Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottøy på toppturer!


JohnB

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hva slags type fottøy bruker dere når dere skal bestige fjelltopper ? (f.eks 2000m topper).

 

Jeg har i alle år benyttet min fjellsko av typen Crispi Besseggen, men disse er jo litt tunge så av og til har jeg jo tenkt at det måtte være mulig å gå med f.eks anmarsjsko eller andre typer sko, særlig hvis det er snakk om topper hvor det ikke er anmarsj over bekker og myrer.

 

Crispi Besseggen er vel i utgangspunktet ment å være en sko som man helst benytter fra en hytte til en annen, men for meg har det fungert bra, selv om det blir kanskje så oppskrapede av alle steinene.

 

Så, hva bruker dere andre? Hva slags TYPE sko og har dere noen tips til merker?

 

John

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har egentlig bestemt meg at mine neste all round fjellsko blir Besseggen. Har prøvd dem, og har sjeldent opplevd fjellsko som er like behagelige å ha på - i alle fall for min fot. Nå har jeg noen La Sportiva sko som jeg egentlig ikke er helt fornøyde med. Sømmen har til alt overmål gått opp allerede, er kun brukt et år.

Ellers kunne jeg tenke meg å investere i noen nye trekking-sko, men har ikke bestemt meg for hvilken.

Ved lang og lett anmarsj bruker jeg joggesko et stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et par Crispi Skarven, de tålte kun en topptur med en litt heavy nedstigning, da var 1/3 av "knottene" under borte. Fikk levert de tilbake, og tok da et par Alfa Bitihorn da det ble anbefalt til mitt bruk ( hytte til hytte via topper ). Disse er nå brukt på 3 turer, og gummidelen som skal beskytte rundt skinnet før sålen er sprukket og løsnet. De jeg kjenner som har Besseggen er fornøyde, men jeg er også ut etter HOLDBARE sko som går litt opp på leggen og som ikke er for tunge.......
Sekken skal ikke være for tung, så dobbelt sett sko med på tur er egentlig ikke noe alternativ :)
 

Men JA, tips om typer og merker hadde vært supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et par Crispi Skarven, de tålte kun en topptur med en litt heavy nedstigning, da var 1/3 av "knottene" under borte. Fikk levert de tilbake, og tok da et par Alfa Bitihorn da det ble anbefalt til mitt bruk ( hytte til hytte via topper ). Disse er nå brukt på 3 turer, og gummidelen som skal beskytte rundt skinnet før sålen er sprukket og løsnet. De jeg kjenner som har Besseggen er fornøyde, men jeg er også ut etter HOLDBARE sko som går litt opp på leggen og som ikke er for tunge.......

Sekken skal ikke være for tung, så dobbelt sett sko med på tur er egentlig ikke noe alternativ :)

 

Men JA, tips om typer og merker hadde vært supert!

Om du kun har brukt alfastøvlene på 3 turer må du bytte dem. Selv har jeg et par Alfa bever grip og et par Alfa walk queen, ingen problemer med dem. Ellerså kan jeg anbefalle Lundhags sine støvler. De har ikke gore tex, noe som gjør at de tørker fortere og er lettere enn andre fjellstøvler.. De fåes i både halvhøye og høye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun har brukt alfastøvlene på 3 turer må du bytte dem. Selv har jeg et par Alfa bever grip og et par Alfa walk queen, ingen problemer med dem. Ellerså kan jeg anbefalle Lundhags sine støvler. De har ikke gore tex, noe som gjør at de tørker fortere og er lettere enn andre fjellstøvler.. De fåes i både halvhøye og høye.

Jo, jeg skulle kanskje gjort det.....men har en historie med butikken. Mitt første par solgte de meg som umake, gikk på langtur med sko med 1,5 nummers forskjell. Klaget selvfølgelig, fikk byttet til Crispi skoene, som jeg da også klaget på. Og tok da Alfa skoene. Tror jeg er ferdige med de :)

Tror jeg sliter voldsomt på sko i fjellura......

Goretex synes jeg er et must, men skal sjekke ut de Alfa skoene du har. Hvilken type turer har du brukt de på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun har brukt alfastøvlene på 3 turer må du bytte dem. Selv har jeg et par Alfa bever grip og et par Alfa walk queen, ingen problemer med dem. Ellerså kan jeg anbefalle Lundhags sine støvler. De har ikke gore tex, noe som gjør at de tørker fortere og er lettere enn andre fjellstøvler.. De fåes i både halvhøye og høye.

Ser Alfa queen støvlene ikke har det brede gummistykket rundt hele foten, slik Bitihorn har. Bever grip er for høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger med på her. Jeg har også tenkt litt på dette med "topptursko". Sjøl bruker jeg Crispi Skarven og de er fabelaktige med tung oppakning og lengre marsjer, men vet ikke om de er det optimale til bratte toppturer med ur, sva og litt klyving. Har brukt de på flere 2000-metere selv, og det går jo greit, men har lite å sammenligne med. Fjellførere bruker vel lettere og enda stivere sko, kanskje med bedre grep, klatretupp (som La Sportiva Trango S), men disse tenker jeg ikke er like gode og komfortable å gå i jmf. Skarven. Fint hvis noen har erfaring og synspunkter å dele ang. dette.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger med på her. Jeg har også tenkt litt på dette med "topptursko". Sjøl bruker jeg Crispi Skarven og de er fabelaktige med tung oppakning og lengre marsjer, men vet ikke om de er det optimale til bratte toppturer med ur, sva og litt klyving. Har brukt de på flere 2000-metere selv, og det går jo greit, men har lite å sammenligne med. Fjellførere bruker vel lettere og enda stivere sko, kanskje med bedre grep, klatretupp (som La Sportiva Trango S), men disse tenker jeg ikke er like gode og komfortable å gå i jmf. Skarven. Fint hvis noen har erfaring og synspunkter å dele ang. dette.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Satt faktisk å kikket på de La Sportiva Trango skoene tidligere idag :)

Skarven anbefales IKKE ned ur, men de har godt feste på sva og klyving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Alfa queen støvlene ikke har det brede gummistykket rundt hele foten, slik Bitihorn har. Bever grip er for høye.

 

Ja, Bever grip er ganske høye, jeg bruker de kun fordi jeg har en skade i foten og trenger støtten høye støvler gir når jeg er på lengre turer, men har sett nytten av høyden noen ganger når man skal over bekker o.l. Det er jo egentlig en fordel med det gummistykket Bitihorn har, sparer støvelen for endel slitasje.

Walk skoa har jeg brukt overalt. 2000m-topper, asfalt, snø, skog, på sti, utenfor sti. De har fått gjennomgå. Veldig gode å gå i, men som sagt, jeg trenger mer støtte når jeg skal gå langt. Pass på å smøre de inn ofte, gjerne hver dag om du går utenfor sti!!!! Det gjelder alle skinnsko.

 

Skjønner at du ikke vil tilbake til den butikken, men hadde jeg vært deg hadde jeg i såfall kontaktet Alfa, eller en skomaker, de kan helt sikkert repareres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vdr slitestyrke osv, så er jeg MEGET fornøyd med mine Crispi Besseggen (er på par nummer 2 nå, etter at de første tok kvelden etter 6 år) og vil nok holde meg til de som allroundsko.

 

Men La Sportiva Trango har jeg også sett litt på og de er jo 500 gram lettere, og kan kanskje være ett alternativ når det er snakk om en topptur.

Må kanskje prøve disse neste gang jeg er i butikken.

 

Takk for alle tips :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Bever grip er ganske høye, jeg bruker de kun fordi jeg har en skade i foten og trenger støtten høye støvler gir når jeg er på lengre turer, men har sett nytten av høyden noen ganger når man skal over bekker o.l. Det er jo egentlig en fordel med det gummistykket Bitihorn har, sparer støvelen for endel slitasje.

Walk skoa har jeg brukt overalt. 2000m-topper, asfalt, snø, skog, på sti, utenfor sti. De har fått gjennomgå. Veldig gode å gå i, men som sagt, jeg trenger mer støtte når jeg skal gå langt. Pass på å smøre de inn ofte, gjerne hver dag om du går utenfor sti!!!! Det gjelder alle skinnsko.

 

Skjønner at du ikke vil tilbake til den butikken, men hadde jeg vært deg hadde jeg i såfall kontaktet Alfa, eller en skomaker, de kan helt sikkert repareres.

Ser fordelen med høye sko når foten ikke er god ja!

De er allerede reparert, både skiftet en " hempe " på snøringa ( og det er ikke bare bare med goretex sko ) og limt. Kanskje det ikke er en dum ide å kontakte Alfa, ta et bilde av skoene og sende en mail. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fordelen med høye sko når foten ikke er god ja!

De er allerede reparert, både skiftet en " hempe " på snøringa ( og det er ikke bare bare med goretex sko ) og limt. Kanskje det ikke er en dum ide å kontakte Alfa, ta et bilde av skoene og sende en mail. Takk for tips :)

Uansett burde de jo få vite at støvlene dems ikke holder mål. Men de burde reparere de du har eller gi deg nye. Lykke til :) Støvler er jo ikke gratis så kjedelig å kjøpe nye når garantien på de du har burde holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Crispi Skarven som allroundsko og er meget fornøyd. Til toppturer blir den litt vel myk i sålen for min del. Da bruker jeg helst Hanwag Ferrata Combi GTX.
Ellers skal Crispi Eiger Plus være veldig flotte.
Asolo, Scarpa, La Sportiva og Lowa har mye bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig kjøpt Scarpa Maverick.. ikke fått brukt så alt for mye enda, men de har vært helt knall på de toppene jeg har hatt de med på. Stive nok til lett klatring, step-in bak, myke nok til Hardangerviddarusling. Tok sjansen på å ta de med på tur over flere dager uten å ha gått de inn først - null problem. Vanntette og greit pustende er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsdx : tenker du da å bruke anmarsjsko når du går inn i Leirungsdalen også, eller bare når du bestiger noen topper?

 

Uansett, spent på å høre hvordan det gikk :smile:

 

I utgangspunktet, ja. Jeg brukte de samme skoene i Finse-området i fjor og det gikk bra. Litt våt blir man jo og de tørker ikke like raskt som terrengjoggeskogene, men mye lettere å gå i enn i tradisjonelle fjellsko. Men jeg har ikke gått med de i skikkelig ur, så det blir spennende å se hvordan det går. Forøvrig pakker jeg lett - sekken blir på godt under ti kilo.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig kjøpt Scarpa Maverick.. ikke fått brukt så alt for mye enda, men de har vært helt knall på de toppene jeg har hatt de med på. Stive nok til lett klatring, step-in bak, myke nok til Hardangerviddarusling. Tok sjansen på å ta de med på tur over flere dager uten å ha gått de inn først - null problem. Vanntette og greit pustende er de også.

Jeg synes ikke problemet er å finne sko som er hverken gode eller stive nok/ myke nok eller vanntette. Problemet er å finne sko som tåler noen topper opp og ned uten at de er utslitt etter et par helger.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et par Scarpa Charmoz i Lom før en fjelltur i Jotunheimen. Var en drøm på foten og reiste rett fra butikken og opp i fjellet. Etter en tur på 11 timer ikke anntydninger til gnagsår og en drøm å gå toppturer med. Ganske stive men ikke problemer å bruke dei på andre ikke fult så ekstreme turer heller. Vi var to som kjøpte samme skotype og begge mente dette var dei beste vi har prøvd. Har 3 andre fjellsko også men til toppturer blir det nok bare Charmoz som gjelder :-) En sko som eg kan annbefale :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke problemet er å finne sko som er hverken gode eller stive nok/ myke nok eller vanntette. Problemet er å finne sko som tåler noen topper opp og ned uten at de er utslitt etter et par helger.....

Har ikke kjørt de ordentlig enda, men gummiranden virker ordentlig solid. Sparket litt i fjellside på en topptur på Hardangervidda, uten at gummien brydde seg noe videre. Det tyder på ny tur til uka med noen innlagte topper i Jotunheimen, og da blir de trygt med.

Både Scarpa, La Sportiva og Salewa skal være trygge valg. Vesentlig dyrere enn Alfa og Crispi, men det henger nok sammen med kvaliteten skal dere se - det er merker gjengen på Sportsnett og Sportslageret sverger til, og det er heller ikke uten grunn.

Et solid tips til lettstøvel er forresten Scarpa Rebel Lite som klokker inn på 510 gram pr. støvel til 2600 schpenn på Sportsnett; http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=6394&cid=465

Kanskje litt myke for harde toppturer, men en digg støvel. Charmoz er også nevnt, den har fått bra reviews på backcountry.com men mistenker at den er på vei ut - tror Rebel (uten lite) er i samme leia som Charmoz.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Crispi Besseggen til alle fjellturer og enkle toppturer (anmarsj, snø, bre, lett kliving m.m.)

og sparer Charmoz'ene til turer med mer rangling (brattere kliving/enkel klatring).

For kaldere forhold og vanskeligere is/bre benyttes vinter Nepal Evo gtx.

For isklatring Nepal Evo gtx med varmesåler og batteripakke :smile:

PS: Sømmene på tågummien på Besseggen ryker raskt - enkel fix med Casco Liquidsole over og under har funka bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.