Gå til innhold
  • Bli medlem

Packcraft - størrelse


maxkrone

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer å kjøpe meg en packraft og er usikker på hvorvidt jeg vil kunne få den med meg i den sekken jeg har i dag. Den er på 50 l, men utover packcraften vil jeg selvfølgelig ta med meg telt, sovepose, liggeunderlag, mat osv. Hva er størrelsen på en packcraft når den er nedpakket?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :-) Jeg har vært på telttur med en bergans helium 55 liter sekk, og packraft. Selv om jeg pakka ganske minimalistisk, måtte jeg ha packraften utenpå sekken. Jeg hadde forøvrig vesten og åra i sekken. Hadde jeg hatt litt større sekk, eller pakket enda mindre kunne det muligens gått, men tror det blir vanskelig :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, den blir imponerende liten i nedpakket tilstand :-)  Ca samme diameter som et standard celleplast underlag og ca 50 cm lang. :-) Kan ta noen sammenligningsbilder til deg hvis du vil :-)  Evt ta bilde av den nedpakket i Heliumsekken, så ser du hvor mye volum det er til overs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Litt treig av meg, men her kommer noen bilder. Har lagt ved et par typiske turting som du muligens har selv, så du kan prøve å se for deg størrelsen.  

Nå har jeg pakket packraften på "Mase" vis, og da blir den fantastisk kompakt :-) Må bruke litt krefter for å rulle den siste biten, men det går svært fort. Vil anslå at den tar opp ca 1/4 av volumet i Heliumsekken min. På det bildet der sekken er lukket, ligger packraften i bunn av sekken, og går opp til der glidelåsdrageren ligger ut til siden.

 

Hei hå :-) 

post-5481-0-53918300-1377774919_thumb.jp

post-5481-0-03289900-1377774978_thumb.jp

post-5481-0-39904300-1377775064_thumb.jp

post-5481-0-98194400-1377775145_thumb.jp

post-5481-0-30950100-1377775304_thumb.jp

post-5481-0-72269900-1377775509_thumb.jp

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pakket litt mindre da ja enn på standardmåten :)

Selv bare vært på tur en gang med min. Da pakket i vanlige pakkposen som følger med.

Jeg brukte Recon Pack til turen, ikke bare pga volum men og at den er bedre å bære med når det blir litt vekt.

I tillegg hadde jeg bare ferskmat, ikke Real og slikt, div fiskeutstyr. Vest til både meg og bikkja(ikke oppblåsbare). Ekstra vanntett pakkpose til støvler og kløven til bikkja etc.

Men nå er nok ikke jeg rette person for å vurdere en 50L. Jeg hadde ikke fått plass i en 50L til en helg i marka engang, selv uten packraft :) Men liker ikke ha ting utenpå sekken da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si det, men dette er da en Alpackaraft Denali Llama, med spruttrekk, sete og ryggstøtte. 2011 modell (altså "ny" type med stor rompe).  Ser slik ut når den ikke ligger i sekken..

 

Minoritetskniven har 8 tommers blad, og flasken er på 1 liter :smile: Burde vell egentlig lagt med et par fyrstikkesker..

 

Noen som vet hva som er den minste/letteste flytevesten? 

 

 

post-5481-0-98277700-1377776548_thumb.jp

post-5481-0-29477300-1377776596_thumb.jp

post-5481-0-28591700-1377776755_thumb.jp

post-5481-0-57634800-1377776831_thumb.jp

post-5481-0-04236300-1377776936_thumb.jp

post-5481-0-75790400-1377777507_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste flytevest......tja....lette på nett etter det selv når jeg skull kjøpe en. Men det var omtrent ingen som oppgir vekt på vestene. Gikk rundt litt og kjente på både vanlige og oppblåsbare vester på større sportsbutikker. Oppblåsbare var tyngre enn jeg trodde, pakker lite da. Jeg endte selv med en kanovest fra Biltema, veier 400gr. Synes jeg er helt grei vekt, ikke var den dyr heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for jobben Teedjay! Veldig god hjelp :-P . Jeg har idag kjøpt meg en 65 l sekk, så jeg tror uansett dette vil være en fin størrelse til å få plass til både packcraft og det andre turutstyret jeg vil ta med på litt lengre turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Er det noen som bor i nærheten av Oslo/Romerike og som har en Packraft jeg kan se på?

Er 174 og lurer på om jeg trenger en Denali Llama eller om jeg klarer meg med en Yukon Yak.

 

Den skal brukes på stille fjellvann til kryssing og fisking med tung sekk (Recon Pack 125 liter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 183 (litt korte bein) og synes kanskje Llama er akkurat litt for lang. Jeg legger en bærepose med diverse foran i baugen slik at båten blir litt kortere, uten at jeg må ha Yak og dermed dårligere retningstabilitet.

 

Men det avhenger jo også hvor oppreist man ønsker å sitte i båtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde liama og brukte recon. Med støvler på så fylte jeg akkurat lengden i liama, jeg er 186.

Recon er stor så den kom litt i veien når jeg hadde med bikkja selv om jeg stroppet den på tvers. Brukte da ikke spraycover.

Du kan nok fint ha yak, evt liama og legge en pakkpose foran bena. På flatt vann går nok begge greit. Skal du derimot leke litt i elver nå og da så tror jeg yak passer best. Greit at du sitter mest mulig tight i båten.

vekt når jeg var ute var vel cam25 kilo last, meg på rundt 100 og bikkje på nesten 30 i liama. Den er vel oppgitt til 200 kilo.

yak laster vel 180 så vidt jeg husker. Er 10cm kortere inni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som bor i nærheten av Oslo/Romerike og som har en Packraft jeg kan se på?

Er 174 og lurer på om jeg trenger en Denali Llama eller om jeg klarer meg med en Yukon Yak.

 

Den skal brukes på stille fjellvann til kryssing og fisking med tung sekk (Recon Pack 125 liter).

Bor i Lier ved Drammen. Sikkert mulighet for en titt. Har selv Denali Llama og passer meg på 183 bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.