Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan ta bilder i regn?


virrma

Anbefalte innlegg

Noen turer er finværsturer og noen turer er regnværsturer. Når man ser på bildene mine, skulle man tro at jeg aldri er ute i regnvær. Hvordan får jeg tatt bilder i regn uten å ødelegge kameraet og/eller få vanndråper på linsa som ødelegger bildet?

 

Vet ikke om det betyr noe, men jeg har et Canon Powershot G15, dvs et brukbart kompaktkamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen turer er finværsturer og noen turer er regnværsturer. Når man ser på bildene mine, skulle man tro at jeg aldri er ute i regnvær. Hvordan får jeg tatt bilder i regn uten å ødelegge kameraet og/eller få vanndråper på linsa som ødelegger bildet?

 

Vet ikke om det betyr noe, men jeg har et Canon Powershot G15, dvs et brukbart kompaktkamera.

 

Undervannshus av den myke typen. Du får undervannshus i hardplast, men ofte svindyre og klumpete.

 

Denne varianten skulle være tilpasset ditt kamera:

http://www.dicapac.com/products/products.asp?idx=65&bcate=1&scate=6&tcate=0

Disse har reim og kan henges rundt halsen.

 

Kan muligens bestilles gjennom FotoVideo, som jeg vet fører Dicapac:

http://www.fotovideo.no/Search.aspx?q=undervannshus&pageID=3

 

Vann på "linsa" er verre (selve linsa beskyttes jo med et sånt hus, men dråpene ødelegger vel bilde/fokus).

Jeg ville prøvd å rigge til en slags "beskyttelsesring" utenpå linsebeskyttelsen, á la solskjermer du får kjøpt til speilrefleks.

Dette burde skjerme for det verste av dråper. Men vær obs på at vidvinkel da vil begrenses, avhengig av størrelse/dybde på ringen.

 

Er forresten glad for spørsmålet, for dette har jeg lurt på selv, uten at jeg har giddet å gjøre noe med saken. Men nå måtte jeg jo google litt ;)

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med en solid stormparaply som jeg kan sitte under ved rast om det regner,denne gir også god beskyttelse av kamera samt at den er så solid at den kan brukes som vindseil på kajakken. paraplyen er ikke større enn en vanlig paraply, bare ekstremt solid og noe tyngere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen turer er finværsturer og noen turer er regnværsturer. Når man ser på bildene mine, skulle man tro at jeg aldri er ute i regnvær. Hvordan får jeg tatt bilder i regn uten å ødelegge kameraet og/eller få vanndråper på linsa som ødelegger bildet?

 

Vet ikke om det betyr noe, men jeg har et Canon Powershot G15, dvs et brukbart kompaktkamera.

Greia er å ha kameraet ute i så kort tid som mulig. Skaff en god fotobag/futteral som kan henge ute (på hoftebeltet f.eks) selv om det regner. Da er det bare å ta frem kameraet i noen korte sekunder for et bilde. Hold objektivet nedover til du skal ta bildet, så får du ikke vann på.  En skyggelue med god brem er fint, da du kan ha kameraet mot øyet uten at det kommer regn på det.

 

Det er smart å ha en tørr klut tilgjengelig i ei lomme, så kan man tørke av de få regndråpene som kommer på kameraet. Ikke bra å dra for mye fukt ned i veska igjen. Når du kommer innendørs bør kameraet tas ut av veska og ligge fritt, slik at evt kondens blir borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Canon EOS 550D, tipper det egentlig ikke skal tåle vann, men det stopper meg ikke i å dra det fram i regnværet. Hva skal man med et kamera om man ikke skal bruke det. Kameraet har vært utsatt for regn, snø og fall og lever fortsatt i beste velstand. Har også et Canon Powershot A560 som har vært igjennom vær og vind og røff behandling. Jeg har enda ikke hatt et Canon kamera jeg har klart å knekke, de har blitt byttet ut når batteriet ikke gidder mer.

Ikke prøv å kast kameraet i fjellveggen eller miste det i vannet, skyld ihvertfall ikke på meg om det går i stykker da :P Men om du følger rådene til Lompa så kan du fint ta bilder i regnværet. Det jeg syns er værre er å ta bra bilder i regnet, alt ser jo litt grått og trist ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er værre er å ta bra bilder i regnet, alt ser jo litt grått og trist ut.

 

Den skylden kan man vel egentlig ikke legge på kameraet...  

 

Selv om jeg gjør det både titt og ofte :P

 

 

Har lekt meg litt i Photoshop, der jeg toner ned fargene på alt annet enn hovedmotivet slik at det fremstår litt "lysende".

Funker spesielt godt når barna er motivet og de har på seg fargerike klær   ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skylden kan man vel egentlig ikke legge på kameraet...  

 

Selv om jeg gjør det både titt og ofte :P

 

 

Har lekt meg litt i Photoshop, der jeg toner ned fargene på alt annet enn hovedmotivet slik at det fremstår litt "lysende".

Funker spesielt godt når barna er motivet og de har på seg fargerike klær   ;-)

Nei, den skylden får været ta :P

 

Hmm...jeg er ikke så god på å redigere bilder, egentlig er det vel mer riktig å si at jeg ikke kan det i det hele tatt. Ikke har jeg noen å skylde på for det heller.

Kanskje jeg får kjøpe en fargerik regnfrakk å putte på bikkja og finne noen som kan hjelpe meg med photoshop. Problemet med det er at bikkja kommer til å hate meg for resten av livet.

 

Men for å være litt seriøs. Var et godt tips, har et bilde oppi hodet om hvordan omtrent det kan se ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Canon EOS 550D, tipper det egentlig ikke skal tåle vann, men det stopper meg ikke i å dra det fram i regnværet. Hva skal man med et kamera om man ikke skal bruke det. Kameraet har vært utsatt for regn, snø og fall og lever fortsatt i beste velstand. Har også et Canon Powershot A560 som har vært igjennom vær og vind og røff behandling. Jeg har enda ikke hatt et Canon kamera jeg har klart å knekke, de har blitt byttet ut når batteriet ikke gidder mer.

Ikke prøv å kast kameraet i fjellveggen eller miste det i vannet, skyld ihvertfall ikke på meg om det går i stykker da :P Men om du følger rådene til Lompa så kan du fint ta bilder i regnværet. Det jeg syns er værre er å ta bra bilder i regnet, alt ser jo litt grått og trist ut.

 

Jeg har tatt knekken på to canon-kameraer med fuktighet (litt mer enn bare regn),  så jeg begynner å bli litt forsiktig. Har bestilt en  sånn pose som Espensa42 linket til nå, så da blir det kanskje  litt lettere. 

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har tatt knekken på to canon-kameraer med fuktighet (litt mer enn bare regn),  så jeg begynner å bli litt forsiktig. Har bestilt en  sånn pose som Espensa42 linket til nå, så da blir det kanskje  litt lettere. 

 

 

Hehe...ja da forstår jeg at du er litt mer forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et Canon Power shot SX20IS for noen år siden. Litt tungt å dra med seg på fjellet, men ikke så stort som et speilreflekskamera.Det er også veldig greit med den solskjermen man setter på enden av linsa. Den tar av for de værste dråpene. Men juling, det har det fått masse av. Saltvannsprut i bøttevis, har til og med blitt dynket i rødvin, da noe "sprang" lekk i ryggsekken. Med det er fullt brukbart enda og tar gode bilder. Det er jo noe av det gøyeste det er å ta bilde av, når det er skikkelig drittvær !

post-8883-0-40168900-1379576686_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har tatt knekken på to canon-kameraer med fuktighet (litt mer enn bare regn),  så jeg begynner å bli litt forsiktig. Har bestilt en  sånn pose som Espensa42 linket til nå, så da blir det kanskje  litt lettere. 

 

 

 

Kjøpte du WP-570 rett fra dicapac.com eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.