Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektiv parafinbrenner - minst mulig soting?


zimwalker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen liter parafin som ikke vil bli brukt til sitt opprinnelige formål mer (oppvarming av huset).

 

Har noen tips om effektiv brenner, ren parafinbrenner eller  multi- eller omni-brenner? Med "effektiv" tenker jeg da primært på minst mulig soting.

 

Har fra før en 12-13 år gammel Optimus Nova , samt en enda eldre Optimus 111 (aka Forsvarets gode gamle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, men linket du til feil side/produkt? For produktet du linker til er en Soto Muka, som iflg websiden  og bruksanvisningen er en bensinbrenner. Iflg bruksanvisningen anbefaler de enten blyfri eller renset bensin  (aka hvit bensin) til denne . Ikke noe annet drivstoff en det understreker de i bruksanvisningen. Jeg skal brenne parafin altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyringsparafin brenner utmerket både i Nova og 111. Soting skal ikke være noe problem viss du er nøye med forvarminga.

 

Takk. Så da har det altså ikke skjedd så veldig mye nytt og revolusjonærende på parafinbrennerfronten siden min Nova var ny skjønner jeg.  Er vel det jeg også leser ut av  bloggen til en som kaller seg primuskongen,. Han har rett nok ikke skrevet noe der siden i 2011 etter det jeg kan se, men ..siden han regnet Nova blant de bedre på parafin da, så er den vel det fremdeles vil jeg tro. Blir nok ingen ny parafinbrenner på meg da, heller et vedlikeholds-sett om noe.

 

Når det gjelder min Optimus 111 - så har den ikke vært i bruk på lang tid, er snakk om år. Synd å si det, men syns den blir for tung til å ta med i sekken på fottur, så da har den mer blitt stående som et klenodium av typen "kjekt å ha".  Den vet jeg jo gjør en god jobb når den har blitt stelt litt med, får ordentlig forvarming osv. Har hatt noen døgn i knapptelt med sorten for å si det slik....

 

PS: "Primuskongen" har også en hjemmesiden, men når jeg nå prøvde www.primuskongen.no, så ble jeg rutet til http://www.techthor.com. Er vel samme mann som står bak da tenker jeg. Anyway, der, under kokeapparater ser jeg noen spennende saker som jeg ikke kan huske å ha hørt om før, men som visstnok har vært på markedet siden tidenes morgen;  Japanske Manaslu brennere, Han omtaler de også i nevnte blogg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor ("Primuskongen") har oppdaterte sider på Facebook + en på Google Sites der du bl.a. finner en veldig god artikkel om drivstoffvalg. Manaslu-primusene han selger har jeg ikke prøvd selv, men såvidt jeg skjønner skal det være kopier av Primus 210, som i sin tid var brukt på ekspedisjoner. Det er solide greier i så fall, om litt gammeldags etter min smak (jeg tør ikke å bruke den høye brenneren i mitt en meter høye tunneltelt).

 

Viss primusene dine fungerer, bør vedlikeholdet være begrenset til å smøre pakningene. Det følger med silikonfett til Nova-settet som kan brukes til begge + litt symaskinolje på lærpakningene i pumpene; ellers er det jo enkelt å finne noe tilsvarende smørestoff på f.eks. Biltema. Jeg vil forresten anbefale deg å sile fyringsparafinen gjennom et filter ned på tanken eller drivstofflaska du skal bruke, siden jeg tipper at den har stått på en gammel tank der det gjerne er litt rusk. Kaffefilter i trakta fungerer helt greitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forresten anbefale deg å sile fyringsparafinen gjennom et filter ned på tanken eller drivstofflaska du skal bruke, siden jeg tipper at den har stått på en gammel tank der det gjerne er litt rusk. Kaffefilter i trakta fungerer helt greitt.

Støttes. Klarte å herpe en nova pga gammel fyringsparafin og en kompis sin 111 måtte i full rens etter samme turen der vi delte brennstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor ("Primuskongen") har oppdaterte sider på Facebook + en på Google Sites der du bl.a. finner en veldig god artikkel om drivstoffvalg. Manaslu-primusene han selger har jeg ikke prøvd selv, men såvidt jeg skjønner skal det være kopier av Primus 210, som i sin tid var brukt på ekspedisjoner. Det er solide greier i så fall, om litt gammeldags etter min smak (jeg tør ikke å bruke den høye brenneren i mitt en meter høye tunneltelt).

 

Viss primusene dine fungerer, bør vedlikeholdet være begrenset til å smøre pakningene. Det følger med silikonfett til Nova-settet som kan brukes til begge + litt symaskinolje på lærpakningene i pumpene; ellers er det jo enkelt å finne noe tilsvarende smørestoff på f.eks. Biltema. Jeg vil forresten anbefale deg å sile fyringsparafinen gjennom et filter ned på tanken eller drivstofflaska du skal bruke, siden jeg tipper at den har stått på en gammel tank der det gjerne er litt rusk. Kaffefilter i trakta fungerer helt greitt.

 

Takk for linker og matnyttig info! Da skal jeg ikke som tremon her -  "herpe" min Nova med "skitten parafin" - men kjøre fyringsparafinen gjennom et filter først ...som du foreslår. Veldig bra! Hadde ikke kommet på dette selv, selv om det jo "er logisk" når man først tenker på det (utendørs tank for fyringsparafin, sikkert en del rust og skit som har samlet seg der ja).

 

Takk også for tips om vedlikehold, hva som normalt trengs. Mer nyttig info å finne på Primuskongen sin side hos google sites ser jeg. Skal lese. Fjesboken har jeg ikke tilgang til, så den har jeg ikke prøvd. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvis du har anledning til å velge mellom nymotens Novabrenner og orginal, gammel 111 med bråkebrenner, bør du kanskje bruke den gamle traver'n fra Forsvaret. Jeg har begge. Gammel 111 er lite kritisk på brennstoffet. Det er en av helt få parafinbrennere som til nød fyrer på diesel. Dermed tåler den alle slags tungdestilate, gammel, grønn fyringsparafin inkludert. Kjør fuelen i kaffefilteret som anbefalt. Forøvrig er gamle messingprimuser konkurransedyktige med nymotens løsninger med slange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har anledning til å velge mellom nymotens Novabrenner og orginal, gammel 111 med bråkebrenner, bør du kanskje bruke den gamle traver'n fra Forsvaret. Jeg har begge. Gammel 111 er lite kritisk på brennstoffet. Det er en av helt få parafinbrennere som til nød fyrer på diesel. Dermed tåler den alle slags tungdestilate, gammel, grønn fyringsparafin inkludert. Kjør fuelen i kaffefilteret som anbefalt. Forøvrig er gamle messingprimuser konkurransedyktige med nymotens løsninger med slange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har anledning til å velge mellom nymotens Novabrenner og orginal, gammel 111 med bråkebrenner, bør du kanskje bruke den gamle traver'n fra Forsvaret. Jeg har begge. Gammel 111 er lite kritisk på brennstoffet. Det er en av helt få parafinbrennere som til nød fyrer på diesel. Dermed tåler den alle slags tungdestilate, gammel, grønn fyringsparafin inkludert. Kjør fuelen i kaffefilteret som anbefalt. Forøvrig er gamle messingprimuser konkurransedyktige med nymotens løsninger med slange.

Takker for tipset. Har som nevnt ( i  #5 over her) en gammel 111 stående. En Manaslu messingprimus frister litt (sjarmerer!), f.eks. nr 96 til mine soloturer,  Er det andre enn "primuskongen" som forhandler disse mon tro? Fant ikke data om apparatenes vekt på hans sider.

 

Edit: Finner vekt oppgitt hos den japanske distributøren "http://www.star-corp.co.jp/product/maker12.html" Når man går inn på det enkelte apparat står det antall gram der - innimellom de japanske tegnene. 790g er vekta for nr.96 uten drivstoff, 1050g for nr.121, og 1300g for nr.126.  Til sammenligning veier min gamle Nova ca 610 gram med flaske (kitet ca 393g, flasken 217g), min gamle 111 veier 1543g (og krever som kjent mer plass også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den minste 96 modellen fra Manaslu kjøpt hos Primuskongen. Dette er solide saker - jevngod med sine forbilder fra Optimus og Primus. Nettopp det at de ikke er bedre, gjør Manaslu noe dyr. Orginalvare i allefall 210 - modeller, kjøper du på Finn.no for en redjedel av prisen. Etter en runde med zalovann og messingpuss skinner de som før. Jeg skjønner at den lille 96'en er vanskeligere å få tak i. Har du erfaring med eBay, er det også en mulighet. På Solotur er Manaslu 96 en svært sjarmerende, liten sak. Du får mye oppmerksomhet - både på utseende og høy freselyd. Fyr gjerne på Shellsol D60/D70 eller vanlig tennvæske når du har fyrt opp den gamle fyringsparafinen din. Da lukter det litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en Primus 96 fra England. Tror den kostet rundt 300,- NOK og var ikke så mye brukt. Det forekommer ofte på ebay.uk at 96 blir lagt ut.

Men noe jeg er mere usikker på er effekten til disse gamle parafinbrennerne. Min 96 brukte ganske lang tid på å koke vann i forhold til min Svea 123R. Kan noen teste manasluen på en liter vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes merkelig ut at Primus 96 skulle være treigere enn Svea123. Manaslu 96 har i alle fall samme brenner som Manaslu 121, som skal være på par med tilsvarende messingprimuser. De ligger på rundt 2500W, altså litt lavere enn Omnifuel o.l. Primus 96 har riktignok en annen brennertype enn Manaslu 96/121/126, så litt effektforskjell er det sikkert. Bør likevel ikke være så drøyt at den gir mindre effekt enn Svea 123. Snakker kun ut fra det jeg har lest her, har ingen personlig erfaring med Primus 96.

Synes Manaslu 96 ser ut som en ypperlig soloprimus! Den frister, men er en smule dyr å kjøpe bare for gøy. Skulle ønske disse var å finne på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svea 123R vs Manaslu 96 Boil Test

"http://www.youtube.com/watch?v=vs3WN6PazWk"

 

En halv liter vann med temp 12 grader ved start:

 

Svea 123R:  3min 30 sek

Manaslu 96: 4 min 50 sek

 

Manaslu har brenner med oppgitt effekt på 2500W, og Svea 123R skal ha rundt 1400W. Dette må bety at over halvparten av varmen fra Manasluen går til spille i dårlig varmeoverføring (flammemønster, kjeleavstand osv), eller så lyver produsenten veldig på effekt. Her tror jeg ikke det er pumpet høyt nok trykk på tanken til Manasluen, eller rusk i dysa etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Manaslu 96 og Svea 123r.

Manaslu 96 fyrt på Shellsol D70 og Svea 123r fyrt på FK Alkylat. Begge forvarmet på rødsprit.

Manaslu har en veldig stor forvarmerskål som jeg alltid fyller maks. Svea har en grunn fordypning i selve tanken som gjerne må fylles to ganger når det er kaldt.

Jeg tenner begge primusene på brensel i gassform fra tankene, ikke fra restene i forvarmerfyllet.

Eksotermi; pluss 6 grader C i garasje uten vindtrekk. Kjele benyttet; std kjele fra Trangia stormkjøkken No. 25. Ikke lokk. Lab.temp.måler benyttet. Kok er lik 97 grader. Fri bobling.

 

Mitt resultat i ettermiddag;

Manaslu  96 koker 500 ml vann på 8 min 10 sek inkludert full forvarming.

Svea 123R koker 500 ml vann på 7 min 35 sek. Forvarmet en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manaslu har brenner med oppgitt effekt på 2500W, og Svea 123R skal ha rundt 1400W. [...]

Mitt resultat i ettermiddag;

Manaslu  96 koker 500 ml vann på 8 min 10 sek inkludert full forvarming.

Svea 123R koker 500 ml vann på 7 min 35 sek. Forvarmet en gang

 

Ikke at pluss/minus et halvt minutt betyr så mye, men det tyder vel på måten de måler effekten på nok ikke er helt standardisert ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manaslu har brenner med oppgitt effekt på 2500W, og Svea 123R skal ha rundt 1400W.

 

 

Mitt resultat i ettermiddag;

Manaslu  96 koker 500 ml vann på 8 min 10 sek inkludert full forvarming.

Svea 123R koker 500 ml vann på 7 min 35 sek. Forvarmet en gang

 

 

Ikke at pluss/minus et halvt minutt betyr så mye, men det tyder vel på måten de måler effekten på nok ikke er helt standardisert ....

 

Den oppgjevne effekten er på full guffe. At forvarmingstida kan vera ulik, er ikkje ein del av den målinga.

 

Dersom Svea 123R er raskare å forvarme, og derfor får eit forsprang på kokinga, medan Manaslu'en har høgare effekt når brennaren er i gang, vil resultatet av TrondA sitt forsøk vera eit heilt anna med 1l vatn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik å forstå at Svea 123r raskere kommer opp på max effekt, trenger mindre forvarming enn Manaslu nr 96 - som krever mer formvarming før den gjør sitt beste? Hva med et gap på 1100w i oppgitt effekt, det burde vel gi større utslag, ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafin krever mer forvarming enn bensin, derfor kommer Manaslu tregere igang enn Svea. Jeg mener at målingen må starte når begge brennerene er ferdig med forvarmingen for å fastslå effekten. Mulig Svea har så god vindskjerming at det kompenserer for lavere effekt ved bruk i felt. Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafin krever mer forvarming enn bensin, derfor kommer Manaslu tregere igang enn Svea.

Jeg mener at målingen må starte når begge brennerene er ferdig med forvarmingen for å fastslå effekten. Mulig Svea har så god vindskjerming at det kompenserer for lavere effekt ved bruk i felt.

 

Makes sense.  Synd at Manaslu nr 96 koster dobbelt så mye som Svea 123R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.