Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det flere som lage video fra turer eller tar dere bare foto?


Minituren

Anbefalte innlegg

Annonse

Du har ikke tilfeldigvis noen anbefaling til 32gb minnekort som å putte i en Hero 3. det jeg bruker er vist ikke noe særlig. Nappa det ut av en telefon jeg hadde liggende men det er vist for tregt. Står klasse 10 på det men da jeg testa greier det bar å skirve 3mb/s...bør vel opp i minst 10 om ikke enda mer...

 

Har lest litt på nett om kort,  men for hver som anbefaler et kort er det en annen som dømmer det nord og ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier også å lage videofilmer av turene. Bruker Go Pro Hero 2 med stativ, og SanDisk Ultra 32 Gb (30 Mb/s). Har i tillegg SanDisk Extreme (45 Mb/s) men det viser seg å være overkill. Akkurat som Humle har det også blitt min store hobbyen. Bruker MacBook Pro og iMovie '11 for editing. Artig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker GoPro Hero 3 siver med et SanDisk Utra 16 GB klasse 10 og det fungerer utmerket. Jeg er nøye på å formatere kortet hver gang og ikke bare sletter filene.

Det kom også en oppdatering for GoPro for noen uker siden som gjør lagring sikrere i tillegg til flere ny funksjoner mot iPhone appen. Jeg har også et Canon HG10 video kamera. Jeg redigerer med Windows Live Movie Maker, men ønsket er en iMac :)

Sjekk ut kanalen til Mitch bergsma kan kan alt om GoPro og lager et nytt tps hver dag. http://www.youtube.com/user/micbergsma

 

Jeg legger ut filmer om Friluftsliv med barn her http://www.youtube.com/user/minituren og resten av filmene mine ligger her http://www.youtube.com/user/scissorhill

 

Det pågår flere foto konkurranser, men hvor finnes det video konkurranser på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det pågår flere foto konkurranser, men hvor finnes det video konkurranser på nett?

 

I Bushcraft miljøet på YouTube er det ofte konkuranser. Men det går mest i såkalte "Bushcraft challenges" i.e å dokuemntere på film at man beherker å f.eks tenne opp bål med flint og stål, fortelle om favorittkniven, eller primusen sin etc. Det går stort sett ut på at en eller annen poster en video om et emne og utfordrer alle som ser på om å lage en video om samme emne. Ofte trekkes det en premie som gis til de insendte. Premien kan være så enkelt som et fyrstål eller en billig morakniv...

 

Men disse konkuransene handler stort sett om innhold, ikke videoteknikk. Så en helt grusom video, kan godt vinne premien :smile:

 

I alle fall. Går jo ann å lage noe lignende her. Og premie trenger vi vel ikke annet enn heder og berømmelse til vinneren :smile:

 

Så trør like godt til med en liten uhøytidelig utfordring til Fjellforums videofotografer:

 

Lag en video som viser fram din favorittaktivitet når du er på tur. Kort og godt: Hva gjør du der ute?

 

Innsendingsfrist kan vi jo krangle om :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann kjøpte en Go Pro før sommeren. Den har blitt brukt på flere turer i sommer og det er morsomt med film.

 

Det er viktig å ha den lett tilgjengelig, slik at terskel er lav å bruke. Samme gjelder fotoapparat. Jeg glemmer ofte å ta bilder hvis den sitter slik at du ikke selv kan ta tak i den på en lett måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper en konkuranse kan stimulere flere til legger ut frilufts  filmene på nett.

Om vi starter helt uforrmelt  og sier en film for hver årstid og setter frsit for sommer filmen i løpet av september høstfilmen i løpet av desember osv.?

Heder og ære er fin premie. Skulle dette ta helt av er jeg sikker på at Fjellforum vil komme inn å gjøre mer ut av det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper en konkuranse kan stimulere flere til legger ut frilufts  filmene på nett.

Om vi starter helt uforrmelt  og sier en film for hver årstid og setter frsit for sommer filmen i løpet av september høstfilmen i løpet av desember osv.?

Heder og ære er fin premie. Skulle dette ta helt av er jeg sikker på at Fjellforum vil komme inn å gjøre mer ut av det senere.

 

 

God ide :-)

Selv om dete r for sent for meg å lage noen sommerfilm. Her gulner skogen, og det var høstdugg over hele billen i morrest :-)

Får lage høstfilmen....blir bare lenge å vente til midtvinters med å sende den inn :-)

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide :smile:

Selv om dete r for sent for meg å lage noen sommerfilm. Her gulner skogen, og det var høstdugg over hele billen i morrest :smile:

Får lage høstfilmen....blir bare lenge å vente til midtvinters med å sende den inn :smile:

 

Rune

Det er vel samme hvilken film det er bare den handler litt om friluftsliv om sommeren.

Burde det være begrensning i lengden på filmen så folket gidder å se hele før de stemmer? min 1 min maks 5 min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Det er vel samme hvilken film det er bare den handler litt om friluftsliv om sommeren.

Burde det være begrensning i lengden på filmen så folket gidder å se hele før de stemmer? min 1 min maks 5 min?

  

Min mann kjøpte en Go Pro før sommeren. Den har blitt brukt på flere turer i sommer og det er morsomt med film.

 

Det er viktig å ha den lett tilgjengelig, slik at terskel er lav å bruke. Samme gjelder fotoapparat. Jeg glemmer ofte å ta bilder hvis den sitter slik at du ikke selv kan ta tak i den på en lett måte.

  

Pleier også å lage videofilmer av turene. Bruker Go Pro Hero 2 med stativ, og SanDisk Ultra 32 Gb (30 Mb/s). Har i tillegg SanDisk Extreme (45 Mb/s) men det viser seg å være overkill. Akkurat som Humle har det også blitt min store hobbyen. Bruker MacBook Pro og iMovie '11 for editing. Artig.

Hei.

Hva er batterilevetiden på et Go pro 3 black edition? Vurderer å gå til innkjøp av et slikt for å kunne filme litt på langturen til sommeren.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

    

Hei.

Hva er batterilevetiden på et Go pro 3 black edition? Vurderer å gå til innkjøp av et slikt for å kunne filme litt på langturen til sommeren.

Anders

 

Selv kjøpte jeg Wasabi batterier til mitt Gopro Black Edition. Varer littegrann kortere i kulden enn orginalbatteriene gjør, men glimerende på sommeren til en mye bedre pris enn originalbatterier. Får også tak i enda billigere batterier fra hongkina, men disse har jeg ikke testet (Wasabi er ikke piratbatterier).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har GoPro hero 3 silver og batteritiden er ca 2 timer uansett om det filmer eller bare står på. Av knappen blir flittig brukt på turer.

 

Se denne testen

 

Her finner du turer jeg har laget med GoPro Hero3 http://www.youtube.com/playlist?list=PLp0JMzUEwa1S1-ZkG9xjIpNcHG3g5Q4fL

 

 

 

Selv kjøpte jeg Wasabi batterier til mitt Gopro Black Edition. Varer littegrann kortere i kulden enn orginalbatteriene gjør, men glimerende på sommeren til en mye bedre pris enn originalbatterier. Får også tak i enda billigere batterier fra hongkina, men disse har jeg ikke testet (Wasabi er ikke piratbatterier).

Takk for svar gutter.

 

Har veldig lyst til å ha muligheten til å filme litt på turene mine, vurderer derfor Gopro kamera, og ut i fra deres erfaringer virker jo det greit. Et alternativ kan jo være å filme med speilrefleksen som uansett blir med på tur. Noen som har erfaringer med det? 

 

Koster jo litt for et sånt Gopro kamera med tilleggsutstyr, mener dere at det er verdt pengene:)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gutter.

 

Har veldig lyst til å ha muligheten til å filme litt på turene mine, vurderer derfor Gopro kamera, og ut i fra deres erfaringer virker jo det greit. Et alternativ kan jo være å filme med speilrefleksen som uansett blir med på tur. Noen som har erfaringer med det? 

 

Koster jo litt for et sånt Gopro kamera med tilleggsutstyr, mener dere at det er verdt pengene:)? 

 

Har endel kompiser som filmer med speilrefleks og det gir jo selvsagt helt andre muligheter enn et gopro kamera. Med god optikk så gir jo speilrefleks samme kvalitet som videoutstyr til opp i hundretusenkronersklassen. Men ulempen er jo at det ikke er like kjapt å ta i bruk som gopro og du kan ikke filme deg selv mens du går (med mindre du går fram og tilbake og settere speilrefleksen på stativ). Utnytter du styrken i begge vil de jo utfylle hverandre svært bra da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endel kompiser som filmer med speilrefleks og det gir jo selvsagt helt andre muligheter enn et gopro kamera. Med god optikk så gir jo speilrefleks samme kvalitet som videoutstyr til opp i hundretusenkronersklassen. Men ulempen er jo at det ikke er like kjapt å ta i bruk som gopro og du kan ikke filme deg selv mens du går (med mindre du går fram og tilbake og settere speilrefleksen på stativ). Utnytter du styrken i begge vil de jo utfylle hverandre svært bra da. 

 

Får vel vurdere sterkt å gå til innkjøp av et Gopro kamera da.... Tar gjerne mot andre synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker GoPro Hero3. Kjekt at det er så lite og vanntett. Har med fotokamera i tillegg, enten et Canon 550D med 18-250 eller et Panasonic TZ5. Hvilke avhenger av totalvekt på oppakning.

Klart et speilrefleks eller videokamera tar bedre film enn actionkameraer men de har sine gode sider. Gopro er mye lettere å bruke i mange situasjoner. En trenger gjerne litt ekstrautstyr men fint i brystselen til padling, skikjøring. Kan festes på sykkelhjelm, sykkelstyre etc. Og ikke minst at det er vanntett og rimelig støtsikkert når det er i huset sitt.

 

Ang kopibatterier. Jeg har kjøpt batterier til Gopro, Canon og Panasonic kamera fra dx.com. Merker ikkenoe forskjell på de og orginalene. Det til Panasonic har jeg hatt i 5-6 år eller så og det er like fint. Og så er de mye billigere.

Tenker du på Gopro så finnes det en masse ekstrautstyr å kjøpe f.eks fra dx.com. De har og langt mer og flere versjoner av utstyret enn det som finnes orginalt. og så langt billigere.

 

Batteri fra kr 45

Oppbevaringeske fra kr 70 (slik som PovCase)

Hodestropp fra kr 36

Flytepad fra 25

Styrefeste til sykkel fra 70 (kan f.eks og brukes på en skistav.)

Tripod adapter fra kr 50

Sett med 4 esktra fester med limpad kr 65.

 

Jeg shoppet inn litt forskjellig selv der gjennom et par forsendelser. KOm totalt på ca 350. Det samme hadde koster over 1500 i GoPro versjoner her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endel kompiser som filmer med speilrefleks og det gir jo selvsagt helt andre muligheter enn et gopro kamera. Med god optikk så gir jo speilrefleks samme kvalitet som videoutstyr til opp i hundretusenkronersklassen. Men ulempen er jo at det ikke er like kjapt å ta i bruk som gopro og du kan ikke filme deg selv mens du går (med mindre du går fram og tilbake og settere speilrefleksen på stativ). Utnytter du styrken i begge vil de jo utfylle hverandre svært bra da. 

Jeg skjønner ikke vitsen i å filme seg selv mens man går... Noe nymotens pr. kåte greier... Nei, la naturen være 100% i fokus! ;-)

Endret av martin.m
Redigert dobbelt sitat.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke vitsen i å filme seg selv mens man går... Noe nymotens pr. kåte greier... Nei, la naturen være 100% i fokus! ;-)

Må jo bevise for omverdenen at man har vært ute :puppeh:

 

Man skal være flink til å filme for å fange naturen uten mennesker innvolvert. Litt lettere å skape dynamikk i filmingen om man har noen mennesker og noe som skjer også i filmen. Til å fange naturen synes jeg ofte bilder er bedre egnet. Med mindre man klarer å få dyr på filmen da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bevise for omverdenen at man har vært ute :puppeh:

 

Man skal være flink til å filme for å fange naturen uten mennesker innvolvert. Litt lettere å skape dynamikk i filmingen om man har noen mennesker og noe som skjer også i filmen. Til å fange naturen synes jeg ofte bilder er bedre egnet. Med mindre man klarer å få dyr på filmen da.

Det er jo så mye å filme i naturen, hvis man bruker øynene  :geek:  

Fjell, berg, blomster, vann, dyr, fisk, insekter, bebyggelse, stier, skyer, himmel og farger...Det er dette DU ser, og vil vise andre. Eller?

Redigeres og settes på fin musikk... Herlig! 

Copyrighter man dette inni kameraet så er det bevis nok for at man har vært ute å filmet dette sjøl :-D

 

Alle skal liksom prøve å være Lars Monsen for tiden, med kameraet på skulderen..Jooohoo! Se hvor sporty og friluftsmenneske jeg er..mens man egentlig sitter 70% av fritiden forran tv´n med potetgullposen og colaflaska!  Ser den. (Det var heller ikke mye NATUR i filmene hans heller..!) Selvforherligelse til tusen...

Sier IKKE at dette gjelder deg, men måtte bare få det ut, for slik har det blitt.. Blir kvalm.. 

 

Nei, film naturen og evt. sett på din egen lydkommentar etterpå. Mye bedre minne blir det også. :-) Dette er min mening. Men smaken er som baken, todelt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å fange naturen på film, men da er det veldig viktig å ha godt lydutstyr spør du meg. Vi sanser utrolig mye med ørene våre. Når man ser naturfilmer av proffene, så er det ikke mye musikk det blir lagt på. Man legger på ambiente lydspor som det så fint kalles, altså lydopptak av omgivelsene. Man bør jo også kanskje helst ha noe litt skarpere enn goproene på bildesiden. 

 

Speilrefleks og gopro er en topp kombo til hobbybruk som nevnt over her. Men det er en del å sette seg inn i for å få et godt resultat. Det største problemet med filming er dessverre det veldig tidkrevende etterarbeidet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker GoPro Hero 3 siver med et SanDisk Utra 16 GB klasse 10 og det fungerer utmerket. Jeg er nøye på å formatere kortet hver gang og ikke bare sletter filene.

Det kom også en oppdatering for GoPro for noen uker siden som gjør lagring sikrere i tillegg til flere ny funksjoner mot iPhone appen. Jeg har også et Canon HG10 video kamera. Jeg redigerer med Windows Live Movie Maker, men ønsket er en iMac :)

Sjekk ut kanalen til Mitch bergsma kan kan alt om GoPro og lager et nytt tps hver dag. http://www.youtube.com/user/micbergsma

 

Jeg legger ut filmer om Friluftsliv med barn her http://www.youtube.com/user/minituren og resten av filmene mine ligger her http://www.youtube.com/user/scissorhill

 

Det pågår flere foto konkurranser, men hvor finnes det video konkurranser på nett?

hvordan opdaterer du gopro? og vilken innstillinger bruker du på filmingen? har selv et nytt heo+ black ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.