Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig dehydrator - nå på tilbud


Koppen

Anbefalte innlegg

Annonse

Da fikke jeg testet oppskriften og Søndagsmiddagen ble følgende:

 

Moroccan Chicken Tagine:

 

900g kyllingkjøttdeig

1 abourgin - skrellet og hakket

1 rød løk - terninger

2dl finhakket sort oliven

1 kylling buljong løst opp i vann (ca400ml)

4 finhakket hvitløksfedd

juice fra 1 sitron

2 ts paprikapulver

1 ts ingefær

1 ts spisskummen

1/2 ts kanel

1/4 ts pepper

 

Brun kylling i en panne, putt den så i en sil og la den renne fra seg i noen minutter Surr rødløken i 5-7min på medium varme, ha i krydderet og rør godt Ha løken og krydderet i en gryte og ha så i abourgin, oliven, hvitløk, sitronsaft og kyllingbuljong, rør godt, ha i kyllingen La det koke under lokk på lav varme i 15 minutter, rør om innimellom Fjern lokket og kok i 15 min til, retten er ferdig når det meste av fuktigheten er borte

 

Spre retten ut på bakepapir i Dehydratoren Dehydrer på 60-65c i 8-10 timer Når du pakker legg til 50g couscous til hvert måltid, eventuelt bytt ut couscous med hurtigris Oppskriften skal gi 4 måltider

Jeg hadde ikke mulightet til å dehydrere og rehydrere, men jeg lagde retten som beskrevet over og kan si at det smakte fortreffelig :D Dette er også en av Hungry hammock hanger sine oppskrifter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ny oppskrift konvertert fra HHH:

 

Hungarian Goulash

500g karbonadedeig av storfe
1 medium hvit løk i terninger
3 store faste poteter i terninger (0,5cm)
1 mellomstor gulerot i halve skiver
125ml rødvin
1 1/2 ss paprikapulver
1/2 ts salt
450 ml buljong (storfe)
1/2 pose brun saus (pulver)
200ml frosne erter
100 gram sopp

 

Brun kjøttet i en teflonpanne uten fett i to runder. Det vil sette seg litt i pannen i starten men det vil løsne når vannet i kjøttet kommer ut. Hvis kjøttet er litt fett så kan du skylle det i en sil under varmt vann.

 

Svett løken i en stor teflon eller Le Creuset gryte med en skvett vann så løken ikke setter seg fast i gryta. Ha kjøttet i gryten og la det varme seg sammen i 8 minutter til.

 

Ha i salt, paprika og vin. Bland godt og la det sitte på lav varme i 20 minutter. Bland med jevne mellomrom og hvis kjøttet begynner å se tørt ut så har du i litt mer vin.

 

Etter 20 minutter legger du i gulroten, potetene, ertene, soppen og buljongen. Pass på at buljongen dekker alt det faste, er det litt lite buljong så kan du fylle på med vann, det skal dampes av etter hvert uansett.

 

Sett lokket på gryten og la det putre på lav varme i 20 minutter. Rør av og til slik at det ikke setter seg i bunnen. Etter 20 minutter så må du begynne å sjekke om poteter og gulerøtter er ferdige. Så snart potetene er passe så har du i brun saus pulveret og lar det putre videre uten lokk til goulashen tykner.
 

Ta goulashen av varmen og la den kjøle seg ned i 30 minutter så den tykner mer. Den burde være tykk nok til at den ikke renner noe særlig utover når du legger den på bakepapiret i dehydratoren.

 

Tørk den i dehydratoren på 70 grader til den er sprø, 12+ timer.

 

 

Rehydrering

 

Ha i ca 4dl vann, nok til å dekke maten og la det stå i ca 15-25 minutter eller kok det opp i en liten kjele.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppskrift konvertert fra HHH:

 

Hungarian Goulash

[snip]

1 mellomstor gulerot i halve skiver

[snip]

 

Hva gjør du med alle de halve gulrotskivene som er igjen ? Tørker de til snacks for å ha mens du går ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Blir veldig eksklusiv spagetti med denne :D  Har aldri brukt så mye penger på noe så vondt før. :hyper:

Hvis denne flasken med det vonde innholdet fremdeles eksisterer så kan jeg godt hjelpe deg av med den. 

Dette er jo konfekt av ypperste klasse.

 

Jeg tar opp igjen denne tråden på grunn av at jeg, som man kan se av et tidligere innlegg, en gang gikk til anskaffelse av en så kalt dehydrator. 

Et "fantastisk" apparat til tørking av mat og frukt, sopp, fisk, kjøtt, klær, sokker, sko, tømmer, bløte vitser og jeg vet ikke hva. (Ja kanskje ikke fult så mange ting, men likevel . . . .)

Dette apparatet har nå stått, i originalemballasjen, øverst på det høye skapet på grovkjøkkenet mitt og vert en evig kilde til irritasjon og ergrelse. Det har ikke produsert annet enn utsagn som uten tvil ville blitt gjenstand for hissige pipetoner og uklare bilder på amerikansk tv.

Jeg har nå besluttet at denne fantastiske oppfinnelsen nå skal vekk. 

Enten havner den hos Fretex eller så kan den som ønsker det overta den helt gratis. Dvs. at da må den hentes eller hvis den skal sendes så må det betales frakt.

Første mann til mølla, eller til Fretex?

post-4220-0-41616400-1408441252.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den samme dehydratoren. 299,- på Jula var det vel?, så ta det i betraktning om noen skal ha den sendt med posten.

 

Syns den er veldig kjekk selv - bruker den til å lage knallgod beef jerky - men den står også ubrukt i lange perioder, det skal den ha. Derfor er det så digg at den passer perfekt i originalemballasjen uten noe skrangel (i motsetning til alt annet av kjøkkenmaskiner), og egner seg veldig godt til å stappes i boden eller garasjen eller på loftet imellom øktene. Å la den stå fremme på kjøkkenet og ta opp plass der vil selvsagt bare føre til irritasjon :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne flasken med det vonde innholdet fremdeles eksisterer så kan jeg godt hjelpe deg av med den. 

Dette er jo konfekt av ypperste klasse.

 

Jeg tar opp igjen denne tråden på grunn av at jeg, som man kan se av et tidligere innlegg, en gang gikk til anskaffelse av en så kalt dehydrator. 

Et "fantastisk" apparat til tørking av mat og frukt, sopp, fisk, kjøtt, klær, sokker, sko, tømmer, bløte vitser og jeg vet ikke hva. (Ja kanskje ikke fult så mange ting, men likevel . . . .)

Dette apparatet har nå stått, i originalemballasjen, øverst på det høye skapet på grovkjøkkenet mitt og vert en evig kilde til irritasjon og ergrelse. Det har ikke produsert annet enn utsagn som uten tvil ville blitt gjenstand for hissige pipetoner og uklare bilder på amerikansk tv.

Jeg har nå besluttet at denne fantastiske oppfinnelsen nå skal vekk. 

Enten havner den hos Fretex eller så kan den som ønsker det overta den helt gratis. Dvs. at da må den hentes eller hvis den skal sendes så må det betales frakt.

Første mann til mølla, eller til Fretex?

eg vil ha! Frakta blir sikkert billigere enn å kjør t nærmeste jula...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne flasken med det vonde innholdet fremdeles eksisterer så kan jeg godt hjelpe deg av med den. 

Dette er jo konfekt av ypperste klasse.

Hehe, nei kjøpte ute på Internasjonalen i Oslo. De fikk visstnok 2 av flaskene da Lagavulin 21 ble sluppet (totalt antall flasker på verdensbasis var 2000 eller noe sånt, men under 1000 havnet ut for vanlig salg). Bartenderen måtte klatre opp stigen til øverste hylle for å hente ned flaska. 250 spenn for en skvett tror jeg det var. Mine whiskey-elskende venner (her snakker vi folk som drar på 2 ukers ferie og kjører fra destilleri til destilleri i Skottland) mente dette var fløyel og det ultimate man kunne ha på tungen. Det var akkurat nok til 4 glass igjen på den siste flaska da jeg var der i fjor høst. Jeg kjøpte bare fordi det var den ene muligheten jeg hadde til å smake på denne. Jeg er i utgangspunktet ikke veldig glad i whiskey :ike::no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei kjøpte ute på Internasjonalen i Oslo. De fikk visstnok 2 av flaskene da Lagavulin 21 ble sluppet (totalt antall flasker på verdensbasis var 2000 eller noe sånt, men under 1000 havnet ut for vanlig salg). Bartenderen måtte klatre opp stigen til øverste hylle for å hente ned flaska. 250 spenn for en skvett tror jeg det var. Mine whiskey-elskende venner (her snakker vi folk som drar på 2 ukers ferie og kjører fra destilleri til destilleri i Skottland) mente dette var fløyel og det ultimate man kunne ha på tungen. Det var akkurat nok til 4 glass igjen på den siste flaska da jeg var der i fjor høst. Jeg kjøpte bare fordi det var den ene muligheten jeg hadde til å smake på denne. Jeg er i utgangspunktet ikke veldig glad i whiskey :ike::no:

"Lagavulin d.y. (den yngre) som bare er 16 år går også greit. Den lukter som en blanding av gammeldags båtpuss og røkt makrell og smaker enda bedre. Men det er vel med smak som med mye annet, den kan gjerne diskuteres men sjelden forenes.

Den trenger ikke vær så gammel som 21 år, men det er vel med denne som med mye annet, det er kjekt å ha.

Jeg har en flaske veldig eksklusiv Otard Cognak som jeg arvet etter min svigerfar. Den var spesiell da han fikk den og er ikke blitt mindre spesiell etter de 10 årene som er gått siden jeg fikk den. Fremdeles uåpnet og veldig kjekk å ha.

Men jeg bruker nok aldri slike fine smakstilsetninger på spagetti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...........Men det er vel med smak som med mye annet, den kan gjerne diskuteres men sjelden forenes..........

Ja, det er helt klart - folk ser rart på meg når jeg kjøper dyr/ sjelden/ rar gin og vil ha den uten tonic eller annet blandevann :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dehydratoren er på tilbud til 199,- på Jula igjen. Fikk hvertfall med meg en fra Jula i Sørlandsparken. Den har gått nonstop siden jeg kjøpte den i går formiddag, lastet med bananskiver som skal i havregrøtblandinga.. :)

 

Edit: Det stod en hel palle der inne, så de burd eikke gå tomme med det første :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tusen takk til Tor Magnus og Koffar2 for oppskriftene de la ut!  Alt smakte kjempegodt og vekten pr porsjon var lavere enn Real Turmat, snakk om å få både i pose og sekk :D 

Jeg kommer til å bruke disse oppskriftene om igjen på neste tur, garantert!

 

Er veldig fornøyd med dehydratoren fra Jula, selv om jeg måtte supplere med tørking i stekeovnen da jeg skulle tørke ganske mye mat til en 10-dagerstur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da har jeg testa første porsjon med selvtørka turmat. Jeg hadde tørka svinefilet, gulrøtter og sopp. Lot det ligge i vann 1 times tid i 5 dl vann. Tilsatte en liten soppsuppepose og kokte den som det sto på pakka og helte oppi 2 dl couscous. Ble godt og veldig mektig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine med den er at den går til 65 eller 70 grader. Fint når en skal tørke kjøtt.

Lite lyd fra den. Tørket både kjøtt, grønt og sopp.Ble skaffet i soppsesongen for å tørke da.

Det på de laveste brettene blir fortere tørt enn de på toppen. Kan lønne seg å bytte om etter noen timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.