Gå til innhold
  • Bli medlem

Skardalseggen


Tom

Anbefalte innlegg

I neste uke er det mulig at det vil skje en stor begivenhet. Dersom været blir bra vil sannsynligvis Tom returnere til Jotunheimen etter lang tids fravær. Mens folk på forum febrilsk har forsøkt å psyke ham ned med egne turrapporter, og overbevise om at de er mer verdifulle som fjellfolk enn ham, har han filosofert. De har tapt, han er tilbake, sterkere enn noen sinne - Jotunheimens egentlige sjef.

I den forbindelse: Noen som har spesielle tips angående bestigning av Skardalseggen? Jeg tenker å gå opp fra Langvatnet. Hvor lang tid tar det? Hvor vanskelig? Hvor bør jeg sikte meg inn?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale å gå opp fra vest over Skarddalstind på grunn av en hammer og andre utsatte partier vest for toppen av Skarddalseggje, som ikke gjør det særskilt attraktivt å gå ned dér.

Mot øst er det lett å ta sig ned mot Trondsholtjernet, men der er mye sva, som kan bli stygt skumle hvis de er våte.

Se også http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=16676#16676

Med fjellhilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "utsatte" ruta mellom Skarddalstinden og -eggi er noe oppskrytt, så jeg tror du kommer fint forbi der hvis du vil. Dama også, hvis hun er bittelitt fjellvant. Bare et lite parti nede på eggen som krever litt klyving. Ganske greit å gå opp, men muligens litt verre nedover hvis man ikke har gått der før. Jeg gikk opp der 25. juli, men har desverre ikke fått lagt ut referat og bilder enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Torgeir: Du må få ha denne oppfatningen din, men selv om jeg ikke har gått der, så er det ganske mange mer eller mindre fjellvante som samstemte karakteriserer denne som litt muggin. Walk in the park ville Robert sagt om du har rett, men mener du virkelig at den er så lett. Husk at du er både akklimatisert og har mistet alle høydeskrekkskruene dine for lengst - tenk på det når du gir andre råd ?!

mvh

uinlogget Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttig informasjon. Akkurat nå er jeg imidlertid veldig skuffet over at meterologene har sviktet nok en gang. Knallgod melding er snudd til "utrygt for store nedbørsmengder" osv....Nei, bortsett fra begynnelsen av juli har denne sommeren væt skuffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavtrykksaktiviteten over Sverige / Øst-Norge slår til igjen !

Eneste trøst er at i de 3 siste ukene med en slik værsituasjon har det vært mye bra vær i Jotunheimen, når det i Oslo-området har vært ustabilt med regn og mere regn ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "tok" denne toppen fra Langvatnet i midten av juli.

Først krysset jeg elven fra isbreen mellom Skarddalseggi og Skarddalstind, dette var uproblematisk. Deretter måtte jeg klyve opp et stykke der der var ganske bratt og løs og fæl ur, men slikt er vel du vant til. Under toppen ligger det en diger snøfonn som muligens kan være litt ekkel om den er knallhard. ¨

God tur! Om du er heldig med været er Skarddalseggi en ganske god utsiktstopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir: Du må få ha denne oppfatningen din, men selv om jeg ikke har gått der, så er det ganske mange mer eller mindre fjellvante som samstemte karakteriserer denne som litt muggin. Walk in the park ville Robert sagt om du har rett, men mener du virkelig at den er så lett. Husk at du er både akklimatisert og har mistet alle høydeskrekkskruene dine for lengst - tenk på det når du gir andre råd ?!

Den er nok litt "muggin" om det er vått og sleipt, men jeg fant rett og slett ingen problemer der under tørre forhold. Min oppfatning av saken. Innlegget mitt var beregnet på Tom, og jeg tror han hadde gått opp der uten problemer. Men nok om det, jeg tar rådet til etteretning. Skal prøve å la være å skrive slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir,

klart du kan skrive din mening her. Opplevelser av passasjer er i høyeste grad subjektive, og så lenge man er ærlig er det ingenting som er "riktig" eller "feil". Jeg vet jo omtrent hva du står for fjellmessig, og måler dine uttsagn med det i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den var en blanding. Muggin er vel å ta i, men den er langt fra den enkleste toppen i Jotunheimen. Vi (jeg og min dårligere halvdel) gikk opp til brefronten mellom Skardalseggen og tinden, fulgte kanten av breen oppover til rundt 1750 meter. Derfra tok jeg opp på ryggen i ganske bratt og løs ur. Min dårligere halvdel syntes det ble for skummelt og ventet nede, men hun er lite fjellvant.

Vel oppe på ryggen var det bredt og fint og herlig å gå oppover mot toppeggen. Jeg tok til høyre for snøflekken under toppen, slik at jeg kom opp fra vest, der hvor det vanskelige partiet mot Skardalstinden begynner. Toppeggen var fin. Siste stykket måtte jeg ta litt ut til høyre mot Skardalen, men det var aldri utsatt.

Siden gikk vi opp på Skardalstinden også, men da uten å traversere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på nevnte topp for en uke siden. Gikk litt lengre østover langs vannet i forhold til Toms beskrivelse og kom etterhvert opp på østryggen. Unngikk dermed løs ur og glatte sva. Super retur via snørenner- først ned langs en renne rett øst for toppen, deretter en travers i ura østover til ny renne som kunne følges så og si ned til vannet. (OBS: den første snørennen blir gradvis brattere og ender i glatte sva).

MEN hvis jeg forsto innleggene i starten av denne diskusjonen rett, så gjelder det omtalte punktet en hammer på eggen ganske langt ned i skaret mot Skardalstind(sees nærmest som en pinakel på vedlagte bilde). Stemmer ?

post-211-133474397352_thumb.jpg

post-211-133474397358_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.