Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse - Haukeli


alexhei

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har planlagt en tur over vidda nå i uka og har noen spørsmål ang rutevalg og litt diverse.

 

Ruten er som følger:

Finse - Kjeldebu - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter med buss hjem igjen til Bergen.

Såvidt jeg har lest meg frem til, er dette en ganske standard tur over vidda. Det jeg lurer på er om det er noe sti å følge på denne ruten, og om det vil være DNS-hytter underveis. Jeg har forressten tenkt å sove i telt hele turen, men er betryggende å vite sånn ca hvor i teigen man har disse hyttene.

Jeg har kart og kompass på pakklisten, men lurer på hvorvidt dette egentlig er nødvendig på en såpass enkel tur som dette.

Videre kan jeg fortelle at jeg går alene, har verken hund eller fiskestang med meg, er godt trent og vant med å gå langt - men ikke særlig kjent på vidda.

Noen ide på hvor mange dager jeg bruker ved å snitte 8 timer grei marsjfart? :=)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Larsdx sier så tipper jeg du blir å bruke 6-7 dager, avhengig av hva tempo du går i. Gikk Finse-Krækkja-Ustaoset i fjor, og toget tilbake til Bergen. Det gikk 3 dager (siste dagen gikk vi bare 1 mil). Erfaringer vi gjorde oss var at vi gikk en del lengre enn hva vi målte opp på kartet, pga en del svingete stier som fremstår som rette stier på et 50 000-kart. Eksempelvis målte vi opp distansen Finse - Krækkja via en tur innom Hardangerjøkulen til ca 2,5 mil, mens vi i realiteten gikk 3,4 mil. Da går det en del lengre tid enn planlagt. Nå vet jeg ikke hva oppakning du har, og hva tempo du går i, men tipper at hvertfall første etappen din blir å ta lengre enn 8 timer som du budsjetterer med.

 

Det er oppmerket og skiltet mye, så du går deg nok ikke veldig vill, men kompass og hvertfall kart er alltid kjekt å ha. Veier jo lite iforhold til byrden med å gå å knote oppi viddeterrenget der oppe. Pga flatt og stort terreng så kan det være vanskelig å orientere seg på kartet om du har lite erfaring med det.

 

 

Forøvrig gikk vi i månedsskiftet august-september, og det var en veldig fin tid på året å gå der oppe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått nesten samme i omvendt rettning. Jeg har hatt behov for kart og kompass på de par stedene der stimerkingen var utydelig. Ellers er det også kjekt å vite vhor langt du har kommet underveis. Det går bare når du har kart. Ta med vadesko. Det var en fin,avvekslende tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta med kart og kompass selv om det er merking hele veien. Hvis tåka setter inn, er det fort gjort å miste merkingen. Har gjort det flere ganger selv, på tross av at jeg har forsøkt å følge med så godt som mulig i slike situasjoner. Når det gjelder tid, så kan du vel regne 3-4km/t avhengig av hvor tung sekk du har på ryggen og hvor god form du er i. 14-15 mil á 8 timer pr dag skulle bli 5-6 dager. God tur i alle fall. Det blir sikkert en fantastisk opplevelse!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finse - Kjeldebu har godt merket sti, selv med snøfonner over Helvetesnutene, men de er kanskje borte nå.

 

Stiene er bra, men du bør/må ha med kart og kompass - ta en kikk på et kart og legg merke til hvor langt det er mellom spor av folk. Mer enn nok plass å gå seg bort på i dårlig vær. Selv med et enkelt kompass og et 1:100.000 kart er du godt hjulpet. Kartet gir  også svar på hvor hytter og stier er. Skjønt, ikke alltid like godt til å gjøre oppmerksom på bølger i terrenget - der du går opp og ned, opp og ned, opp og ned, salig i troen på at over neste haug...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen alle sammen! Godt å vite at det er sti, og at jeg bør ta med kartet :-)

Sekken ble veldig tung, så spent på hvor fort jeg klarer å bevege meg. Håper jeg rekker studiestart hehehe.

Skal ihvertfall få spise godt og ikke fryse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.