Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerven fjellduk


gjranhansen

Anbefalte innlegg

Hei, spørsmålet har sikkert kommet før, men dette er noe jeg lurer veldig på(da med tanke på vurdering av kjøp). Jeg er en eier av en enkel Helsport sovepose med ekstremtemp på -14 grader. Jeg er fornøyd med soveposen dog stoffet i posen og utpå ikke akkurat er noe å skryte av. tar lett til seg fuktighet og vanskelig å få tørr(vanskelig med mange soveposer på markedet for den saks skyld, tenker nå på sommerturer, uansett). Jeg vurderer etter mye om og med å invesetere i en jerven duk. Men er usikker på om for eksempel Thermo eller Extrem kan erstatte posen på vinteren, hovedsaklig sommeren!(jeg ser nyttigheten i denne ved at den har flere bruksområder!!) :)

 

Takk for svar :) 

 

Gjøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer. Det er forskjell på innerstoffetl på thermo og extreme duken.

Var det ikke sintef som hadde testet extreme duken på vinterstid og fått gode resultater? finnes vel link fra nettsidene dems om testen. Den vil ikke være en erstatning for en sovepose, men et supplement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at kondens kan bli et problem. Når det er sagt bruker jeg duken fra tid til annen. Mest som et supplement som allerede nevnt i tråden. Jeg har dog kamerater jeg vet har brukt den i stedet for ordinær sovepose og som har vært fornøyde med det. Som sagt har jeg brukt den som et supplement til sovepose, men den har jo også andre bruksområder jeg setter pris på. Jeg drar til Hardangervidda i morgen og blir der frem til neste helg, og da skal den med;) kan være surt, vått og kaldt i høstfjellet om man er uheldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg misforstår hva du skriver, men hvis jeg leser riktig; du vil bruke jerven i stedet for sovepose? det er ikke snakk om mye isolasjon. tallene du snakker om er antall gram fiberisolasjon per m^2 av duken. Til sammenligning kan en standard vinterfiberpose veie rundt 2.5 kg (Tyin 5-season). Hvis du tenker å bruke jerven som trekk utenpå en vintersovepose så får du sannsynligvis problemer med kondens på innsiden av duken og blir enda våtere enn du ville blitt ellers. På sommeren kan en jerven være nok, så lenge det ikke er alt for lave temperaturer. Men det blir klamt da også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min som ett supplement på kalde/våte netter og har aldri vært plaget av kondens. Men har den alltid åpen i hode-enden isåfall. Titt og ofte flere glidelåser åpne også.

Men det beste med jervenduken er anvendligheten. Til bruk under pauser. Til å sitte / ligge på. Tarp. Pakke seg inn i på kvelden. Regntøy. Sikkerhet. Bikkjeseng. Og sikkert mye mer..

Savner den alltid på turer jeg ikke tar den med.. Fordi den veier litt. Det er det negative...

Og sovepose er det ikke.

Men jeg er veldig glad iden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg misforstår hva du skriver, men hvis jeg leser riktig; du vil bruke jerven i stedet for sovepose? det er ikke snakk om mye isolasjon. tallene du snakker om er antall gram fiberisolasjon per m^2 av duken. Til sammenligning kan en standard vinterfiberpose veie rundt 2.5 kg (Tyin 5-season). Hvis du tenker å bruke jerven som trekk utenpå en vintersovepose så får du sannsynligvis problemer med kondens på innsiden av duken og blir enda våtere enn du ville blitt ellers. På sommeren kan en jerven være nok, så lenge det ikke er alt for lave temperaturer. Men det blir klamt da også.

Jepp, var som en erstatning for en sommerpose jeg tenkte på, men på jerven's sine sider står det noe om at de har fjernet kondensproblemet i Thermo Extrem posen.... Stemmer dette eller er dette helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne si at de har fjernet kondensproblemet må det være ganske stor fukttransport gjennom isolasjonen og membranen på duken. Tviler på at det er gjort nevneverdige forskjeller på den fronten. I praksis skal det ganske mye til å lage noe som både slipper ut mye kondens, og som samtidig er vanntett. Utpust er den klart største fuktighetskilden i teltet, god lufting i teltet og åpning rundt hodet vil til en viss grad kunne løse dette problemet. Men kroppen slipper også ut fuktighet mens en sover (såkalt svette) og denne blir i større grad stengt inne av duken. Problemet kan til en viss grad løses hvis du klarer å lage en patent som også lufter inni duken. Brukt jerven en del på denne måten, som et slags enmannstelt hvor jeg har hengt opp duken på en måte som tillater litt sirkulasjon inni, og har da ingen problemer med kondens. I teltet har eg som regel brukt jerven til å ligge oppå, mer som et supplement til liggeunderlag. Ellers er det ypperlig som nødplagg eller helkroppsponcho for jegere eller i andre situasjoner hvor en ikke beveger seg så mye. For å holde soveposen tørr ville eg heller satset på bedre teltrutiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.