Gå til innhold
  • Bli medlem

8 fods haspelstang. For stor?


Jonashaaningoutdoors

Anbefalte innlegg

Hej. Jeg har fået en 8 fods haspelstang fra Haselgrove. Som sådan en fantastisk stang af høj kvalitet. Kastevægten er 4-24 gram.

Hvad er fordelen ved en 8 fods stang, og hvad taler for måske at bytte den til en 7 fods stang? Mit fiskeri er meget varieret. Så det er både i sø, å, mose og elv. Og fiskeri er både fra kano og fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker 9-fots stang og synes ikke den er for stor i det hele tatt. Har noen 7-fotere også, som jeg pleier å bruke hvis det er jævlig bevokst med kratt og trær langs vannet, og det er vanskelig å bruke lengre stenger. Kjenner folk som bruker lengre stenger enn 9 fot også. Især på fjellfiske hvor det ikke finnes vegetasjon. Jo lengre stang du har, dess bedre kastelengde naturlig nok. Det fordrer også naturligvis at du har fylt opp spolen din med snøre. Jo mindre snøre du har på spolen, dess mer motstand når den går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes selvfølgelig ingen stang som passer til alt fiske. Din 8' er vel ok til slukfiske, kastevekten er viktig og med et så stort område (4-24gr) kan den neppe gi optimale kastelengder over hele området.

For fiske fra båt/kano er denne lengden fin, det er vanskeligere å styre fisken inntil båt og inn i en håv med lengre stenger når du sitter.

Jeg fisker ofte med flue og dupp eller flue og sluk, velger 9' om det er trange forhold med mye skog, i mer åpent lende er 13' førstevalget.

Om ditt fiske er allsidig ville jeg ikke satset alt på en stang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.