Gå til innhold
  • Bli medlem

Spinnvill høydemeterteller


Vagvær

Anbefalte innlegg

Har Garmin Oregon 550. Logget en tur fra Leirvassbu ned til Gravdalsdammen og så opp Vestre og Store Rauddalstind, ned i Simledalen og tilbake til Leirvassbu.

Da jeg la inn gpx-fila i en turrapport på peakbook hadde jeg i følge denne klokket over 9000 høydemeter. Det føltes definitivt sånn ut, men det kan umulig ha vært mer enn 1500-2000. I tillegg kortet den ned distansen med et par kilometer i forhold til det som sto på kompasset da jeg hadde returnert til Leirvassbu.

Noen andre som har lignende erfaringer? Noe jeg kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har liknende erfaring med RunKeeper. Min Satmap gps måler lengde av turen og i tillegg totalt antall høydemeter. Legger jeg inn gpx-fila i turrapport på RunKeeper, viser rapporten helt gale på antall høydemeter. Så det som er virkelig gjennomført blir notert i en tekstlog ved siden av rapporten. Litt dumt dette og jeg har sendt RunKeeper feilmelding om dette. For det er ingenting gale med gpssen din, det er programmaturen hos selve nettsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekorden min er i overkant av 26høgdekilometer opp og 100meter meir nedover på veg til jobb. I løpet av 13minutt synest eg det er sprekt på sykkel. GPS er notorisk feil på høgdemåling. Skal ein rette opp dette, må ein gå gjennom loggen og fjerne ekstreme feilpunkt, altså spissar opp og ned. Etter ei glatting av kurva etterpå for å ta alle småfeilane, bør det nærme seg virkelegheita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Garmin Oregon 550. Logget en tur fra Leirvassbu ned til Gravdalsdammen og så opp Vestre og Store Rauddalstind, ned i Simledalen og tilbake til Leirvassbu.

Da jeg la inn gpx-fila i en turrapport på peakbook hadde jeg i følge denne klokket over 9000 høydemeter. Det føltes definitivt sånn ut, men det kan umulig ha vært mer enn 1500-2000. I tillegg kortet den ned distansen med et par kilometer i forhold til det som sto på kompasset da jeg hadde returnert til Leirvassbu.

Noen andre som har lignende erfaringer? Noe jeg kan gjøre med det?

Ja - les innstruksjonsboka, så får du rett høyde! Det er meningen, at du skal kalibrere enheten.

 

Vet ikke hva slags kompass du har og hvordan det måler distanse. Men din GPS måler i "luftlinje" (horrisontalt) og ikke det du faktisk har gått. Distansen på din GPS er sikkert riktig, med få meters nøyaktighet.

 

Vil tilføye at jeg har ingen erfaring med å overføre dataene til "peakbook", e.l. Så om problemet ligger der, så har jeg ikke peling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!

Skal sjekke loggen. GPS-en ble kalibrert før oppstart. Men vedrørende distanse, så viste den to ulike tall, et når jeg var ferdig å gå, og et når jeg la det inn på dataen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Som nevnt over er høydemålingene i GPS-systemet unøyaktig og upålitelig. I dagens rutefly brukes GPS for navigering i horisontalplanet med stor nøyaktighet, men i vertikalplanet er det helt uaktuelt - der er det fortsatt den gamle gode barometriske høydemåleren som gjelder!

I tillegg har jeg sett at både posisjon og høyde kan bli ganske mye feil på GPS'en når man befinner seg i svært bratt terreng / nær fjellvegger (for ikke å snakke om i et juv med fjellvegger på begge sider), noe jeg regner med skyldes at de svake radiosignalene fra satellittene blir utsatt for refleksjon, som igjen gjør at distansen mellom satellitten og mottageren (som hele systemet baserer seg på) blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg sjekke, og GPSen har da vitterlig barometrisk høydemåler. Det kan jo hende den ikke er all verdens.

Ja, det har min også (Garmin GPSmap 62s), og jeg pleier å kalibrere den før en tur når jeg vet høyden på utgangspunktet, men det kan se ut til at den underveis lar seg påvirke av GPS-høyden likevel. Har ikke funnet noen eventuell innstilling for dette. En barometrisk høydemåler er faktisk ganske nøyaktig, men siden lufttrykket er forskjellig fra dag til dag, MÅ man stille inn kjent høyde når man starter for at den barometriske høyden skal være korrekt. 1 millibar tilsvarer ca. 10 meter, så det er snakk om mange meters forskjell fra lavtrykk til høytrykk! (Hvis det er et kraftig lavtrykk på vei inn, kan det jo bli en del feil i løpet av turen også da...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på GPS, men det som har betydning for meg har jeg lært. Dette med høydedifferanser, er ikke så viktig for meg. Men jeg kalibrerer før turen og det på stedet, samme dag.

 

Men det er vel 2-3 forskjellige måter å kalibrere høyden på, hvis dere er interessert i en best angivelse av høyder. Og det beste er vel å kalibrere inn en eksakt høyde (i meter), der en starter turen og samme dag. Men da må du vite eksakt høyde på et punkt, eks. en parkeringsplass, eller et annet sted som er offisielt innmålt. Å ta høyde ut fra et kart, blir sjelden riktig.

 

Ellers må en legge inn eksakt barometrisk trykk (som er på stedet), rett før turen. Men da må du få den oppgitt av noen som har en mer nøyaktig måler, enn det en selv har. Eks. et høyfjells hotell kan ofte hjelpe.

 

Og hvis du ikke har noen av de foranstående mulighetene, må du la GPSen ordene dette selv og at den måler trykket. Men da er det vel ikke sikkert du får den riktige høyden.

 

Etter kalibrering og før turen starter,  bør velge "automatisk kalibrering" og da justerer enheten seg selv, men med riktig utgangspunkt. 

 

Bytter du batterier under turen, bør du kanskje kalibrere på nytt. Ellers ordner den automatiske kalibreringen dette.  

 

Skal en ha størst nøyaktighet på høyder og høydedifferanser, bør en vel også tenke på innstilling for hvor ofte enheten skal registrere høyden. Vanlig er vel hvert 15 min., men da blir det vel store avvik. Kanskje justere dette til 2. - 3 min., for å få mest riktig høydemålinger. 

 

Angående avstander, så bør vel også dette justeres for registrering oftere enn standard, hvis avstand er viktig. Kanskje 2- 3 min., her også.

 

Vet ikke om måling av avstander, påvirkes av hvilken kompasstype en velger. Men ved bruk av elektronisk kompass, så må dette også kalibreres. Også hvis temperaturen endrer seg en del. Tror det var ved ca 15 grader differanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.