Gå til innhold
  • Bli medlem

Realisering og skjule utstyr for den bedre halvdel - Utskilt


Aspiranten

Anbefalte innlegg

Har ikke kjøpt noe friluftsrelatert på lenge. Har i stedet solgt en rekke ting som ikke blir brukt.

Faktisk har jeg realisert rundt 50.000,- i salg av friluftsprodukter som omtrent ikke blir brukt... Har fremdeles utstyr for 25.000,- liggende til salg også.

De manger boder rundt om i det ganske land er gullgruver på finn.no :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg driver også å kutter vekten på utstyret, og en skulle tro at et ryggprolaps ville gitt license to buy, men det er ikke noe automatikk i det :-)

Jeg har forøvrig funnet ut at det er viktig å velge samme farge på det nye utstyret, for da er det ingen som merker at det er nytt utstyr i sekken. Og utstyret bestilles selvfølgelig i mitt navn til jobbadressen og ikke til privat postkassa, og jeg sørger for at hun ikke er hjemme før jeg tar med utstyret og gjemmer det innerst på turrommet......haha. Nei det er ikke så ille, men det er helt klart at fruens nye høyhelte sko og matchende festtilbehør er vesentlig viktigere innkjøp enn nytt turutstyr, sett med dameøyne. En hotell og spa-opplevelse til noen tusenlapper (som er over i løpet av noen timer) er også veldig mye bedre investering enn et nytt telt som holder i mange år. Vel......mann og kvinne har forskjellig synspunkt på saker og ting (i alle fall i en del tilfeller), og så lenge hun får sitt spa, har jeg ikke dårlig samvittighet for at jeg kan unne meg noe nytt turutstyr. Kjøpte meg forresten en ny tarp i forrige uke fra zpacks.com og det var en god investering sett med mine øyne, selv om prisen var stiv. Pleier ikke å dra med meg tarp på tur, siden den kiloen det veier, er for tungt :-) Kjøpte derfor en 2,6x2,6m til 208 gram med 30 meter tau, og den blir med på turer fremover :-) .........og da trenger jo ikke de hjemmeværende å synes synd på meg selv om jeg er på tur i regnvær :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går som daglig i en slags lette tursko, siden veien jeg går på er en utfordring i seg selv. Kan rett og slett ikke bruke damesko uten å brekke beina på denne veien. Men for noen år siden investerte jeg i et par alt for dyre pensko. Men det var for å erstatte det forrige paret som jeg hadde brukt i 10 år og som satt litt trangt. Jeg kommer til å bruke dem i mange år framver, bare et par ganger i året. Jeg er dame, men liker mye bedre å kjøpe turklær enn dameklær. :P Misliker å sjoppe i damebutikker...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde samboer så pleide jeg å smugle inn det nye utstyret og gjemme det innerst i det mørke turskapet. Og så på neste tur så kunne jeg si at dette var noe jeg hadde hatt lenge, og på den måten vise at det ikke hadde gitt utslag på den felles økonomien. Som singel så har det bare tatt helt av, nytt utstyr hele tiden.;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde samboer så pleide jeg å smugle inn det nye utstyret og gjemme det innerst i det mørke turskapet. Og så på neste tur så kunne jeg si at dette var noe jeg hadde hatt lenge, og på den måten vise at det ikke hadde gitt utslag på den felles økonomien. Som singel så har det bare tatt helt av, nytt utstyr hele tiden. ;)

Kunsten her er rett og slett å ha så mye utstyr at hun mister oversikten :-)

Ogfså gjelder det å få brukt det noen ganger før hun oppdager at det eksisterer, he he

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, det og gjerne i samme farge som det du bytter ut. Trenger ikke engang å få brukt det, det viktigste er at du kan dokumentere at du har hatt det lenge, da kan hun ikke si at de pengene burde vært brukt på noe annet, for hun har ikke merket at de var borte en gang.;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkjøp av tur/fiskeutstyr samt det å slippe å blie med på IKEA er to faktorer som gjør at en faktisk ikke synes det er så ille å være single :)

Ingen som vil reagere når det ankommer nytt telt her :) Så får jeg bare gruble litt til på om jeg skal kjøpe North Face eller MSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig å være taktisk! Jeg er utstyrsfreak og går ikke av veien for en god handel, men jeg handler alltid på tilbud. Dette kommuniserer jeg TYDELIG til min bedre halvdel, når jeg forteller hvor mye jeg faktisk har spart familieøkonomien for. Tilbud og salg er noe de forstår seg på! Jeg leter også aktivt opp gode tilbud til henne. Da er det også verre å kritisere meg når jeg kjøper noe.

Ved en anledning hadde jeg utelukkende kjøpt utstyr og klær til henne og jentungen på nettet. Da pakken kom fikk jeg høre den vanlige visa, "Hva er det du har kjøpt nåda?". Da kunne jeg kjapt avvæpne hele debatten;-)

Som sagt, taktikk er alfa og omega!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Turutstyr går som regel greit, da fruen ser behovet for skikkelig utstyr der. Fiskeutstyr er det verre med. Fordelen nå er at det begynner å bli såpass mye at hun ikke har oversikten. Sliter litt selv med 50+ stenger med tilhørende sneller. Blir det et tema sammenlignes stenger fort med sko. "Trenger du virkelig en stang til? Det er begrenset hvor mange du kan bruke samtidig" bytt ut stang med sko og man er i havn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i den situasjonen etter hvert at det er vanskelig å finne ting å handle.

Det har selvsagt noe med at ting som er brukt i en viss tid, ikke er så lett å erstatte. Min Bergans Helium er noen år, har noen riper, og er falmet, men....

Jeg har også fått forbud mot flere innkjøp av turutstyr til barnebarn - også de har det meste.

Verden er en hådt og urettferdig plass - og så blir du gammel og dør....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig vis så slipper jeg surmuling når jeg kjøper nytt utstyr.

Jeg har en kone som har "svart belte i shopping" og hun synes bare det er helt greit at jeg drar inn nye ting til huset.

Det er heller jeg som må jekkes ned et par hakk når hun tar en tur på butikken for å kjøpe melk, brød og kanskje et stykke bacon og kommer hjem, fem timer senere, med fem bæreposer mat, to eller tre poser klær, et eller to par sko, et par poser fra et parfymeri, et par poser med diverse unyttige "kjekt å ha ting" til huset, noen "nyttige" ting fra Europris og i beste fall en liten pose fra Clas Ohlson.

Da jeg nylig pakket ut en Arcteryx Theta SV jakke så var det så vidt hun løftet på øyenbrynene en gang.

"Er det en turjakke?"

Ja.

"Samme merke som ryggsekken din?"

Ja,

"Åja, den var fin."

(End of story.)

Da vi giftet oss inntok hun straks rollen som Finansminister, men det gikk ikke lenge før hun måtte degraderes til Forbruks minister

Vi hadde nok ikke hatt mye "Pæing på bok" hvis hun hadde fått styre..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når konas sarkasmer over mine utstyrskjøp blir for ille, pleier jeg å ta henne med på safari i sko og veskeskapet hennes... :mrgreen:

Eventuelt spørre hva den hudkremen hun kjøpte i går kosta...hun kan vel klare seg med Spenol :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

 Mitt store problem er at jeg elsker dyre frikjøringski og må ha flere par til ulike fasonger og specs. Å stadig kjøpe nye par ski /m bindinger til 5000+ parret er ikke populært med samboeren. Taktikken er å legge ut det hun har kjøpt i det siste på senga klar til når hun kommer hjem og ser de nye skiene. Så når hun bryter ut "Har du kjøpt enda et par ski til flere tusen?" viser jeg bare stabelen med det hun har kjøpt som lett koster mer enn skiene. Da blir det tyst  :mrgreen:

Damer er dyr i drift så vi menn må kompensere med å ha totalt utstyrsdilla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syns jeg det er helt topp når samboer kommer hjem med nytt utstyr. 
Heldigvis vet han at vi deler gleden for friluftliv langt over gjennomsnittet til "vanlige folk", så han trenger ikke sjule noenting for meg som angår dette. 
Vi er stort sett sammen om bestemmelsene, og hvis en av oss kommer hjem med noe uten at det er snakket om,så har jeg enda til overs å se noe annet enn glede hos den andre. 

En liten stund siden sist innkjøp nå, men vil tro det snart blir en liten tur for litt oppfrisking og fornying av utstyr :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva har jeg kjøpt i dag? 

To ting: 

-  Mer eller gode undskyldninger når kona oppdager innkjøp av nytt uytstyr 

-  Ammunisjon - dvs bagatellisere hva jeg kjøper:  "Se hva andre koner sliter med når gubben kommer hjem med det teltet eller den jakkka,  Er du egentlig klar over hvor heldig du er som har en så nøktern mann".

 

Det var altså et godt kjøp å lese samtlige innlegg i denne lenken, og "kjøpe" de mange argumentene jeg ikke kunne fra før når jeg kom hjem med noe nytt utstyr.  Også jeg kunne nok få det trygt i hus, men hun har blikk for mitt flakkende blikk.  Og da er jeg avslørt.

En dag jeg kom hjem sa hun;  "Har du kjøpt deg ny snelle, hvor mye kostet den"?  Gode råd var dyre, men så gjorde jeg noe lurt; jeg sa sannheten.  Og det var godt for hun hadde funnet kvitteringen.

 

Nå har jeg også kopiert  alle:  "hva som skjedde da kona oppdaget-----", og vurdere også å samle på:  "Se her hva de andre bruker av penger på utstyr". Dermed skaffer jeg meg plusspoeng, for senere bruk.  Kanskje?  Muligens?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kona: Hvorfor har du så mange ryggsekker i utstyrsboden din ?

Mitt geniale svar var: Det er uheldig for ryggen å gå med samme sekk tur etter tur. Det er godt for ryggen med variasjon............

( Der dekket jeg inn et par mislykkede kjøp ... :-P )

Totalt utenfor alt men argumetasjonen ligner.  En hvalfanger bodde på en øy utenfor Nøtterøy.  For å komme dit måtte de ta ferge.  Når kona skulle hente han i Sandefjord, etter han hadde vært borte i 8 måneder i all slags vær, måtte hun først innom polet.  Han var nemlig redd for å  bli forkjølet under fergeturen på 10 minutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fra båtforum hører jeg at fruene klager over herrenes inkjøp, men jeg fortsår ikke at det er aktuell promstilling i fjellet ??

 

Sjøsyke fruer som ikke orker å klamre seg til masten i hele fellesferien trekker jo heller til fjells. Mens kvinner fortsatt ofte overlater til mannen å styre båten, så er vel likestillingen kommet lenger i fjellet ??

 

Uansett er vel begrenset hvor mye man kan kjøpe.....netopp fordi man skal jo bære alt på ryggen !

 

Hadde en shoppingperiode for 10 år siden da alle i familien skulle ha lette dyre dunposer, men fortsatt fungerer da både de lette posene for sommerbruk og de neste like lette soveposene for minus 20-30 kuldegrader utmerket. Min dunpose fra 70-tallet fungerer forøvrig fortsatt utmerket til sommersbruk og lett er den også....så hvorfor all denne shoppingen?

 

Et par gode turstøvler blir vel ikke like raskt gammeldags som en ipad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]...så hvorfor all denne shoppingen?

 

Fordi noen av oss er der du har vært. Når man er 20 år og fått sansen for friluftsliv for knapt ett år siden, er det ikke all verden av gammelt utstyr man kan finne i boden ;) 

 

Men jeg forstår godt hva du mener. Det er nok mange er som overdriver. Kjøper nytt selvom de har mer enn bra nok utstyr fra før. Men hvis det er det som skal til for at de koser seg i skog og mark, så kjør på! Jeg har alltid mange gode argumenter: "bedre å svi av penga på friluftsutstyr enn..." :)

Ellers skal det sies at jeg overdriver selv. Til tross for at jeg ikke har gammelt utstyr jeg kunne brukt, og er nødt til å kjøpe nytt, så har jeg med å velge fra øverste hylle. Så får bare tiden vise om kvalitet lønner seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde en shoppingperiode for 10 år siden da alle i familien skulle ha lette dyre dunposer, men fortsatt fungerer da både de lette posene for sommerbruk og de neste like lette soveposene for minus 20-30 kuldegrader utmerket. Min dunpose fra 70-tallet fungerer forøvrig fortsatt utmerket til sommersbruk og lett er den også....så hvorfor all denne shoppingen?

 

 

Selv om DU hadde en shoppingperiode for 10 år siden så betyr ikke det at alle vi andre hadde det vel? Selv har jeg små unger nå, masse som må kjøpes inn nå som jeg ikke lenger er den eneste av oss som drar på tur, nå som alle andre skal være med også må det suppleres med liggeunderlag og soveposer og klær og så videre og så videre. Synes ikke det er helt unaturlig,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.