Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til topptur/skikjøring


Theis

Anbefalte innlegg

Hei fjellforum.

 

Jeg har behov for en ny sekk som skal brukes til toppturer, skikjøring og kanskje noe klatring. Jeg har en rekke krav til sekken, og jeg finner få sekker som passer disse kravene. Kanskje noen av dere har eller har hørt om det jeg ser etter.

 

Krav til sekken: 

 

- Volum 30-50 liter

- Mulighet for drikkesystem

- Festemuligheter for ski/snowboard

- Isøksfeste

- Feste/rom til spade og søkestang

 

 

Veldig positivt om sekken også har lommer på hoftebeltet.

Sekken burde være så lett som mulig, men trenger også noe avstivning i ryggen.

Med tanke på klatring er det positivt om hoftebeltet kan fjernes også.

 

Takk på forhånd for alle forslag og erfaringer. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok dessverre at ingen sekker tilfedstiller absolutt alle kravene dine samtidig.

Så jeg tror du må file litt på kravene, så slipper du å bruke mye unødvendig tid på å lete.

 

Jeg har selv vært i samme situasjon, men etter å ha brukt ett helt årsverk på å lete, endte jeg opp med to sekker.

 

Jeg endte med å kjøpe Snowpulse Guide 30. (finnes også i 45liter)

Denne sekken er overlegen av alt annet jeg har prøvd (byggekvalitet) og er opptimalt for toppturer og frikjørere.

Her får jeg med søkeutstyr, isøks og annet klatreutstyr, samt ski/snowboard, klær og mat (drikkesystem).

Dessverre er disse sekkene lattelig dyre (rundt kr.8000,-), men XCSports selger de til omtrent halv pris nå. Se link: 

 

Men denne sekken befinner seg antagelig langt på utsiden av ditt bruksbehov.

Vil kanskje heller anbefale noen av disse:

 

Grivel Freney 40

Gregory Alpinisto 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sekk til skikjøring er det veldig viktig at den passer ryggen din. Man må ha plass til veldig mye bevegelse i skuldre og hofter, samtidig som den skal sitte godt på ryggen og ha greie  fester utenpå. Det siste er egentlig mindre viktig i mine øyne, for de fleste sekker har hemper osv nok til å lage fester for ting.

 

Jeg synes denne er knallfin: http://store.berghaus.com/p/backpacks-rucksacks/mens-arete-ii-35-rucksack/420735

Den fins også i 45 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver en ski/frikjøringssekk. Der finnes det et hav å velge i!!:-) I en skisekk er det plass til: spade, søkerstang, drkkesystem, hjelm, klær, randonee ski / snowboard, isøks, staver. Jeg selv her en fra mammut Nirvana Pro 35 L og en fra norrøna på 55 L.

Jeg leggeved en link til fjellsport sin side for deg: http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/sekker/frikjoringssekker.html

Lykke til med valget ditt!

http://m.youtube.com/watch?v=l2_vHz0SHyE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag köpte en Gregory Alpinist 35 i vintras. Väldigt bra. Den finns också i en större variant. Jag har tyvärr inte lyckats lista ut hur isyxefästena fungerar. Det är inte dom vanliga looparna utan någon liten aluminiumgrej. Fungerar säkert bra för dom som begriper hur man skall göra med dom.

Säcken fungerar mycket bra tungt lastat. Inga problem att proppa den full med prylar och sedan klämma in ett 60 meters tau uppepå. Sitter ändå bra på ryggen.

 

Jag har även en Norrøna Falketind 55. Den är ganska obekväm i orgonalskick, men jag har plockat ut stålställnignen som är i den. Har dock inte haft den på tur i det skicket, bara provat lite hemma, men det verkar lovande. Fördelen med den säcken är att den är vattentät och har bra fästa för skidor samt en bra kompromiss om styrka/vikt i duken den är sydd av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey Exposure 50, har alt du ber om, men den er desverre ikke lengre i produksjon, men mulig du finner den på nett om du leter litt. En utrolig bra og robust sekk som funker perfekt til skikjøring, klatring, bre, dra pulk eller generell tassing i fjellet. Har brukt min hardt i snart 6 år og den holder fortsatt stand selvom man ser at den er godt brukt, gruer meg mer til den dagen sekken tar kvelden enn til den dagen bilen finner ut at den skal slutte å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey Kode 32 eller 42 tilfredsstiller faktisk alle kravene dine, utenom løst hoftebelte. Hvis ikke har du Osprey Variant 37 eller 52 som tilfredsstiller de fleste kravene dine, inkludert løst hoftebelte. Men med denne tror jeg ikke det er noe bra løsning for snøbrettfeste. 

 

Har selv Kode 30 (gammel modell) som jeg har brukt en del til topptur og skikjøring. Utrolig fornøyd med denne, da det er mange bra løsninger på den, og den er godt tilpasset det du skulle måtte ha med deg av skredutstyr, hjelm, og andre essensielle ting. 

 

Osprey-sekkene kommer også i forskjellige størrelser (mtp lengden på ryggen din), sånn at du får mest sannsynlig en sekk som sitter perfekt. 

 

Kode: http://www.ospreypacks.com/en/group/vertical_endeavors__snowplay/kode_series_updated

Variant: http://www.ospreypacks.com/en/group/vertical_endeavors__snowplay/variant_series

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.