Gå til innhold
  • Bli medlem

Har jeg ødelagt gore tex jakken?


trugepetter

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nylig en Arcteryx alpha LT jakke til nesten 5000 kroner, og måtte få dette griseriet på innsiden pga av et buksebelte i lær fra Fjellræven etter første turen med ryggsekk.

 

Hva kan jeg gjøre for å få bort dette her, og kan det vaskes vekk?

 

Jeg advarer andre om å bruke Harry lærbelte med funskjonstøy til flere tusen på seg.

 

 

post-12146-0-86421900-1378406994_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

funksjonstøy til flere tusen kjøpes vel ikkje fordi det skal se bra ut? Goretex'n min ser helt jævlig ut, og det er sånn det skal være. Never trust a guy with shiny gear.

 

Når det er sagt, går det ann å vaske goretex. Det finnes egne vaskemidler. Les vaskeanvisning (kaldt vann). Husk å impregnere etterpå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gore-Texklærne mine ser ofte ut som om de er vasket i fiskeblod/-slo, noe som faktisk stemmer. Det viktige når det gjelder funksjonen til Gore-texmembranen er å holde den ren for salt og annen drit som kroppen gir fra seg. Gore anbefaler  vaskemiddel fra Nikwax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en liten test.

Bland ut litt klorin i lunkent vann og slipp et par dråper på det misfargede stoffet.

Følg med å se hva som skjer. Sannsynligvis forsvinner fargen ganske raskt.

Jeg tror ikke at klorin ødelegger membranen i jakken. Disse jakkene er helsyntetiske og klorin  / klor angriper vanligvis ikke syntetiske stoffer. Klorin ødelegger bare fargestoff og jakken er jo hvit på innsiden likevel.

Hvis klorin kommer i kontakt med fargen på utsiden så kan det tenkes at denne blir bleket.

Du kan kanskje begynne med å teste med vanlig vann med en dråpe Zalo og se om det trekker gjennom stoffet. Hvis ikke jakken blir våt på fremsiden og hvis vanlig vann med Zalo ikke virker, så ville jeg prøvd med litt svak klorin.

 

Ellers er jeg litt enig med de som mener at dette ikke burde bety noe, men jeg har også forståelse for at du synes det er litt leit at en så ny og dyr jakke skal ende opp på denne måten.

 

Jeg opplevde dette med et par Lundhags Syncro støvler. Mine grønne Sokker ble helt brunrøde på fremsiden av leggen på grunn av farge fra læret i støvlene. Jeg sendte et spørsmål til Lundhags om de kjente til dette problemet, og de svarte med å sende meg et nytt par sokker. 

Send et spørsmål til Fjellreven og si hvor skuffet du ble, så får du kanskje et lite plaster på såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at turklær skal brukes i skauen og bli skitten, men det er ikke normalt at jakka får en sånn bremsespor etter en enkel dagstur fra et buksebelte. Om det er inni spiller ingen rolle, det blir som å få en stor bulk på understellet på en nybil etter første turen. Jeg har nå bestilt nylonbelte, og den Fjellræven greia kan bare brukes til kanadaskjorte og dongeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.