Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp, hvor skal jeg dra på tur (i Troms)?


Jan Erik Hansen

Anbefalte innlegg

Dette har skjedd: Jeg pakket flyttelasset, plasserte et pent utvalg med fjellsko på toppen av lasset og kjørte 1348 kilometer mot nord. Så nå sitter jeg midt i Troms og føler meg som en unge i turgodtebutikken.

 

Problemet er bare at jeg kun kan reise på en tur om gangen, og da er det vanskelig å velge hvor jeg skal starte utforskingen av mine nye heimfjell.

 

Til helga står valget mellom Senja, Dividalen eller Lyngen.

 

Så om noen har et par gode forslag til helgetur som kan gjøre valget lettere setter jeg pris på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags type tur tenker du?

Der er også valget vanskelig :)

 

Gjerne kombinasjon fiske på kvelden og ikke for krevende topptur på dag, men det er avhengig av område. 

 

Edit: Er noe kjent i grenseområdene mot Sverige og Dividalen fra tidligere turer. Senja er ukjent område, så det frister veldig. Base Camp er forøvrig i Bardufoss området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør-Senja med Ånderdalen skulle vel kunne by på både fiske og en og annen topptur...

 

Kjenner det rykker i beina når jeg kikker på kartet og ser bilder fra Ånderdalen og Senja, så mest sannsynlig blir det en smakebit av Sør-Senja i løpet av en alt for kort helg. Heldigvis er det ny helg neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd på Bardufoss i tre år (har hytte ikke langt unna) og på Setermoen i tre år. Så er godt kjent i indre strøk. Senja er jeg mindre kjent på sånn rent turmessig (mest der med bil), men du får nok helt sikkert en knalltur likevel! Landskapet er jo mektig. Er jo godvær og pene temperaturer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ånderdalen nasjonalpark går som du sikkert vet tvers over Senja fra Tranøybotn i øst til Giska i vest. Om du går hele denne turen vil du oppleve mye flott og variert natur. Når det gjelder fiske er det mye småfallen røye, mens ørreten blir noe større i selve åndervatnet. Lengre inne, i sør-Kaperdalen er det kun ørret. Her kan man få fin fisk. Toppturer i Ånderdalen... Det må vel bli Kolkjerka i vest.

 

Når det gjelder toppturer er det merkede turløyper til de mest populære toppene på øya. Kvænan, Segla, Breitind og Stormoa for å nevne noen. Tror det står informasjon ved veien der man begynner å gå opp til alle disse toppene. Selv er jeg ikke så ivrig på toppturer, men har vært på toppen av Kvænan siden fjellet ligger ved min hjemplass. Noe steinete øverst mot toppen, men fantastisk utsikt.

 

Alle vannene i Kaperdalen er bra fiskevann og disse ligger like ved veien. Like før du kommer opp på toppen av kaperskaret, før du kjører inn i tunnelen mot Sifjord går det en dal mot høyre som heter Langdalen. Herfra kan du gå til Svandalen. På turen ligger det en del fine fiskevann. En stund siden jeg har gått denne strekningen, men jeg vet at det fortsatt er fin fisk iallefall i Langdalsvannet.

 

Ellers er det fint i området mellom Gjøvika på Sør-Senja og Selfjorden i vest. Lettgått terreng og mye fin fisk i en del av vannene i området.

 

Det var i alle fall noen tips om turer på Senja. Kunne sikkert skrevet masse mer, men et sted må man begynne. Håper du får mange fine turer utover høsten! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ånderdalen nasjonalpark går som du sikkert vet tvers over Senja fra Tranøybotn i øst til Giska i vest. Om du går hele denne turen vil du oppleve mye flott og variert natur. Når det gjelder fiske er det mye småfallen røye, mens ørreten blir noe større i selve åndervatnet. Lengre inne, i sør-Kaperdalen er det kun ørret. Her kan man få fin fisk. Toppturer i Ånderdalen... Det må vel bli Kolkjerka i vest.

 

Når det gjelder toppturer er det merkede turløyper til de mest populære toppene på øya. Kvænan, Segla, Breitind og Stormoa for å nevne noen. Tror det står informasjon ved veien der man begynner å gå opp til alle disse toppene. Selv er jeg ikke så ivrig på toppturer, men har vært på toppen av Kvænan siden fjellet ligger ved min hjemplass. Noe steinete øverst mot toppen, men fantastisk utsikt.

 

Alle vannene i Kaperdalen er bra fiskevann og disse ligger like ved veien. Like før du kommer opp på toppen av kaperskaret, før du kjører inn i tunnelen mot Sifjord går det en dal mot høyre som heter Langdalen. Herfra kan du gå til Svandalen. På turen ligger det en del fine fiskevann. En stund siden jeg har gått denne strekningen, men jeg vet at det fortsatt er fin fisk iallefall i Langdalsvannet.

 

Ellers er det fint i området mellom Gjøvika på Sør-Senja og Selfjorden i vest. Lettgått terreng og mye fin fisk i en del av vannene i området.

 

Det var i alle fall noen tips om turer på Senja. Kunne sikkert skrevet masse mer, men et sted må man begynne. Håper du får mange fine turer utover høsten! :)

Det ble Ånderdalen nasjonalpark med tur inn i sør-Kaperdalen. OG så en tur lenger nord for å se på alternativ for toppturer senere i høst. Satte Segla og Barden høyt på lista. Noen bilder kan ses på http://www.tursiden.net/2013/08/senja-og-anderdalen-nasjonalpark/

Da er det bare å starte planleggingen av neste helg med utgangspunkt i Dividalen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bilderapport på bloggen! Joda, Segla er en flott topp. Lett tilgjengelig og med tidvis ganske spektakulær utsikt om du velger å gå helt utpå kanten på vei opp/ned. Segla er kanskje en av de mest populære toppene på Senja og har antakelig ( i følge Folkebladet i dag) passert 1000 besøkende i sommer! Ellers vil jeg absolutt anbefale et besøk på Breidtind, Senja`s høyeste topp.. :smile:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble Ånderdalen nasjonalpark med tur inn i sør-Kaperdalen. OG så en tur lenger nord for å se på alternativ for toppturer senere i høst. Satte Segla og Barden høyt på lista. Noen bilder kan ses på http://www.tursiden.net/2013/08/senja-og-anderdalen-nasjonalpark/

Da er det bare å starte planleggingen av neste helg med utgangspunkt i Dividalen :)

Flotte bilder og en flott blogg! Jeg hadde også tenkt meg inn i sør-Kaperdalen den dagen, men fra andre siden (altså Giska i Sifjorden). Været satte imidlertid en stopper for det denne dagen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.