Gå til innhold
Det er 1870 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 13 år og lurer på våpen...

Er ny og lurte på hva aldersgrensa for å eie et luftgevær eller en rifle er.

Sitter å lurer på om jeg skal begynne med våpen...

Hvis noen har tips osv kom med det :-)

Noen som vet om skyte-klubber i nærheten av Sandnes (Rogaland)?

og hva slags våpen eg bør ha?

Har hørt at Sig Sauer/Sauer er bra, men finner ikke disse på nett.

Noen som har erfaring med denne?

HÄMMERLI HUNTER FORCE 900 COMBO

Mvh, Stian Årrestad :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, kan ikke våpen og kan ikke aldersgrenser, men NJFF har hjelpt sønnen min med noen spørsmål. NJFF = Norges Jeger- og FiskeForbund.

Prøv å lete på Skjult lenke - logg inn for å se den og skriv direkte til en av disse kring spørsmål om lokale skyte-klubber.  De har å egne ungdomssider på Skjult lenke - logg inn for å se den

Det finns å en annen side, Skjult lenke - logg inn for å se den som er mer tekniskt innriktet, så får du ikke svar her, så kan du prøve der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det er rifleskyting du ønsker å prøve deg på; sjekk denne linken: Skjult lenke - logg inn for å se den

Finn skytterlaget som er nærmest deg og ta kontakt. De har vanligvis klubbvåpen som du kan bruke under treninger og eventuelle konkurranser. Du får ikke kjøpt eget våpen før du er 18 år..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, men vet om ei som er under 18 og eier eiget våpen, sikkert sammen med foreldrene...

Da er det en av foreldrene som har søkt om våpen tillatelse og eier våpenet, man kan ikke eie våpen så lenge man er under 18 år, og selv om man er fylt 18 år må man søke til politiet om og få eie våpen.

Du må også ta jegerprøven for og eie våpen eller være medlem av en våpenklubb så så lenge.

Har du spørsmål ang hvilket våpen (rifle) du bør starte med kan du spørre på forumet kammeret.no (våpenforum).

Skal du bruke våpen til jakt, vil jeg anbefale deg og ta kontakt med ditt lokale JFF og høre når de arrangerer jegerprøvekurs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En må i utgangspunktet være 18 år for å eie våpen (21 for håndvåpen), men om du har jegerprøven eller har vært medlem av skytterlag i mer enn 6mnd kan det gjøres unntak. Våpenet må da oppbevares av verge/foresatte som fyller kravene for å eie våpen, men våpenet vil være registrert på deg. En må også få godkjent en våpensøknad der en må vise at en har behov for å eie våpen, feks jakt eller DFS-skyting. For kjøp av luftvåpen trenger en ikke søke politiet om tillatelse så lenge man er over 18 år.

Angående luftgeværet du linker til er det sikkert ok (har aldri prøvd dette merket), kikkertsiktet er sannsynligvis ikke brukbart. Mitt tips er å kjøpe et litt dyrere luftgevær med åpne sikter, feks en Gamo Whisper X.

Sauer lager veldig gode rifler, men de rimeligste koster gjerne over 15000kr..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan Gamo Whisper X bbruker til å skyte på blink på skytebane?

Ifølge en som skreiv en omtale var det ikke noe suksess å kjøpe det luftgeværet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, jeg foreslår.

1. Ta kontakt med Gann skytterlag de holder til på skytebanen på ved Vatneleiren i Sandnes, eller om foreldrene dine er kjekke og kjører deg er Gjesdal skytterlag som ligger ved skurve et bedre valg i mine øyne. Uansett ta kontakt, på høsten er det åpent for ungdommer på Gjesdal hver tirsdag hvor de skyter med salongrifle på innendørsbane.

2. Vær med i laget og se hvordan du liker dette, du kan skyte så mye du bare vil med klubbvåpen

3. Finn ut hvilken rifle du bør kjøpe deg gjennom skytterlaget, du kan prøve ut hva som passer deg og ta et smart valg

4. Ja du kan kjøpe rifle før du er 18 gjennom skytterlaget, da blir den innelåst der når den ikke er i bruk

Luftgevær blir ikke brukt i skytterlagene, og du kan ikke møte opp for å skyte med et hos dem. Da må du på en privatbane hvor de synes dette er i orden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1870 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Tommy82
      Hei.
      Er det noen som har tips om rypeterreng med hytte for 4-6 jegere neste sesong?
      Hvor i børgefjell ville dere hatt «base» for en 5 dagers jakttur?
      veit inatur, røyrvik fjellstyre og visit børgefjell har noen tilbud, men om det finnes noe annet, eller generelle tips, så mottas de med takk🙂🙂 skitt jakt alle sammen
    • Av AmundJS
      Hei, er det noen her som vet om forskjellige typer pakkrammesekker? Idag har jeg en Bergans PowerFrame 3810 og er storfornøyd med den, men kan trenge en mindre sekk. Helst rundt 60-80L men med en ramme med visse detaljer som PowerFrame har. For eksempel så er jeg avhengig av disse rørene som stikker opp av ramma, da disse brukes til å bære rifle, ekstra bagger, poser, og mye annet. Vil gjerne også ha en L-formet ramme, da det gjør det mye lettere å pakke vedsekker/bensinkanner osv men L-ramme er ikke et "must".
      Jeg har sett en del på Norrøna Reconpack, men denne er også for stor og for dyr, har også sett på Eberlestock sin Mainframe men denne mangler disse to knaggene. 
      Eventuelt noen som har prøvd seg på å lage en annen sekkepose til PowerFrame? eller vet om en type sekk som lett kan festes på ramma uten å bli ubehaglig på grunn av stropper som festes på tvers av skulderremmer/ryggen? 
      Jeg setter stor pris på alle forslag og hjelp  
    • Av Iren Hansen
      Jeg har kun litt erfaring med storviltjakt og trenger råd og tips på hvilke tradisjoner som brukes for å sikre at man får riktig møring? Hvis til eksempel mørningstermometeret mitt går i stykker, er det metoder for å se om kjøttet er ferdig mørnet? 
    • Av GrundeL
      Leseverdig artikkel om eiendomsretten: Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Navn: Litt frå jaktåret 2017
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-03-27
      Innsendt av: Skjult lenke - logg inn for å se den

Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen

Skjult lenke - logg inn for å se den
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.