Gå til innhold
  • Bli medlem

Privatisering av vann på Hardangervidda


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Selv om store deler av hardangervidda øst er nasjonalpark er det jo ikke staten som eier hele området. Det at et område er nasjonalpark betyr jo bare at det er underlagt visse regler når det gjelder ferdsel og utbygging i området. Fiskerettene, beiterettene og jaktrettene er jo ikke berørt av dette. Vi lever jo tross alt ikke i et kommunistisk land.

Forøvrig er jeg for nasjonalparken og mener at DNT burde nektes å opprettholde de altfor utbygde stiene de har i området samt at det skulle vært totalforbud mot motorisert ferdsel på "highwayen" fra Solheimstulen inn til Bjornesfjorden.

Når det gjelder dette med fiskekortene er det egentlige problemet det som har blitt sagt her tidligere. Det er forskjellige eiere på hvert eneste vann og kulp over hele østvidda. Skulle man fått til en ordning med fiskekort måtte alle disse eierne blitt enige om hvordan pengefordelingen dem i mellom skulle blitt. Det tror jeg at det er lite realistisk at de hadde klart å blitt ettersom alle mener at det er nettopp deres kulp som er mest verdt og at de derfor har krav på mest penger.

En annen ting er at gyldigheten av de gamle fiskerettene kan være nokså tvilsomme. For at man skal opprettholde en rett må man benytte seg av den og det tror jeg ikke at det er så mange som gjør lenger. Etter å ha fisket med garn i Geitvassdalen i fjor er jeg av den oppfatning av at deler av vassdraget er overbefolket med småfisk, altså at det ikke blir beskattet nok.

Jeg er altså ikke ikke for utbygging av vidda, ikke spesiellt imot ordningen med fiskekort eller grunneier. MEN jeg er realistisk når det ubestridelige faktum at så lenge fiskerettene på Hardangervidda eksisterer så er det lite tvilsomt at det noengang kommer til å bli en ordning hvor man kan kjøpe et fiskekort som gjelder hele området. Altså, tilbake til min opprinnelige uttalelse: Skal dere absolutt fiske på Hardangervidda øst må dere regne med at dere må betale det det koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Når det gjelder dette med fiskekortene er det egentlige problemet det som har blitt sagt her tidligere. Det er forskjellige eiere på hvert eneste vann og kulp over hele østvidda. Skulle man fått til en ordning med fiskekort måtte alle disse eierne blitt enige om hvordan pengefordelingen dem i mellom skulle blitt. Det tror jeg at det er lite realistisk at de hadde klart å blitt ettersom alle mener at det er nettopp deres kulp som er mest verdt og at de derfor har krav på mest penger.

Kanskje du snart skulle innse at det egentlige problemet er bakstreberske og egoistiske grunneiere.

-Det er en ordning med fiskekort allerede. Hvorfor kan ikke den gjelde for hele området, ikke bare enkelte vann?

-Veldig mange steder(de fleste?) har man klart å få til et felles fiskekort for ganske store områder, men flere eiere. Hvorfor er ikke dette mulig på Hardangervidda?

Fordi grunneierne oppi fjellbygdene der skal ha mest mulig penger, eller vil ha fisken for seg selv.

ThomasB skriver at vannene i Geitvassdalen trolig ikke blir beskattet nok. De aller fleste vann i Norge blir ikke beskattet nok! Da hadde det kanskje vært en ide å åpnet fisket slik at flere kunne ta del i det. Det vil i tilfelle aldri være noen fare for at et vann på vidda vil bli overbeskattet av stangfiske.

Første bud for å unngå overbefolkning burde være å fjerne minstemålsregelen på 25 cm. Det er jo småfisken vi vil unngå, og derfor blir det absurd å slippe den uti igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til ThomasB:

Lytt til Ozzy! Ellers så kan jeg være enig med deg i at det trolig aldri vil bli noen lovendring som regulerer grunneieres griskhet og umoral. Jeg er også i mot for mye veger inn i naturen. Men når det først er laget grusveier inn i naturen, så burde de være åpne for allmenn ferdsel. Nå er det ofte sånn at man blir møtt av stengte bommer og at noen utvalgte har fått nøkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ThomasB:

Lytt til Ozzy! Ellers så kan jeg være enig med deg i at det trolig aldri vil bli noen lovendring som regulerer grunneieres griskhet og umoral. Jeg er også i mot for mye veger inn i naturen. Men når det først er laget grusveier inn i naturen, så burde de være åpne for allmenn ferdsel. Nå er det ofte sånn at man blir møtt av stengte bommer og at noen utvalgte har fått nøkler.

Almenn ferdsel ja, men ikke motorisert....

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Einar W: Jeg kan ikke noe for det, men syns det er en smule irriterende når jeg blir møtt av stengte bommer når jeg skal på fisketur. Imens jeg må parkere ved bommen og kanskje gå i 40 min,så kommer det flere biler med folk som har fått tak i nøkkel. Jeg prater ikke om hytte-eiere nå. Så da jeg ankommer vannet er det fullt av biler og søppel. Altså er det veier så burde de være åpne for alle så fremt ikke er hytteeiere som har spleiset på vei inn til hyttene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til EinarW: Ok, da er vi enige. Jeg tenkte mer generelt. Stengte veier har jeg opplevd mest på lavlandet .

(Jeg er også i mot for mye veier inn i naturen,men når de først er der så burde de være åpne for allmenn ferdsel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GIN:

Grunnen til at grunneiere setter opp bommer på skogsbilveiene sine er for å hindre at folk kjører på de. Hvorfor? Jo fordi unødvendig biltrafikk fører til slitasje på veien som igjen må vedlikeholdes av grunneier på grunneiers regning. De som "har fått tak i nøkkel" har som regel betalt for dette.

Det virker som om du vil at det meste skal tilrettelegges deg på andres bekostning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til ThomasB: He he ,du mener jeg er en fæl faen fordi jeg er for allmannsretten. Du har ikke hørt om bompenger da?

Hadde det vært opp til meg, så hadde det blitt bygd færre grusveier inn i skogen/vidda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIL GIN:

Morosamt at du nevner Geitvassdalen. Var på Vidda frå mandag til i går der eg mellom anna fiska i nemde Geitvassdalen. At "praktisk talt heile Geitvassdalen er privatisert" er ikkje korrekt. Alt straumande vatn er allemannseige og der er det både fritt fram å fiske og heilt klart dei beste fiskeplassane. Var så heldig å få ein nydelig, nesten gullfarga aure på nymfe på onsdag :D

Fiske uten fiskekort? Det eg mente var at eg undervegs har opphalde meg over fleire dagar i områder der fiskeretten var knytta til leige av hytte. Ein telefon til grunneigar løyste problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til ØysteinD: Gå inn på www.numedal.net/fjellstyre og klikk på fiskekart så ser du jo at store deler av geitvassdalen er privatisert. Jeg gidder ikke å gå i mange timer for de små elvestubbene som man har lov til å fiske i .(En pen ørret på en mange dagers fjelltur sier jo sitt). Fiskeretter koster i fra 20000 til 80000 kr i Jotunheimen, så jeg går ut i fra at det er svindyrt på kjente ørretvann på vidda også. Grunneiere på vidda er visst ikke helt siviliserte ut i fra det flere her på forumet her har tastet (dvs. avisende tone,rundjuling og skyting etter tjuvfiskere) . Ellers så mener jeg at salg av fiskekort er en mye bedre løsning enn utleie av fiskeretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er helt forkastelig at det skal forbys fiske. Det er rett og slett til skade for fiskebestanden. Vet om eksempler der dette har skjedd før, det har blitt for mye fisk og den har blitt kannibalisert. Gjennomsnittsfisken i vannet blir og mindre... Dette er idioti!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis en forbanna knøl skyter etter meg for at eg gjør noe alle har rett til og har gjort i århundrer så skal eg love deg at eg skyter tilbake. Juling kan de og prøve seg med, skulle vært umyndiggjort hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Poenget mitt er at det burde være en reell allmannsrett i Norge. At en person med normal økonomi skal ha muligheten til å fiske ørret uten å måtte streve med mannvonde grunneiere,at man ikke må ha de rette kontakter for å kunne kjøre inn en grusvei, at ikke overdreven hyttebygging kan hindre en i å telte ved et vann

Dette er det utrolig nok enkelte her på forumet som er uenige i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til GIN:

Enten så fiskar du kva sommar i Geitvassdalen men synest det er for mye folk der, eller så sit du kun framfor PC'en og lagar dine eigne verdsbilete utan overhode å vete kva du snakkar om.

Det at ein del vatn er eigd av private byr på ingen problem for dei som ønsker å ferdast og fiske i området.

Til orientering så fiska eg tilsaman i underkant av ein time under heile turen. Resultatet var en ørret på 2,0-2,2 kg og en på ca 0,6. Begge ble tatt på flue. :wink:

Har forresten høyrt at det er lite privateigde fiskevatn i Nord-Korea og på Cuba. Kanskje du bør ta deg ein tur....

Det er berre å klikke seg inn på:

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/kn.html

og

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/cu.html

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til ØysteinD: Hvis man lever i en annen verden fordi man synes det er dumt med utleie av dyre fiskeretter framfor salg av fiskekort, så er det mange som lever i en annen verden enn deg. Jeg er mye i naturen, derfor er allmannsretten viktig for meg. Jeg synes det er litt dumt hvis man må være velstående eller at man må annonsere etter folk som kan være med å spleise på fiskeretter for å fiske i bra ørretvann på fjellet.

Jeg tviler vel egentlig på at du noen gang har vært på fjellet i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt kompliserte forhold det råder på østvidda da,godt jeg ferdes lite derom.

Hvis privatiseringen jeg blir informert om på denne tråden innebærer rigid håndhevelse av den private eiendomsretten og bruksrett,synes det meg som en beklagelig,og uheldig utvikling.

Man skulle slippe å gjøre research m.h.t lov og rett,sedvane fordi lokal koloritt er av slik karakter

at det er i utakt med folk flest oppfattning hva som er rimlig m.h.t hva man kan,og hva man ev. må betale,og hvor tilgjenglige oplysningene er.

Det kan fort bli ett Damoklessverd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GIN:

1. Du må få lov til å synest at det er dumt at nokon tilbyr "produkt" som ikkje passar dine preferansar.

2. Verken den private eigendomsretten eller måten fiskerettane blir leigd ut på, har noko med allemannsretten å gjere.

3. Det fins mange gode ørretvatn på fjellet der du ikkje må være "velstående" for å fiske.

4. Det er fritt fram å tvile på andre, men eg skal gje deg eit tips: Dersom du skal passere vestsida av Skjerhøl i Geitvassdalen treng du ikkje gå rundt Nordre Skjerhøltjønn. "Elva" mellom N. Skjerhøltjønn og Butjønn kan heldigvis skrevast over uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at ein del vatn er eigd av private byr på ingen problem for dei som ønsker å ferdast og fiske i området.

Til orientering så fiska eg tilsaman i underkant av ein time under heile turen. Resultatet var en ørret på 2,0-2,2 kg og en på ca 0,6. Begge ble tatt på flue. :)

Gratulerer med flotte fisker, men ikke la deg lure av din egen griseflaks. Det store antallet private vann på østvidda er selvfølgelig et stort problem for de som skal fiske i området. Man må omtrent lete opp småpyttene det er lov å fiske i, mellom de større vanna som er private. De fleste trenger mer enn en time for å skaffe seg middagsmat på en ukestur.

Det er ikke snakk om at vannene skal være i offentlig eie, men at alle som gidder å gå inn(og løse fiskekort) skal få lov å fiske i dem. Hvis bøndene vil ha inntekter av vannene sine kan de leie bort hytter(de som alt er der), båt og garnrett. Vanlige fiskere på vandring burde kunne fiske med stang uten at det har noe vesentlig å si for bestanden i vannet.

Jeg vet ikke hvor mye fisk som blir tatt i garn på østvidda hvert år, men det er sikkert noen tonn. Det er ihvertfall ikke fiskebestanden som er grunnen til at fiskere blir nektet adgang, for garnfiske holder de på med alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til ØysteinD:

1. Hvem sine preferanser passer de til da?

2. Jeg var litt upresis angående allmannsretten. Jeg vet at allmannsretten ikke omfatter jakt og fiske på innlandet. Men jeg mener at allmannsretten burde ha sørget for at alle jakt- og fiskeinteresserte har like muligheter uavhengig av inntektsnivå eller gode forbindelser.

3. Nevn et eller flere ørretvann som er kjent for bra fiske på østvidda som ikke er privatisert.

4. Takk for tips. Men jeg er litt kjent fra før.

*Hvorfor gikk du i flere timer for å fiske i 1 time? Hva gjorde du der egentlig?

*Ellers så ser du jo at det er flere her på forumet som er i mot disse tilstandene på fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tilbodet passer sjølvsagt for dei som har fisker der.

2. At du ønskjer eitsosialistisk/kommunistisk samfunn er greit for meg så lenge det ikkje blir ein realitet.

3. Veit ikkje om nokre vatn som er blitt "privatisert", men eg veit at det er fleire enn staten som har eigedomsrett i området.

* Kvifor eg fiska kun ein time? Eg hadde ikkje behov for å fiske meir.

* Det er ikkje snakk om "tilstander", men grunneiers rett til å utøve sine rettigheter.

Av de ca 6 km fra Lågaros til Geitsjøen er 2,3 km fitt for alle.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til ØysteinD :

Jeg er ikke kommunist selv om jeg vil at ørretvann i villmarka skal være for alle . Salg av fiskekort til vettuge priser godtar jeg. Men er ikke for å betale mange tusen kr for å leie fiskeretter. Gå inn på www.numedal.net/fjellstyre og klikk på kart statsallmenningen eller fiskekart,da får du litt oversikt over private vann på østvidda. Du hadde ikke behov for å fiske mer?! :?

Jeg tror på at grunneiere har veldig frie tøyler,derfor burde det ha kommet en lovendring for å regulere umoralen deres. Det er forresten 20-25 km fra Geitsjøen til Lågaros...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.