Gå til innhold
  • Bli medlem

Best isolasjon av dun eller ullgenser?


oddeiste

Anbefalte innlegg

Hvis vi ser bort fra vekta, som på ullgenseren min er 550-600 gram, hva varmer best av f.eks Klattermusen Liv 290g og Mountain Hardware Nitrous Hooded 360g i forhold til en normalt tykk ullgenser?

 

Har aldri prøvd slike dunplagg, men ønsker et lettere plagg med mindre pakkvolum, og vurderer å gå til innkjøp av en dungenser.

Ullgenseren kan komprimeres til ca 4 liter og det er jo milevis unna dun, men det store spørsmålet er om dun(tørt) varmer like godt?

 

Plagget blir brukt sommer som vinter under skalljakka eller regnjakka, evt dunparkasen vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enligt min erfarenhet så har ull inga fördelar jämfört med dun. Den enda skulle vara att man slipper plåga en massa djur som man måste för att få tag i dunet.

Jag föreslår därför primaloft eller någon kopia på detta material.

- Mycket bra isolering

- Lätt

- Komprimerbart

- Fungerar OK även om det är fuktigt

- Torkar fort

 

Snokar man runt kan man hitta primaloftplagg till bra pris. Även bra kopior finns från bl.a. Haglöfs.

 

Jag kan nämna att jag har ett exemplar av bergnas tunnaste dunjacka. Den väger i princip ingenting och kan packas ihop till ca 1 Liters volym. Den kan du glömma att ha annat än på vintern. Den är för varm.

Primaloftjackorna jag har är mer mångsidiga då (en bergans, en reklamjacka från Gin Gliders).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man havner i en ulykke med bare dun på kropen og været slår om til nullpunktet sammen med regn så ligger man ille an.

Ull varmer selv i storm, mens dun kleber seg og mister nær hele isolasjonsevnen.

 

Jeg bruker mer og mer petroleumsfiber og fuglefiber som isolasjon, men jeg tar som regel en nøye vurdering av potensiell risiko for vær og kulde foran hver tur. På lange turer har jeg som oftest alltid med ullgenser, til tross for ulempene med ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man havner i en ulykke med bare dun på kropen og været slår om til nullpunktet sammen med regn så ligger man ille an.

Ull varmer selv i storm, mens dun kleber seg og mister nær hele isolasjonsevnen.

 

Jeg bruker mer og mer petroleumsfiber og fuglefiber som isolasjon, men jeg tar som regel en nøye vurdering av potensiell risiko for vær og kulde foran hver tur. På lange turer har jeg som oftest alltid med ullgenser, til tross for ulempene med ull.

Med i sekken eller på meg har jeg alltid ei tynn ulltrøye og en tykk ulltrøye med hette/hals. Om dungenseren skulle bli våt skal jeg alltids overleve uansett, ved hjelp av jervenduken. :-P  (Har selvfølgelig vann og vindtette klær tilgjengelig også.)

 

 

Jeg savner fortsatt et konkret svar på om hva som er varmest av en normalt tykk ullgenser, og en typisk supertynn dungenser eller primaloft/coreloft jakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 'sweatspot' for turer med kulde, vind, of regn

 

Kulde + vind: Tunn ull innerst, fleece, bomull/polyester vindjakke

Kulde + mye vann + vind + 'litt aktivitet': Tunn ull innerst, fleece, copytex ytterst

Kulde + mye vann + vind + mye aktivitet: Tunn ull inenrst, tykk ullgenser, copytex ytterst. Overgangen till ull medfører mindre grad av svette.

 

Dersom vekt prioriteres bytter jeg den tykk islendern (ullgenseren) mot en fleece.

 

Ved 'litt vann'går jeg over till bomull/polyester vindjakke. Mindre klamt enn copytex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva pakkvolumet er på f.eks arcteryx atom?

Øyemål på Atom SV sier 1.5L i silnylon pakkpose. Vekt 520 gram i large. Dette er modell med hel glidelås og hette. Jeg synes den anvendelig over et stort temperaturspenn høst vinter og vår.

Hadde med meg Atom LT på sommerferie og den passet fint på sommerkvelder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg savner fortsatt et konkret svar på om hva som er varmest av en normalt tykk ullgenser, og en typisk supertynn dungenser eller primaloft/coreloft jakke?

Dun og kunstfiber varmer bedre i tørr tilstand. De er vindtette. De pakker og veier mindre. De er mer ømtålige for hull, slitasje og varme. For en "røff" tur i skogen med sag og øks ville jeg valgt ullgenser. For vandring og fisketurer kunstfiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok et spørsmål av typen, "hva er best av eple og pære" @oddeiste.

Når det kommer til vekt og pakkvolum er dun helt klart vinneren. Men selv da er det ikke så enkelt. Kvaliteten på ull, dun og fiber samt stoffet plagget er laget av påvirker også resultatet. Ethvert plagg er laget for et temperaturområde, aktivitetsnivå og type aktivitet. Å sitte ved et bål i et dunplagg laget av nylon er for eksempel en dårlig idé. Dun er best ved lav aktivitet hvor det er liten sjanse for skade på plagget. Liker du å sitte nær et bjørkevedbål er nok en tykk ullgenser best. Skal du holde høy aktivitet hvor du regner med å svette en del når det er kaldt i været så er helt klart merinoull best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.