Gå til innhold
  • Bli medlem

2 uker på Grønland


Þróndeimr

Anbefalte innlegg

Hadde to uker ferie i sommer som det måtte gjøres noe med. Etter å ha vurdert litt bestilte jeg flybiletter til Narsarsuaq sør på Grønland etter å ha sett litt på

kart. Så for meg ett område nord for flyplassen som var sånn passe distanse, passe ukjent og sånn akkurat passe ekspedisjon uten at jeg måtte søke om det!

Å så overtalte jeg en venn om å bli med på galskapen!

 

Gikk ut av flyet til overskyet og 6c i Narsarsuaq. Det lå mye mer snø igjen på fjellet enn jeg hadde beregnet og ifølge de på turistkontoret der var årets vår

og sommer uvanlig kald. Men iløpet av timene på ettermiddagen kom sola fram for fullt, og slik ble det de neste 4 dagene, med dagtemperaturer på rundt 15c

helt opp til da vi begynte å traske på råttensnøen på 1000m.

 

Målet var å bestige minst en topp i Kornerup land, ett nesten innesperret land mellom brearmer og selve Innlandsisen. Det klarte vi, selv om en real tredagers

snøstorm satte stopper for å nå den høyeste toppen på vel 2400m, måtte vi nøye oss med en topp på 1800m. Tilsammen ble det 200km i meget kuppert

terreng. Sekken min målte ca. 25kg ved start, men på slutten var den ned på 17kg. Max. distanse på en dag var 25.2km.

 

Under snøstormen gjorde vi ett forsøk på å returnere ut fra Kornerup land. Det ble heller vanskelig da tåke kom inn for fullt på turen ned til den 4km lange

brearma som må krysses for å komme inn og ut av Korneruplandet. Vi satte opp teltet å håper på bedre vær til kvelds. Men det fortsatt og fortsatte. I løpet av

de neste 60 timene fikk vi en oppholds på nesten 10minutter, men ellers regnet det kraftig (minst 100mm) og snødde, så vi tok ikke sjansen på å krysse før det

var over, altså etter 61 timer!

 

Kart med ruta vi gikk. Overnattinger på de hvite dottene.
ptv9.jpg
 
Grønland fra flyet.
3tkz.jpg
 
20pixel.gifc2du.jpg
 
Rett over Narsarsuaq Airport
j06p.jpg
 
En del timer etter landing var vi oppe ved isbreen
kuca.jpg
 
Ser litt trøtt ut, men det er meg med sekken! Bilde tatt av Arne Ranvik
rk19.jpg
 
Sjekker ut veien i forveien! Bilde tatt av Arne Ranvik
3ulo.jpg
 
cf8p.jpg
 
z188.jpg
 
Teltleir første natt
41tw.jpg
 
Utsikt mot fjellene i Kornerup land.
58rx.jpg
 

Landskapet i Johan Dahl Land.
t99o.jpg
 
Innsjøen "Hullet", demt opp av smeltende isbreer bryter ut i ny og ned. Sist var i Juli 2012, nå lå isbergene spredd rundt på bakken.
55ss.jpg
 
nmn0.jpg
 
0m2a.jpg
 
20m høye isfjell, sinsykt tøft å gå imellom disse!
9sgy.jpg
 
Arkitektur!
bzdp.jpg

 

 

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotte bilder! Virker som en knallbra tur! Hvor mye kosta turen?

 

Pris på flyet, 8000kr tur/retur (Trondheim-København-Narsarsuaq), så kom mat til ca 1500kr, så ca 10 000kr totalt. Spørs jo på hvilket utstyr du trenger om du ikke allerede har nok til en to-ukerstur da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, jelly!

Hvordan holdt Assault 2-teltet deres mot det verste av vær og regn? Har kikka litt på det, men hørt at noen har vært misfornøyde med vanntetthet osv? Virker som om dere fikk testa det ut ganske bra.
Hadde dere behov for noe utstyr, typ stegjern/øks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, jelly!

Hvordan holdt Assault 2-teltet deres mot det verste av vær og regn? Har kikka litt på det, men hørt at noen har vært misfornøyde med vanntetthet osv? Virker som om dere fikk testa det ut ganske bra.

Hadde dere behov for noe utstyr, typ stegjern/øks?

 

Det holdt bra mot snø, men det tok ikke lang tid med høljregn før det kom igjennom, så neste gang jeg skal ut på tur der det er sannsynligheter for mye regn tar jeg med en pressening! Alt annet med teltet er jeg kjempefornøyd med, men jeg hadde aldri kjøpt ett så dårlig telt til prisen du må ut for det i Norge (6000-8000kr). Kjøpte teltet nytt fra butikk i USA til 1700kr, så da går det under sjangeren 'billigtelt'!:)

 

Brukte ikke noe av delene, Vurderte det, men turen skulle være såpass enkel at vi ikke behøvde det. Men såklart, det var litt risky flere steder av og på de endebreene, spesielt Nordgletcher på returen da elva vi krysset tre dager før hadde blitt så stor at vi måtte krysse og klatre opp ett annet sted på isbreen, der var det bratt. og vi måtte opp og ned flere 5-10m sprekker. Heldigvis kan en vel si hadde det kommet 20cm nysnø, så vi brukte liggeunderlagene som akebrett for å rusje ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.