Gå til innhold
  • Bli medlem

Hexamid solo plus tarp tent erfaring? - Utskilt


RuneH

Anbefalte innlegg

Hvis det er den lille vektforskjellen mellom de to som er avgjørende så kan du jo også tenke nøye igjennom hvor viktig det er med insektsnetting. Insektsnettet utgjør 142 gram av vekta på solo teltet og 164 gram på Solo-plus.

Med hund hadde jeg nok definitivt gått for Solo-plus. Når det er skikkelig drittvær vil du gjerne ha nok plass til å brette opp bunnduken også litt og da spiser du av gulvbredden.

Vikten är inte avgörande, men vindfång, 10 cm lägre tält borde tåla vind bättre.

Ca 80 g i viktskillnad är ingen dealbreaker, och skillnaden i vindfång blir ca 7-8% om jag räknat riktigt i huvudet, men det kanske går opp i opp med flackare vinkel på tältduken på ett Solo plus.. får räkna ordentligt på det en dag.

Mindre golvyta gör det också lättare att hitta en lägerplats.

Tack igen för innspill och synpunkter. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bivyene mine er allerede ustyrt med shock cord og cord lock

Festes den for høyt opp slik at den er mer over bryst/mage så vil myggnettet trekkes i den retningen og vil trekkes over ansiktet.

Ideelt sett skal det festes rett over ansiktet eller vekk fra ansiktet i retning hodeende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er veldig høy så har du ihvertfall en halvmeter takhøyde til å strekke ut bivyen på om du fester en løkke rett over hodet. Vet ikke hvor mye biviyen må løftes?

 

Tenker en tur ut i morgen, så kan anslå litt mer nøyaktig høyde da når jeg har teltet oppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar deg tid til å ta et mål hadde det vært veldig fint, jeg er 180cm.

 

Hadde ikke med målbånd, men en halvmeter som jeg anslo kan nok stemme ganske bra. Nå slo jeg opp teltet når det var nesten mørkt og jeg måtte ta til takke med en plass uten helt jevnt underlag. Fikk derfor ikke teltet like høyt som det bør stå, og det spiser jo litt av takhøyden.

 

Var forøvrig rimelig mye vind i natt og dag tidlig. Teltet står bra, men takhøyden blir noe redusert når vinden tar godt i. Brukte carbonstanga som selges som stang til teltet og denne er ganske mye mykere enn en vandrestav. Den tålte jo greit å bøyes litt, men det blir jo mer slark da og når stanga ikke holdes helt oppe blir det mer blafring i duken. Uansett teltet stod greit, men i så mye vind blir det ikke like komfortabelt som et godt tunnel eller kuppertelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tack för svaret.

Det är klart gott med lite extra plats, men mitt stora spörsmål är ju om det blir för trångt på höjden, Solo plus har ju en extra bardun i var kortsida som ger lite mer takhöjd vid fot och huvud.

Upplever du stor skillnad i takhöjd om du inte spänner ut de bardunerna?

 

Nå har det kommet et meget godt alternativ om en vil ha ekstra lengde og takhøyde:

 

http://www.zpacks.com/shelter/altaplex.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fint ut, men det är fortfarande solo eller solo plus för min del, jag använder inte vandringsstavar, så jag må köpa till tältstänger, det verkar inte finnas till detta tält.

Tack för tipset ändå, det kommer säkert till nytta för någon annan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Väcker liv i tråden igen, nu har jag fått mitt Solo (icke plus) och testat att spänna upp det.

Storleken var bättre än förväntat, då bunndukens kanter inte går tvärt upp, så det blir 5-10 cm extra plats på bredden, det kan reduceras något genom att spänna fästena till bunnduken maximalt.

Hur som helst, gott om plats till mig och hunden.

Jag köpte till carbonstång 122 cm samt bardunsträckare från Zpacks standardsortiment.

Modifikationer är extra bardunfästen mitt på kortsidorna samt en matlagningslucka.

Extra bardun ger ca 10-15 cm extra takhöjd över huvudet (och fötterna också om jag skulle sätta en extra bardun där.)

Matlagningsluckan håller mygg och knott ute medan jag håller en hand på köket och lagar mat.

Vikt för det hela, inkluderat packsäckar för tältpinnar, tältstången samt tältet och tältpinnar (4 st MSR Groundhog Mini och 5 st Helsport Millenium) blir 614 gram.

post-14793-0-64778500-1433349939_thumb.j

post-14793-0-83625000-1433349983_thumb.j

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vrimmel Ja, det är nog lurt, jag har en tjock madrass, ca 7 cm. (Exped Syn-mat Hyperlight LW.) De extra centimeterna takhöjd kompenserar gott för att man ligger lite högre upp.

Jag kommer dock testa utan extra bardun i fotändan till att börja med, men en extra tältpinne och bardun tar ju stort sett ingen plats och väger 7-8 g extra, så det är ingen tvekan om att det får följa med om det behövs extra plats för fötterna också. :-)

Bardunen gav mer takhöjd än jag vågade hoppas på, så trots att madrassen stjäl 7 cm blir det ändå runt 5 cm extra vid huvudet gentemot utan bardun samt utan liggunderlag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.