Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor i sekken er det best å ha vekten


akaLars

Anbefalte innlegg

Forsøker å bli klok på hvor i sekken man skal ha vekten. De aller fleste er enig om at den skal være nærmest mulig ryggen. Men det synes som det er delte meninger om den skal være lavt, høyt eller spredd gjevnt utover. Noen som kan kaste lys på dette?

 

For min egen del tenker jeg først og fremst på en diger sekk, med ganske mye vekt. Skal være på jakt i en uke og har konkludert med at det blir mye vekt av slikt (spesielt på hjemturen, får en håpe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg pakker sekken har jeg lette ting nederst i sekken, og det ender ofte at jeg tar bæreposen med mat øverst i sekken, som også gjerne er det tyngste. Det er noe jeg også foretrekker. Da føler jeg at jeg har enklere kontroll på hvordan jeg vil at sekken skal være på ryggen. Tyngdepunktet blir definitivt høyt, men det er noe jeg trives med.

Når jeg fyller sidelommene mine passer jeg på å ha omtrent lik vekt her.. Det er ganske slitsomt når sekken begynner å lene seg over til den ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en stor sekk så er det en fordel å få vekta så nære ryggen som mulig. Da får du et mindre moment fra sekken hvis du får litt ubalanse og ukontrollerte bevegelser . Hvis sekken bygger langt ut fra ryggen og den er tung så vil en litt ukontrollert roterende bevegelse lett dra deg bakover. Vekta av massen som er i bevegelse ganges med avstanden inn til senter av rotasjonsbevegelsen og det er ofte ca. midt i ryggen.

Dette fikk jeg selv erfare en gang da jeg gikk med ca. 18kg på ryggen. Jeg gled på en issvull og roterte mot høyre. Skoen stoppet mot noen steiner, men vekta av sekken fortsatte rotasjonen av kroppen helt til leggbeinet ble vridd av. 

Jo høyere vekta sitter jo lettere er det å flytte tyngdepunktet for å holde balansen.  Kommer du litt ut av balanse så er det stort sett armer og overkropp som benyttes for å gjenvinne balansen. Hofter og bein er ikke så bevegelige og har ikke så stor innvirkning som overkroppen.

Hvis du må ha vekt lavt nede så er det en fordel å få den fordelt så jevnt som mulig rundt kroppen ca. i hoftehøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker å ha mest tyngde høyt men har og noe nede. Recon Pack som jeg bruker har roterende hoftbelte og den kan føles litt vaggete hvis den er for topptung. Har derfor som regel telt(1,7 kilo) og noe klær i bunnrommet. Mat og drikke på toppen. Flytter jeg om litt etterhvert som det blir mindre mat og drikke.

Når jeg går på ski fortrekker jeg å flytte tyngdepunktet noe ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.