Anbefalte innlegg

I helgen ble det pinnebrød og en instruksjonsfilm på hvordan vi lager pinnebrød.

Pinnebrød:

En favoritt blant barna er pinnebrød på bålet. Det er enkelt og lage og kan forberedes hjemme før turen. Putt deigen i en pose og ta den med på tur. Det er også godt å kombinere med pølser og annet bålgodt.

Oppskrift på pinnebrød:

4 dl hvetemel

0.5 ts salt

2 ts sukker

2 ts bakepulver

1.5 dl melk

5 ss meieri smør eller nøytral olje.

Til topping bruker jeg litt sukker og kanel.

Barna steker sine egne pinnebrød.

Først blander jeg sammen sammen det tørre i en bolle. Så smuldre jeg inn smøret og heller inn vannet eller melken og blander det sammen til en glatt og ikke for klissete deig. Jeg bruk gjerne litt mer mel om det blir for klissete deg. Dersom du bruker olje må du blande dette inn sammen med vannet eller melken. Lag en ball av deigen og legg den i en plastpose. Det kan være lurt å ha smurt inn posen med litt olje for at deigen ikke skal klistre seg til posen. Da er deigen ferdig så nå er det på tide å spikke till noen pinner som jeg tvinner deigen på. Ikke tvinn for tykt med deig rundt pinnen, da kan den være vanskelig å få gjennomstekt pinnebrødet en til to cm er fint.

Jeg steker pinnebrødet over glørne. Skulle de komme inn i åpne flammer er det lett for at det blir svartbrente og det er ikke sikkert de blir gjennomstekt.

Min favoritt er som sagt litt kanel og sukker som jeg blander i en brødpose og dypper pinnen med brød i posen slik så sukker og kanelblandingen fester seg til brødet.

Pinnebrød på bål

Legg inn ditt beste pinnebrød tips i kommentarfeltet under for å dele dine tips med andre. Neste gang er det kanskje ditt spesielle pinnebrød vi lager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pinnebrød er bra! Jeg lager ofte med tørrgjær og bærer bare med meg melblanding i en solid ziplock. Blander inn vann når vi slår leir, og elter inni posen. Det fungerer veldig fint på litt lengre turer hvor jeg gjerne vil spare vekt. Melblandingen varierer jeg med grovere mel (ofte grovbakstblanding), ulike frø(solsikkefrø, sesamfrø) og krydder.

Pinnebrød surret utenpå pølser på spyd er veldig stas. Da er det greit å grille pølsene litt først, ellers tar det lang tid å få dem gjennomstekt. En stor hit er også å ha med en pose med sukker og kanel og dyppe pinnebrødet i det eller evt ha sukker/kanel inni deigen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pinnebrød er namnam med litt spekeskinke ved siden av, eller ett tynt lag rundt ei (på forhånd halvstekt) grillpølse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde også et forsøk på å lage pinnebrød på lørdag. Jeg blandet tørre indrediensene i en plastpose og helte inn lunkent vann før vi dro hjemmefra. Det var godt hevet da vi ankom. Men det var for bløt til å kunne brette rundt en pinne. Vi fant en flat stein som vi lå midt i kullet fra bålet. Det ble så tørr at jeg kunne ta det av, men det var ikke stekt. Jeg ble skuffet da jeg skulle spise det til frokost og hadde halvstekt brød. Neste gang må det forberedes litt bedre og jeg må teste deigen ut bedre på forhånd. Samt bruke aluminiumsfolie på bålet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Mareng
      Jeg var på tur i Raudlio, eller raudlikongens rike i helgen. Det var flere som teltet der, blandt annet en familie med kano, og rundt deres leir var det ferske og gamle spor etter mishandling av bjørk. Finnes det virkelig ingen annen måte å lage bål på enn å høgge i treet og dra av en runde med bark? Jeg drar gjerne av løvtynne biter av løs bark, men å høgge i treet og dra av en runde mener jeg er mishandling. Se bildene etter ferske og gamle spor, slik var det overalt!
      Er dere enige, eller er det jeg som er teit?

• Av HannKatta
      Havregrynsgrauten...
      Elsket og hatet vil jeg tro...

Hvordan kan man spice opp denne?
      Frukt og bær vet jeg kan gi en bedre smak.
      Noe annet?
      Edit:
      En oppsummering av alle nevnte tillegg og noen ekstra:
      Frø: Linfrø Solsikkefrø Sesamfrø Nøtter: Hasselnøtter Mandel Peanøtter Frukt: Banan Eple Bær: Rosiner Tranebær Blåbær Jordbær Bringebær Meieri: Cottage Cheese Smørøye Yogurt Krydder: Kanel Annet: Sukker Syltetøy Honning Peanøttsmør Musli
    • Av Truant76
      Tenkte jeg skulle dele denne siden det ble en slik suksess på turen vår, alle var enig om at dette skal gjentas på framtidige turer;

Ja, jeg er noe kresen så min ser gjerne ikke så innbydende ut for dem som vil ha "500" ingredienser

Før steking

Stekte på bål/kvstbrenner. Når den var nesten ferdig la vi på et flatt alu lokk fra en gammel kasserolle på stekepannen og la glør på toppen slik at osten smeltet. Babybel Gouda og Cheddar funket fint det.

• Av Østlandslefsa
      Hei
      Jeg skal gå hytte til hytte i sommer og skal bo på selvbetjente hytter. Det er min første tur med sekk (veier ca 9kg) og dagsetappene er relativt korte/flate. Siden jeg ikke vet kapasiteten min vil jeg ikke ha særlig tyngre sekk. Jeg lurer på ting: 
      1) hva pleier det å finnes av mat på de selvbetjente hyttene? Er det noe du ville anbefale å ta med ekstra? (Finnes det f.eks tørrmelk?
      2) Jeg har med noe sjokolade (new energy, lion, kvikk lunsj og melkesjokolade med kvikklunsj - den er litt salt) og kjeks (kornmo med brunost) som snacks (tåler ikke nøtter og kan ikke fordra tørket frukt), samt primus og real turmat for lunsj. Høres dette ok ut? 
      3) Jeg er ikke særlig glad i frokost (og hater havregrøt) men vet jeg må. Hva kan jeg spise? Grøsser av tanken på tørre knekkebrød. Bør jeg prioritere å ta med f.eks egg/bacon? 
      Gleder meg enormt til første tur! Takk for svar ☺
    • Av marco.v
      bare en litte tips:
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      veldig bra tilbud på turmat....
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive