Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe dempesåle, anbefalinger?


Summit

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjøpte "SOLE Ultra" - såler for en stund siden og er så langt veldig fornøyd. De fungerer slik at man varmer dem opp i stekeovnen i noen minutter for så å putte dem i støvlene og ha dem på i noen minutter. Da former de seg perfekt etter foten. De former seg ytterligere når man bruker dem. Koster rundt 300 kr i de fleste sportsbutikker. Anbefales.

Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hadde jeg et par Sorbotane såler i mine M77, veldig fornøyd med dempinga. Såla er derimot smal foran, så for å få full bredde foran anbefaler jeg å kjøpe et par litt større såler og klippe til. Nå bruker jeg et par fra Footlab, kjøpt på Intersport, de passer perfekt i feltstøvlene, og har god demping. Pris? Enten 199 eller 299, er jaggu ikke sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp SOLE! definitivt det beste jeg har vært borti. Et problem for meg med smale føtter og M77, er at såler som ikke former seg foran ved tærne har en tendens til å la føttene skli litt mer i den brede lesten når jeg går i kronglete terreng. resultatet er såre føtter. Sole er virkelig verdt prisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gammel tråd, men ventet faktisk helt til nå med å kjøpe dempesåler. Valget falt på SOLE ultra. Nå har jeg ikke fått brukt de nok til å uttale meg, dessuten er skoa helt ubrukt så jeg må gå dem inn først.

Vil bare nevne at Sole Ultra str 44 passer bra til M77 str 42. M77 er store i størrelsene, og sole str 42,5 blir faktisk en god del for kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOLE og Sorbotan er to gode såler.

Jeg liker sorbotan best pga de har litt mer demping enn SOLE. Men SOLE kan tilpasses foten. Så det er egentlig smak og behag..

Enig med Shaug her til en viss grad. Sorbotan var alfaomega i militæret, men Footlab sine blå eller grønne funker også bra i marsjstøvlene. Disse er godt bygget opp i hælen og gir god dempning. Også lette å klippe til i tåa. Ha med støvlene i butikken og prøv dem i. Finjustér når du kommer hjem.

SOLE er veldig bra for støtte under fotbuen. De kommer i to varianter, der den ene demper kanskje litt mer enn den andre (men hovedsaklig isolerer dem mer mot underlaget). Man trenger ikke varme dem opp hvis ikke man gidder. De former seg etter foten din etter du har gått med dem en stund likevel.

Forøvrig.. militærets marsjtøvler er no dritt å gå i fjellet med! Dårlig støtte (ingen) for ankel og fot, dårlig vanntetthet og hard såle å gå på. Marsjering er det eneste dem duger til, hvis du vel og merke legger inn en god dempesåle (altså ikke SOLE).

Kjøp dempesåle og noen bra fjellstøvler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorbotane er topp i marsjstøvlene.

Er ikke marsjstøvlene vanntett??? Da skal du sjekke produsent. Står det MØRE SKOFABRIKK, kan de senkes midtfjords.

Alfa derimot er kjempetette, bare man bruker nok Kiwi.

Jeg bruker mine til å fiske med. Eneste lærstæøvlene jeg har funnet som tåler å stå i elv.

Ikke verdens beste støtte for å gå langt, men man er tørr på beina, og varm, og da er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå tatt i bruk et par nye fra Møre Skofabrikk, men har også et par nye ALFA på lager. Jeg skal ihvertfall finne ut om de holder mål før jeg bytter. De forrige parene jeg har slitt ut er ALFA, så jeg har bra sammenligningsgrunnlag.

Akkurat ankelstøtte er ikke det viktigste for meg, jeg kan like godt gå i joggesko om det er tørt nok.

Erfaringsmessig for mitt bruk er M77 tett nok ved regelmessig smøring. Og i de situasjonene jeg trenger mer vanntette sko må jeg uansett bruke støvler... M77 er i tillegg gratis for min del, samtidig får jeg ikke gnagsår. Ser derfor ingen grunn til å kjøpe "skikkelige" fjellsko til min nåværende bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.