Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tøff er Besseggen


maxkrone

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å ta min far ut på tur, og har tenkt spesielt på Besseggen. Han er 63 år og i OK fysisk form, men er ikke vant til å gå i fjellet. Derfor er jeg redd Besseggen kan bli litt i tøffeste laget. Er det noen som kan gi meg noen innspill på hvor hard turen egentlig er? Eventuelt alternative turer som kan være vel så bra?

 

Takker så mye for innspill! :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg husker rett er det satt som en 7-timers tur. Det betyr 7 timer pluss pauser i vanlig gangtempo. Hvis far din klarer å gå på tur i marka en hel dag, så klarer han Besseggen også. Ikke er den spesielt bratt, og ikke er den spesielt vanskelig. Fra Memurubu går det jevnt oppover, flater ut på toppen og så ned igjen. Kort fortalt.

 

Jeg gikk den for 20 år siden, sammen med videregående-klassen. Da var det både spreke og rimelig slappe elever med, og alle kom over uten problem. Bare vær oppmerksom på at fjellet i september kan være kaldt, pakk klær for sne også. Det er dessuten ingen sjokoladeautomater eller Narvesen underveis, så all mat må pakkes med. Beregn gjerne litt ekstra, da fysiske fjellturer krever litt mer mat enn hva man ser for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsberegning på ut.no er 6-8 timer. Jeg og 3 venner (40-åringer, pluss-minus) gikk for en måned siden; 2 i middels god form, 2 i relativt dårlig form. Alle kom over. Vi to som er "middels" kunne fint greid det på 7 timer, inkludert pauser.

Men vi fulgte tempoet til "svakeste ledd" og brukte dermed 11(!). Veldig mye pauser og stopp, fotografering osv.

Vi målte lengde til 15.9km med GPS, men det er inkludert en del "virring".

 

Det er bratt opp fra Memurubu opp på Bandet, men fin grus-sti og lettgått. En litt bratt skrent ned til Bessvatnet, men går fint å snirkle seg ned bare en tar det litt piano. Selve eggen er bratt, men opplevdes ikke spesielt smal eller "farlig" på noen måte. Ser verre ut på avstand enn når du står midt i. Steinete, men relativt flatt terreng etter selve eggen, opp til høyeste punkt.

Og samme ned igjen, bare motsatt rekkefølge ;)

 

Enig med tidligere talere; det bør gå bra. Beregn dere god tid, ta første båten til Memurubu 07.45 og pakk med dere ekstra mat og klær mtp årstiden.

Lite tips, nøtter, sjokolade og kaffe gjør underverker når man er litt motløs og "tom" ;)

Regn og snø gjør terrenget litt sleipere, litt skumlere, og det tar litt mer tid. Første båten inn gjør at dere rekker siste matservering på Gjendesheim selv om dere skulle bruke 11 timer, som oss.

 

Lykke til! (Du skriver vel tur-rapport?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på tur? Hørte på radioen i morges at det er snø på Valdresflya og ellers i fjellet, anbefaler ikke Besseggen på beina i snø.

Båttidene finner du forøvrig her: http://gjende.no/ekstraturer/

 

Ellers er det jo interessant at ruten Memurubu-Gjendesheim tidligere var satt til 6 timer av DNT, men dette ble oppjustert til syv timer for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at de fleste anbefaler å starte på Memurubu, for å så gå via Besseggen til Gjendesheim. - Hvorfor?

Sånn jeg ser det er det å anbefale "feil" retning på denne turen.

At mange som går Besseggen er redd for høyder trekkes frem som argument.

 

Jeg synes dette ikke er "gyldig grunn" for å starte på Memurubu.

 

Sist jeg gikk turen, for et par år siden, startet jeg etter en tidlig frokost på Gjendesheim.

På vei opp lia fra Gjendesheim hadde jeg god oversikt over området rundt hytta. Jeg telte ikke, men anslo at det sto mellom 200 og 400 mennesker i kø for å ta rutebåten over til Memurubu.

Disse menneskene startet altså dagen med å stå flere timer i kø, for å så fortsette dagen med å gå i en frustrerende lang kø oppover den bratte skråningen fra Memurubu. 

For de som måtte ha høydeskrekk må det være en ganske stressende opplevelse å gå opp selve eggen omringet av stressa folk som går i ulikt tempo - noen stopper for å ta bilder, mens andre klamrer seg fast.

 

Jeg for min del spiste lunsj vel nede på Bandet - under selve eggen, og først da møtte jeg de raskeste som kom fra Memurubu.

En annen åpenbar fordel med å gå denne veien er at man da får den flotteste utsikten utover Jotunheimen, og med den flotte fargekontrasten mellom Bessvatnet og Gjende.

 

Innspill?




 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at den retningen er fin. Da jeg skrev innlegget mitt tenkte jeg ikke noe særlig over hvilken vei folk bør gå. Fordel med å ta båt og gå tilbake: Du slipper å overnatte på Memurubu, alternativt slipper du å måtte rekke båten hvis du ikke vil overnatte (eller gå stien langs vannet tilbake, det er en ok tur, men de fleste er sikkert fornøyd med dagen når turen over eggen er unnagjort). Jeg har opplevd Memurubu som upersonlig, dyr med halvkjipe rom og mat som snytt ut av 70- og 80-tallet. Hvem lager salat av kinakål med Thousand Island-dressing i dag? Heldigvis har jeg andre måter å nyte fjellet på enn å oppholde meg akkurat der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har vi andre fjellområder ja!

Jeg er så ung at jeg ikke vet hva thousand island er..

 

Godt poeng med at man ved å starte på Memurubu ikke trenger å stresse med å rekke båten tilbake. Det er, så vidt jeg ser, det eneste virkelig gode argumentet for å ta denne turen den veien. (Og da gjelder det for de som bruker mer enn 8 timer på turen - da det går båter tilbake fra Memurubu utpå ettermiddagen).

 

Til Trådstarter: Jeg er enig med de andre her at turen i seg selv ikke trenger å ta mer enn de foreskrevne 7 timene. Men som Espen skriver lengre opp: det er fort gjort at de tregeste i turfølget kan bruke godt over 10 timer.

Så, når en tur tar 10 timer så er det slik jeg ser det en ganske lang tur.
Bortsett fra selve eggen, som er en liten etappe på noen få hundre høydemetre med forsiktig klyving, så krever ikke turen at man er veldig fjellvant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kondisjonen som kan være utfordringen og ikke høyde/klyving, kan kanskje Jostigen-Besseggen eller Knutshøe være alternativ?

Besseggen : svært enkel klyving, kun noen få punkter som krever armbruk, lite fallpotesial, god friksjon etter alle som har gått der.

Jostigen-Besseggen: slipper båtkø, noe kortere, brattere her og der, vardet og nyoppusset sti.

Knutshø : klyving på to punkt, siste har fallpotensiale, men gode tak, ellers god sti, lite folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd og tips som har kommet frem her. Dessverre blir det ingen tur med min far denne gangen da det viser seg at han hadde solgt unna alt sitt turutstyr for et par uker siden. Da vil jeg heller gjøre turen neste sommer/høst med turvenner, så takk igjen for nyttig og god info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jag gick Besseggen från Gjendesheim till Memurubu när jag var 9 år (första gången) och för att det inte skulle bli så tufft för mig och min bror (8 år) så tältade vi vid Bessvattnet. Blev en lagom två-dagars tur för oss. Så det är ett alternativ om man inte vill ta allt i ett svep.

 

Synd att han hade sålt all utrustning men till framtida besökare till den här tråden tänkte jag att det inte gjorde något att skriva det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått Besseggen begge veier og er ikke i tvil: Gjendesheim til Memurubu er i særklasse den beste. Her får du hele tiden panoramautsikten i stedet for og gå med ryggen til. Og, det tar på beina og gå nedover til Gjendesheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er en av dem som sliter litt med balanse og bratte stup/kanter. Jeg ente opp med å stå på bunn av Besseggen og si "ikke faan!", og måtte finne alternativ rute. En av grunnen til at jeg gikk fra Memurubu var nettopp båtene. Jeg kjørte opp fra Oslo på morgenen om kom opp såpass sent at jeg aldri hadde nådd en båt tilbake. 

 

En annen grunn er at jeg ville ikke bli stående på toppen av eggen og fryse på veien ned. Så jeg frøs på brunn av eggen istedet, og gikk langs Bessvannet istedet med to andre som ikke klarte å gå eggen. 

 

Jeg elsker å gå i fjellet, men har dog et problem med stup, sammen med min dårlige balanse. Det er dog enklere å gå oppover en kant, hvor jeg bare ser mot steinen, enn å gå nedover. Men på Besseggen klarte jeg ikke opp engang uten noen til å sparke meg bak (og de var ikke med). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som sliter litt med balanse og bratte stup/kanter. Jeg ente opp med å stå på bunn av Besseggen og si "ikke faan!", og måtte finne alternativ rute. En av grunnen til at jeg gikk fra Memurubu var nettopp båtene. Jeg kjørte opp fra Oslo på morgenen om kom opp såpass sent at jeg aldri hadde nådd en båt tilbake. 

 

En annen grunn er at jeg ville ikke bli stående på toppen av eggen og fryse på veien ned. Så jeg frøs på brunn av eggen istedet, og gikk langs Bessvannet istedet med to andre som ikke klarte å gå eggen. 

 

Jeg elsker å gå i fjellet, men har dog et problem med stup, sammen med min dårlige balanse. Det er dog enklere å gå oppover en kant, hvor jeg bare ser mot steinen, enn å gå nedover. Men på Besseggen klarte jeg ikke opp engang uten noen til å sparke meg bak (og de var ikke med). 

 

Hei Øystein,

kunne det ikke vært et flott alternativ å heller gå opp til toppen (Veslefjellet) fra Gjendesheim, for å så velge å snu der oppe?

Da har du jo, så vidt jeg ser det, fått med deg det beste med turen, nemlig selve utsikten - og det uten kø...

(Hvis det er på en kald dag så er det vel ikke noe særlig forskjell på temperaturen der oppe og nede på bandet)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som sliter litt med balanse og bratte stup/kanter. Jeg ente opp med å stå på bunn av Besseggen og si "ikke faan!", og måtte finne alternativ rute. En av grunnen til at jeg gikk fra Memurubu var nettopp båtene. Jeg kjørte opp fra Oslo på morgenen om kom opp såpass sent at jeg aldri hadde nådd en båt tilbake. 

 

En annen grunn er at jeg ville ikke bli stående på toppen av eggen og fryse på veien ned. Så jeg frøs på brunn av eggen istedet, og gikk langs Bessvannet istedet med to andre som ikke klarte å gå eggen. 

 

Jeg elsker å gå i fjellet, men har dog et problem med stup, sammen med min dårlige balanse. Det er dog enklere å gå oppover en kant, hvor jeg bare ser mot steinen, enn å gå nedover. Men på Besseggen klarte jeg ikke opp engang uten noen til å sparke meg bak (og de var ikke med). 

 

Har du prøvd å gå med staver? Sliter selv litt med høydeskrekk og gelebein når det blir for bratt, men staver gjør det litt tryggere føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Øystein,

kunne det ikke vært et flott alternativ å heller gå opp til toppen (Veslefjellet) fra Gjendesheim, for å så velge å snu der oppe?

Da har du jo, så vidt jeg ser det, fått med deg det beste med turen, nemlig selve utsikten - og det uten kø...

(Hvis det er på en kald dag så er det vel ikke noe særlig forskjell på temperaturen der oppe og nede på bandet)...

 

Var et valg jeg gjorde, mest basert på at det enkle fakta at det er lettere å gå opp en smal skrent enn ned, pga synsvinkel. Også det at jeg aldri hadde nådd siste båt tilbake, og da måtte ha overnattet en dag. Målet var å gå turen, hvor Besseggen kun er et element. Hvis jeg bare vil se utsikten så kan jeg alltids komme tilbake og gå fra Gjendesheim. 

 

 

Har du prøvd å gå med staver? Sliter selv litt med høydeskrekk og gelebein når det blir for bratt, men staver gjør det litt tryggere føler jeg.

 

 

Går nesten alltid med staver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.