Gå til innhold
  • Bli medlem

Er dette greie nok fjellstøvler/ sko?


vidar70

Anbefalte innlegg

http://www.mckinley.eu/footwear/footwear-high-cut-boots-trekker-cl-p3123

 

http://www.mckinley.eu/footwear/footwear-mid-cut-boots-magma-aqx-m-p3132

 

Er på utkikk etter nye fjellstøvler og har prøvd noen fjellstøvler fra McKinley og begge virker bra å ha på foten og har stive såler og ok støtte. Har også greie priser. Trekker cl var en del tyngre, men kanskje bedre når jeg har ca 15 kg på ryggen. 

 

Magma AQX satt bedre på foten og var lettere..MEN holder de med tung sekk på ryggen... Noen som har erfaring med disse? Noen andre anbefalinger til moderat pris?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det du frykter skal skje om du bruker disse skoene med 15kg på ryggen?

Har lest at lette sko egner seg ikke med tung sekk på ryggen, at de rett å slett er blir for myke i sålen og du kjenner hver en ujevnhet i terrenget...men har ingen erfaring ( er vant med militær M77 boots som nå er helt utslitt etter 12 års bruk).. Men kanskje de definerer tung sekk over 20 kg eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt individuelt, men for min egen del kan jeg fint gå med joggesko med 15kg på ryggen. Faktisk så synes jeg joggesko er mye mer behagelig å gå med en fjellstøvler så om du ikke har mye problemer med anklene dine ville jeg gått for det letteste alternativet ditt som også var det som passet best på foten din

Det sies at om du har 1kg på føttene så tilsvarer dette 5kg i sekken, jeg vet ikke hvor korrekte disse tallene er, men det er gjort en del undersøkelser på området

Jeg merker iallefall stor forskjell på fjellstøvler og joggesko når jeg går et stykke, problemet med mine joggesko er jo at jeg blir fort våt på bena.

Jeg er  på jakt etter et godt alternativ mens jeg har fokuset på lav vekt i bakhodet, vurderer joggesko med membran...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med noen "fjellfinner" og de sier litt det samme som deg..at man ikke tenger så tunge, dyre fjellstøvler hvis oppakningen ikke overstiger 18-20 kg. Men noenlunde høyt skaft er bra samt metallkroker til lissene, gummi på tåspissen, grovmønstret litt stiv gummisåle og noenlunde vanntette. Så jeg går for McKinley Magma AQX.

 

Ha en fin helg og takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Alfa Bitihorn, har disse selv og er særs fornøyd. Junior har også disse og ble brukt i litt over 30 dager på en 50 dagers tur da de erstattet et par av annet kjent Norsk merke

gikk i stykker etter ca 20 dagers vandring. Alfa skoene ser nesten like bra ut etter etter ca 70 mil vandring m/ med tung sekk 25kg++

Min erfaring er at lette sko funket på sti terreng ala Hardangervidda. Er det mer steingåing ala Dovre er det stivere støvler som gjelder, spesielt med tung sekk og man er sliten så hjelper stive støvler mot vonde ankler og overtråkk. Alfa Bitihorn får man til rundt 1300 kr på salg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Alfa Bitihorn, har disse selv og er særs fornøyd. Junior har også disse og ble brukt i litt over 30 dager på en 50 dagers tur da de erstattet et par av annet kjent Norsk merke

gikk i stykker etter ca 20 dagers vandring. Alfa skoene ser nesten like bra ut etter etter ca 70 mil vandring m/ med tung sekk 25kg++

Min erfaring er at lette sko funket på sti terreng ala Hardangervidda. Er det mer steingåing ala Dovre er det stivere støvler som gjelder, spesielt med tung sekk og man er sliten så hjelper stive støvler mot vonde ankler og overtråkk. Alfa Bitihorn får man til rundt 1300 kr på salg

Oi...det hørtes jo bra ut og takk for innspill. Prisklassen er jo veldig grei. Ser de har mye gummi.på tåa, det er bra. Vet du hvilken sport eller villmarkskjede som selger Alfa Bitihorn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går i område med en del stein og ujevnt berg bør du ha sko med stive soler. Hvis du går med joggesko så risikerer du at du utsetter deg selv for noe som ligner "fotsoneterapi", og alle som har vert borti det vet hvor vont det gjør.

Det er naturlig å gå på toppen av steinene og hvis ikke solene er stive nok så får du garantert smerter under føttene etter kort tid.

Joggesko går bra på fine tur- og skogstier, men er vanligvis ikke noe tess i høyfjellet.

Ellers bør du velge en sko som passer bra til foten din.

Lærsko former seg mer etter foten enn syntetiske sko og i dag selges det mye syntetiske sko. Disse er ofte like gode som lærsko, men ikke forvent at de skal forme seg noe særlig etter foten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs, er du ikke en smule bastant på vegne av alle andre her nå? For meg, og tilsynelatende mange andre fungerer lave og tynne sko meget bra. Selvfølgelig er det ikke for alle så jeg synes gjerne man skal være forsiktig med å anta at en egne erfaringer er universelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs, er du ikke en smule bastant på vegne av alle andre her nå? For meg, og tilsynelatende mange andre fungerer lave og tynne sko meget bra. Selvfølgelig er det ikke for alle så jeg synes gjerne man skal være forsiktig med å anta at en egne erfaringer er universelle.

Hm...REs uttalte seg vel bare på vegne av egen erfaring, akkurat det jeg er ute etter for valg av Fjellsko. Om uttalelsene hans er universelle eller ikke spiller egentlig ingen rolle. Siden jeg er vant med M77 de siste 12 årene, så er det bra å spør andre som har erfaring med "vanlige" fjellsko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje litt mer enn bare egne erfaringer med fottøy i fjellet.

Jeg har drevet som turleder i Turistforeningen i over 10 år og da ser mann mye rart som folk har på beina når de går i fjellet.

Men nå skal det også sies at våre fjell her vest kanskje er lit mer steinete og bratte enn det du f.eks. finner på Hardangervidda og en del steder østpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ut fra min skarve erfaring vil jeg si at @REs har rett så lenge vi snakker om føtter som kommer rett fra kontoret og andre polstrede rom. Da trengs antagelig litt hjelp fra støvlene. 

 

Føtter som er vant med å få juling, er trent med tynne såler og ikke har medfødte skavanker, kan utmerket godt gå i steinur og variert terreng uten problemer. Vil også hevde at en tynn såle gir bedre kontakt med underlaget og dermed kan være tryggere i ura.

 

 

Om de to nevnte støvlene.

Har ikke prøvd dem, men Trekker CL som jeg gjerne vil like har mye sømmer. Kan gå bra, men det er gjerne sømmene som ryker først. Skjønner ikke helt hvor all vekta kommer fra.

 

1 kg på foten er lik 5 kg på ryggen er en grei tommelfingerregel, men tallet kan variere både opp og ned, blant annet på hvor lang du er i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi...det hørtes jo bra ut og takk for innspill. Prisklassen er jo veldig grei. Ser de har mye gummi.på tåa, det er bra. Vet du hvilken sport eller villmarkskjede som selger Alfa Bitihorn?

Både skittfiske og Fjellsport har hatt disse på tilbud tidligere.  Finner ikke så mange av disse på nett nå (Kanskje det er en utgående modell)Når det gjelder at skinnsko former seg etter bena er jeg ikke enig.  Det er såpass tykkt skinn så før de har formet seg etter bena tror jeg du dessverre har gått mange smertefulle mil.  Har Alfa bitihorn , bevergrip og et par Alfa skistøvler, det samme har junior og vi har aldri hatt gnagsår i noen av dem.  Tok bevergripen rett ut av esken og trasket en 10 mils tur uten noen problemer.  Dette er tydeligvis en lest som passer våre føtter bra.  Har hatt endel andre støvler både i skinn og syntetiskt materiale.  Skinn har absolutt holdt best men har noen skopar som jeg ikke kan gå langt med på grunn av feil lest for mine ben.  Støvlene som junior gikk i stykker etter 20 dagers tur var ikke lær  og av et anerkjent merke.  De var absolutt ikke av samme styrke som Alfa sine skinnstøvler. Min erfaring er ved bruk av lettere skotøy funker greit når man ikke har for tung sekk og er  på vei eller gode stier.  Men med tung sekk og endel mil i beina så er min erfaring at man blir trøtt og sliten og dermed mer ukonsentrert og dermed har lettere for å tråkke feil.  Så med tung sekk på langtur er det skikkelige fjellstøvler med stiv såle som gjelder for meg og mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@vidar70 og @REs, misforstå meg rett, jeg er ikke uenig i at "skikkelige fjellsko" er det rette for noen, det var mer det jeg oppfattet som regelrett avvisning av andre valg innen fottøy i fjellet.

Aksepterer at det er fullt mulig at jeg mistolket REs post og i såfall beklager jeg. :)

Helt i orden. Ha en strålende kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Alfa Bitihorn, har disse selv og er særs fornøyd. Junior har også disse og ble brukt i litt over 30 dager på en 50 dagers tur da de erstattet et par av annet kjent Norsk merke

gikk i stykker etter ca 20 dagers vandring. Alfa skoene ser nesten like bra ut etter etter ca 70 mil vandring m/ med tung sekk 25kg++

Min erfaring er at lette sko funket på sti terreng ala Hardangervidda. Er det mer steingåing ala Dovre er det stivere støvler som gjelder, spesielt med tung sekk og man er sliten så hjelper stive støvler mot vonde ankler og overtråkk. Alfa Bitihorn får man til rundt 1300 kr på salg

Hm. Mine kostet nesten 3000 for et år siden.

Jeg er ikke fornøyd med mine. Såle er grei, men de egner seg ikke til klyving. Gummikanten over sålen sprekker og går opp i limingen. Mine ser så ille ut at jeg har sendt et bilde til produsenten for å høre hva de mener.

Mulig de er ok til vandring i daler, men som sagt, ikke til toppturer mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...REs uttalte seg vel bare på vegne av egen erfaring, akkurat det jeg er ute etter for valg av Fjellsko. Om uttalelsene hans er universelle eller ikke spiller egentlig ingen rolle. Siden jeg er vant med M77 de siste 12 årene, så er det bra å spør andre som har erfaring med "vanlige" fjellsko. 

Vanlige fjellsko: Jeg har mange venner som er veldig fornøyd med Crispi Besseggen. De fås titt og ofte på tilbud på bl.a xxl til rundt 1300,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispi sine fjellsko er det veldig vanlig å møte ute i fjellet. Populære sko som du sikkert ikke vil angre på hvis de bare passer din fot.

Apropos joggesko:

I dag hadde jeg en ca. fire timers tur, matpause inkludert, i relativt lett fjellterreng, med en hel del stein. Lett dagstursekk og mine lite brukte Viking Anaconda GTX. (Gramstd Bjørndalsfjellet + + +.)

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim/article471695.ece

En fin anledning til å få testet ut sålene på disse skoene som også er kjent fra 71 grader nord.. 

Som tidligere nevnt så er jeg ingen tilhenger av å gå i fjellet med joggesko, men denne skoen er nok noe mer enn det.

Men hva var det jeg sa?

Skoen har en litt spesiell snøring som fungerer greit en stund, men må strammes med jevne mellomrom. Den strammer dårlig bak hælen og skoene har en tendens til å glippe bak. Kanskje derfor de har endret noe på strammingen på de nyere modellene.

Den er også litt smal for min fot. (Jeg kjøpte dem på nettet og det skulle være en herremodell, men jeg har en misstanke om at det kan være en damemodell siden andre jeg har snakket med mener at den er bred nok.)

Sålen er relativt kraftig med godt mønster som sitter bra både på stein og mykt underlag, men når det er steinete og du går på toppene av spisse steinblokker så kjenner du hver eneste stein like inn i fotsålen. En joggesko er sannsynligvis ikke bedre enn denne skoen som jo er laget for turbruk og ikke til småløping på flate veier.

 

Nei, jeg holder fremdeles en knapp på fjellsko med stiv såle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispi sine fjellsko er det veldig vanlig å møte ute i fjellet. Populære sko som du sikkert ikke vil angre på hvis de bare passer din fot.

Apropos joggesko:

I dag hadde jeg en ca. fire timers tur, matpause inkludert, i relativt lett fjellterreng, med en hel del stein. Lett dagstursekk og mine lite brukte Viking Anaconda GTX. (Gramstd Bjørndalsfjellet + + +.)

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim/article471695.ece

En fin anledning til å få testet ut sålene på disse skoene som også er kjent fra 71 grader nord.. 

Som tidligere nevnt så er jeg ingen tilhenger av å gå i fjellet med joggesko, men denne skoen er nok noe mer enn det.

Men hva var det jeg sa?

Skoen har en litt spesiell snøring som fungerer greit en stund, men må strammes med jevne mellomrom. Den strammer dårlig bak hælen og skoene har en tendens til å glippe bak. Kanskje derfor de har endret noe på strammingen på de nyere modellene.

Den er også litt smal for min fot. (Jeg kjøpte dem på nettet og det skulle være en herremodell, men jeg har en misstanke om at det kan være en damemodell siden andre jeg har snakket med mener at den er bred nok.)

Sålen er relativt kraftig med godt mønster som sitter bra både på stein og mykt underlag, men når det er steinete og du går på toppene av spisse steinblokker så kjenner du hver eneste stein like inn i fotsålen. En joggesko er sannsynligvis ikke bedre enn denne skoen som jo er laget for turbruk og ikke til småløping på flate veier.

 

Nei, jeg holder fremdeles en knapp på fjellsko med stiv såle.

Har hatt en diskusjon på joggesko/ anmarsjsko eller ikke på fjelltur.

Var på topptur i helga, og etter den konkluderte vi at nei- ikke joggesko. Ikke er sålene gode nok, og man skal ha rimelig sterke ankler for å berge overtråkk.  Vi konkluderte at det er kjiiiiipt å få turen ødelagt pga skoene, derfor er det greit å velge trygt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere forskjellige jakt/fjellstøveler opp i gjennom årene, men ingen sitter så godt på foten min som Viking Tyin GTX lærstøvel. UGC solen har også enorm god gripeevne på selv vått fjell.

De er vel relativt dyre ca. 2300.- men har de på 4.de året, og de holder forhåpentligvis et par år til.

Kanskje litt tung når den blir våt etter noen dager i vått terreng. Men ikke verre enn M77. Hadde også disse i ca 8 år etter militæret.

Går og jobber på joggesko ellers hele året (ute), så jeg vet hva det er. Men får du 15-20 kilo på ryggen i Njardarheimen, ville ikke jeg gått med joggesko. ( Er ikke vandt med polstret undelag eller kontorgulv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble handel av sko : http://www.xxl.no/Root/Villmark/Kl%C3%A6r-og-Sko/Fjellsko/SYNCRO-II-PLUS-GTX/p/1089044_1_Style    Disse passet foten perfekt og har veldig god kvalitet. Vekt: 1300 gram for paret.

Sikkert gode sko, men siden du linker til viser to forskjellige sko med samme navn ?.

Nå skal du bare ta deg en god tur ut for å prøve dem. XXL har 100% fornøyd garanti så hvis det skulle vise seg at du angrer så er det bare å oppsøke butikken igjen.

Jeg var litt usikker etter å ha kjøpt nye Lundhags Syncro. hadde hatt en ca. 5 timers tur en dag og en tredagers tur helgen etter.

Jeg lurte på om jeg hadde kjøpt dem for små, men etter å ha prøvd et nummer større i butikken så kom jeg til at det nok var riktig nummer.

Ingen sure miner når jeg antydet at jeg ville bytte brukte sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser det er to typer, det er sko fra bilde nr 2 ( det til høyre) jeg har kjøpt.  Selger spesifisert det med 100% fornøyd garanti og at lærsko må nok gå,s inn litt..

Har også sett noen positive (utenlandske) brukeranmeldelser, så jeg håper de er bra:-)

 

http://www.backpackgeartest.org/reviews/Footwear/Boots/Garmont%20Synchro%20Hiking%20Boots/Owner%20Review%20by%20John%20Heubi/   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.