Gå til innhold
  • Bli medlem

Exit vinterfjell


Johan2000

Anbefalte innlegg

Artikel i aftenposten:

 

http://www.aftenposten.no/bolig/--Tenk-deg-om-for-du-kjoper-hytte-her-7302360.html

 

Tydligen skall dessa komuner öppna upp för skoterkörning mer eller mindre fritt. Man kan alltså utgå ifrån att höra konstant motorbuller till fjells i dessa områden.

 

Inte med listan och områden som jag känner till är Voss och Stryn. Jotunhemien ligger för dumt till vintertid för mig som bor i Oslo så länge valdresflya är stängt. Vet inte hur det blir med skotertrafik i Rondande. Kanske är det dit man får åka i fortsättningen?

 

Alla hemsedalturer är härmed inställda, i alla fall för skidåkning. Kanske åker dit och flyger paraglider men troligen inte det heller. Även det går att göra i Voss, även om det är långt att gå till liften.

 

Vad tror ni om det här? Kommer det att skrämma bort fler turister än det lockar? Jag vet att i Sverige så är lokalbefolknignen inte glada i folk som kommer med turskidor och i värsta fall tält. Dom spenderar inga pengar lokalt. Skoterturister tyucker man om, dom hyr skotrar och spenderar mycket mer pengar lokalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vert ikkje fritt fram. Det vert bare tillate i bestemte trasear.  For dei fleste fjellområda, vil det ikkje verte meir støy enn det er idag.  At prosjektet vil få negative konsekvensar, er eg overbevist om, men det er ikkje i fjellet ein vil sjå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spelar ingen roll om det är i enskilda traséer. En scooter hörs på många kilometers håll en stilla dag på fjället.

Antingen får man hålla sig undan helt, om man vill ha lugn och ro, eller gå på tur när det blåser som satan så ljudet inte kan komma så långt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vert ikkje fritt fram. Det vert bare tillate i bestemte trasear.  For dei fleste fjellområda, vil det ikkje verte meir støy enn det er idag.  At prosjektet vil få negative konsekvensar, er eg overbevist om, men det er ikkje i fjellet ein vil sjå dette.

 

Man kan jo stille seg det spørsmålet om alle kommer til å overholde forbudet mot å kjøre utenfor traseene. Og hvem er det som skal kontrollere at forbudet om scooterkjøring utenfor traseer blir overholdt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo stille seg det spørsmålet om alle kommer til å overholde forbudet mot å kjøre utenfor traseene. Og hvem er det som skal kontrollere at forbudet om scooterkjøring utenfor traseer blir overholdt?

Det vil ikke gå lang tid før det er mer spennende å kjøre utenfor traseene, og når sjansen for å bli tatt er lik null, vil scooterløyper dessverre også fremme ulovlig scooterkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det fører til at det vert vansklegare å selge hytter, og derfor brems i hytteutbygginga, kjem det i alle fall noko godt ut det.

 

Ulovleg køyring er det allereie nok av. Med lovlege trasear er det grunn til å håpe på større sjølvjustis i miljøet, så auka ulovleg køyring fryktar eg ikkje. Det store problemet kjem når forsøksperioden er slutt, mange fleire har skuter og det ikkje er lovlege trasear lenger.

 

Det vil nok foregå nokre lokale slag om kvar traseane skal gå også. Det vil ikkje bare vera moro for oss som bur midt oppi det, men tilreisande vil ikkje sjå mykje til det, så lenge dei ikkje les lokalavisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke gå lang tid før det er mer spennende å kjøre utenfor traseene, og når sjansen for å bli tatt er lik null, vil scooterløyper dessverre også fremme ulovlig scooterkjøring.

Der tok du ordene rett ut av munnen på meg, jeg er ikke i tvil om at dette vil bidra til å øke villmannskjøringen og ukulturen i fjellet betydelig.

En trist utvikling!

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En trist utvikling!

Jepp! I mitt eget nærområde der jeg har bodd i over 20 år, har jeg nesten daglig hygget meg med småturer sammen med hundene mine. Inntil sist vinter. Da opplevde jeg snøskutere laget støy og løyper over alt. Da sommeren kom ble støyen erstattet av ATV -aktivitet. Senest i ettermiddag kom en ATV kjørende langs en traktorvei i stor fart. Bygdas unger har blitt tenåringer. Eneste fordelen jeg kan se av denne motoriserte morokjøringa er at man hører at de kommer og som regel rekker å hoppe unna i tide. Men skaukaffen smaker ikke som da man kunne nyte den i fred og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett med selvsyn, og lest at lovlige traseer ikke funker. Det medfører en eksplosjon av ulovlig kjøring utenfor traseene. Mye tyder på at en så stor andel av scooterførere ikke respekterer lover og regler at det blir vanskelig å gjennomføre dette på en fornuftig måte. Da må i så fall straffene for ulovlig kjøring skjerpes betraktelig og mulighetene for å få tatt de som kjører ulovlig må bedres.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

 

Inte med listan och områden som jag känner till är Voss och Stryn. Jotunhemien ligger för dumt till vintertid för mig som bor i Oslo så länge valdresflya är stängt. Vet inte hur det blir med skotertrafik i Rondande. Kanske är det dit man får åka i fortsättningen?

 

Vi får vel inderlig håpe at nasjonalparkene er unntatt fra motorisert kjøring? Jeg vet at turisthyttene i parkene kjører en del, men håper at det ikke gjør at disse rutene frigis til hvermansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart forresten at en person i avisartikelen sier at de ikke planlagger å legge scooterløyper tett inntil hytteområdene. Det blir jo mange fra hytteområdene som kommer til å bruke løypene og som kommer til å kjøre opp sitt eget spor til nærmeste løype. Det blir et motordurr i hyttefeltet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at alle kommunene rundt Blefjell er med: Tinn, Flesberg, Rollag.

 

Tipper du ikke trenger mer enn 5-10 snøscootere for å ha konstant lyd på av scooter over hele (vesle) Blefjell når det er stille vær. I dårlig vær eller nedover i småskogen så blir nok ikke bråket så ille. Gikk tur for et par uker siden og da var det en fyr som fløy rundt propell på ryggen 1-5km fra der jeg gikk tur. Ganske så irriterende, det er som å ha en fyr med gressklipper med deg på tur.

 

Problemet i mine ører er støyen. Det finnes knapt noe som bråker mer enn små bensinmotorer som kjøres på max rpm. Maksgrensen for støyutslipp for snøscooter burde endres, så den blir mye lavere enn nå, og mye av problemet vil være løst.

 

Får se til vinteren når jeg er på skitur på Blefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern hyttene. Maken til vandalisme av naturen skal man lete lenge etter.

Det er ikke lov å bygge hytter over tregrensen på Blefjell, så ja, det er allerede blitt gjort.

(Og en hytte er et vesentlig mindre problem enn en snøscooter når det kommer til å ødelegge naturopplevelsen. Hytta bråker ikke og flytter ikke på seg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og en hytte er et vesentlig mindre problem enn en snøscooter når det kommer til å ødelegge naturopplevelsen. Hytta bråker ikke og flytter ikke på seg.)

Ja, det er sant. Men allikevel får mange hytter en vei fram til seg etterhvert. For eksempel er det mange hytter i Nordmarka som står stille. Men alle hytteeiere har fått tillatelse til å kjøre rundt så mye de vil i marka, noe de også gjør. Det blir ikke begrenset til å kjøre fram og hjemover, men de kjører også for hver fisketur osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

(Og en hytte er et vesentlig mindre problem enn en snøscooter når det kommer til å ødelegge naturopplevelsen. Hytta bråker ikke og flytter ikke på seg.)

 

Hah, en hytte er et vesentlig mindre problem? Er du seriøs?!

En hytte er et permanent innhogg i naturen! Rett og slett ødeleggelse av vilmarka!

 

SI meg, hvor ville du fått en skikkelig naturopplevese? På tur i uberørt villmark og puddersnø, hvor du tilfeldigvis kommer over et scooterspor og du hører scooterdur i det fjerne. Eller på tur i et hyttefelt hvor du kan nyte synet av siste skrik fra BMW og Mercedes..?

 

Så kan jeg komme inn på diverse alpinanlegg og skitraseer i dette land, som har rasert enorme områder, bare så skifolket skal få kose seg! Og det sier ingen noe på nei.. Men så kommer det en stakkars scooterkjører på puddertur igjennom skogen.. (Han behøver ikke å felle en hel småkommune med trær for å ha det skøy, han lager sin egen morro, og skader INGENTING!) Men han skal dem fan meg ta ja! SYKT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, en hytte er et vesentlig mindre problem? Er du seriøs?!

En hytte er et permanent innhogg i naturen! Rett og slett ødeleggelse av vilmarka!

 

SI meg, hvor ville du fått en skikkelig naturopplevese? På tur i uberørt villmark og puddersnø, hvor du tilfeldigvis kommer over et scooterspor og du hører scooterdur i det fjerne. Eller på tur i et hyttefelt hvor du kan nyte synet av siste skrik fra BMW og Mercedes..?

 

Så kan jeg komme inn på diverse alpinanlegg og skitraseer i dette land, som har rasert enorme områder, bare så skifolket skal få kose seg! Og det sier ingen noe på nei.. Men så kommer det en stakkars scooterkjører på puddertur igjennom skogen.. (Han behøver ikke å felle en hel småkommune med trær for å ha det skøy, han lager sin egen morro, og skader INGENTING!) Men han skal dem fan meg ta ja! SYKT!

Du snakker om hyttefelt med vei. Jeg snakket om en hytte her og der, som f.eks Sigridsbu. På f.eks Blefjell, så er det byggeforbud over tregrensen, noe jeg er helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.