Gå til innhold
  • Bli medlem

LED-lommelykt (lumen) - Utskilt


Turtur

Anbefalte innlegg

Var på Clas Ohlson og "bare tittet". Der hang det LED-lommelykt fra Askalitt på tilbud til 90 spenn. Da det stod at den leverte 110 lumens og skulle lyse 190 meter (yeah, right!!), så klarte jeg ikke dy meg. Tok den med, og helvete som den lyste. Har til nå handlet Cree-lykter fra DealExtreme, men det er det slutt på nå. Også 90 kroner da (satt ned fra 199)!

http://www.clasohlso...ykt/Pr364840000

Hadde tilsvarende opplevelse med et par solbriller. Skulle gå Kilimanjaro og trengte et par sett jeg kunne sitte i stykker, eller miste. Det er jo det man gjør, i hvert fall med de dyre. Da fant jeg noen polariserende med reim, også disse hos Clas. Er normalt kresen på solbriller, ettersom rimelige briller pleier å ha en slags grå film/filter som ikke lar seg pusse vekk. Sånne kaster jeg, men disse var helt hundre. Også disse til ingen penge, ettersom de var satt ned fra 349 kroner til 199. Jeg veit det høres teit ut, men de var helt konge til formålet. Svenskprodusert forøvrig.

http://www.clasohlso...lle/Pr348799000

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på Clas Ohlson og "bare tittet". Der hang det LED-lommelykt fra Askalitt på tilbud til 90 spenn. Da det stod at den leverte 110 lumens og skulle lyse 190 meter (yeah, right!!), så klarte jeg ikke dy meg. Tok den med, og helvete som den lyste. Har til nå handlet Cree-lykter fra DealExtreme, men det er det slutt på nå. Også 90 kroner da (satt ned fra 199)!

http://www.clasohlso...ykt/Pr364840000

Det kan ikke være riktig at den bare gir 110 lm hvis den lyser 190m. Kan det tenkes at det mangler en null et sted? Jeg har et par sykkellykter som er oppgitt til 1000 lm og 1600 lm. De blender motgående fotgjengere og syklister, men om de lyser 190m vet jeg ikke. 190m er ganske langt.

Men solbrillene du kjøpte var interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var på Clas Ohlson og "bare tittet". Der hang det LED-lommelykt fra Askalitt på tilbud til 90 spenn. Da det stod at den leverte 110 lumens og skulle lyse 190 meter (yeah, right!!), så klarte jeg ikke dy meg. Tok den med, og helvete som den lyste. Har til nå handlet Cree-lykter fra DealExtreme, men det er det slutt på nå. Også 90 kroner da (satt ned fra 199)!

190 m det blir da sånn ca 36100 Lux @ 1m

Stemmer det da.?

Lyser den 190 m langt eller kan man se lyset fra 190 m avstand ? To helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det ser jo villt ut på pairet, men den lyser jammen bra også. For prisen er den uansett verdt å sjekke ut.

Var spent på hvor mye batteri den spiser, og det er en del, men fortsatt langt mindre enn ordinære lykter. Spesifikasjonene er nok uansett ikke gjeldende lenger enn de første minuttene med nye batterier. ;-) I spesifikasjonene står det lyslengde 190 meter, noe som er langt uansett lommelykt.

Sakset fra produktinfo:

Leveres med batterier Nei

Effekt 3 W

Lyslengde 190 m

Materiale Aluminiumsdeksel

Lengde 138,00 mm

Justerbart lysbilde Ja

Lysstyrke 9350 cd

Driftstid 3,00 h

Ladbar Nei

Antall batterier 3 stk

Lysmengde 110 lm

Batteritype AAA/LR03

Pæretype LED

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HALLO .

Du har jo fokus på FEIL STED.

Candela blir regnet som likeverdig med lux.

Du viser jo svart på grått at den har cd 9350. Det sier meg at den har 9350 lux @ 1 m. Da blir rekkevidde hvor man har 1 lux ute på enden lik ca 96,7 m . Skal man få 190 m så må lysstyrken opp i 36100 Lux@ 1 m som er nesten 4 ganger sterkere enn hva din er oppgitt med.

eks . 1 (lux) x 190 (m) x 190 (m) er 36100 lux

motsatt. man tar kvadratroten av 36100@1m og man får throw - 190 m.

36100 @1m er lux målt en meter fra lyskilde

I ditt tilfelle så blir det kvadratroten av 9350

ERGO så har din lykt maks rekkevidde på ca 96,7 M med fulladet batteri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HALLO. Jeg har ikke fokus på noen verdens ting jeg, annet enn at jeg har kjøpt ei lykt jeg syns lyser veldig bra til prisen, og forteller det videre.

Skal du arrestere noen, så får du heller gå på Clas. Tallene er kopiert fra nettsiden deres. Ikke forsøker jeg tvinge deg til å prøve den heller. Det er helt frivillig.

Men når det er sagt, hvor er effekten av reflektoren i regnestykket ditt? Lykten har justerbar fokus, og dermed også justerbar lengde på lysstrålen. Du vet jo helt sikkert at dersom Cd=9350 @ 1m, så måles dette innenfor en flate på 1 kvadratmeter. Ved å sentrere lyset i en tynnere stråle blir styrken langt sterkere på en mindre flate, hvilket også endrer lysstyrken lenger ute.

Dersom du tar en stråle som lyser opp en flate på en kvadratfot med 1 Candela, så må du ha hele 10,76 candela for å fylle en kvadratmeter med det samme.

Når lykten lyser opp en kvadratmeter med cd9350 på 1 meters hold, som er måleformen, så betyr det at cd-verdien er 100.606 dersom du snevrer dette inn på en kvadratfot. Dermed øker også lyslengden betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Regnestykket går ut fra 9350 lux som er oppgitt som maks lysstyrke og det tilsier da at det er ved 1 m avstand. Da får man gruble på hvilken stilling fokus skal stå i for å få maks 9350 lux @1m

Regnestykket sier seg selv etter inverse square law . Dobler man lengden så deles styrken med 4

Har man 100 lux ved 1 m så har man 25 lux ved 2 m avstand

Har ikke tenkt å arrestere noen. Bare påpekt at oplysninger om throw ikke stemmer med opplyst lysstyrke. Det er fysisk umulig å få 190 m throw med bare 9350 lux @ 1 m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Regnestykket går ut fra 9350 lux som er oppgitt som maks lysstyrke og det tilsier da at det er ved 1 m avstand. Da får man gruble på hvilken stilling fokus skal stå i for å få maks 9350 lux @1m

Regnestykket sier seg selv etter inverse square law . Dobler man lengden så deles styrken med 4

Har man 100 lux ved 1 m så har man 25 lux ved 2 m avstand

Har ikke tenkt å arrestere noen. Bare påpekt at oplysninger om throw ikke stemmer med opplyst lysstyrke. Det er fysisk umulig å få 190 m throw med bare 9350 lux @ 1 m

Heller ikke oppgitt lumens stemmer overens med cd-verdien i oppsettet til Clas, så 190 meter stemmer sikkert ikke det heller. Men bra lyser den, og det er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.