Gå til innhold
  • Bli medlem

Disse moderne fiskesnørene...


Kikut

Anbefalte innlegg

Etter du har bunnet knuten rundt spolen, legg en liten teip over knuten. Da har jeg aldri opplevd at den spinner på spolen. Bruker 1,5m med fluorcarbon fortom. Kanskje ikke nødvendig, men er mindre synlig for fisken enn vanlig mono, og tåler mer enn mono med tanke på slitasje.

 

Er det stort sett slukdenging som gjelder bruker jeg multi. Er det mye meitefiske i tillegg blir det mono hele veien da det er lettere å rigge om for hver gang. ( fisker stort sett glidende)

 

Husk å ikke ha VELDIG tynn multi selvom det kan friste pga lengre kast. Det kan skjære seg inn i snøret på spolen og lage ett helvete på fjellet ;)

 

Og man trenger ikke "Bimini Twist" for å skjøte mono og multi til vanlig fiske! Dobbel uni og en dråpe lim holder i bøtter og spann. Noe annet er når man skal fiske STOR fisk med heftige utras i varmere strøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Bruker 1,5m med fluorcarbon fortom. Kanskje ikke nødvendig, men er mindre synlig for fisken enn vanlig mono, og tåler mer enn mono med tanke på slitasje.

 

 

Bruker du fluorcarbon til vanlig slukdenging? Uten problemer? Har du noen hemmeligheter? Jeg brukte fluorcarbonfortom i fjor (etter å ha lest at den skulle tåle enda mer slitasje enn mono) og hadde store problemer med den typen snøre. Jeg slet med at fluorcarbonsnøret sletna i slukknuten helt plutselig. Det skjedde gang på gang og jeg mistet flere titalls sluker pga fluorcarbonfortom. Da jeg byttet til vanlig mono forsvant problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri hatt noen problemer med det nei.... Er det skikkelig fluorcarbon du bruker? Er mange spoler som står 100% fluorcarbon, også får du 300m til 200kr, noe som er bare tull. Skikkelig fluorkarbon koster litt....

Har brukt dobbel uni, med ørlite superlim på knutene, og kan ikke huske jeg har sliti noe nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri hatt noen problemer med det nei.... Er det skikkelig fluorcarbon du bruker? Er mange spoler som står 100% fluorcarbon, også får du 300m til 200kr, noe som er bare tull. Skikkelig fluorkarbon koster litt....

Har brukt dobbel uni, med ørlite superlim på knutene, og kan ikke huske jeg har sliti noe nei.

 

Ja, jeg brukte noe spesialfortomssnøre av fluorcarbon. Betalte vel ca 80 kr for 50 meter snøre 0,33 på ei spesialsportsfiskeforretning. Knuten skled ikke opp, så det var neppe manko på lim som var problemet. Problemet var at snøret rett og slett slet av i slukknuten (Jeg brukte dobbel, forsterket slukknute). Synes hele greia var ganske merkelig... Da jeg byttet til 0,35 billig abulon ultra forsvant problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke gammel spole? Er jo ferskvare detta...

Jeg hadde ikke gitt opp men prøvd på nytt :) Sufix sitt har jeg brukt :)

 

Hmm, du skal ikke se bort ifra det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg brukte noe spesialfortomssnøre av fluorcarbon. Betalte vel ca 80 kr for 50 meter snøre 0,33 på ei spesialsportsfiskeforretning. Knuten skled ikke opp, så det var neppe manko på lim som var problemet. Problemet var at snøret rett og slett slet av i slukknuten (Jeg brukte dobbel, forsterket slukknute). Synes hele greia var ganske merkelig... Da jeg byttet til 0,35 billig abulon ultra forsvant problemet.

Greia med fluorkarbonfortommer for meg er at de strekker bedre enn billige fortommer (har mindre minne). Det er veldig viktig ved tørrfluefiske, men spiller overhode ingen rolle ved slukkasting.. 

 

Minner forøvrig om at det ikke er lov å bruke multi i mange lakseelver pga større mulighet for overføring av gyro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to sessonger med Fireline multi går jeg nok over til mono igjen. Fin fin å kaste med, men jeg er tilhenger av at alt skal være så enkelt som mulig, og irriterer meg grønn hver gang jeg prøver å bite av en stump med multi. Gidder ikke å trekke fram alt mulig isenkram for å få kappet av en liten stump.

Savner den gamle brune Maxima-senen jeg....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med fluorkarbonfortommer for meg er at de strekker bedre enn billige fortommer (har mindre minne). Det er veldig viktig ved tørrfluefiske, men spiller overhode ingen rolle ved slukkasting.. 

 

Minner forøvrig om at det ikke er lov å bruke multi i mange lakseelver pga større mulighet for overføring av gyro.

 

fluorcarbon er også tyngre enn vann, så den synker :D men multi er også forbudt pga: de tåler ikke slitasje mot stein osv så man ryker fisk oftere, som henger fast i 20cm-10m sene og ikke kommer seg videre og dauer der de står

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Greia med fluorkarbonfortommer for meg er at de strekker bedre enn billige fortommer (har mindre minne). Det er veldig viktig ved tørrfluefiske, men spiller overhode ingen rolle ved slukkasting.. 

 

Minner forøvrig om at det ikke er lov å bruke multi i mange lakseelver pga større mulighet for overføring av gyro.

Det der er bare tull!! Fluorcarbon kan spille en stor rolle ved slukfiske, meitefiske og alt fiske hvor fisken er sky. Hvis da ikke fisken krever myk fortom som ved enkelte bunnsegmenter hvor fluor blir liggende for stivt. Viktigste egenskapen til fluorcarbonen er evnen til å absorbere lyset rundt seg, slik at det blir relativt usynlig! Derfor har det like mye å si for sky ørret som til sky tunfisk ;) En grei bonus er slitestyrken og stivheten i fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er bare tull!! Fluorcarbon kan spille en stor rolle ved slukfiske, meitefiske og alt fiske hvor fisken er sky. Hvis da ikke fisken krever myk fortom som ved enkelte bunnsegmenter hvor fluor blir liggende for stivt. Viktigste egenskapen til fluorcarbonen er evnen til å absorbere lyset rundt seg, slik at det blir relativt usynlig! Derfor har det like mye å si for sky ørret som til sky tunfisk ;) En grei bonus er slitestyrken og stivheten i fortommen.

Nå skrev jeg vel at greia for meg med fluor var evnen til å strekke fortommen.. Men du vet vel sikkert bedre hva greia for meg er? :-)

 

At lina er mindre synlig for fiske på dypt (og farget) vann tror jeg personlig spiller mindre rolle, men at det er viktig for fiske i høyere vannlag når det er lyst tror jeg deg gjerne på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en annen med fluorcarbon, er at den synker så man slepper at den ligger på overflata og striper.. til tørrflue fiske bruker jeg mono i fortommene mine med fluorcarbon spiss sånn at fortommen blir mindre synelig for fisken når den ligger 3mm under overflata enn når den ligger på toppen og lager masse kaos på overflata :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg vel at greia for meg med fluor var evnen til å strekke fortommen.. Men du vet vel sikkert bedre hva greia for meg er? :smile:

 

At lina er mindre synlig for fiske på dypt (og farget) vann tror jeg personlig spiller mindre rolle, men at det er viktig for fiske i høyere vannlag når det er lyst tror jeg deg gjerne på. 

Du skrev at det ikke spiller noen rolle ved slukkasting.... Og det er det jeg referer til. Det stemmer ikke. Det første lyset som forsvinner er rødt og også det vises noen meter, iallefall dypere enn det man fisker fisker i de øvre vannlagene. Det stemmer det du sier at farger forsvinner etter hvor dypt man kommer, og det er det som er spesielt med FC, nettop det at det absorberer det lyset som er i nærheten og får samme farge som det dypet det fiskes på. Og på den måten oppfattes "usynlig". Og det kan være viktig på relativt dypt vann. På havfiske så har det mindre for seg, ettersom alt der nede vil få en litt grønnaktig farge. Er av dette prinsippet man ofte vil bruke grønn og indigo / blått på dypere vann da disse fargene(lysbølgene) vandrer lengst. I motsatt skala har vi rødt som er den fargen som vandrer kortest, derfor er stridslys i forsvarets vogner ofte rødt.

 

Men som du sier så har alle egne preferanser på alt innen fiske, men FC har faktisk endel å si til enkelte arter. Andre kan man fiske med hamptau :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at det ikke spiller noen rolle ved slukkasting.... Og det er det jeg referer til. Det stemmer ikke. 

Nå var det evnen til å strekke lina jeg refererte til der da.. Kontra fluefiske. 

 

Men jeg skal ikke nekte for at det kan ha betydning i forhold til farge. Jeg har selv brukt både fluor og vanlig nylon, og kan ikke si at jeg har merket forskjell i fangster (selv om jeg ikke har laget statistikk)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, kanskje noen kan hjelpe meg: Dro til en sportsfiskebutikk, ettersom jeg ønsket meg noen gode fiskesluker til innenlandsfiske. Endte med at de prakket på meg fiskesnøret, type Berkley nanofil Clear Mist - 0,134mm. 

 

Problemet er at sena ryker ofte. Noen ganger når jeg kaster ut skjer det som sikkert skjer når man ikke er så flink, snella stopper slik at man ikke får ut snøret. Før var ikke det noe problem, men nå med det ekstremt tynne snøret skjer det relativt ofte. 

 

Mitt spørsmål: Er det knuta eller senen som ryker? Jeg bruker en spesialknute som følger med, ingen andre knuter funker. Snøret tåler vel en fisk på rundt 1,6kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så tynne dimensjoner er det veldig viktig å legge på sena stramt fra bunnen av. Er den lagt på slakt så risikerer du at snøret skjærer seg ned igjennom lagene på spolen å da kan det bi hengende.

Hørtes iallefall ut som dette var problemt ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kanskje noen kan hjelpe meg: Dro til en sportsfiskebutikk, ettersom jeg ønsket meg noen gode fiskesluker til innenlandsfiske. Endte med at de prakket på meg fiskesnøret, type Berkley nanofil Clear Mist - 0,134mm. 

 

Problemet er at sena ryker ofte. Noen ganger når jeg kaster ut skjer det som sikkert skjer når man ikke er så flink, snella stopper slik at man ikke får ut snøret. Før var ikke det noe problem, men nå med det ekstremt tynne snøret skjer det relativt ofte. 

 

Mitt spørsmål: Er det knuta eller senen som ryker? Jeg bruker en spesialknute som følger med, ingen andre knuter funker. Snøret tåler vel en fisk på rundt 1,6kg. 

 

I god, fremskrittfiendtlig ånd sier jeg deg: Monofilament! Mooonofilament! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Skrive vidare her i staden for å laga ein ny tråd. Tenke hovedsakelig på kva gøt eg skal ha til fjellfiske. Har ei shimano snelle 2500 størrelse med to spola. Tenkte mono på den eine og multi på den andre. Ser eg har ca 50 m med 0,28 berkley trilene 100 prosent fluorkarbon liggande. Står at den skal takla 5,9 kg. Kjøpt for noken år siå, tippa 2-3. Lagt mørkt, virka nå sterk prøvde å slita ho men greide da ikkje. Den må nå vel kunne brukast  som FC til multi spolen? Lure litt på kva multi eg skal skøyta i. Ser salarsport har noke som heite Fins windtamer, kanskje den kan brukast. 135 m til 300. Dyrt da, men viss ho duge og vare noken år så. 0,1 eller 0,12 er vel tjukt nok ? Eg skøyte berre FC i multien  med ein liten svivel, skøyta så tynn gøt som da der er eg for kalle klåfinger til. Når da gjeld spolen med mono så ser eg xxl har berkley trilene sensation 0,24 trur eg får halda. Høyrest detta OK ut?

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK men foreløpig går eg for ideen om å skøyta med ein svivel. Bruke ei gummikula så eg ikkje knuse toppringen. Lure på om eg skal kjøpa meg ein dupp å prøva med makk og eller kjøpa ett søkke med hol i midten å satsa på at Auren tar på boten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøt gjerne med en liten svivel. Det er slik jeg gjør det. 50-70cm fc fortom på 0,23mm. Svivelen er utenfor toppringen når jeg kaster. Da får jeg en finfin katapulteffekt i kastet. FINS Windtamer er et bra multisnøre. Har brukt det i fem år nå. Jeg bruker nå 0,1mm til fjellfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK greit å veta, såg at den eine spolen har eg 0,12 av den gule firelinen på. Får heller bruka den opp å byta til 0,1 windtammer når den er utsleten, men no må eg ut i finaveret! Kva type vil du andbefala då? Sikkert ein detalj men når ein ikkje har TV onga å Kåna så kan ein bry seg om sånt.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då kjøpte eg meg 110 yards med berkley trilene xl mono 0,24 samt 100 Kina svivla utan hempa, da sista til ein ikkje heilt astronomisk sum kan ein sei. Lika helst å støtta dei lokale som Frode på salar, men gjorde ett unntak i dag. På eBay har iverfall ikkje eg oppdaga noken rabattsystemer, da får ein avogtil hos Frode. Problemet viss eg kan sei da sån med fysiske butikka er at iverfall eg fort ende opp med «litt» ekstra, blir fort dyrt då. Mykje enklare å legga ned eBay etter at da ein skal ha er kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.