Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjeffing under fiske!


KjetilSØ

Anbefalte innlegg

Hei.

Min labrador på 16 måneder lager stort sett ikke en lyd, men når jeg står og fisker tar det fullstendig av for han. Jeg lurer på om han rett og slett vil prøve og fange sluk/dupp.

Er det noen som har opplevd noe av det samme? Tar imot tips med åpne armer.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står du langt i fra han når du fisker? Min malamutte gjorde det samme i starten han og, men tror mer at det var fordi det ble litt unna han.

 

La hunden din få lukte på fiskeutstyret neste gang før du begynner og fiske (uten krok selvfølgelig).

 

Hvis det ikke funker, så korriger han neste gang han starter og bjeffe. Si klart NEI, funker ikke det legg fra deg stanga gå bort og si NEI. Som regel bare tull fakte fra en ung hund. 

Min malamutte ble 15 måneder i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Min labrador på 16 måneder lager stort sett ikke en lyd, men når jeg står og fisker tar det fullstendig av for han. Jeg lurer på om han rett og slett vil prøve og fange sluk/dupp.

Er det noen som har opplevd noe av det samme? Tar imot tips med åpne armer.

Mvh

Kjetil

Het er nok fordi hunden er en apporterende hund. Det ligger nedarvet i genene at den skal hente ting på vannet for eksempel. Da blir hunder fortvilet når han ser du 'kaster ting på vannet', og det blir borte. Denne type hund blir ofte brukt på andejakt for å hente ender som er skutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det er instinktet som kicker inn. For han er ikke redd fir og være alene. Jeg kan binde han og fiske meg rundt vannet i timevis uten at det er noe problem. Men hadde vært hyggeligere om han kunne vært med. Jeg har inntrykk av at og overhøre han totalt funker best. Hverken og "ta" han eller kjefte har effekt. Virker som han bare blir mer gira da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Min hund virket interessert i å ta kroken/sluken og ville nok helst sett at hun fikk hoppe uti og svømme dit hun så den landa i vannet. Litt lyd fra henne også. Men jeg gjorde det sånn at jeg tok med bein til henne, bandt henne fast i et tre, gav henne beinet og så begynte jeg å fiske. Og har gjort det et par ganger, og så har hun roet seg.. Beinene jeg har brukt er litt store så det tar kanskje en halvtime/tre kvarter å spiste de opp, så da hadde hun litt å gjøre mens jeg fisket. Og etter at hun var ferdig med beinet roet hun seg egentlig og kan nå ligge å se på. De siste turene har jeg ikke hatt med bein eller noe. Kanskje det kan funke for din hund, men ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det er instinktet som kicker inn. For han er ikke redd fir og være alene. Jeg kan binde han og fiske meg rundt vannet i timevis uten at det er noe problem. Men hadde vært hyggeligere om han kunne vært med. Jeg har inntrykk av at og overhøre han totalt funker best. Hverken og "ta" han eller kjefte har effekt. Virker som han bare blir mer gira da.

Labradorer pleier å være glad i mat. Overse og gi han en digg godbit, hver gang han slutter å bjeffe. I de situasjonene. En periode. Gi godbiten og ros, på en rolig dempende måte.

Eller gi han ett griseøre, rett før du begynner å kaste. Gi han en avledende ting å holde på med, som er mere verdt, for han, enn å følge med på sluken din.

Slik jeg kjenner Labradorer, så skjønner de tegninga relativt kjapt :)

Edit: Leste ikke innlegget over mitt, før jeg posta. Var mye av det samme ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et søskenbarn som hadde en labrador som ikke tålte at vi badet i sjøen. Da kom den uti for å hente oss i land.

Kanskje hunden din rett og slett ikke liker at du kaster ting i vannet. Er ikke Labrador en jakthund som ble brukt til å hente ender og lignende som ble skutt på vannet?

Dyr kan ofte oppfatte ting litt annerledes enn oss mennesker.

Jeg har en katt som synes det er helt greit at jeg kjører bil eller sykler, men hvis jeg går ut fra eiendommen vår så kommer den løpende og jamrer seg noe helt fryktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.