Gå til innhold
  • Bli medlem

TillaCharlotte

Anbefalte innlegg

Den 16. august reiser vi på Hardangervidda. Hjemreise 1.september :)

Vi er to voksne (22 og 28) og to labradorer. En på 3 år og en på ca. 8 mnd. Eldstemann skal gå med kløv og kan forhåpentligvis bære litt av maten til de to.

 

Vi er begge nybegynnere på vidda, og vet derfor ikke helt hva vi kan vente oss.

Ruta vår er som følger: Finse - Kjeldebu - Dyranut - Besso - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter :) Det er også lagt opp til noen stopp mellom et par av hyttene, bla. mellom Finse og Kjeldebu, og Dyranut - Besso. Planen er å ligge i telt mesteparten av tiden, unntatt på Besso.

 

Vi har 15 hele dager på vidda, og lurer derfor på om det er en litt "kort" distanse? Om vi burde legge inn noen avstikkere (f. eks. Hårteigen fra Litlos)

 

Teltet vi har med er to-manns, så det er relativt liten plass. Lurer derfor på om man finner noen steder å binde hundene i campen, fremfor å ha de i teltet? :) Lurer også på om noen har erfaring med potesokker i teltet, for å spare duken?

Planen sålangt er også at bikkjene skal fôres halvt med frysetørket vom (sparer vekt) og tørrfôr, noen erfaringer?

 

Været begynner jo også å bli betydelig kaldere. Vi hadde nok regnet med dagstemeraturer rundt 10-14 grader, men det vil kanskje ligge mye under dette?

 

ELLERS, alle tips mottas med takk! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om bikkjene ikke er tilvendt et liv utenfor om natta, vil jeg tro det kan bli for kaldt for dem. Hadde en tur på Hardangervidda for en 3 uker siden og min korthårede må jeg ha inne. Brukte også et dekken og en natt både dekken og vindsekk. Får du vind om natta blir jo reell temp adskillig lavere. Er det ikke vind kan insekter bli en plage for dem. Er klør i sånn nogenlunde grei trim tror jeg ikke du bør frykte for duken. kanskje noe værre med opplåsbart liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klipper klørne før dere reiser kommer ikke teltduk og hund til å være noe problem. Klørne slites noe under bruk også. Jeg har også vært veldig ukritisk til at hunden får tråkke på det oppblåsbare liggeunderlaget mitt (exped) Det har gått fint i tre år. 

 

Jeg hadde nok ikke lagt dyret utenfor uten å vite at den tåler det. Jeg har en hund som tåler en del kulde, men akkurat som oss mister han også kroppsvarme når han er sliten. Da må jeg se det ann. Bærer han kløv blir han mer sliten enn vanlig. 

 

Ville tipse deg om å ha plass i sekken til det hunden bærer. Siden den er to år har du sikkert ikke brukt kløven så mye på hunden enda og oppdaget alt som kan skje. Den første kløven jeg hadde på min hund lagde gnagsår på sidene etter en uke på tur. Da kunne han selvfølgelig ikke bære denne mer, og jeg måtte ta den. Materialet på innsiden av kløven var rett og slett for grovt for han. Ellers kan det skje andre ting som gjør at han kanskje ikke burde bære... Greit å ha muligheten allefall.

 

Frysetørket vom er kjempebra som tilleggsfor. Jeg bruker det mye i jakta for å hinde at hunden tar av for mye. Men ha med knotter i tillegg da vom i seg selv ikke inneholder nok næringstoffer for hunden. Gjerne litt ekstra, da hunden, akkurat som du, trenger mer mat når i aktivitet og når det blir kaldere.

 

Jeg har et større telt enn dere, men min hund får alltid ligge på et liggeunderlag inne i teltet. Jeg har jervehiet med foring (foret er løst og jervehiet kan brukes uten for) som han får ligge inni om natta. Om sommeren nå holder det i massevis å bare ligge inntil på eget underlag. Men jeg har med jervehiet uten for da det kan være greit for han også å få ly for været i pauser o.l. Jervehiet har også en isolert grunnflate som beskytter for varmetap mot bakken. 

 

Ta med en potesalve og litt førstehjelp til hunden. (basimysin, jod, tape og bandasje)

Sjekk labbene og utsatte steder hvor kløven har vært hver kveld. 

 

Når det gjelder ruta vet dere best hvor langt dere kommer dere på en dag og hva som er for kort eller for langt. Så jeg skal ikke uttale meg om det. 

 

Lykke til, og kos dere utrolig masse!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 15 hele dager på vidda, og lurer derfor på om det er en litt "kort" distanse? Om vi burde legge inn noen avstikkere (f. eks. Hårteigen fra Litlos)

Jeg gikk Dyranut-Haukeliseter med tre overnattinger, fire turdager. Da var jeg innom Hårteigen. FinseDyranut er vel et par dagsmarsjer, maks. Ville vurdert å legge inn noen avstikkere og ta med fiskestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for knallfine svar :) Vi har valgt å oppgradere til et tre-mannstelt i håp om at det skal gi litt bedre plass til både to -og fire-beinte.

Vi skal også ha med oss Expedmatter på tur, så vurderer å bare kjøpe til et trekk, som også blir chairkit. Hvis vi synes at vekta er verdt det når vi kommer så langt :)

 

Jeg kom forøvrig på en ting til, hvor mye mat burde vi ha med oss? Vi skal innom noen selvbetjenthytter, og blir vel å unne oss noen bedre middager ved de betjente :) Men vil alikevel være sikker på at vi har med oss nok. Middag og lunsj hadde vi tenkt til å jevnt fordele mellom real, potetmos og spekepølse og det vi eventuelt måtte finne på de selvbetjente hyttene.

 

Vi har også tenkt litt på Hårteigen, men spørsmålet er hvor man skal gjøre av bikkjene sålenge? Hvis man skal gå frem og tilbake fra Litlos, er jo det et stykke. Og slik jeg har forstått det egner ikke firebeinte seg så godt på Hårteigen (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS! Uerfarne og legge ut på en 15 dagers tur! Ja... ja, dere er ikke skvetne. :)

 

Ser du har fått mange bra råd, spessielt fra Ida. Angående hundene. Hvis du skal bruke mye frysetørket vom, bør de bli tilvent dette kraftige foret, så ikke magene seres slår seg vrange, eller helst løs mage. Det består som du sikkert vet, nesten utelukkende av fett og proteiner. De fleste bruker dette kun som tilleggsfor, for hardtarbeidende hunder (jakt, trekk, o.l.) og normalt så er det for "kraftig" for vanlige hunder. En gåtur, er ikke akkurat hardt arbeid for hunder. :) Uansett om dere bruker mye eller lite vom, bør hundene tilvendes. Tror dere bør måle opp dagsbehovet for hundefor x døgn og se på volumet. En kløv klarer ikke å medbringe så mange liter tørrfor, så prøvepakk. Gjerne alt for/utstyr i god tid, så kan dere planlegge bedre.

 

Angående kløv, så er det viktig at det er en god kløv og at den pakkes riktig. Kjøp riktig størrelse, i terreng er det en uting når kløven ofte subber nedi, på en eller begge sider. Ingen "kanter", mot hundekroppen og kløven må hver dag justeres (i balanse), så den ikke siger over til en side. Har dere bare tørrfor i kløven, er det ikke noe problem med kanter mot hundekroppen og det er lett å justere vekten. Men, husk vanntett innpakkning. Og før turen. Tren hunden på å gå med kløven, så den blir vandt med det og den bør trives med oppgaven. Selv har jeg brukt gamle kløver med Komte, de sitter bra, når de er riktig justert.

 

Har aldri hatt noe problem med at hundeklør skader bunnduk, i mine telt. Et av dem (Helsport- Rundø) ble ca 30 år og det som ga seg til slutt var membranen på teltduken og ikke skader i bunnduken! Men, mine har aldri lange klør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette? Det er relativt bratt opp, vil tro at mange hunder vil få problemer et eller annet sted på veien. 

 

Ja, det var kanskje litt lite gjennomtenkt påstått av meg. Jeg har veldig turvante, relativt lydige og håndterbare hunder. Jeg kan ha de med nesten overalt. På utsatte partier bruker jeg en sele for å sikre de. Jeg synes det gikk veldig greit selv om det var noen utsatte partier. Siden jeg virrer rundt mange steder det tradisjonelt ikke er med hund har jeg kjøpt en skikkelig "sikringssele" til hund fra Ruffwear. 

 

Det er jo klart hva folk mener er OK og hva forskjellige mennesker er komfortable med før det blir "farlig" er forskjellig fra person til person. Jeg har med hund på klyveturer, bretur, lange skiturer, gåturer og vet at de tar seg veldig godt fram. I tillegg kan jeg be de vente med å ta seg fram til jeg har kommet i posisjon eller bort slik at de ikke velter meg. 

 

 

Jeg svarte på grunnlag av meg selv, uten hensyn til hva dere kan og ikke kan. Jeg leste hovedinnlegget ditt igjen, du skriver ikke spesielt turvant. Så hvis du ikke har hunder som takler bratte greier, og dere selv ikke er komfortable til å føre hunden i bratt terreng burde kanskje en tur til Hårteigen skje neste gang dere går, uten hund. 

 

Jeg har hørt det finnes muligheter for å sette hunder igjen i bur på hyttene. Personlig ville jeg ikke forlatt hundene mine på den måten. Men det må dere ta stilling til selv. 

IMG_2715.jpg

 

Dette bildet er på vei ned til Jettegrytene i Åna Sira. Det var to felter som måtte klatres på jerntrinn. 

Storegutt gikk under armen, og mini'en ble putta i sekken.. 

IMG_2719.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger sitteplatene (Tradex) opp i kløvrommet. Lagt riktig dekker den siden og bunnen i kløven. Den beskytter bikkjas side samtidig som den gir kløven en noe bedre fassong når du strammer den inn (for å få den vekk fra forbeina) for å forhindre gnagsår. Har bare en hund og pakker maten i halve dagsrasjoner som gjør det enkelt å ta en pose fra hver side og dermed alltid ha lik vektfordeling på kløven. Før avreise har jeg også bestemt meg for hva bikkja skal overta etterhvert som hun spiser seg ned ( ikke overdriv) og vet vekta på dette. Fler dager med tung sekk tar på både to og firbeinte. Dere kjenner hundene deres best og ser fort om ikke alt er som det skal.

Blir natta kald og dere ikke har dekken til bikkjene gjør fleecejakka di samme nytten. Ta høyde for at de må ligge i fotenden om natta. Det er også det mest koselige. Ingen ting er som å høre fornøyde lyder derfra når hun krøller seg sammen for kvelden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida! Artige blider. :) Ser ut som du har en tillitsfull SV, men den er vel vant med litt av hvert. :)

 

Men jeg tror ikke jeg hadde giddet å bære hunder opp fjellet. Da velger jeg en annen veg, eller tur. Men, så er jeg ikke så oppatt av topper heller. Er primært i fjellet for jakt, jakt trening, eller prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida! Artige blider. :) Ser ut som du har en tillitsfull SV, men den er vel vant med litt av hvert. :)

 

Men jeg tror ikke jeg hadde giddet å bære hunder opp fjellet. Da velger jeg en annen veg, eller tur. Men, så er jeg ikke så oppatt av topper heller. Er primært i fjellet for jakt, jakt trening, eller prøver.

 

Jeg har selvfølgelig SV for jakt, ellers hadde jeg ikke valgt SV... Det er en egenrådig og tøff hund. Det er vel akkurat derfor den fikser sånne turer. Men jeg har fler lidenskaper. Skiturer. Kiting. Klatring. Jeg ønsker å ha med hunden mest mulig, og synes ikke noe om å måtte la den bli igjen hjemme. På turen på bildene fantes det ingen alternativ vei. For meg er det ikke noe alternativ å binde hundene fast for å gå fra de. Jeg kunne snudd og gått hjem. Flere mennesker uten hund snudde og gikk  hjem fra dette punktet. Men det var helt greit å ta hunden under armen å krabbe ned metallstegene. Så da gjorde vi det, og fikk sett jettegrytene som ligger 10 meter over havet og har borret seg horisontalt inn i fjellet. Kjempekult! Sånne ting kan man jo vurdere underveis. Turer må ikke utelukkes ved tegnebrettet...

 

Jeg mener det er viktig å ha en hund som kan bli behandlet. Ikke bare for å bære han opp og ned vanskelige partier, men f.eks hvis han har skadet en labb, eller fått ørebetennelse. Hunden din skal stole på at du gjør det som er best for han, selv om det er ekkelt, vondt eller ubehagelig. 

Rayun: Kjempelurt det der med sitteunderlaget. Jeg har alltid bare unngått skarpe greier, men med sitteunderlag får jo hunden litt å gå på! 

 

Under kommer et bilde fra en gang vi gikk Lysefjorden rundt. Den turen begynner med 4444 trappetrinn opp langs et nedlagt vannkraftrør. På denne turen ville jeg nok ikke latt hvilken som helst hund bære kløv da trappen flere steder ikke var bred nok til både hund og kløv. Planker som sto i veien o.l. I tillegg ble denne trappen skikkel bratt til tider. Nesten som en stige. SV'en fiksa det, men det var jeg ikke sikker på før han gjennomførte. 

P1030064.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her har vi tatt en sats :) Men det skal sies at vi har tørrtrent litt i år.

Kløven vi har er fra kennel, og vi er vel sånn helt ok fornøyd. Ser i ettertid at den kanskje kunne stoppet litt høyere på ryggen. Hunden er heller ikke så vant til å gå med kløv, men har prøvd et par turer og stortrivdes! På turen skal han bare bære litt, så det er ikke tenkt at all vekten fra fôret skal ligge i kløven. Kanskje det blir med vomma :)

Ellers er eldstemann en labradorhanne på 40 muskuløse kilo. Selv veier jeg rett i overkant av 50, så å skulle bære han under armen kan bli en utfordring :) Men jeg er ellers enig i at hunder bør vennes til å være med på det meste.. Minstemann skal etter planen bli førerhund, så han dingler med på stort sett alt vi gjør. Masse fine bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her har vi tatt en sats :) Men det skal sies at vi har tørrtrent litt i år.

Kløven vi har er fra kennel, og vi er vel sånn helt ok fornøyd. Ser i ettertid at den kanskje kunne stoppet litt høyere på ryggen. Hunden er heller ikke så vant til å gå med kløv, men har prøvd et par turer og stortrivdes! På turen skal han bare bære litt, så det er ikke tenkt at all vekten fra fôret skal ligge i kløven. Kanskje det blir med vomma :)

Ellers er eldstemann en labradorhanne på 40 muskuløse kilo. Selv veier jeg rett i overkant av 50, så å skulle bære han under armen kan bli en utfordring :) Men jeg er ellers enig i at hunder bør vennes til å være med på det meste.. Minstemann skal etter planen bli førerhund, så han dingler med på stort sett alt vi gjør. Masse fine bilder :)

En trent labrador på 40 kg, bærer fint mer vekt enn du klarer å få å få i kløvlommene. Da må du putte bly nedi. :) Du kan jo fylle lommene hjemme med tørrfor og veie. Det blir nok ikke så mange kg, så trolig kan han bære kløvveskene fulle av tørrfor. Og kanskje noe oppå ryggen, som en sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi tenker å prøve oss litt frem :) Siden vi skal ha såpass mange netter ute på tur har vi også utvidet ruta litt:

Finse  - Krækkja - Kjedebu - Trondsbu - Besso - Hadlaskard - Torehytten - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter :) Da får vi kanskje sett Hårteigen litt nærmere også, selv om vi kanskje ikke går opp. Vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.