en god omgang med juling også, og er etter min mening vesentlig tøffere enn klokkene fra Garmin og Polar. Har hatt flere klokker fra både Polar og Suunto og har alltid vært mest fornøyd med Suunto :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om en sportsklokke som har: altimeter, distanse, tidsforbruk og kaloriteller?

Suunto og Garmin har barometer, altimeter og kompass, mens Polar har kaloriteller og andre funksjoner. Jeg vil ha en blanding av disse klokkene. Er det noen som vet om andre modeller?

:)

Suunto Ambit 2 har alt du etterspør. I tillegg kan du laste ned app'er som kan beregne det du ønsker. Finnes feks en som teller hvor mange øl en har "tjent". Man kan i tillegg lage egne app, det er ikke særlig komplisert. Finnes flere tusen apps som kan lastes ned gratis.

Når det gjelder batterilevetid er Suunto Ambit i en klasse for seg, opptil 50 t med gps tracking.

Ambit 2s er light utgaven. Ca halvparten batterilevetid, og har ikke lufttrykk basert altimeter men beregner høyden via GPS.

Har hatt min Ambit 2 i et par måneder og er meget godt fornøyd. Bruker den til trening, fjelltuerer, jakt, etc. Lett å bruke, mange muligheter og lang batterilevetid er pluss. Eneste minus slik jeg ser det er at denne som de fleste GPS klokker er litt stor.

Her er en link til en meget grundig test:

http://www.dcrainmaker.com/2013/04/suunto-ambit2-review.html

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Suunto Ambit 2 har alt du etterspør. I tillegg kan du laste ned app'er som kan beregne det du ønsker. Finnes feks en som teller hvor mange øl en har "tjent". Man kan i tillegg lage egne app, det er ikke særlig komplisert. Finnes flere tusen apps som kan lastes ned gratis.

Når det gjelder batterilevetid er Suunto Ambit i en klasse for seg, opptil 50 t med gps tracking.

Ambit 2s er light utgaven. Ca halvparten batterilevetid, og har ikke lufttrykk basert altimeter men beregner høyden via GPS.

Har hatt min Ambit 2 i et par måneder og er meget godt fornøyd. Bruker den til trening, fjelltuerer, jakt, etc. Lett å bruke, mange muligheter og lang batterilevetid er pluss. Eneste minus slik jeg ser det er at denne som de fleste GPS klokker er litt stor.

Her er en link til en meget grundig test:

http://www.dcrainmaker.com/2013/04/suunto-ambit2-review.html

 

 

Er det noen mulighet for å koble Ambit 2 oppimot f.eks Endomondo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.