Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode råd til telting i høstvær?


Vestlandet

Anbefalte innlegg

Annonse

Mitt tunge 3,5 kg telt er i samme prisklasse og produsent. Det er helt supert i regn og har masse plass. Det var noe kluss med tidligere modeller, men har bare sett positive erfaringer fra de som har kjøpt i senere år.

Det var kjekt å høre :) Det hadde angivelig kostet ca kr 5000 og var nedsatt til kr 3000, men jeg ser at det kun selges til den nedsatte prisen både i butikker og på nett,så da er vel det den egentlige prisen og..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sportsbutikken solgte de det som et greit nok telt slik jeg forstod det, vanskelig for en amatør å vite hva som teller og gjelder med slikt. Er veldig usikker på hvordan det vil oppføre seg i striregn ..., time will show :), som bergenser er jeg heldigvis født med både goretex og annen nødvendig impregnering :)

Har selv et Nanok-telt, dog et mindre 2 mannstelt. Har vært igjennom øsregn og liten kuling samtidig, og det er ofte den verste kombinasjonen, like tørt inni. Vannsøylen er på 4000mm duk og 8000mm bunn..regner med det er det samme på ditt. Med en slik høy vannsøyle skal det holde vannet ute selv med striregn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tunge 3,5 kg telt er i samme prisklasse og produsent. Det er helt supert i regn og har masse plass.

Det var noe kluss med tidligere modeller, men har bare sett positive erfaringer fra de som har kjøpt i senere år.

Ble også fortalt at det var mye kluss, mitt DomusDuo er det nyeste og er veldig fornøyd, den gamle DomusDuo var litt større men hadde visst noe kluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har så mange oppfatninger om hva man trenger og ikke trenger på tur. Noen er besatt av vekt, både den ene og den andre veien. Jeg har erfart at min sekk veier 16-17 kg uansett om det er sommer eller vinter og om det er mange eller få dager. Mengden klær man trenger er den samme for 2 dager eller en uke. Ved kun en overnatting kan jeg la telt og vanntette klær bli hjemme om det er spådd bra vær, det reduserer vekta på sekken endel, men så havner det i gjengjeld mer "kos" oppi og det veier litt. Kanskje jeg lar hunden slippe kløven fordi det kan være mer pes enn moro å pakke den for kun en natt. På lengre turer havner mye av min mat i kløven og noen ganger må kløven i sekken (har en hund som takler veldig dårlig varme).

Enkelte ting bør i sekken uansett, noen av disse tingene lærer man etterhver og man forstår plutselig uttrykket "klok av skade". På min første lengre tur hadde jeg ikke noe spesielt utstyr. På dag 2 oppdaget jeg at en hurtigtørkende bukse hadde vært kjekt (måtte vaske bikkja etter at han hadde funnet noe deilig menneskebæsj, resultat: kliss våt bukse som ikke tørket før jeg kom hjem 5 dager senere), lærte også at shorts og stilongs fungerer omtrent som bukse, senere på dag 2 oppdaget jeg at jeg trengte en ordentlig sekk, på dag 3 oppdaget jeg at at noen bedre støvler hadde vært lurt, ev satt på gnagsårplaster før gnagsåret faktisk kom (visste fra før at jeg fikk gnagsår etterhvert av de støvlene). Etter det har jeg lært at spinnville hunder ikke hører sammen med pinglete oppblåsbare underlag, ble en kald natt. Funnet ut at det er lurt med et romslig og et lett telt, hadde jeg bare dratt på tur alene hadde det holdt lenge med det lille (som i noens øyne her er blytungt, men som jeg syns er helt greit :P).

Kunne sikkert holdt på med mine personlige lærdommer til det uendelige, men poenget er at det kun er du som kan finne ut av hva du trenger. Noen sverger til lett utstyr, noen til solid utstyr, noen går helst i sandaler mens andre vil ha høye fjellstøvler, noen vil ha ull andre mener ull er tull. Det eneste vi alle kanskje er enige om er lue, men det finnes sikkert noen luemotstandere også :P

Mitt beste tips er: kom deg ut og lag erfaringer. Det finnes så uendelig mye "kjekt å ha" men det er nesten ingenting du trenger :) Og om eller når du vil, kjøp de tingene du synes er kjekt å ha :)

 

God tur :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har så mange oppfatninger om hva man trenger og ikke trenger på tur. Noen er besatt av vekt, både den ene og den andre veien. Jeg har erfart at min sekk veier 16-17 kg uansett om det er sommer eller vinter og om det er mange eller få dager. Mengden klær man trenger er den samme for 2 dager eller en uke. Ved kun en overnatting kan jeg la telt og vanntette klær bli hjemme om det er spådd bra vær, det reduserer vekta på sekken endel, men så havner det i gjengjeld mer "kos" oppi og det veier litt. Kanskje jeg lar hunden slippe kløven fordi det kan være mer pes enn moro å pakke den for kun en natt. På lengre turer havner mye av min mat i kløven og noen ganger må kløven i sekken (har en hund som takler veldig dårlig varme).

Enkelte ting bør i sekken uansett, noen av disse tingene lærer man etterhver og man forstår plutselig uttrykket "klok av skade". På min første lengre tur hadde jeg ikke noe spesielt utstyr. På dag 2 oppdaget jeg at en hurtigtørkende bukse hadde vært kjekt (måtte vaske bikkja etter at han hadde funnet noe deilig menneskebæsj, resultat: kliss våt bukse som ikke tørket før jeg kom hjem 5 dager senere), lærte også at shorts og stilongs fungerer omtrent som bukse, senere på dag 2 oppdaget jeg at jeg trengte en ordentlig sekk, på dag 3 oppdaget jeg at at noen bedre støvler hadde vært lurt, ev satt på gnagsårplaster før gnagsåret faktisk kom (visste fra før at jeg fikk gnagsår etterhvert av de støvlene). Etter det har jeg lært at spinnville hunder ikke hører sammen med pinglete oppblåsbare underlag, ble en kald natt. Funnet ut at det er lurt med et romslig og et lett telt, hadde jeg bare dratt på tur alene hadde det holdt lenge med det lille (som i noens øyne her er blytungt, men som jeg syns er helt greit :P).

Kunne sikkert holdt på med mine personlige lærdommer til det uendelige, men poenget er at det kun er du som kan finne ut av hva du trenger. Noen sverger til lett utstyr, noen til solid utstyr, noen går helst i sandaler mens andre vil ha høye fjellstøvler, noen vil ha ull andre mener ull er tull. Det eneste vi alle kanskje er enige om er lue, men det finnes sikkert noen luemotstandere også :P

Mitt beste tips er: kom deg ut og lag erfaringer. Det finnes så uendelig mye "kjekt å ha" men det er nesten ingenting du trenger :) Og om eller når du vil, kjøp de tingene du synes er kjekt å ha :)

 

God tur :)

Har lest og smilt :), takk for underholdende lesning.

Jeg jobber nok nå aller mest med å overvinne dette med hvor teltturen skal begynne fra. Får svar som "byfjellene", "turområdene rundt / egnen" osv, men når man skal finne ut hvor selve turen / "løypen" egentlig begynner, vanskelig syns jeg... Så, utstyrsdilemmaet har jeg begynt å få littegranne oversikt over i fht det behovet jeg har og nivået mitt som turgåer, men where exact to start, and where to camp..., ja that's more the issue :) Men men, fant jo et sted på første teltturen, kan godt hende jeg drar dit igjen neste gang og, så får det bli noe nytt deretter. Da jeg fant stedet jeg kunne campe da var det litt panikk på innsida kan jeg si, så bare kratt og trær på alle kanter...

Men det ble jo en kjempekjekk tur, så jeg gir meg altså ikke med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest og smilt :), takk for underholdende lesning.

Jeg jobber nok nå aller mest med å overvinne dette med hvor teltturen skal begynne fra. Får svar som "byfjellene", "turområdene rundt / egnen" osv, men når man skal finne ut hvor selve turen / "løypen" egentlig begynner, vanskelig syns jeg... Så, utstyrsdilemmaet har jeg begynt å få littegranne oversikt over i fht det behovet jeg har og nivået mitt som turgåer, men where exact to start, and where to camp..., ja that's more the issue :) Men men, fant jo et sted på første teltturen, kan godt hende jeg drar dit igjen neste gang og, så får det bli noe nytt deretter. Da jeg fant stedet jeg kunne campe da var det litt panikk på innsida kan jeg si, så bare kratt og trær på alle kanter...

Men det ble jo en kjempekjekk tur, så jeg gir meg altså ikke med dette :)

 

Jeg pleier bare krysse fingrene og satse på at jeg havner på et fint sted. Ser meg ut et sted på kartet, et vann eller annet som gjør at jeg får lyst til å utforske stedet. Så drar jeg dit. Har alltid klart på et eller annet vis å få opp teltet. Vet noen gjerne tar en dagstur først for å sjekke området. Det er sikkert ikke så dumt. Mitt "problem" er at jeg ofte glemmer å tenke på høyder når jeg finner et sted jeg vil til og ganske ofte finner jeg ut at det var litt for strabasiøst å gå dit så da finner jeg et sted på veien til stedet og telter der istede :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det florerer jo av gode svar her, TS har mer enn nok å ta av for å komme seg ut. Den største forskjellen på sommer og høst er behovet for litt varmere klær om høsten og mere farger i terrenget.

 

Mitt råd er å stoppe nå, ta det du har og komme deg ut. Hvis du så ser at dette er noe du definitivt ønsker å gjenta flere ganger i høst eller neste år og året etter der, DA begynner du å se på vektbesparelser. Hvis vektbesparelsene skal tas før du kommer skikkelige igang, ender du fort opp med utstyr til mange tusen som ikke er verdt den bruken det får.

 

Bli trygg på det du har, lær av egne feil og se om turiveren fortsatt er der. Hvis den fortsatt er tilstede, da kan du begynne med utstyrsoppgraderinger. Men vær advart: Friluftsliv kan fort blir en rimelig dyr hobby!

 

Hmm. Jeg er enig i at man ikke skal ta alle investeringer med en gang, men jeg mener også at man ikke behøver å ta de noen gang.

 

Er ikke litt av gleden at man lever på det minimale og litt spartansk ?

 

Man behøver vel ikke så mye flott og nytt utstyr på tur, ikke behøver det å være dyrt heller.

 

høst og vår under tregrensa er maksimalt følgende i/på sekken inntil 14 dager:

 

Norrøna sekk kanskje 3000 kr i 1992

Ett sett ullundertøy 600 kr

Sovepose kostet kanskje 2000 kr i 1992

Liggeunderlag 19mm 600 kr ?

SF Bålkjele m/ kaffe, teposer og fyrstikker i 600 kr

Titan 1l kopp med mini stekepanne som lokk --> til morgenomeletten og div gryteretter. fikk denne, men kanskje 4-600 kr

Spikket gaffel (bruker kniven fra beltet, både til spikking og bespisning) gratis, men tok litt tid

God hodelykt med løs batteripakke 1000 kr

Eventuelt kart over området (gratis)

Speilkompass 100 kr

Personlig førstehjelpsutstyr 200 kr

Plastkopp 10 kr

Liten øks 240 kr

Biltema presenning i tilfelle regn 40 kr

20m sisaltau 5 kr

1 ekstra skolisse 10 kr

Forsvarets regntøy 200 kr

 

delsum sekk 7405

 

kniv i beltet og feltjakke+bukse 600kr

Støvler 2000kr

 

sum 10005,- / avskrives over snitt 20 år = 500,25,- årlig kostnad turutstyr.

 

Ved mindre du ender opp som gadget/utstyrsfreak behøver det ikke å være dyrt eller komplisert med friluft i enkle årstider, og dette er jo utstyr som varer med litt reparasjon! ?

 

Redigert:

Jeg ser at jeg kunne spart 10 kr på skolisse, for sisaltau holder. Men så må jeg kanskje ha ny skolisse senere uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg er enig i at man ikke skal ta alle investeringer med en gang, men jeg mener også at man ikke behøver å ta de noen gang.

 

Er ikke litt av gleden at man lever på det minimale og litt spartansk ?

 

Man behøver vel ikke så mye flott og nytt utstyr på tur, ikke behøver det å være dyrt heller.

 

høst og vår under tregrensa er maksimalt følgende i/på sekken inntil 14 dager:

 

Norrøna sekk kanskje 3000 kr i 1992

Ett sett ullundertøy 600 kr

Sovepose kostet kanskje 2000 kr i 1992

Liggeunderlag 19mm 600 kr ?

SF Bålkjele m/ kaffe, teposer og fyrstikker i 600 kr

Titan 1l kopp med mini stekepanne som lokk --> til morgenomeletten og div gryteretter. fikk denne, men kanskje 4-600 kr

Spikket gaffel (bruker kniven fra beltet, både til spikking og bespisning) gratis, men tok litt tid

God hodelykt med løs batteripakke 1000 kr

Eventuelt kart over området (gratis)

Speilkompass 100 kr

Personlig førstehjelpsutstyr 200 kr

Plastkopp 10 kr

Liten øks 240 kr

Biltema presenning i tilfelle regn 40 kr

20m sisaltau 5 kr

1 ekstra skolisse 10 kr

Forsvarets regntøy 200 kr

 

delsum sekk 7405

 

kniv i beltet og feltjakke+bukse 600kr

Støvler 2000kr

 

sum 10005,- / avskrives over snitt 20 år = 500,25,- årlig kostnad turutstyr.

 

Ved mindre du ender opp som gadget/utstyrsfreak behøver det ikke å være dyrt eller komplisert med friluft i enkle årstider, og dette er jo utstyr som varer med litt reparasjon! ?

 

Redigert:

Jeg ser at jeg kunne spart 10 kr på skolisse, for sisaltau holder. Men så må jeg kanskje ha ny skolisse senere uansett.

 

 

Og jeg som blåste 10 - 11 000 bare på Packraften med utstyr når jeg først var i gang med shoppingen  :shock:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nesten litt småangst av å lese siste innlegget til Det lange seige draget. Han har et forferdelig godt poeng. Måtte ta en lynkjapp gjennomgang i hodet av hva jeg har, hva det kostet meg og hvorfor jeg har det. Kom heldigvis på at jeg er ute hele året og helst over tregrensa, det krever mer av både klær og utstyr enn camping i lavlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg er enig i at man ikke skal ta alle investeringer med en gang, men jeg mener også at man ikke behøver å ta de noen gang.

 

Er ikke litt av gleden at man lever på det minimale og litt spartansk ?

 

Man behøver vel ikke så mye flott og nytt utstyr på tur, ikke behøver det å være dyrt heller.

 

høst og vår under tregrensa er maksimalt følgende i/på sekken inntil 14 dager:

 

Norrøna sekk kanskje 3000 kr i 1992

Ett sett ullundertøy 600 kr

Sovepose kostet kanskje 2000 kr i 1992

Liggeunderlag 19mm 600 kr ?

SF Bålkjele m/ kaffe, teposer og fyrstikker i 600 kr

Titan 1l kopp med mini stekepanne som lokk --> til morgenomeletten og div gryteretter. fikk denne, men kanskje 4-600 kr

Spikket gaffel (bruker kniven fra beltet, både til spikking og bespisning) gratis, men tok litt tid

God hodelykt med løs batteripakke 1000 kr

Eventuelt kart over området (gratis)

Speilkompass 100 kr

Personlig førstehjelpsutstyr 200 kr

Plastkopp 10 kr

Liten øks 240 kr

Biltema presenning i tilfelle regn 40 kr

20m sisaltau 5 kr

1 ekstra skolisse 10 kr

Forsvarets regntøy 200 kr

 

delsum sekk 7405

 

kniv i beltet og feltjakke+bukse 600kr

Støvler 2000kr

 

sum 10005,- / avskrives over snitt 20 år = 500,25,- årlig kostnad turutstyr.

 

Ved mindre du ender opp som gadget/utstyrsfreak behøver det ikke å være dyrt eller komplisert med friluft i enkle årstider, og dette er jo utstyr som varer med litt reparasjon! ?

 

Redigert:

Jeg ser at jeg kunne spart 10 kr på skolisse, for sisaltau holder. Men så må jeg kanskje ha ny skolisse senere uansett.

 

Du har et godt poeng. Jeg tror ikke du og jeg er så uenige, jeg har sekker fra midten av 90-tallet og soveposer fra 80/90-tallet som fortsatt er i bruk. Sammenligning av hvem som har det eldste utstyret i bruk gjøres stadig inne på forumet, og investeringsmessig kan jeg også skilte med et rimelig lavt årsforbruk når jeg splitter alt på tiden fra den første gjenstanden er kjøpt.

 

Poenget mitt for TS er at hun ikke må se seg blind på at alt skal være så lett og tipp topp nå, akkurat når hun er i oppstarten av det aktive friluftslivet. Det blir som sykkelhypen der alle skulle ha sykkel til 40.000,- for å sykle birken, og de fleste syklene ble stående i garasjen da motbakketreningen startet.

 

Illustrasjonen din viser derimot noe annet som kan være godt for TS å ta med seg. Med rett forvaltning har hun allerede utstyr som kan vare i opptil 20 år og mere til, og det er ikke gitt at det dyreste utstyret må kjøpes for at oppgaven skal løses. Det enkle er tross alt ofte det beste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig at et 1-mannstelt ikke bør veien mer enn 2,5 kg og et 2 mannstelt ikke mer enn 3 kg om du skal bære det på ryggen.

 

Glemte å presisere at jeg refererte til vanlige sommertelt. Hvis du skal campe i snø, trenger du helst telt med flere stenger. De er som regel en del tyngre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å presisere at jeg refererte til vanlige sommertelt. Hvis du skal campe i snø, trenger du helst telt med flere stenger. De er som regel en del tyngre.

Om det blir camping i snø vet jeg ikke ennå :), men antar da at det teltet jeg har idag og kan brukes til det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(.......)

 Poenget mitt for TS er at hun ikke må se seg blind på at alt skal være så lett og tipp topp nå, akkurat når hun er i oppstarten av det aktive friluftslivet. (........)

Illustrasjonen din viser derimot noe annet som kan være godt for TS å ta med seg. Med rett forvaltning har hun allerede utstyr som kan vare i opptil 20 år og mere til, og det er ikke gitt at det dyreste utstyret må kjøpes for at oppgaven skal løses. Det enkle er tross alt ofte det beste.

Jeg har merket meg dette som skrives her inne om å ikke hive seg på løp og kjøp dilla, - det er en god "bremsehjelp" for meg :). Mange beskriver et ganske så variert utstyr som sikkert er nødvendig når man skal på lengre turer i røffere terreng enn det jeg beveger meg i. Artig lesning er det like fullt, litt som vindusshopping :)..., se men ikke kjøpe! Kjekt å lese at du mener utstyret mitt kan vare såpass lenge, det er noe jeg overhodet ikke har begrep om må jeg si, men håper selvsagt at dette har vært kjøp som kan vare. På første "alene teltturen" lurte jeg litt på hvor mye teltet ville tåle at jeg "halte og dro" i det, virker ikke så sterke i utgangspunktet slike tynne teltduker.

Skal ut å kjøpe nye tursko i morgen..., oppdaget at de jeg har nå er ganske så slitt under, så yesss jeg trenger noe nytt :)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket meg dette som skrives her inne om å ikke hive seg på løp og kjøp dilla, - det er en god "bremsehjelp" for meg :). Mange beskriver et ganske så variert utstyr som sikkert er nødvendig når man skal på lengre turer i røffere terreng enn det jeg beveger meg i. Artig lesning er det like fullt, litt som vindusshopping :)..., se men ikke kjøpe! Kjekt å lese at du mener utstyret mitt kan vare såpass lenge, det er noe jeg overhodet ikke har begrep om må jeg si, men håper selvsagt at dette har vært kjøp som kan vare. På første "alene teltturen" lurte jeg litt på hvor mye teltet ville tåle at jeg "halte og dro" i det, virker ikke så sterke i utgangspunktet slike tynne teltduker.

Skal ut å kjøpe nye tursko i morgen..., oppdaget at de jeg har nå er ganske så slitt under, så yesss jeg trenger noe nytt :)...

Kan være lurt å kjøpe seg opp etterhvert....prøve deg frem. Mitt utstyr har jeg kjøpt i løpet av en 5-12  års periode + har gjort noen innkjøp i år, bla nytt telt, nye fjell-sko og noe dill og dall. 

 

Sann mine ord, den tynne teltduken tåler mer enn du tror...du har nok rip-stop nylon som er silikonbelagt på begge sider, bare vær forsiktig med skarpe gjenstander. Det svakeste punktene er ofte sømmene. Doble sommer er jo mye bedre da:-)

 

Lykke til med turskokjøpet og ha en fin kveld :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Nanok-telt, dog et mindre 2 mannstelt. Har vært igjennom øsregn og liten kuling samtidig, og det er ofte den verste kombinasjonen, like tørt inni. Vannsøylen er på 4000mm duk og 8000mm bunn..regner med det er det samme på ditt. Med en slik høy vannsøyle skal det holde vannet ute selv med striregn.

Kjøpte det litt mindre 2 mannsteltet du sikkert har først, men fikk bytte da det jeg hadde tenkt et par dager og kommet frem til at jeg ville ha litt mer boltreplass. Tenkte ikke da på at det selvsagt ble endel tyngre å bære, men slik er det vel bare iblant for å være amatør... Er begeistret :) over å høre at telttypen skal holde stand i skikkelig vestlandsk øspøsvær. Med ca.260 regnværs dager som vi hadde i fjor, må man bare bestemme seg for å like det :)

Takk skal du ha :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare krysse fingrene og satse på at jeg havner på et fint sted. Ser meg ut et sted på kartet, et vann eller annet som gjør at jeg får lyst til å utforske stedet. Så drar jeg dit. Har alltid klart på et eller annet vis å få opp teltet. Vet noen gjerne tar en dagstur først for å sjekke området. Det er sikkert ikke så dumt. Mitt "problem" er at jeg ofte glemmer å tenke på høyder når jeg finner et sted jeg vil til og ganske ofte finner jeg ut at det var litt for strabasiøst å gå dit så da finner jeg et sted på veien til stedet og telter der istede :)

Vel. da er du modigere enn jeg er :), men syns det høres ut som en metode å strekke seg mot ettersom det vel og innebærer at man kommer seg lettere på tur med telt... Men, som sagt, jeg har litt å overvinne først - legger meg på minne din jump to it innstilling og ser om det hjelper :) :), takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å kjøpe seg opp etterhvert....prøve deg frem. Mitt utstyr har jeg kjøpt i løpet av en 5-12  års periode + har gjort noen innkjøp i år, bla nytt telt, nye fjell-sko og noe dill og dall. 

 Sann mine ord, den tynne teltduken tåler mer enn du tror...du har nok rip-stop nylon som er silikonbelagt på begge sider, bare vær forsiktig med skarpe gjenstander. Det svakeste punktene er ofte sømmene. Doble sommer er jo mye bedre da:-)

Lykke til med turskokjøpet og ha en fin kveld :)

Takk, kvelden ble fin :) og skoa skal skaffes i dag, håper jeg. De har mye kjekke dippedutter i villmarksavdelingene på sportsbutikker, gjelder å holde igjen... Doble sømmer høres ut som noe et dyrere telt ville hatt? Det får nok vente, God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. da er du modigere enn jeg er :), men syns det høres ut som en metode å strekke seg mot ettersom det vel og innebærer at man kommer seg lettere på tur med telt... Men, som sagt, jeg har litt å overvinne først - legger meg på minne din jump to it innstilling og ser om det hjelper :) :), takker!

 

Hehe...er ikke så modig, men det værste som kan skje er vel at du ikke får satt opp teltet. Finner altid en plass man kan sove på, med eller uten tak over hodet :) Jeg er ikke en av de som går flere mil så i værste tilfelle går jeg hjem igjen. Om jeg ikke går i flere dager da, da kan det bli litt vel langt å gå hjem. Man kan vel aldri være sikker på at man får satt opp teltet, men selv i svartest Østmarka (veldig veldig tett skog) har jeg funnet plass til teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil slå ett lite slag for jervenduken, det er ett par kilo med pur luksus - Sov rett i snøen med denne i forsvaret med sovepose og liggeunderlag inni, aldri sett meg tilbake. :)

Blir nok i enkleste (les primitive) laget for meg :).., er nok for de mer durkdrevne fjellfolka det der! Ser ut si en fantastisk smart oppfinnelse :), men rett-på-snøen-soving tror jeg er for dem i en viderekommen klasse, som jeg neppe vil nå opp til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok i enkleste (les primitive) laget for meg :).., er nok for de mer durkdrevne fjellfolka det der! Ser ut si en fantastisk smart oppfinnelse :), men rett-på-snøen-soving tror jeg er for dem i en viderekommen klasse, som jeg neppe vil nå opp til :)

Ser jeg har ordlagt meg litt feil, vi gjorde det en natt, bare slik at vi skulle få se hvordan det var. Så om høsten med bål, tarp, gode klær og kanskje tilogmed en ørret i steikepanna så er den fantastisk. (været må riktig nok stemme) Om vinteren foretrekker jeg også helt klart telt. Jeg er langt unna en hardhaus, men det funka helt ok på vintern så om høsten så er den kjempefin. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...er ikke så modig, men det værste som kan skje er vel at du ikke får satt opp teltet. Finner altid en plass man kan sove på, med eller uten tak over hodet :) Jeg er ikke en av de som går flere mil så i værste tilfelle går jeg hjem igjen. Om jeg ikke går i flere dager da, da kan det bli litt vel langt å gå hjem. Man kan vel aldri være sikker på at man får satt opp teltet, men selv i svartest Østmarka (veldig veldig tett skog) har jeg funnet plass til teltet.

Hm, tro det eller ei, men det er litt greit for en nybegynner å høre at det å faktisk finne et sted å sette opp teltet, ikke nødvendigvis er en selvfølge selv for de erfarne fjellfolka... For min del er soving under åpen himmel ikke et alternativ... :), så må foreløpig bare sørge for å ikke gå så langt at jeg ikke klarer bære sekken tilbake til utgangspunktet igjen.... Skal jeg ha med teltet mitt, stormkjøkkenet, soveposen og liggeunderlaget + litt mat, drikke og smådill, ja så blir det for tungt til at jeg klarer bære sekken så veldig langt. God planlegging må til m.a.o. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til teltturer i høstvær, så hadde jeg og vesla oss en skogstur i dag med kun en enkel gapahuk. I sekken var det ellers stormkjøkken og pannekakerøre and thats it, kjekt med slike opplevelser også syns jeg (selv om pannekaker med sukker iblandet pøsregn kan bli litt i heftigste laget...:) )

post-12971-0-54182600-1378068573_thumb.j

post-12971-0-89694800-1378068595_thumb.j

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tro det eller ei, men det er litt greit for en nybegynner å høre at det å faktisk finne et sted å sette opp teltet, ikke nødvendigvis er en selvfølge selv for de erfarne fjellfolka... For min del er soving under åpen himmel ikke et alternativ... :), så må foreløpig bare sørge for å ikke gå så langt at jeg ikke klarer bære sekken tilbake til utgangspunktet igjen.... Skal jeg ha med teltet mitt, stormkjøkkenet, soveposen og liggeunderlaget + litt mat, drikke og smådill, ja så blir det for tungt til at jeg klarer bære sekken så veldig langt. God planlegging må til m.a.o. :)

Det er som regel ikke et stort problem å finne en teltplass, men av og til er det litt vanskeligere å finne en plass enn andre ganger. Så det er lurt å starte letinga før man går seg helt tom for krefter. Man må ikke alltid være alt for kresen på hvor teltet står heller. Når man er ute i naturen blir sjelden alt perfekt.

Jeg skal forresten på telttur i svarteste østmarka i slutten av september, og har trua på at det skal gå aldeles utmerket :)

Når tenker du å kjøre neste telttur?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.