Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakklisten min, ukestur. Noen som vil se på?


Imp

Anbefalte innlegg

Skal på tur om halvannen uke, og foreløpig har jeg:

 

Telt, teltstenger, plugger, innertelt
Sovepose
Liggeunderlag
Stormkjøkken m/ gassbrenner - bytter muligens ut med mindre utstyr.
Gass

Svamp, såpe

Kopp

Skje
Fyrstikker/lighter
Kniv
Sag

Øks
Fiskestang
Sluk/mark/krok

Hodelykt
Tørr ullgenser/longs 
Ulljakke el. genser
Tørre sokker. 1 tykke par til soving. 2 mellomtykke par til skift.
En truse

Votter
Tannbørste, tannkrem, liten hårbørste

Dopapir (2 ruller)
Kamera

Gps

Mobil
Regnbukse
Flaske til drikkevann
Sårpakke

Sysaker

 

På: 

 

Lue

skalljakke

tynn ullgenser

bomullsgenser utenpå

bh

truse

longs

bukse

sokker

sko

Frokost: Hirsegrøt til 5 dager

Lunsj: Knekkebrød med pålegg til 5 dager (Pålegg: tubeost, majones, kjøttpålegg, makrell i tomat

Middag: Potetmos, grønnsaksmos/poser? Proteiner?

Kvelds: Rett i koppen 5 stk

Siden denne listen er drodlet ned nå, er det helt sikkert flere ting jeg har glemt..endringer vil forekomme!

Trenger tips til middagsmat, og pålegg. Alle tips og råd tas i mot med stor takknemlighet :)

 

Middagsmeny:

 

Torsdag - noe lett og fort. Potetmos, biff, erter.

 

Fredag - 

 

Lørdag - 

 

Søndag - 

 

Mandag - 

 

Tirsdag, busser hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe og spise med og av og en kopp. Personlig så syntes jeg det holder med en longs. Den blir stort sett brukt i camp. Ellers begynner det å bli mørkt om kveldene så en lykt er nok ikke dumt.

 

Når det kommer til mat så handler det mye om hva man selv liker, og hvor langt man skal gå (hvor mye du er villig til å bære). Til pålegg pleier jeg å ha med diverse tubeost, makrell, spekeskinke, leverpostei med masse smør. Siden det er snakk om en hel uke så kan du spare det med lengst holdbarhet til slutten av turen. I de temperaturene vi har nå så holder jo nesten alle matvarer seg i en par dager minst.

 

Til middag kan du ha ris, pasta eller potetmos med spekeskinke, fisk eller annet kjøtt. Selv liker jeg å ha med en liten flaske med sursøt saus. Lofoten fiskesuppe med fisk og brød. Betasuppe med pølse. Meksikansk gryte (kjøttdeien kan du tørke på forhånd).

 

For å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter kommentarene du allerede har fått.

 

Jeg bar med meg sag på veldig mange turer før jeg fant ut at den aldri ble brukt. Så den er i alle fall borte fra min pakkliste. Ellers er Toro fløtegratinerte poteter en knallmiddag på tur. (Forutsetter dog at du har med Viking melkepulver, noe jeg alikevel drasser med meg til risgrøten jeg er så glad i til frokost  :mrgreen: )

 

Usikker på hvor langt avsted du har tenkt deg - men på en ukestur hadde jeg nok ville ta med meg litt rep.saker i tilfelle noe skulle gå skeis. Strammeren til hoftebeltet på sekken min røk i sommer. Hadde blitt en tung tur videre dersom jeg ikke hadde med med meg egnet rep. utstyr. 

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar:

Ta med litt mer sokker. Både tykke og tynne. De veier lite og kan komme godt med.

Jeg liker å ta med en sag på tur. I områder hvor det er muligheter for å brenne bål så er det veldig greit med en liten tursag, men jeg er også veldig glad i øksa, selv om den veier litt mer. Ved som kløyves brenner bedre enn rund ved.

Stormkjøkken (Trangia?) tar ikke dette litt stor plass i sekken?

En liten kjele og en lett stekepanne er kanskje nok i de fleste singelturer, og en lett gassbrenner får lett plass i kjelen.

Jeg har en kjele som kan brukes både som vannkjele og gryte. Gassbrenneren demonteres og puttes ned i kjelen sammen med diverse fyrtøy.

(Stekepanna på bildet er tung og blir kun tatt med på dagsturer eller kanoturer. Jeg har lettere redskap for lengre turer med sekk.)

post-4220-0-86087000-1379313793_thumb.jp

post-4220-0-31170700-1379313890.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke mye om hvor du skal. Er de fjellet kreves nok litt annet utstyr enn marka nå. Høyt til fjells kan det fort være kjølig så jeg hadde tittet godt på værmelding og evt vurdert en fuelprimus kontra gass.

Kopp og tallerken er og kjekt, samt lykt. Det blir mørkt om kvelden nå utover.

 

Middager ja.

Skal jeg være borte såpass lenge så blir det noe Real for å spare litt vekt og plass.

Har som regel med en del potetmos. Pleier fiffe den opp litt med Jacobs Potetkrydder.

En annen rett jeg lager en del er en blanding av bacon, skåret salamisnabb, soltørket tomat i små biter(fåes kjøpt i ferdige poser), noen ganger pinjekjerner. Ris eller mos ved siden av.

Til fisken jeg får har jeg med en refillpose med krydderet "ovsnbakt fisk".

Pastaposer fra "casa Italia"(eller hva det heter). veier ikke mye og en slik er nok middag til en pers hvertfall. Noen av de skal ha melk, ta evt med litt pulvermelk i en boks.

 

Pålegg

Salamisnabb kan og brukes som pålegg. Ellers bruker jeg som regel slikt som kaviar, tube Nugatti, stabburspølse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret litt.

 

Vi har tre (!) gassbrennere i kjelleren fant jeg ut. En av de har med en liten kjelesak som er mye mindre enn stormkjøkkenet. Spørs om jeg ikke tar med denne isteden. Er helt enig i at stormkjøkkenet tar -mye- plass.

 

Hvordan kunne jeg glemme sjokolade? Sjokolade :wub: En for hver dag er lov, ikke sant?

 

Hvor mange doruller trenger jeg?

 

Og hva menes med reparasjonsett til kroppen? Sysett? Har noen sånne faktisk, fått på jobben da de er gått ut på dato..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret litt.

 

Vi har tre (!) gassbrennere i kjelleren fant jeg ut. En av de har med en liten kjelesak som er mye mindre enn stormkjøkkenet. Spørs om jeg ikke tar med denne isteden. Er helt enig i at stormkjøkkenet tar -mye- plass.

 

Hvordan kunne jeg glemme sjokolade? Sjokolade :wub: En for hver dag er lov, ikke sant?

 

Hvor mange doruller trenger jeg?

 

Og hva menes med reparasjonsett til kroppen? Sysett? Har noen sånne faktisk, fått på jobben da de er gått ut på dato..

Forbruk av toalettpapir varierer sterkt mellom kjønnene har jeg opplevd etter mange års ekteskap :smile: . Men jeg hadde tatt med en rull av typen som er litt kompakt.( hard)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rull bare? Bruker serla her hjemme, de holder lenge..en sånn holder sikkert i to dager her til hele familien på fire stk...men vet ikke om jeg tør ta sjansen på bare en rull ;p

 

Bruker å ta med noen tynne plastposer (eks brødposer) ekstra som brukt toalettpapir går i...så man kan få det med seg uten å ... vel... på vei til bålet. Håndrens (antibac eller noe slikt) er også godt å ha etter et do besøk om det ikke er vann i nærheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til gassbrenneren visst det blir kaldt: Varm gassbeholderen i jakken før bruk. Funker det dårlig, snu den på hodet under bruk. Bruk noen steiner som stativ.

 

Jeg bruker også Serla på tur. Mengden kommer ann på mange komplekse faktorer som bl.a teknikk/utnyttelse/røropplegg/diett/kaffetype etc.

 

Noen brødposer eller lignende er også gull til å oppbevare fisk til neste dag etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret litt.

 

Vi har tre (!) gassbrennere i kjelleren fant jeg ut. En av de har med en liten kjelesak som er mye mindre enn stormkjøkkenet. Spørs om jeg ikke tar med denne isteden. Er helt enig i at stormkjøkkenet tar -mye- plass.

 

Hvordan kunne jeg glemme sjokolade? Sjokolade :wub: En for hver dag er lov, ikke sant?

 

Hvor mange doruller trenger jeg?

 

Og hva menes med reparasjonsett til kroppen? Sysett? Har noen sånne faktisk, fått på jobben da de er gått ut på dato..

 

Et utvalg av diverse førstehjelpsprodukter må til. Du kommer langt med diverse plaster, sårvask, sårstrips, smertestillende (paracet og sterkere) sportstape, pinsett og enkeltmannspakke. Så lenge du har sutursett (og kan bruke det) veier det jo ingenting så da er det vel bare å ta det med og. 

Jeg er av de som drasser med meg et nokså godt utstyrt førstehjelpssett på tur (vesentlig større enn det jeg har skissert over). Det er heldighvis sjelden i bruk, men føles trygt og godt å vite at det ligger i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.