Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlige holdninger.


Albert

Anbefalte innlegg

Leste dette på UT.no  http://ut.no/artikkel/1.11201250

 

La også merke til en del utenlandske turister som vi møtte på tur i sommer som kom fra de turisthyttene vi skulle til. Men de hadde ikke skrevet seg inn på de hyttene. De kan jo selvfølgelig ha hatt med seg mat og ligget i telt. Vel, litt små ryggsekker hadde de da.  Men det er tydeligvis en del dårlig moral blant oss turfolk også. Synd !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke litt mat på en turistforeninghytte litt lite å gjøre seg til tyv for?

Hadde det vert en gjenglemt pose med noen millioner kroner så kan jeg forstå at noen kan la seg friste, men for slike småpenger?

Ja ja, fenomenet er kjent også fra STF sine hytter.

Ikke forstår jeg hvorfor noen ikke skriver seg inn i boka og stikker uten å gjøre opp for seg, men det er mange ting jeg ikke forstår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er en grunn til at utenlandske fjellhytter ikke har slik mat tilgjengelig. Nordmenn (og norske innvandrere;-) ) er kanskje litt flinkere enn andre til å gjøre opp for seg? Om dette fortsetter, ender vi kanskje også opp med hytter uten mat. 40% svinn er veldig mye og er helt skammelig. Jeg kunne skjønne hvis DNT skulle avslutte matkjøp på de verste hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, totalt repektløst ovenfor de som tilrettelegger for at folk skal kunne drive et enklere friluftsliv. Mon tro om de samme tankeløse turfolkene hadde satt pris på at eg snek meg inn i huset deres og stjal fra kjøleskapet når de var på jobb? Neppe.

 

Det er jo et tankekors at man ikke kan drifte hytter basert på ærlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Selvbetjeningshytta på Rauhelleren sliter tydeligvis med svinn - midt på Hardangervidda. Det står beskrevet at selvbetjening vil opphøre dersom neste opptelling viser like stort svinn som tidligere.

 

Ser ikke helt hvorfor en hytte midt på Hardangervidda skulle kunne være noe særlig verre enn andre, så jeg antar at dette kanskje kan være symptomatisk for selvbetjening..? I så tilfelle er vi vel på rask vei bort fra selvbetjente hytter grunnet enkelte som snylter.

 

Hytta tilhører så vidt jeg kan huske Drammen og Oppland DNT. Må innrømme at jeg personlig finner betalingsmetoden til blandt andre Oslo/Sør enklere og mer hensiktsmessig enn Drammen og Oppland. Kan lavere terskel her kanskje gi litt mindre snyltere? På Rauhelleren fikk jeg eksempelvis inntrykk av at det var ønskelig med kontanter, men mulig å betale med giro om man ønsket det. På andre hytter (bla Oslo/Sør) er det nå kommunisert at det ikke er ønskelig med kontanter på hytta, altså bør man benytte betalingsfullmakt eller giro. Betalingsfullmakt - ja takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyeste prosentandel av brukerne ved hyttene har mest sannsynlig norsk statsborgerskap.Så det er vel strengt tatt egne rekker vi først bør rydde opp i, ikke de utenlandske.

Dessverre er dette trekk vi kan spore til samfunnet generelt. Altså uærlighet, ta f.eks hva arbeidstagere stjeler årlig ved sine arbeidsplasser. De ser ikke selv på dette som tyveri. Hva er det da? Goder?

 

Videre så ser vi at disse svært dårlige holdningene sprer seg til andre sider ved samfunnslivet. Her kan nevnes sigarettsneiper, som av en eller annen merkelig  grunn blant annet havner på bakken rett ved siden av de spesialdesignede kasse de skal puttes i. Ellers så observerer jeg stadig at sneiper bare knipses på bakken. For å ikke snakke opp snus.... hva det nå en kalles. De små ekle posene kastes/spyttes ut hvor enn det måtte passe brukere. Videre så kan man ta engangsgrillene som bare slenges fra seg på strender og andre turområder.

Vil også nevne trafikk og bilkjøring. Jeg opplever hver eneste dag at mange sjåfører ikke holder fartsgrensene og ikke bruker rettningslys. Dette er regler og lover folk rett og slett driter i. Akkurat som endel snøscooterkjørere ikke klarer å overholde hverken lovverket eller normal folkeskikk. (Søppel) De tar loven i egne hender. Forstå denne holdningen den som vil.

 

Så til saken igjen. Det er altså endel av "langvandrerne" som ikke er ærlige. Altså spydspissene i den norske fjellheimen. Da kan man kalle en spade for en spade, for det betyr vel at også noen av disse kanskje er tilbøyelig til å "gjemme" litt søppel inne på viddene også? Jeg ble hvert fall veldig skuffet av å finne dårlig skjulte Dry-tech poser langt inn på Hardangervidda. Her har jeg også funnet "afro'er" med fiskesnøre og flue fortommer.

 

Alt dette bør sees i sammenheng, for det er ikke, slik jeg ser det, isolerte "trender", men årsakssammenhenger i det samfunnet vi lever i.

 

Har vi det for godt?

 

Nikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janteloven er byttet ut mot "jeg er best og egoistisk".

 

Veldig enig i det Nikke skriver. Folk gidder ikke bruke blinklys, folk stopper ikke på fotovergangsfelt og kjører for fort. Turstiene er fylt opp av turgåere som absolutt skal gå midt i veien, syklister kjefter og skremmer folk, og gamle damer må stå i bussen. Mange går til og med på bussen før de som skal av får gå av.

 

Poenget er at det blir bare et mer og mer kaldhjertet samfunn hvor alle får klare seg selv, og flere og flere tenker kun på egne interesser. Jeg tror dessverre ikke at turisthytter basert på tillitt vil overleve dagens samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ei trist sak. Ja, eg tykkjer DNT bør stansa sjølvbetjeninga på hytter med stort svinn. Det seier i grunnen seg sjølv.

 

Dette er også naturleg å setja i samband med prisar. Når nesten halvparten er svinn, så vil det seia at dei som faktisk betaler må betala dobbel pris for dei varene dei tek ut. Dette er jo eit interessant perspektiv: Dersom alle betalte kunne prisane haldast lægre enn dei er no. Det ville igjen gjera det meir motiverande å betala for seg...

 

Sjølv om det finst mange dårlege haldningar ute i samfunnet, så finst det også mange gode haldningar, heldigvis. Det er hyggeleg å sjå at det i alle fall her i denne tråden er folk som faktisk vil stå for gode og ærlege turhaldningar.

 

Men, og det er eit viktig men, det spørst i kva grad ein bør leggja fjellet opp som eit mål for masseturisme. Kan utmarka verta for godt tilrettelagt? Bør DNT gå høgt ut og annonsera mat tilgjengerleg i opne hytter på fjellet? Kanskje burde det vera ein viss "terskel" for det å gå på tur på fjellet, ein burde vera så pass interessert at ein på eiga hand sette seg inn i sakene og helst fekk med seg ein dose turkultur på kjøpet. Det ville sikkert ikkje løysa alle problem, men kanskje kunne det ha luka ut ein del av "snyltarane", slik at dei ganske enkelt aldri la ut på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyeste prosentandel av brukerne ved hyttene har mest sannsynlig norsk statsborgerskap.Så det er vel strengt tatt egne rekker vi først bør rydde opp i, ikke de utenlandske.

Dessverre er dette trekk vi kan spore til samfunnet generelt. Altså uærlighet, ta f.eks hva arbeidstagere stjeler årlig ved sine arbeidsplasser. De ser ikke selv på dette som tyveri. Hva er det da? Goder?

 

 

Nikke.

Du har helt rett, at andelen av utenlandske brukere er relativt liten, men min erfaring er likevel at disse er (sterkt?) overrepresentert blandt de som ikke gjør opp for seg.

 

Det er hyttene som ligger nærmest "turistmagneter" som har stort svinn og hvor det heller ikke blir betalt for overnatting.

 

Jeg har i noen sammenhenger diskutert dette med folk (fra østeuropa) og noen av disse folkene var helt overbevist om at tilbudet var gratis.

Og de hadde basert ferien sin på dette.

 

De aller fleste besøkende fra Tyskland, Danmark og Nederland (som tross alt utgjør mesteparten av utenlandske besøkende) oppfører seg like godt, om ikke bedre enn oss norske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange skaffer seg proviant på ubetjente hytter. Dessverre er det ikke mulig å skaffe proviant på betjente hytter. Kanskje burde dette innføres. Det kan være et reelt behov for en person på langtur å skaffe seg ny mat underveis. Hvis dette istedenfor kan gjøres på betjente hytter (de kan f. eks. begynne å selge Real), kan de samtidig ha kontroll over at alle betaler. 

Jeg synes forresten at maten på ubetjente hytter ikke er spesielt egnet til å ta med deg på tur, så jeg pleier å ta med hjemmefra når jeg er på langtur med telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvbetjeningshytta på Rauhelleren sliter tydeligvis med svinn - midt på Hardangervidda. Det står beskrevet at selvbetjening vil opphøre dersom neste opptelling viser like stort svinn som tidligere.

 

I tilfelle jeg var uklar; uten proviantlager (altså selvbetjening) vil hytten per DNT definisjon bli ubetjent. Det var ikke hentydet at hytta skulle kunne bli stengt for tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange skaffer seg proviant på ubetjente hytter. Dessverre er det ikke mulig å skaffe proviant på betjente hytter. Kanskje burde dette innføres. Det kan være et reelt behov for en person på langtur å skaffe seg ny mat underveis. Hvis dette istedenfor kan gjøres på betjente hytter (de kan f. eks. begynne å selge Real), kan de samtidig ha kontroll over at alle betaler. 

Jeg synes forresten at maten på ubetjente hytter ikke er spesielt egnet til å ta med deg på tur, så jeg pleier å ta med hjemmefra når jeg er på langtur med telt.

 

Lurer på om ikke dette kan være en fornuftig omlegging. For meg ville salg av f.eks Real Turmat på de betjente hyttene være midt i blinken. Bedre enn Kvikklunsj og øl - i alle fall for meg. Skjønt chilinøtter og Munkholm smakte veldig godt utenfor Mårbu i sommer.

 

Selvbetjeningshyttene kunne redusere utvalget til te, kakao, buljong og suppeposer samtidig som DNT gjorde det klart at måltidene bærer man selv. Mulig at selvbetjeningskonseptet var bedre den gangen alternativet for folk flest var hermetikk eller ferskmat.

 

Så noe av problemet på en svensk hytte på norsk side. Det er en nødbu med ved og et lite proviantlager. Man har klare og tydelige oppslag om at ved og mat er til nødsfall. Likevel var det klart at veden nylig var brukt (sånt folk koster ikke engeng) og proviantboksen var brutt opp - tross en låsemekanisme som ikke gjorde det nødvenig å bruke makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, at andelen av utenlandske brukere er relativt liten, men min erfaring er likevel at disse er (sterkt?) overrepresentert blandt de som ikke gjør opp for seg.

 

Det er hyttene som ligger nærmest "turistmagneter" som har stort svinn og hvor det heller ikke blir betalt for overnatting.

 

Jeg har i noen sammenhenger diskutert dette med folk (fra østeuropa) og noen av disse folkene var helt overbevist om at tilbudet var gratis.

Og de hadde basert ferien sin på dette.

 

De aller fleste besøkende fra Tyskland, Danmark og Nederland (som tross alt utgjør mesteparten av utenlandske besøkende) oppfører seg like godt, om ikke bedre enn oss norske.

Flere gode poenger REJOHN!

 

"Du har helt rett, at andelen av utenlandske brukere er relativt liten, men min erfaring er likevel at disse er (sterkt?) overrepresentert blandt de som ikke gjør opp for seg".

>> Men her synes jeg det er på sin plass med noen tall/fakta, ellers blir det bare synsing mener jeg da.

 

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode poenger REJOHN!

 

"Du har helt rett, at andelen av utenlandske brukere er relativt liten, men min erfaring er likevel at disse er (sterkt?) overrepresentert blandt de som ikke gjør opp for seg".

>> Men her synes jeg det er på sin plass med noen tall/fakta, ellers blir det bare synsing mener jeg da.

 

Nikke.

Det finnes nok ikke noen statistikk for slike ting, som nevnt er dette basert på erfaring, men jeg har vel muligens noe bedre grunnlag for å uttale meg enn en del andre.

Jeg har normalt opp mot 30 overnattinger i året på ubetjente/selvbetjente hytter i året.

Og har vært tilsyn på en ubetjent hytte i over 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nevnt opp mot 40% svinn. Mer spesifikke tall bør vel være mulig å få tak på. Hva med deg REJOHN, er det tall du kan få tak på? 

kunne også vært interessant å se dette opp mot tall fra 2012 på faktiske besøk av folk med bostedsadresse på utsiden av Norge.

 

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nevnt opp mot 40% svinn. Mer spesifikke tall bør vel være mulig å få tak på. Hva med deg REJOHN, er det tall du kan få tak på? 

kunne også vært interessant å se dette opp mot tall fra 2012 på faktiske besøk av folk med bostedsadresse på utsiden av Norge.

 

Nikke

Jeg tror (vet ) at svinnet beregnes ut fra hvor mye som blir kjøpt inn målt mot hva som betales, men dette er "usikre" tall, da ting blir betalt på andre hytter og noe blir brukt i forbindelse med dugnd og annet arbeid.

Det blir litt synsing uansett.

Men det er tydelig at svinnet på Langavatn (som er nær Kjerrag) er høyere enn andre plasser, og at dette svinnet også gjelder de mer "tyngre" tingene som middagshermetikk.

Om det er mer "utlendinger" på Langavatn enn på andre hytter, er jeg usikker på, men det er i hvert fall mer enn på en del av de andre nære hyttene med proviant. (Tomannsbu og Taumevatn og Nilsebu/Stakken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ikke dette kan være en fornuftig omlegging. For meg ville salg av f.eks Real Turmat på de betjente hyttene være midt i blinken. Bedre enn Kvikklunsj og øl - i alle fall for meg. Skjønt chilinøtter og Munkholm smakte veldig godt utenfor Mårbu i sommer.

 

Selvbetjeningshyttene kunne redusere utvalget til te, kakao, buljong og suppeposer samtidig som DNT gjorde det klart at måltidene bærer man selv. Mulig at selvbetjeningskonseptet var bedre den gangen alternativet for folk flest var hermetikk eller ferskmat.

 

Så noe av problemet på en svensk hytte på norsk side. Det er en nødbu med ved og et lite proviantlager. Man har klare og tydelige oppslag om at ved og mat er til nødsfall. Likevel var det klart at veden nylig var brukt (sånt folk koster ikke engeng) og proviantboksen var brutt opp - tross en låsemekanisme som ikke gjorde det nødvenig å bruke makt.

Det er på nettopp te, kakao, buljong og suppeposer svinnet er størst, og vurdert ut fra hvor mange av "rett i koppen" posene som forsvant, så tror jeg svinnet hadde vært formidabelt på "real"posene.

Rett i koppen ble oversatt med rett i lomma....

 

Ellers er min erfaring sammenfallende med den historien du forteller fra svensk nødbu. For de - meget få - som ikke helt forstår forskjellen på mitt og ditt og ikke kan forstå at enkelte ting MÅ stå, er låser og andres mulige nødsituasjon ingen hindring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lås holder bare ærlige folk ute, men det er rart å se hvordan en del mennesker forholder seg til andres eiendom. 

Det ser ut som at det de ikke eier selv trenger de ikke å bry seg med å ta vare på.

Et gjennomgående fenomen på T-hyttene for noen år tilbake var at bryterne på gasskomfyrene var brukket i stykker. Spesielt på de hvite gasskomfyrene. (Bilde.)

Til dette kreves en god del maktbruk.

Disse bryterne skulle, i likhet med de som er der i dag, bare trykkes inn og skrus forsiktig rundt, men likevel klarte noen å ødelegge disse.

post-4220-0-25368100-1381819171.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på nettopp te, kakao, buljong og suppeposer svinnet er størst, og vurdert ut fra hvor mange av "rett i koppen" posene som forsvant, så tror jeg svinnet hadde vært formidabelt på "real"posene.

Rett i koppen ble oversatt med rett i lomma....

 

Ellers er min erfaring sammenfallende med den historien du forteller fra svensk nødbu. For de - meget få - som ikke helt forstår forskjellen på mitt og ditt og ikke kan forstå at enkelte ting MÅ stå, er låser og andres mulige nødsituasjon ingen hindring.

 

Ah, vel, da blir det vekk med hele matlageret, da. Jeg tenkte at tapet på svinnet ville være størst på hermetikk og større ting. Men du har nok rett i rett i lomma.

Real Turmat i salg på de betjente hyttene er hva vi snakker om. Sett ned farten på lesinga :)

 

Vet ikke helt hvor få vi snakker om. Jeg finner det rart at kjeltringer (enig med Kikut), jogger rundt milevis inne på fjellet, så enten snakker vi om en liten gjeng som bor i fjelleheimen eller så er denne snyltingen mer utbredt enn vi liker å tenke oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det være at størrelsen 40% er fastsatt av de samme som finner ut at " 300.000 Nordmenn lider av inngrodde tånegl."

40 % er et svært høyt tall. Det vil bety at nesten halvdelen av alle gjester ikke gjør opp for seg.

For enkelte varer er det sikkert mulig , men som et gjennomsnitt? Tror ikke det.

Likevel kan svinner bli et problem i framtiden.

Det beste vi kan gjøre er vel å være gode eksempler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.