Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp meg å velge mellom teltene mine!


Nidarosa

Anbefalte innlegg

Hei, erfarne fjellfolk og friluftsinteresserte! Jeg meldte meg inn her fordi jeg har blitt litt hekta på friskluft og lange, gjerne langsomme gåturer. I den anledning har jeg gått litt rundt her i UK, i fjor tok jeg Caminoen til Santiago og i år prøvde jeg meg på Vestfoldleden som oppvarming og utstyrstest før Olavsleden fra Oslo til Trondheim neste sommer. Jeg er ganske vektbevisst (når det gjelder sekken og innhold, i hvert fall ...) og begynner også å skjønne ting som at jeg har lett for å fryse på nettene, at jeg klarer meg lenge med tørrmat og bare trenger å koke vann underveis, osv. Men jeg har ett stort problem - jeg har to telt, og sikler etter et tredje, og aner ikke hva jeg skal gjøre!

 

- Vango Apex som veier 1,7 kg - http://www.vango.co.uk/trekking/apex-200.html. Lett å sette opp, både inner- og yttertelt går opp samtidig, høyt nok til at man kan sitte oppreist, stor panoramaåpning med lite tak over, så man kan komme seg inn og ut med litt verdighet, og også sitte og se utover skog og hei selv om det småregner. Stødige materialer, vannsøyle på 5000. Men pga at det var kortere i liggelengden og dybden i høyeste punkt enn påstått på nettsiden, og jeg tok borti begge ender selv når jeg la meg diagonalt, ba jeg Vango om å få bytte det. De sa nei, så like før jeg dro, fant jeg et supertilbud på dette:

 

- Easton Kilo 2P, som veier 1,2 kg - http://www.eastonmountainproducts.com/tent/kilo-tent.php. Halv kilo spart. Dette teltet har inngangen i den ene kortenden, og det er faktisk plass til to, så det er masse plass til én pluss sekk, og det er mer enn langt nok. Jeg kan sitte oppreist i dette også, og se utover hvis jeg bretter duken bakover, men innerteltet er laget av bare myggnetting, og det har vesentlig mindre vannsøyle, 1200. Jeg sov i det noen netter i sommer, og da jeg fant ut av ventilasjonen - det er ingen, så jeg må spenne langsidene ut i stedet for ned - ble det ingen kondens. Det er lett å sette opp, men innerteltet går opp først, og bunnen kan bli våt i ordentlig regn før jeg får på ytterduken. Som sommertelt er det uslåelig, men det er ikke to lag duk, så det kan bli kaldt om nettene, og i regn og vind på Dovre ...? Og så tilbød Vango seg likevel å bytte Apex-teltet i en annen modell: 

 

- Vango Helium 200, som veier 1,35 kg - http://www.vango.co.uk/force-ten/helium-200.html. Det er kjempestort inni, masse plass til meg og sekken, høyt nok på midten til at jeg kan sitte oppreist, men har en bitteliten åpning som går inn på skrå, så jeg ser ingenting når jeg er der inne og kan ikke sitte i åpningen og se ut. Det er et ordentlig enten-inne-eller-ute-telt, men til gjengjeld er det vindstabilt, vanntett (5000), forholdsvis lett osv. Så hvorfor klarer jeg ikke å bli begeistret for det? 

 

Jeg liker Easton-teltet fordi det er lett og jeg kan sitte og se ut, men det er potensielt kaldt. Jeg liker Apex-teltet fordi det har den store åpningen, men det er litt kort og også tyngst. Og så er det Helium-teltet, som jeg burde være kjempefornøyd med, men jeg føler meg litt innesperret i det. Og jeg trenger jo strengt tatt ikke to telt, tvert imot trenger jeg å selge et av dem for å få inn mer penger i reisekassen, og nå sitter jeg og ser på et Apex-telt igjen på ebay! Hjelp!

 

Hvilket telt bør jeg selge, og hvilket bør jeg ta med meg på Olavsferd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du nå skal kjøpe nytt telt, hva med: http://www.nordisk.eu/fgreen/products/tents/tents-detail/type/tents/categories/telemark-2/product_model/ulw.html

Jeg er SUPER fornøyd med mitt, men vær obs på at det kun er med 4 plugger, så du må kjøpe ekstra barduner og plugger. Tror likevel vekten totalt vil være under 1 kg med dette ekstra. Noe av det fine med dette, er at åpningen kan gjøres om til tarp-fin til matlaging, lagring av sekk og til å beundre naturen utenfor mens du koser deg inne :) Innerteltet kan justeres til å bli større(mindre plass i fortelt) eller mindre(mer plass i fortelt).

Hvilket du skal selge? Kanskje sjekke litt på nettet om du finner ut hva du kan regne med å få for de forskjellige. Ellers er det dine preferanser som kommer til å avgjøre det for deg :) Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - det så også ut som et fabelaktig telt (og gjorde bare telthungeren min enda verre), men jeg har rett og slett ikke penger til det - da måtte jeg selge begge mine først, uten at det blir noe mynt i reisekassa! Easton-teltet mitt koster ca det samme som dette Nordisk-teltet, men det er jo brukt, og folk her i UK har ikke penger, så jeg er heldig om jeg får tilbake halvparten av det det er verdt. Jeg regner også med å kunne få ca 200 pund for Heliumen, som bare har vært oppslått i hagen. Men Nordisk-teltet du ga meg lenke til, minner veldig om Helium? Det er bare ikke stor åpning på det. Så jeg tolker posten din som en stemme for Helium ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU får ikke byttet i Vango Nitro Lite? (bare 200 pund mer), men 1,4 kg og utsikt med grei liggelengde.

 

Bloggeren og fotografen Terrybnd har lagt ut vurderinger og bilder av flere av Vango-teltene (tror han gjorde fotojobb for reklamebrosjyre for dem), mener han har noen tips om midifikasjoner på Nitro Lite.

 

Edit: Det er en anne blogger, Robin, som har tips til modifisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ost, hvis jeg hadde klart å smiske til meg et Nitro Lite, så hadde det vært helt fabelaktig! Dessverre måtte jeg velge et telt av 'similar spec and value' som Apex, og klarte å få et som kostet 50 pund mer, bare fordi jeg argumenterte for at det hadde samme hodehøyde. Så forresten da jeg leste gjennom min egen post igjen at det er bare tull å skaffe seg et telt som er for kort til å ligge i, hvor man tar borti veggene med soveposen, feks, så jeg tror jeg for øyeblikket har klart å døyve trangen til å kjøpe et nytt Apex. Helium er så uendelig mye større på innsiden! Så nå står det mellom det store og trygge Helium og det lettere, men i prinsippet énveggs Easton ... men i det kan man legge seg i bare myggnettingen på en fin sommerkveld, og sove under stjernene uten å bli bitt av mygg ... vanskelige valg ...

 

@Tor Magnus, jeg har sett en del på Tarptents også, men det er meg bekjent ingen forhandlere her i UK, og jeg har uansett ikke råd til noe nytt før jeg har solgt et eller begge av de jeg har. Dessuten minner også Scarp mistenkelig om et Helium, og det har jeg jo allerede. Og jeg tror det er nettopp denne midtbuen som gjør at jeg ikke er så begeistret for det, for det blir en trang inngang og liten vestibyle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nidarosa, det er kanskje noen likheter med Helium mtp at de begge er tunneltelt med 1 stang, men Scarp 1 en er egentlig et veldig stort enmannstelt og ser ut til å ha noe større og enklere inn/utgang enn Helium 200. Du har inngang på begge sier (ergo to fortelt) selv om de som du sier ikke er så store og rette vegger i endene som gir deg mer brukbar plass. Vet det er flere i UK med dette teltet så det burde jo være mulig å arrangere en visning hvis du er interessert. :)

 

PS: Har en Scarp 2 bestilt fra USA selv og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et Scarp med hel innerduk, eller med netting? Jeg har som sagt et telt med bare netting innerst, og lurer på om det blir for kaldt og svakelig for fjellet om sommeren? Det slår meg at Helium vil være mye tryggere og varmere ly i regn og vind og kulde, men jeg har som sagt ingen erfaring med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norske fjellområder må du regne med potensielt ganske dårlig vær og kaldt vind. Da jeg var på Dovrefjell i fjor sommer snødde det og vi fikk det ikke varmt på kvelden etter heller. Så jeg hadde nok valgt det teltet du har som er godt nok rustet for vær og vind og som har et innertelt som kan lukkes helt når det blåaser kaldt om natta. De teltet med kun myggnetting høres deilig ut på varme dager, men du kommer til å bli kaldt i det i noen typer vær.

Jeg hadde personlig prioritert å kunne ligge utstrakt i teltet foran en større åpning. Du kan jo sitte ut kikke ved å sitte foran teltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lindap - takk for innspill, det ante meg nok at bare nettingen ville bli litt i tynneste laget til en skikkelig og lang fjelltur. Dette med å sitte og glo ut mens jeg fremdeles er teknisk sett inni teltet, er vel bare noe jeg har fått for meg fordi jeg kunne gjøre det på Apexen. Skal man sitte og se ut, er det selvfølgelig enklest å faktisk være ute! Så det ser ut som det blir Heliumen som blir med på Olavsvandring, og så får jeg prøve å få solgt det andre.

 

Eller kanskje jeg skal beholde det og bruke det neste gang jeg skal gå Caminoen i Spania på sensommeren ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ost, glemte å si tusen takk for den lenken til modifisering av Nitro! Jeg ble inspirert til å gjøre noen små og reversible endringer på mitt Helium: flyttet TBS-bardunene som går gjennom innerdøra (!) til diagonale hjørner for å holde dem ute av veien når de ikke trengs og samtidig gjøre det det litt stødigere om enn på en annen måte. Den ene kan da brukes til å holde ytterdøra åpen helt ned til fotenden, som gjør åpningen betraktelig større - og gjør at jeg kan ligge inni teltet og se ut! Suksess! Lurer også på å knytte strikkene på innerteltet, som skal hektes over pluggene etter at ytterteltet er satt opp, fast til pluggfestene så alt flyr opp i én operasjon. Begynner å like det litt bedre nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ost, glemte å si tusen takk for den lenken til modifisering av Nitro! Jeg ble inspirert til å gjøre noen små og reversible endringer på mitt Helium: flyttet TBS-bardunene som går gjennom innerdøra (!) til diagonale hjørner for å holde dem ute av veien når de ikke trengs og samtidig gjøre det det litt stødigere om enn på en annen måte. Den ene kan da brukes til å holde ytterdøra åpen helt ned til fotenden, som gjør åpningen betraktelig større - og gjør at jeg kan ligge inni teltet og se ut! Suksess! Lurer også på å knytte strikkene på innerteltet, som skal hektes over pluggene etter at ytterteltet er satt opp, fast til pluggfestene så alt flyr opp i én operasjon. Begynner å like det litt bedre nå. 

 

Så bra at det var til hjelp. Jeg har ikke Vangotelt selv, men bloggen til Robin er god lesing til inspirasjon likevel. Jeg så litt på bilder av teltet og så for meg at de TBS-bardunene ville være veldig i veien ved nødvendig tur ut om natten.

 

Du må har god tur, jeg ville valgt det teltet som gir det best mulighet for avslapping i dårlig vær, når vekten på Helium og Easton er så og si lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det føles som jeg har bestemt meg nå, jeg trengte vel bare å høre noen andre komme med fornuftige argumenter og erfaringer (samboeren er mer interessert i fotball enn telt, og jeg argumenterer i ring, for å si det sånn). Har likevel en viss motstand mot å selge Easton med det samme, kjenner jeg, kanskje vente til våren, når folk begynner å samle seg nytt utstyr til ny sesong? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nidarosa, jeg kjøpte like godt både netting og helt innertelt og krysstenger også for sikkerhets skyld. Vi har så langt ikke brukt krysstengene, og har brukt nettingen i august i Rondane hvor det var ned i 0 grader om natta. Det hele innerteltet er merkbart varmere, men når det er varmt er det herlig når man får en bris igjennom nettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Så den som telter mye, kan kanskje tillate seg å ha to telt? Et finværs og et ruskeværs? Hvis man er to, kan sikkert nettingen være nok selv om det blir kaldt, men når det er bare meg, vet jeg ikke om lufting/kondens/varme-regnestykket går opp. Får prøve å sette opp begge i hagen og alternere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, nei, er det sånn det begynner?? Jeg har allerede både en syntetisk og en dunsovepose, og prøver å ikke kjøpe en større sekk, fordi jeg bare kommer til å kjøpe mer greier og ha i den ... Har jeg havnet på enda et nettsted hvor folk aksepterer nerding, impulskjøp og ethvert argument for å skaffe seg flere og bedre ting? Jaja. Da er det vel for sent å kjempe imot. En får ta skikken dit en kommer! ;D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt noen av teltene til Nidarosa, eller til findus. Ikke om de ble kastet etter meg! Virker mer som telt for en campinplass og ikke et fjelltelt, beregnet for en langtur sommerhalvåret (ennå værre hadde de trolig vært vinterhalvåret) Hvis en skal kjøpe utenlandske telt, bør en vite hva en skal se etter. Og har en ikke erfaring, kjøp heller fra de produsentene som har produsert fjelltelt i mange ti-år, for jakt- og turfolk.

 

Hvorfor ikke kjøpe et fjelltelt fra Helsport, eller andre kjente produsenter, som kan dette telt for våre forhold.

 

I finvær duger alle telt. Varme dager krever telt som puster godt og med myggnetting. Men det er i vindvær og kanskje kombinert med regn, at en virkelig får testet tetthet, mot tilfredstillende ventilasjon. Og at det er forsvarlig festet til bakken. Det skal aldri bli fuktig i innerteltet, på et godt telt, som er riktig oppsatt. Jeg har til og med tørket våte klær, i innertelt (uten varme), mens det sprutregnet ute. (Må poentere at det var to personer, som avga varme og det var sommertid) Og se dere ikke blind på dette med veldig god tetthet (vannsøyle). Selv telt med gode og fornuftig plasserte ventiler, må "puste" gjennom ytterduk, så her er det et kompromi. Norske produsenter vet rimelig godt, hvor grensen bør ligge for våre telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et bittelite (400 gr mindre enn ditt minste - og det er ikke spesielt lett eller dyrt), en-duks telt med netting inne.

Nei, det er ikke et vintertelt. Ja, det funker i sterk vind og nedbør. Du kan ikke sette det opp på toppen av en haug i full storm og forvente at det går bra. Men med litt ly i landskapet, en god sovepose og underlag, så er det tørt og gir ly nok.

 

Hvis varme er et problem, så legg heller penger i sovepose og underlag enn å forvente at teltet skal gjøre så veldig mye mer enn å stoppe vind og regn. Har hatt noen frosne netter på sommeren før jeg skjønte at det som er flotte sommerposer for noen, er frysebokser for andre.

 

 

Om jeg fikk disse teltene kastet etter meg, så ville jeg sannsynligvis ha brukt dem med godt hell. Man tager hva man haver.

 

 

 

 

begynner også å skjønne ting som at jeg har lett for å fryse på nettene, at jeg klarer meg lenge med tørrmat og bare trenger å koke vann underveis

 

Samme her - og det hjalp kraftig på komforten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur3 jeg skjønner ikke hva som gjør at Helsport er så mye bedre enn utenlandske merker. Ikke kan de konkurere på vekt og ikke på pris, kundeservice er de gode på.

Hva er det som gjør Helsport bedre enn Exped? Hilleberg? Terra Nova? The north face?

Hva med MLD sine duomid eller trailstar med innertelt fra oookworks?

Tarptent med Scarp?

Vi er stakkarslige fem millioner innbyggere, hvorfor kan det ikke hende at det fines teltmakere som er bedre enn Helsport blant de andre fem milliardene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, @ost, jeg forstår ikke hvorfor nasjonalitet skal være utslagsgivende her. Vango - og spesielt deres Force Ten-serie - har laget telt for skotske (les: værharde) forhold i flere tiår, og for meg er Storbritannia faktisk 'her i landet', så det er naturlig at jeg handler her. Det er minst like bra, og billigere også, og selv om jeg kanskje ikke har like mye turerfaring som enkelte andre, så har jeg i hvert fall lest meg opp på hva jeg trenger og kommet fram til hva jeg vil ha. Sist jeg var på telting i Norge, var det både varmt og kaldt og tørt og vått og langt og oppoverbakke, og reisefølget mitt hadde med et Helsport Ringstind superlight som både var vanskeligere å sette opp, var lavere på innsiden og hadde puslete plugger - pluss at det kostet mer enn dobbelt så mye som mitt, for omtrent samme vekt. Og jeg sov bedre, fordi jeg hadde bedre ventilasjon. Så jeg beholder heller begge teltene mine selv enn å kaste dem etter noen som helst. 

 

@Grimner, takk for råd, jeg har allerede oppgradert fra en tynn 2/3 lang oppblåsbar matte, hvor jeg i teorien skulle legge sitteunderlaget under føttene, til et som er lengre og i tillegg tykkere, og det ble uendelig mye varmere og mer behagelig. Og når jeg sov bedre på nettene, ble dagene bedre også. Jeg sparer heller på vekta ved å spise utenfor butikkene, feks, så jeg slipper å gå og bære på mer enn tørrmat - og da kan jeg kjøpe hva jeg vil og kose meg med også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vango ser ut til å ha et meget vidt spekter av telt. Fra hagetelt til bombesikre (burde være det prisen tatt i betraktning), ekspedisjonstelt. Lest et par reisebeskrivelser fra Skottland - bergensere burde føle seg som hjemme i de traktene av verden.

 

Teltet mitt har likhetstrekk med et Helium 100 Carbon hva plass angår, men begge sidene kan rulles opp (1/4, 2/4, 3/4) og i stedet for bue bruker det stenger.... gjerne gåstaver. Hvor prisforskjellen kommer fra gjenstår å se, men jeg antar at Vango-teltet tåler litt mer juling enn Skyscape Trekker.

http://www.fjellforum.no/gallery/image/1882-sam-3701/

 

Vel, vel, vi får se igjen til uka. Med litt flaks får jeg dårlig vær på vei ned til Femunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjenner ikke merket, men vil bare komme med noen bemerkninger. Du skriver noe om å fryse. Ingen telt er varme. En duk gir så godt som ingen isolasjon mot kulde. Det ene teltet har vannsøyle på 1200 og ingen ventilasjon. Dette ville nok jeg ha kvittet meg med. Det er vanntett nå, men en duk med så liten vannsøyle vil være lite slitesterk, og vil dermed ha større muligheter for lekkasje etter en del bruk. Ingen vantilasjon er vel heller ikke optimalt i våte forhold..

 

Jeg ville også sett litt på bardunering når jeg skulle bestemme meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa - takk for svar, du har så evig rett, det Easton-teltet har blitt arkivert som sommertelt og skal få være med på korte overnattinger i Wales på sommeren, når vi vet at været skal være bra. Det er plass til to i det også, i motsetning til de andre. Når det gjelder Olavsleden står det mellom to stødigere og mer fjelltilpassede Vango-telt som skal prøves ut før de får bli med på langtur i Norge. Jeg brukte barduner til å spenne duken på Easton-teltet ut i stedet for ned, og da funket ventilasjonen bra, men det er ikke like forlokkende som tilfluktssted når det virkelig blåser og regner - for ikke å snakke om hvis det skulle begynne å snø ...Tror jeg stirret meg litt blind på kalenderen (sommer) og vekta (minst mulig) men med så mange fornuftige råd har jeg heldigvis bestemt meg for å bruke det tyngre, men tryggere. Skal bruke høsten til å teste ut telt i værharde Wales - og være oppmerksom på barduneringen også. Vango-teltene har såkalt Tension Band System som kan være smart i vind, men er i veien ellers. Må lære meg å bruke det også før jeg bestemmer meg. Men takk for innspill, det setter jeg veldig pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.