Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken terrengsykkel


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ikke nogle specielle anbefalinger, men hvis du skulle falde over en Cube Acid i din research, så kan jeg fortælle, at jeg har haft en i flere år og været rigtig glad for den. Gode geargrupper, bremser, en fornuftig forgaffel og en vinkel på stellet der ikke er alt for agressiv (pendler på den 24 km hver dag). Meget god cykel til prisen synes jeg. Da jeg kiggede cykel kunne jeg ikke finde bedre specifikationer til prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke mene noe om merke, for det fins så utrolig mye der ute. Det første man bør gjøre er å finne ut hva slags sykkel man skal ha. Selv kjøpte jeg en med 29 tommers hjul. De fleste merker har dem nå. De ruller mye bedre enn 26 tommer. Hvis ikke du skal drive mye teknisk sykling mener jeg det er et godt valg (om ikke du er godt under gjennomsnitts høyde).

 

Finn en med en ramme som har en sånn størrelse at du sitter komfortabelt. Sittestillingen har veldig mye å si. 

 

Skivebremser er veldig vedlikeholdsfrie og bremser bedre på vått føre. 

 

Kombipedaler er fint. kan brukes med vanlige sko og sykkelsko, alt etter turen man skal ta.

 

Og til slutt: Nå kommer snart sykkelsalget i butikkene. Da bør du kunne få en til halve prisen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke oppdatert på nyere modeller og har heller ikke brukt terreng til krevende sykling, men vil anbefale å stikke innom Anton Sport.

 

De har Cannondale (som mange terrengsyklister skryter av) og norske Gekko som er absolutt den beste sykkelen jeg har hatt.

 

Legger bare ut to valgt etter pris:

http://antonsport.no/s/p.aspx?pid=11866&cid=1247&vid=73703&pcid=577

 

http://antonsport.no/s/p.aspx?pid=11941&cid=1247&vid=74850&pcid=577

 

Men snakk med de folka, de fører gode merker og kan nok faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo med sykler som med vaskemaskiner; ulike merker, men stort sett de samme delene inni.. De fleste kjører Shimano gear og bremser. De har delt komponentene inn i grupper fra den dyreste til billigste:

1. Shimano XTR, 2. Shimano XT, 3. Shimano SLX, 4. Shimano Deore, 5. Shimano Alivio. Deore er deres standardversjon. De dyrere er ikke nødvendigvis bedre, men de er lettere. På sykler i "din prisklasse" bør du opp i XT-versjonen, men det gjør ikke noe om for eksempel vekslere ol. er Deore..

 

Når det gjelder bremseoverføringen må denne være hydraulisk i stedet for wire. Helt vedlikeholdsfritt og veldig direkte.

 

En billig dempergaffel blir myk som overkokt spagetti etter hvert, så her bør det brukes litt penger. De billige er dessuten veldig tunge. Det går egentlig fint å kjøre på udempet gaffel også, særlig på en 29', hvor de større hjulene tar dumper bedre. Mange av toppene i Birken gjør det. En karbongaffel har noe demping i materialet, men er stiv i den retningen man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått over til 29", men på grus og lett terreng er det ikke så store forskjellen i fart. Den ruller dog klart bedre i mer krevende terreng som over røtter og steiner.

Kjøper du en billig 29" er det en fare for at ramme og hjul gir en litt vinglete følelse, altså ikke så stivt som ønskelig.

 

Det er rimeligere å få en lett og stiv 26 tommer. 

 

Men, det går nok i retning av at 26" fases ut etter hvert til fordel for 27.5" som jo allerede er kommet på markedet.

 

Ellers står det jo mye på denne nettsiden:

 

http://www.terrengsykkel.no/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vil du betale ? tilbudet er uendelig

 

Etter å ikke ha syklet noe særlig siden studietiden ( 10 år ) kjøpte jeg meg en ny sykkel for noen år siden

Trek 4500 til rundt 3000,- med billig utstyr og felgbremser.

Sykkelen fungerte utmerket 

Har syklet Birken 3 ganger med den :-)

 

Ikke noe vits i å kjøpe en dyr sykkel hvis du er usikker på bruken

 

Jeg har nå etter 4 år kjøpt en ny og dyrere sykkel, ettersom den blir brukt såpass mye så var avgjørelsen enkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse og velge i. Er vel rett rundt hjørnet når butikkene skal ha salg av sykler før vintersesongen.

Nevnt mye bra over.

 

Utstyrsgruppe: Minimum Shimano Deore. Gjerne SLX eller XT. XTR blir dyr med deler igjen. Gjør ikke noe om det er en miks av Deore og XT. Eks, gir i XT og skiftere i Deore. Evt Sram XO.

Bremser: Hydrauliske skivebremser, helt klart. Veldig vedlikeholdsfritt. Fungerer hele året. Bra bremser fra både Shimano, Avid og Magura.

Type: 26 - 27,5 - 29 toms hjul finnes. 27,5 er ganske nytt så det er vel mulignes noe begrenset utvalg i både sykler, dekk, slanger enda. Bør ha viss høyde før man kjører 29 toms.

 

Når det gjelder merke på sykkelen så koster ofte de kjente merkene litt mer, uten at du nødvendigvis får så mye mer.

Merker som har vært bra value for money senere år er Diamant hos G-sport. Ofte bra utstyrt kontra andre merker til samme pris.

Samme gjelder Fuji sylkene. En del tilbud der nå, f.eks denne http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=783_784&products_id=6375. Har tilsvarende i 29 toms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sittestillingen er viktig. Søk på bikefitting på Youtube.

 

"R"-varianter, eller racing, er mindre tålige. De skall i første hand være lætte.

Vert å legge en del peng i selve dekket (alltså, ytterste gummin).

Felgbrems = en gigantisk skivebrems. Men det ser kult ut med skivebrems.

26 vs 29 tom: Masse forskjellige åsikter. Tidligere postinger er ganske spot on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva mener dere er best av dekk å bruke på delevis grus, asfalt og litt terreng ?

 

Semi-slicks. Helt överlägset på grus, fungerar i terräng men inte så bra. Kräver bra teknik i terräng, speciellt om du inte har dämpning i bak. Men skall du mest köra grusväg är det klart bästa valet. Terrängdäck väger med och går onödigt tungt på grusväg. På asfalt är dom ungeför lika illa. En del semi-slicks kan ha dåligt fäste på asfalt och i stort sett alla känskonstiga i sväng på asfalt när piggarna på sidorna börjar ta i. Men det är en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgbrems = en gigantisk skivebrems. Men det ser kult ut med skivebrems.

Det er for så vidt riktig at det er det samme prisnippet, men felgbremsen har ingen ventilering hvor fuktighet og skitt kan slippe unna. Derfor kan man få "vannplaning" på en felgbrems. Det er ingen tvil om at en skivebrems virker bedre på vått føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Par andre ting med flegbremser også

I fuktige forhold vil skit, sand etc skape en slipeeffekt på felg.

Kan få ising når man sykler om vintern.

Klosser slites fortere. Mer justerings som kreves ved skifte enn skivebremser.

Sidene å felgen blir slitt og blir til slutt så tynn at den sprekker. Vi snakker jo ikke her om uker men flere år.- Desto mer man bruker sykkel i gjørme, sand etc desto fortere slites den.

Skivebremser(hydrauliske) justerer seg selv med olje etter som det slites. På felgbrems må man stramme wire etterhvert som de blir slitt.

 

Men en god felgbrems er en veldig god brems. På landeveisykkel har jeg det og der fungerer det supert. Man bremser ikke så mye på landevei som på grus og terreng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semi-slicks. Helt överlägset på grus, fungerar i terräng men inte så bra. Kräver bra teknik i terräng, speciellt om du inte har dämpning i bak. Men skall du mest köra grusväg är det klart bästa valet. Terrängdäck väger med och går onödigt tungt på grusväg. På asfalt är dom ungeför lika illa. En del semi-slicks kan ha dåligt fäste på asfalt och i stort sett alla känskonstiga i sväng på asfalt när piggarna på sidorna börjar ta i. Men det är en vanesak.

Kan du komme med eksempel på semislick dekk?

Det finnes grusdekk med minimalt mønster, som ruller meget bra på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva mener dere er best av dekk å bruke på delevis grus, asfalt og litt terreng ?

Raske grusdekk som Maxxis MaxLite 310 (26x1,95), ruller svært bra på asfalt. Har over 1000 mil med disse. På grus skal du være meget erfaren for å bruke disse grunnet dårlig sidegrep. Jeg ville satset på Continental Race King i 2.0. Dekket er svært bra på grus - bra nok på asfalt, samt brukbart i terrenget. Schwalbe Racing Ralph er også et meget godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er nok dekkutvalget bedre på 26 enn på 29, men det kommer seg. Det fins flere greie dekk med en finknastet rullebane på midten og større knaster mot sidene. Jeg har et par Maxxis som jeg ikke vet betegnelsen på. Jeg pumper dem harde for asfaltsykling, og har litt mindre trykk for sykling på grusveg. Det funker for meg, men nå er vel jeg i klassen mosjonist i Marka og pendler til jobben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med eksempel på semislick dekk?

Det finnes grusdekk med minimalt mønster, som ruller meget bra på asfalt.

 

Jag körde i många år på Corratech Diamant grip. Dom tillverkas tyvärr inte längre. Skulle jag köpa något idag skulle jag börja med att titta i Geax sortiment. "Mezcal" i bak och "aka" fram kan nog vara en bra kombination.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt på terrengsykkelen de siste årene har vært Intense System 2 dekkene. De ruller bra, har nok knaster til terreng, åpent mønster så de ikke pakker seg og helt helt suverene på våte stein øg røtter.

Dog har jeg ikke sett det til salgs på en stund. Oslo Sportslager har normalt ført en del Intense dekk.

Men det er på den orntli terrengsykkelen som jeg bruker på grus og sti marka,og tidligere ritt.

 

Til og fra jobb sykkelen må leve med dekkene som fulgte med sykkelen. Den får etterhvert "arve" dekk fra den andre sykkelen når de blir for slitt til slik bruk men fullt egnet til sykling på asfalt.

 

XXL kjører tilbud på Conti Race King Supersonic med 2 dekk og 2 slanger for 569,-. Bra dekk som ruller bra, er dimensjon 2.2 så litt større enn vanlig. Mye brukt på bl.a Birken. Conti dekk har dog en tendens til og ikke være de aller beste på sleipt føre. Et godt allround dekk. Men kjøper du en sykkel så sitter det dekk på. Se om de ikke er ok å bruke i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.