Gå til innhold
  • Bli medlem

Langgrunt fiskevann


TomasF

Anbefalte innlegg

Var på fisketur, og fisket på et langgrunt vann.

Har 7 fots stang med kastevekt fra 3 til 12 gram.

Klarte ikke å kaste langt nok i forhold til å komme over grunna.

Hva har dere som forslag til utstyr for å øke kastelengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk gruntgående, flate sluker (ikke tynne sildesluker som synker fort eller dyptsøkende spinnere) for å unngå å sette deg fast på grunna. I tillegg kommer det som allerede er nevnt, med lengre stang og full spole.  Sjøl har jeg falt ned på at en firedelt 9-foter er et utmerket kompromiss. Med de rette slukene går de som faen avgårde, samtidig som den ikke er så lang at den er vanskelig å manøvrere når det er litt bevokst.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gruntgående, flate sluker (ikke tynne sildesluker som synker fort eller dyptsøkende spinnere) for å unngå å sette deg fast på grunna. I tillegg kommer det som allerede er nevnt, med lengre stang og full spole.  Sjøl har jeg falt ned på at en firedelt 9-foter er et utmerket kompromiss. Med de rette slukene går de som faen avgårde, samtidig som den ikke er så lang at den er vanskelig å manøvrere når det er litt bevokst.  

 

Kan du eksemplifisere hva slags sluker du tenker på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du eksemplifisere hva slags sluker du tenker på? 

 

 

Flate sluker, ikke tynne sildesluker. Flate sluker bærer i vannet, holder seg oppe. Sildeslukene synker, og du må sveive som faen for å få de inn uten å sette de i bunn hvis det er langgrunt. En sluk jeg liker meget godt å bruke der det er grunt er gode, gamle Aura Lilauren. Spesielt kobberversjonen har jeg fanget mye på. Lilauren ble i 2011 kåra til beste sluk av Villmarksliv i en ganske omfattende brukertest.

 

I samme gate er jo også Aura Flake og Aura Classic.

 

Spesialslukene er jo også udødelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel prøve multi.

Har hatt problemer med at den floker seg.

Bruker nå monofilment med 0,20 mm.

 

 

Ekstremt viktig med multi er at du legger den på snellespola di samme vei som den er lagt på spola den ligger på i butikken..Ellers får du hjerteinfarkt og ender opp med å knekke stanga og knuse snella i raserianfall. I tillegg kjører du sportstape innerst på spola før du begynner å legge på. Jeg har gått helt bort fra multi på fjellfiske. Kjører kun mono, mye mindre trøbbel med. På den kraftige multiplikatorsnella jeg bruker til havfiske, derimot, har jeg en kraftig multi (27kg bruddstyrke). Suverent til havfiske pga feelingen man har selv ned på store dybder, samt bruddstyrken selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med flue i slike grunne vann.

Var på Island og fisket litt for en tid siden og der var jeg innom noen små fjellvann. Håpløst med sluk. 

Islendingene brukte stort sett bare flue, 

Hvis du kjører fra Akureyri og opp til Myvatn så er det mange fine fiskeplasser langs veien. Både like etter at du har passert Laugar og oppe ved Myvatn.

Her var det bare fluefiske. 

Spesielt der det er grunt er det en fordel med flue. Men da må selvfølgelig fisken gå inn på grunna, ellers nytter det jo lite samme hva du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flate sluker, ikke tynne sildesluker. Flate sluker bærer i vannet, holder seg oppe. Sildeslukene synker, og du må sveive som faen for å få de inn uten å sette de i bunn hvis det er langgrunt. En sluk jeg liker meget godt å bruke der det er grunt er gode, gamle Aura Lilauren. Spesielt kobberversjonen har jeg fanget mye på. Lilauren ble i 2011 kåra til beste sluk av Villmarksliv i en ganske omfattende brukertest.

 

I samme gate er jo også Aura Flake og Aura Classic.

 

Spesialslukene er jo også udødelige.

 

 

 

 

 

En liten korreksjon bare: Det var Aura Flake grønn som ble kåret til beste sluk i Villmarksliv. Dog har den samme form og gange som Lillauren.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Blås opp en kondom, fest kroken på den oppblåste dongen og la vinden hjelpe deg med å føre kroken utover.

Når du er fornøyd med lengden ( ja.. Hvor langt ute krok/ dong er på vannet) så rykker du til og kroken er fri fra dongen.

Problemet her er hva en skal si til kona når hun ser flere pakker med donger, og en sier en skal på fisketur med gutta.

Latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThomasF

Ved full snelle opplever jeg også at det er lett å få tvinn på sena. Særlig med lette sluker. Jeg velger derfor å ha litt mindre enn full snelle. Kaster rimelig langt med multifilament 0.13 f.eks.  Men det er klart, en god snelle hjelper mye. Bruker selv en Shimano XT snelle.

I grunne vann kan det være en fordel med spinner da den roterende blinken til en viss grad hindrer kroken i å sette seg fast. Men det er vanskelig å få lange kast med lett spinner.

Ellers er jo som nevnt over her flue et alternativ, gjerne i kombinasjon med ørretbomber for lange kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fisketur, og fisket på et langgrunt vann.

Har 7 fots stang med kastevekt fra 3 til 12 gram.

Klarte ikke å kaste langt nok i forhold til å komme over grunna.

Hva har dere som forslag til utstyr for å øke kastelengden?

 

Vadere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.