Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers til fots. Fra Florø til svenskegrensa v/Trysil


F.B

Anbefalte innlegg

Hei Fjellforum!

 

Jeg driver å planlegger Norge på tvers våren 2014 med noen kamerater. Vi skal lage turen til en hop-on hop-off tur, hvor folk som vil være med å gå visse distanser kan være det! Vi er glade i fjellet og glade i å gå tur, men utforsker Norge for skjeldent. Jeg har vært på toppen av Kilimanjaro, men ikke Galdhøpiggen...

 

Jeg er utdannet fotograf og er naturfotograf av hjerte. Turen vil bli filmet og dokumentert både via blogg og i etterkant. Og bilder selvsagt. Masse bilder! :smile:

 

Jeg håper at det er noen her inne som har gjort noe liknende før og kan komme med tips til ruter, omveier, snarveier eller "attraksjoner" man bare få med seg. Har lagt ved et grovskisset kart over ruten.

 

Alt av tips og innspill, idéer og kommentarer mottas med den største takk da vi aldri har gått eller planlagt en slik tur før! Når det kommer til tidsaspektet har vi satt av tre-fire uker på det, selv om turen bør være gått ferdig før det har gått en hel måned.

 

norgepaatvers.jpg

 

Vi må også komme i kontakt med en breguide som kan ta oss over et parti på jostedalsbreen, dersom dere kjenner noen eller er en selv er det knall! Ser for oss å måtte betale for det.

 

Og til slutt: Dersom du er interresert i å være med på turen er du selvsagt velkommen til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en kjempefin tur dere legger opp til :) Har selv to hytter og kjenner godt 3 andre hytter som står åpne i Langsua, så der kan dere få overnatting og varm mat i kroppen 1-2 dager forbi bygdin og slakt sørøstover retning ormtjernkampen.

 

Det hadde jo vært helt fantastisk! Driver nå å legger opp en rute i et Excel ark, har du navnet/koordinater til noen av disse slik at jeg kan beregne lengde?

 

Har også vurdert om vi heller skal få med oss Dovre (med et vagt håp om moskus) istedet for Langsua. Nå har jeg ikke vært noen av stedene, har du en anbefaling? Dovre er kanskje lettere å komme tilbake til på et annet tidspunkt?

 

Her er forøvrig dag for dag oversikten. Jeg regner med at vi kommer til å gå inn noen av dagene, denne er laget for at vi har noen korte, rolige dager og noen lange, harde dager. Dere står fritt til å bruke denne til deres eget bruk om dere vil det (den er ikke så avansert at det gjør noe!) Det er en Excel fil og den kan lastes ned her:

http://www.fredberentsen.com/private/NPT-2014-dagfordag.xlsx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovre er nok mye mer storslått i fjell og topper enn langsua, det som gjør langsua så unikt er floraen og dyrelivet der.Det kalles også jothunheimens forgård, med rette, det blir en slags forsmak til jotunheimen. Mange finne topper og rygger gjennom langsua/ormtjernkampen også, og det er ikke særlig mye myr før du kommer på linje mellom lenningen og liumseter. Jeg skal kikke litt på kartet og se om det ikke går an å nevne noen fine punkter på veien. Til orientering så er det som regel skiføre frem til 17. mai gjennom området, det tar dere i betraktning ? Vårløsningen medfører også at det er et stort antall av elver som ikke synes på kartet, litt avhengig av når varmen kommer. Isen på vannene bryter medio april opp mot mai.

 

Motsetningene til Dovre vil kanskje være at det er vesentlig lettere å leve i langsua, mens dovre er mer storslått. Moskus har jeg gått på mange ganger, det er bare å holde øynene åpne ! Det er en del sæteraktivitet i langsua, der er det muligheter. veldig bra fiske i enkelte vann...

 

Dette kan vi snakke om i timevis merker jeg, skal i selskap nå så vi plukker opp tråden senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering av tråden så langt (med oppdatert kart):

 

TUREN:

Vi planlegger en åpen tur fra Florø til svenskegrensa v/Trysil. Datoen er ikke satt men målet er å få med seg så mange årstider som mulig på turen. Det at turen er åpen vil si at hvem som helst kan henge seg på, om du vil gå hele distansen eller deler av den er opp til deg!

 

NPT-detaljekart-S.jpg

Klikk her for å laste ned/se et stort kart!

 

BREGUIDE:

Vi trenger en bre-guide som kan ta oss over Jostedalsbreen, dersom du har erfaring fra denne breen (selv om du ikke er guide) er alle tips til god hjelp! Breturen er planlagt som følger:

> Fra Birkedalsbreen Fjellstove opp på breen i retning Kveitekulen (topp). Overnatting på breen (er dette mulig og fornuftig?)

> Toppstøt og videre i retning Jostedal hotell. Overnatting på breen.

> Nedvandring fra bre og overnatting på Jostedal Hotell

Vi regner med å betale en guide for hjelpen, dersom du kjenner noen eller har brukt noen før, skrik ut :smile:

 

TIDSASPEKT:

Vi har laget en dag for dag liste som kan lastes ned her, på denne er turen beregnet til å ta 29 dager. Jeg tror det er høyst realistisk, men trenger innspill (er ikke Fridtjof Nansen!).
NB! Vi har ikke lagt inn pauser på de tidene som står i Excel arket, legg til 1-2 timer hver dag.

 

NÅR SKAL VI DRA:

Her trenger vi også innspill. Ingen av oss som har planlagt turen har tatt en slik tur før og har et medium-minus kjennskap til været/føret i de forskjellige månedene på denne distansen. I samtale med DNT ble jeg fortalt at vi fikk de fleste årtidene med oss ved å begynne å gå i begynnelsen av mai måned.

 

LANGSUA NP. VS. DOVRE:

Vi har falt ned på Langsua Nasjonalpark da det blir den korteste veien og den Nasjonalparken vi ser for oss at vi minst vil ta en egen tur til (av de to!). Takk til "Det lange seige draget" for god informasjon om de to parkene!

 

TOTALKOSTNAD PER PERSON (hele strekket):

Vi håper å få litt drahjelp via sponsing, hvem som kan tenke seg å gjøre det gjenstår enda. Tips og idéer mottas med stor takk. Har sett at andre som har begitt seg ut på tur (dog noget længre) har fått litt spons i form av t-skjorter, primus, turmat etc.

 

"MEDIEDEKNING":

Ingen avklaringer, men håper å få solgt bilder/film av turen som en case til interesserte parter. DNT eller lignende dersom de ikke skulle ønske å sponse kart :P . Jeg er utdannet fotograf og brenner for naturen. Det er også mulig at jeg får med andre fotografvenner på deler av strekket. Målet er at hele turen blir dokumentert.

 

STRØMTILGANG:

Vi har som sagt aldri gått dette strekket før, dersom noen av dere vet om noen hytter med innlagt strøm er det mulig vi forandrer ruten litt for å få de. Kamera trenger strøm! Vi kommer nok også til å skaffe solcelle-lader til batterier (mobiltelefon, gps, kamera m.m.). Dersom du har et slikt og er godt fornøyd trenger vi innspill!

 

Vi er ubeskrivelig takknemlige for all hjelp vi kan få, så om du har noe du tenker at kan være kjekt at vi visste - la oss få høre det :) Ikke minst! - Bli med på turen du og!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

 

Høyres ut som ein knall tur. Har du nærare spesifisert tidsrom?

Eg er vekke på tur i fire veker frå mid-april, men om de framleis er på tur når eg kjem heim mid-mai, hiv eg meg gjerne med på delar av turen, artig å treffe nye folk på tur.

 

:)

Hei Tessatroll!

 

Vi har ikke falt ned på en bestemt måned! Vi er åpne for forslag da vi ikke har gått turen før eller i området før. DNT ga tips om å begynne å gå i starten av mai, da fikk vi med oss de fleste årstidene på ferden. Det høres interresant ut!

 

Dersom vi tar utgangspunkt i at vi starter å gå 1. mai er vi på Glittertind den 16. mai. Som sagt så er ingenting avgjort, dersom du vil være med på Glittertind og Galdhøpiggen og ikke er hjemme før 16. mai forskyver vi bare turen et par-tre dager! :) Se gjerne posten over for nedlasting av dag for dag skjema og kart osv.

 

Det er alltid kjekt å treffe nye folk ja, spesiellt i en slik sammenheng! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Tessatroll!

 

Vi har ikke falt ned på en bestemt måned! Vi er åpne for forslag da vi ikke har gått turen før eller i området før. DNT ga tips om å begynne å gå i starten av mai, da fikk vi med oss de fleste årstidene på ferden. Det høres interresant ut!

 

Dersom vi tar utgangspunkt i at vi starter å gå 1. mai er vi på Glittertind den 16. mai. Som sagt så er ingenting avgjort, dersom du vil være med på Glittertind og Galdhøpiggen og ikke er hjemme før 16. mai forskyver vi bare turen et par-tre dager!  :) Se gjerne posten over for nedlasting av dag for dag skjema og kart osv.

 

Det er alltid kjekt å treffe nye folk ja, spesiellt i en slik sammenheng!  :D

 

 

Ok. Eg har ikkje noko særskilt behov for å gå Glittertind eller Galdhøpiggen, og er også usikker på kva dato eg kjem heim, så om eg kan hive meg med på litt kort varsel er det flott?

Bur på Sunnmøre, 45 min kjøretur frå Stryn, send meg ein PM om eg kan hjelpe til med "lokalgeografisk" kunnskap med omsyn til logistikk osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Eg har ikkje noko særskilt behov for å gå Glittertind eller Galdhøpiggen, og er også usikker på kva dato eg kjem heim, så om eg kan hive meg med på litt kort varsel er det flott?

Bur på Sunnmøre, 45 min kjøretur frå Stryn, send meg ein PM om eg kan hjelpe til med "lokalgeografisk" kunnskap med omsyn til logistikk osv

Galhøpiggen var mer et eksempel for å vise at vi er fleksible :)

 

Du kan hive deg på når som helst på turen! Takk for tilbudet, det er godt mulig jeg benytter meg av det! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har dere tenkt noe mer på tidspunkt og eventuelt geografisk hvor dere planlegger å komme fra jotunheimen inn i langsua ?

 

Redigert: Hvis dere går for skisesongen er jeg nok med på deler av strekningen :)

 

Hei! Vi har ikke snakket så mye rundt det men antar at det kan bli avgang i midten/slutten av mai (etter 17.). Vi planlegger som følger:

Glitterheim via DNT sti til Memurubu

Memurubu via DNT sti til Gjendesheim (over Besseggen)

Gjendesheim via DNT sti til Haugseter

Haugseter via DNT sti til Haldorbu

Haldorbu via DNT sti til Liomseter

Liomseter via DNT sti til Kittilbua

Kittilbua via gruslagt vei til Lillehammer

 

Det er planen så langt i alle fall. Dersom du har forslag må du bare skrike ut! Vi er ikke kjent i disse områdene. Jeg tror vi ønsker å unngå ski i størst mulig grad da det er endel mer å bære med seg. Jeg kommer jo til å drasse på altfor mye i utgangspunktet (bl.a. kamerautstyr). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra haldorbu ville jeg fulgt DNT sti til skeidkampen, oppe på toppen kompasskurs mot vågskård til du treffer ny DNT sti vest for vågskård. Så følge dnt stien til øvre og nedre reinsjøene møtes. Der er det en åpen hytte, reinsjøbu heter den. Det ligger en båt et sted ved ett av vannene, etter nærmere instrukser på privaten :) Hytta: http://www.gausdal-fjellstyre.org/index.php?option=com_content&view=article&id=20:reinsj&catid=10:ne-buer&Itemid=19#M107-IMG_1893

 

Liumseter er nok stengt ut juni.Det hender de åpner siste uken i juni, men veien er vinterstengt og må repareres før åpning til sommeren. Alternativet er å komme i påsketider på ski, da kjører de nok skuter inn og åpner en ukes tid :)

 

Ved avreise kan dere legge turen retning skjelbreidkampen i noen drøye minutter, før oppstigningen ta stien sørvest mot tapptjerndalen, der er det et stykke krigshistorie som kan leses om og fordøyes til en kaffe før turen går på kompasskurs mot djuptjernskampen. Det er en fin en ! Deretter ned til skjelbreida, stien mot toftsetra og så til kittilbu.Det er raskere adkomst til djuptjernskampen via skjelbreida fra reinsjøbu, og dere kan da legge sekkene i den åpne bua på skjelbreida før topptur, dersom tapptjerndalen blir for meget.

 

Bare et tips: Dårlig idé å gå til fots i disse traktene før noe ut i juni. mai er uaktuelt ved mindre trivselsnivået stiger med skare som ikke bærer og som sender deg ned 40-50 cm for hvert eneste skritt du tar. Jeg har prøvd meg til fots rundt 17. mai tidligere, og resultatet er 1,5-2km/t og total utmattelse etter 10 timer uten å ha kommet frem. juni snakker vi fortsatt gummistøvler som beste fottøy etter vårløsninga. Klart, været er ikke likt alle år...

 

Bare et forslag fra hodet !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra haldorbu ville jeg fulgt DNT sti til skeidkampen, oppe på toppen kompasskurs mot vågskård til du treffer ny DNT sti vest for vågskård. Så følge dnt stien til øvre og nedre reinsjøene møtes. Der er det en åpen hytte, reinsjøbu heter den. Det ligger en båt et sted ved ett av vannene, etter nærmere instrukser på privaten :) Hytta: http://www.gausdal-fjellstyre.org/index.php?option=com_content&view=article&id=20:reinsj&catid=10:ne-buer&Itemid=19#M107-IMG_1893

 

Liumseter er nok stengt ut juni.Det hender de åpner siste uken i juni, men veien er vinterstengt og må repareres før åpning til sommeren. Alternativet er å komme i påsketider på ski, da kjører de nok skuter inn og åpner en ukes tid :)

 

Ved avreise kan dere legge turen retning skjelbreidkampen i noen drøye minutter, før oppstigningen ta stien sørvest mot tapptjerndalen, der er det et stykke krigshistorie som kan leses om og fordøyes til en kaffe før turen går på kompasskurs mot djuptjernskampen. Det er en fin en ! Deretter ned til skjelbreida, stien mot toftsetra og så til kittilbu.Det er raskere adkomst til djuptjernskampen via skjelbreida fra reinsjøbu, og dere kan da legge sekkene i den åpne bua på skjelbreida før topptur, dersom tapptjerndalen blir for meget.

 

Bare et tips: Dårlig idé å gå til fots i disse traktene før noe ut i juni. mai er uaktuelt ved mindre trivselsnivået stiger med skare som ikke bærer og som sender deg ned 40-50 cm for hvert eneste skritt du tar. Jeg har prøvd meg til fots rundt 17. mai tidligere, og resultatet er 1,5-2km/t og total utmattelse etter 10 timer uten å ha kommet frem. juni snakker vi fortsatt gummistøvler som beste fottøy etter vårløsninga. Klart, været er ikke likt alle år...

 

Bare et forslag fra hodet !

 

Fantastiske innspill! Jeg skal se på ruten og legge opp et forslag basert på din informasjon! :smile:  Tusen takk!

 

Dette <<ved mindre trivselsnivået stiger med skare som ikke bærer og som sender deg ned 40-50 cm for hvert eneste skritt du tar.>> har jeg gjort før, mer enn en gang. Har merkelig nok ikke en stor trang til å gjøre det igjen :)  Da må i hvertfall motivasjonen vær av uante proposjoner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Intressant.  Finns det bra cykelstigar för MTB plus ev cykelvagn ungefär motsvarande sträckning?  Har sett en del anläggningsvägar och har funderat

på att cykla fast åt andra hållet från Rörbäcksnäs ungefär och till någon fjord.

Hei midnighsunman!

Jeg har ikke gjort research i den sammenheng og da jeg ikke driver med MTB/ terrengsykling aktivt har jeg desverre ingen svar å gi deg. Når vi har gått turen kan du lese litt om den og se bilder og evt. danne deg et eget inntrykk av ruten og hvordan du synes det ser ut. Håper noen andre her kan svare deg på spørsmålet ditt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel være mulig å gå deler av ruta med ski og pulk der det er skiføre? Med pulk er det mye lettere å få med seg endel utstyr. Så er det bare å sende pulken hjem når det ikke er skiføre lengre.

Takk for god ide Oddbjørn! Tråden her har vært stille en stund da vi har diskutert både praktiske og økonomiske løsninger for turen. En del av den praktiske diskusjonen har vært rundt akuratt dette med ski og vinterføre. Det er nylig blitt konkludert med at vi ønsker å unngå skiføre grunnet ekstra vekt. Pulk vil også være en større kostnad for oss da ingen av oss eier pulk.

Og som en liten oppdatering videre på tråden:

Vi har også fått et prisoverslag på tilnærmet 10.000,- for brevandringen (ink. leie av nødvendig utstyr) og har sett på det som en for stor utgift i denne omgang. Det blir tre mann over breen (ex. brefører) og dermed en kostnadene bedre brukt andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god ide Oddbjørn! Tråden her har vært stille en stund da vi har diskutert både praktiske og økonomiske løsninger for turen. En del av den praktiske diskusjonen har vært rundt akuratt dette med ski og vinterføre. Det er nylig blitt konkludert med at vi ønsker å unngå skiføre grunnet ekstra vekt. Pulk vil også være en større kostnad for oss da ingen av oss eier pulk.

Og som en liten oppdatering videre på tråden:

Vi har også fått et prisoverslag på tilnærmet 10.000,- for brevandringen (ink. leie av nødvendig utstyr) og har sett på det som en for stor utgift i denne omgang. Det blir tre mann over breen (ex. brefører) og dermed en kostnadene bedre brukt andre steder.

 

Det må då være mogleg å få til ei brekryssing rimeligare enn 10 000. 

Om de kjenner litt folk er eg sikker på de får skrangla saman til å låne utstyr? 

Eg lånar gjerne bort, med unntak av tau/tauverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.